Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Pirater i Mörka Vatten - röster?

Startat av Soscla, 8 november 2006 kl. 21:04:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Soscla

Denna gamla underbara tv-serie kanske inte alla kommer ihåg. Jag började tänka på den igen här senast och undrade över några av rösterna. Jag har ingen aning om vilket dubbningsbolag som gjorde den, så det gör saken kanske lite knepigare.
Men ni som vet nåt ändå, rätta mig please

Prins Ren - Peter Sjöqvist?
Tula - kan det vara Louise Raeder?? (kan inte stava hennes namn, förlåt)
Ioz - Fredrik Dolk!
Niddler - ??
Bloth - ??
Onda/Biotransmutören (de är bara i ett avsnitt var, men jag tror det är samma röst) - ??
Andra viktiga personer - ??
It's so fluffy I'm gonna die!

Erika

Niddler - Hasse Jonsson
Bloth - Gunnar Ernblad
Konk - Steve Kratz

Den där biotransmutören har jag för mig att Steve Kratz också spelade. Du har rätt på de röster som du gissade på (och du stavade rätt på Louise Raeders efternamn). Det var Mediadubb International som dubbade tv-serien. Jag vill minnas att Annica Smedius spelade några biroller, tyvärr är det så länge sedan jag såg något svenskdubbat avsnitt av Pirater i mörka vatten att jag inte minns alla röster.

Förresten har du (eller någon annan här på forumet) några svenskdubbade avsnitt inspelade? Jag är nämligen mycket intresserad av att identifiera rösterna i denna tv-serie.   

Soscla

It's so fluffy I'm gonna die!

Soscla

Och jo, jag har ett antal avsnitt, ska jag skicka dem till dig? Hur vill du ha dem?  ;)
It's so fluffy I'm gonna die!

Erika

Citat från: Soscla skrivet 11 november 2006 kl. 17:42:41
Och jo, jag har ett antal avsnitt, ska jag skicka dem till dig? Hur vill du ha dem?  ;)

Wow, du har svenskdubbade Pirater i mörka vatten inspelade? Du är min hjälte!  ;D
Jag vill helst ha avsnitten på video eller dvd.  :)

Soscla

*Superbump*

Här har jag suttit och rivit mitt hår hur länge som helst för att det här ska funka, nu får det duga, så varsågoda allihopa, introt till Pirater i Mörka Vatten. Ska försöka ladda upp mer, men vet inte hur, för just nu kommer det bli med sån där ful text mitt på skärmen (som syns här i slutet) och det pallar man inte, för det är så störigt... måste komma på något bättre!

http://www.youtube.com/watch?v=XhpAb6wZ8R8&feature=channel_video_title


Ni behöver ju inte kolla på resten av kanalen, den är rätt sämst... så låt bli plx.
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Ledsen att dra upp ett så jättegammalt ämne igen, men jag har just råkat hitta åt ett inspelat avsnitt från FilmNet och blev därför nyfiken.

Citat från: Erika skrivet  8 november 2006 kl. 22:08:31
Det var Mediadubb International som dubbade tv-serien.
Är du helt säker på att det verkligen var Mediadubb International som dubbade serien? Jag upptäckte nu att FilmNet faktiskt började visa serien redan 1992, och eftersom det bara var året efter att de första avsnitten producerades så har jag svårt att tro att TV3 visade serien så tidigt. Jag vill i alla fall minnas att TV3 visade serien först vid ett senare skede (kanske mitten av 1990-talet eller något sådant), så därför borde det ha varit FilmNet som beställde dubbningen. Såvitt jag kan avgöra hade i alla fall FilmNet samma dubbning som TV3 - åtminstone låter vinjetten 100% identisk som versionen Soscla laddade upp på YouTube (detta trots att FilmNet visade serien under en annan svensk titel; Ren - Piraternas överman).

FilmNet brukade ju aldrig anlita Mediadubb International, utan de brukade variera mellan Eurotroll, Videobolaget och Pangljud. Utifrån röster och kvalitet tycker jag att Eurotroll känns mest sannolikt i det här fallet, och dessutom var det nog en majoritet av allting på FilmNet som de gjorde (faktum är att FilmNet var en ganska stor anledning till att Eurotroll grundades).

Är det förresten någon som kan komplettera med fler röster än de som nämnts i den här tråden? Tyvärr verkade varken FilmNet eller TV3 sätta ut några dubbcredits alls.

Erika

Jag har alltid trott att det var Mediadubb International som dubbade "Pirater i mörka vatten", men nu är jag inte så säker längre...

Jag har tyvärr inte sett den svenska dubben på år och dar, och det som redan har nämnts i tråden är i princip allt jag minns.
Men om någon har tillgång till ljudklipp och liknande så är jag gärna med och identifierar röster. 

Tv-serien gick även ett tag på Cartoon Network (1997-2001, om jag minns rätt), men även där stod det inga dubbcredits utsatta.

ddubbning

Ja, jag vill också minnas att den visades på Cartoon Network.

Daniel Hofverberg

Jag tycks också minnas att den visades på Cartoon Network med samma dubbning, men frågan är ju alltså vilken kanal som var först ut. Jag skulle tro att FilmNet borde ha varit först med att visa serien, då det inspelade avsnittet jag hittat åt verkar ha sänts i september 1992. Men om nu Gunnar Ernblad var med, så kan jag ta och fråga honom om han minns exempelvis vilket dubbningsbolag som gjorde dubben.

Jag kan försöka ordna ljudklipp, men ärligt talat var det så länge sedan jag såg serien att jag inte har koll på vilka som var de större fasta rollfigurerna.

ddubbning

Jag vet tyvärr inget om dubbningen av denna serie, det enda jag vet är som sagt att den med största sannolikhet visades på Cartoon Network.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 november 2011 kl. 01:14:22
Jag kan försöka ordna ljudklipp, men ärligt talat var det så länge sedan jag såg serien att jag inte har koll på vilka som var de större fasta rollfigurerna.

Ren, Ioz, Tula och Niddler är väl de större fasta rollfigurerna. Skurken Bloth och hans gäng är också med i flera avsnitt.

Daniel Hofverberg

Det var ärligt talat så länge sedan jag såg serien, att jag inte minns hur flertalet av karaktärerna såg ut (d.v.s. vem som är vem). Men skurken Bloth är väl han som syns under vinjetten, så han borde väl inte vara så svår att hitta åt... Jag ska ta mig en titt på de två avsnitten jag lyckats att hitta åt.

Daniel Hofverberg

#13
Nu har jag tagit mig en snabbtitt på de två avsnitt jag hittat åt, och har hittat piratgänget i de avsnitten. Både Bloth och Konk låter väldigt bekanta, men tyvärr lyckas jag just nu inte att placera in rösterna. Kanske är jag för trött för jag borde verkligen göra det, men just nu står det helt stilla trots att jag så väl känner igen rösterna. Jag bifogar ljudklipp på de två, och uppskattar er hjälp.

Jag är ganska säker på att Mantus (Bloths högra hand) spelas av Fredrik Dolk.

Edit: Jag var tydligen ännu tröttare än jag trodde - jag såg nu att Erika redan identifierat dessa i ett tidigare inlägg...

Elios

Tycker Bloth låter mest som Gunnar Ernblad är rätt så säker på att det är han. Och Konk måste ju vara Steve Kratz.  :o

Daniel Hofverberg

Jag har nu hört med Gunnar Ernblad om saken, och han mindes att det var Eurotroll som gjorde dubbningen och att han var översättare. Därmed verkar det solklart att serien visades på FilmNet först, och att det var de som beställde dubbningen.

Gunnar mindes också att det definitivt var han som spelade Bloth, och han har berättat att de lade ner ovanligt mycket tid och energi på den här dubbningen. Tyvärr kom han dock inte ihåg något mer om dubben.

Soscla

It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Det blev en kortvarig lycka...
Citat"Detta videoklipp visar innehåll från Warner Bros. Entertainment, som har blockerat det av upphovsrättsliga skäl."

Jag tycker det är dålig stil av Warner att klaga på svenskdubbade avsnitt som faktiskt inte finns på DVD och inte går att få tag i på lagligt sätt. Det är en helt annan femma att filmbolag vill få ner YouTube-klipp på sådant som finns tillgängligt på DVD i dagsläget, men så är ju faktiskt inte fallet här. Pirater i mörka vatten har ju än så länge bara släppts på DVD i USA via deras On Demand-tjänst, som till råga på allt inte skickar utanför USA...

Jag har dock hittat åt ganska många avsnitt från FilmNet, och kan förhoppningsvis hitta åt resten också. Jag håller för fullt på att digitalisera och bränna ut allting, och när jag fått serien komplett skickar jag gärna DVD-kopior till er som är intresserade.

Soscla

VA tusan i helv*** va snabba de är att censurera. Hur kan de ens ha sån koll? *Mummel mummel mummel*

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 januari 2012 kl. 18:53:15
Jag har dock hittat åt ganska många avsnitt från FilmNet, och kan förhoppningsvis hitta åt resten också. Jag håller för fullt på att digitalisera och bränna ut allting, och när jag fått serien komplett skickar jag gärna DVD-kopior till er som är intresserade.

Du är räddaren i nöden.
It's so fluffy I'm gonna die!

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 januari 2012 kl. 18:53:15

Jag har dock hittat åt ganska många avsnitt från FilmNet, och kan förhoppningsvis hitta åt resten också. Jag håller för fullt på att digitalisera och bränna ut allting, och när jag fått serien komplett skickar jag gärna DVD-kopior till er som är intresserade.

Underbart!  ;D

Anders

Citat från: Soscla skrivet  8 januari 2012 kl. 19:27:35
VA tusan i helv*** va snabba de är att censurera. Hur kan de ens ha sån koll? *Mummel mummel mummel*

Du är räddaren i nöden.

Jo, Warner Bros är kända för att vara extremt snåla. Väldigt få av deras material har givits ut på DVD (åtminstone inte i Sverige.) Inte ens Disney, som givit ut alla sina filmer på DVD, anmäler upphovsrättsskyddade klipp på Youtube med sådan desperation.

Mitt förra konto på Youtube blev anmält för att jag hade laddat upp några avsnitt av Belvisions Tintin. Jag förstår inte varför de klagar. Det har inte visats på över 20 år, det har inte givits ut på DVD och jag hade erkänt att jag inte ägde materialet. Tydligen vill vissa upphovsmän att deras material för alltid ska glömmas bort.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

Citat från: Soscla skrivet  8 januari 2012 kl. 19:27:35
VA tusan i helv*** va snabba de är att censurera. Hur kan de ens ha sån koll? *Mummel mummel mummel*

Du är räddaren i nöden.

Jo, Warner Bros är kända för att vara extremt snåla. Väldigt få av deras material har givits ut på DVD (åtminstone inte i Sverige.) Inte ens Disney, som givit ut alla sina filmer på DVD, anmäler upphovsrättsskyddade klipp på Youtube med sådan desperation.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Jo, men hur hittar de ens hitta åt klippet och anmäla det på mindre än 30 minuter (vilket var så lång tid som hade gått från det att klippet lades upp till dess att jag försökte spela upp det)...? Och till råga på allt på en söndag... Det är ju 10 gånger värre än Disney, som ändå är ökända för att vara ganska petnoga med allting juridiskt.

I det här fallet handlar det ju inte ens om Warners eget material, då ju serien producerades av Hanna-Barbera, och det råkar vara Warner Bros. som äger rättigheterna till deras produktioner i dagens läge.

Jag har som sagt full förståelse för om filmbolag vill stoppa YouTube-klipp på sådant som finns tillgängligt på DVD med samma dubbning i Sverige, men när det gäller material som inte släppts på vare sig DVD eller VHS känns det ju ärligt talat ganska löjligt - då finns det ju inte ens en teoretisk risk att de kan förlora några pengar på YouTube-klippet. Även om man bortser från den svenska dubbningen (som för övrigt Warner sannolikt inte äger några rättigheter till) så finns ju inte serien att tillgå på laglig väg ens i originalversion i Europa, då den amerikanska DVD-boxen bara säljs via Warners egen webbsida och de inte skickar någonting utanför USA.

Vore man väldigt optimistiskt lagd så skulle man kanske kunna hoppas på att de stoppat klippet just för att Warner är på väg att släppa serien på DVD i Sverige, men det känns tyvärr väldigt orealistiskt...

Anders

På något sätt verkar de alltid hitta dessa klipp på Youtube. När en annan användare på Youtube hade laddat upp ett avsnitt av Batman så var jag medveten om Warner Bros jakt på dessa TV-serier. Jag bad honom då spara klippen under "Unlisted", men det blev ändå borttaget. Det hjälper heller inte att koda klippet, exempelvis skriva "B4TM4N" eller liknande.

Om de inte vill att länder, där TV-serien har givits ut på DVD, ska kunna se klippen så kan du ju bara blockera klippet i dessa länder. Jag tror dock inte att en amerikan är intresserad av att se denna TV-serie på svenska.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Jag tror också att antalet amerikaner som kan flytande svenska och är intresserad av svenskdubbade avsnitt lär vara tämligen begränsat...  ::)

För er som är intresserad av serien, så har jag i alla fall i dagsläget avsnitt 1 - 7, 9 - 15 samt 19 - 21. Jag letar för fullt efter resterande avsnitt. En DVD-skiva med avsnitt 1 - 7 är helt klar, och i samband med digitaliseringen har jag också försökt att restaurera bild och ljud så gott jag kunnat.

Soscla

YouTube påstår att om man känner att man blivit orättvist behandlad när det gäller upphovsrättsfrågor kan man göra massa krångel och anmäla det till företaget som blockade, då skulle jag kunna lägga fram alla jättebra argument som ni sa, men jag vet inte om de kommer hålla med...

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 januari 2012 kl. 09:16:14
För er som är intresserad av serien, så har jag i alla fall i dagsläget avsnitt 1 - 7, 9 - 15 samt 19 - 21. Jag letar för fullt efter resterande avsnitt. En DVD-skiva med avsnitt 1 - 7 är helt klar, och i samband med digitaliseringen har jag också försökt att restaurera bild och ljud så gott jag kunnat.

Jag tar gärna avsnitt 1-7! :D <3 <3 <3
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Tyvärr skulle jag tro att det knappast är lönt att försöka överklaga till YouTube, för rent juridiskt sett har ju Warner Bros. inte gjort något fel. Det är fortfarande upphovsrättsskyddat material, fastän det ju är poänglöst från deras sida att blockera något som inte ens finns på DVD. Så det är löjligt och dumt, men rent formellt sett har de ändå lagen på sin sida.

Jag kan gärna bränna en kopia av avsnitt 1 - 7 till dig, men det kanske är klokt att avvakta ett litet tag först och se om jag hittar åt de resterande avsnitten, så jag kan skicka alla skivor samtidigt (billigare porto).

Christer

Jag tror YouTube går på ljudigenkänning, du kan testa att ladda upp utan signaturmelodin.

Oscar Isaksson

Föresten hur går arbetet med att fixa till Pirater i mörka vatten?  :D

Daniel Hofverberg

Två DVD-skivor är klara med avsnitt 1 - 14 digitaliserat, restaurerat och mastrat. Jag håller just nu på att gå igenom exakt vad jag har, för att se om jag har alla de återstående sju avsnitten för den sista skivan...

Anders

Jag såg här om dagen att det fanns ett par tillgängliga svenska avsnitt på N*******k******. Jag vet inte om man öppet bör skriva namnet på hemsidan om det skulle vara så att Warner Bros har koll här också, såsom de har på Youtube. Vad tror ni?

Ni kanske ändå vet vilken sida jag pratar om.  :)
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

MaximusPrime

Daniel, hur går det med Pirater i mörka vatten?
Har du fått ihop alla avsnitt?

Daniel Hofverberg

Jodå, det var åratal sedan. Jag har 4 färdiga DVD-skivor med hela serien inspelad och digitaliserad från FilmNet. I och för sig ingen superkvalitet, men restaurerat så gott jag kunnat i alla fall utifrån VHS-banden.

MaximusPrime


Daniel Hofverberg


nopelund

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 maj 2015 kl. 22:44:05
Jodå, det var åratal sedan. Jag har 4 färdiga DVD-skivor med hela serien inspelad och digitaliserad från FilmNet. I och för sig ingen superkvalitet, men restaurerat så gott jag kunnat i alla fall utifrån VHS-banden.

Hallå, en riktig long shot, inte så att du har dessa kvar? Och ifall det går att få ta del av detta, är en 80-talist som titt som tätt letar efter den dubbade versionen av serien men aldrig hittar något.

Ha det fint (:

Mackiie

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 maj 2015 kl. 22:44:05
Jodå, det var åratal sedan. Jag har 4 färdiga DVD-skivor med hela serien inspelad och digitaliserad från FilmNet. I och för sig ingen superkvalitet, men restaurerat så gott jag kunnat i alla fall utifrån VHS-banden.
är väldigt intresserad utav ett ex om möjligt?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mackiie skrivet 24 december 2021 kl. 23:46:59
är väldigt intresserad utav ett ex om möjligt?
Absolut. :)

Jag kan tyvärr inte göra något så länge som min stationära dator inte fungerar, då jag inte har någon DVD-brännare på laptopen, men så fort som jag får igång den (alternativt köper en ny) så är det inga problem.

Rills

Hej, gammal tråd men har du avsnitten digitalt?

Daniel Hofverberg

Citat från: Rills skrivet 12 april 2023 kl. 09:40:50Hej, gammal tråd men har du avsnitten digitalt?
Jag har avsnitten digitalt såtillvida att de är digitaliserade och inte bara på VHS - men däremot har jag de inte kvar på hårddisken längre, utan är sedan länge utbränt på DVD för att spara hårddiskutrymme.

Jag ska försöka hitta åt DVD-skivorna med Pirater i mörka vatten, så kan jag i så fall lägga upp allt på Archive.org vid tillfälle. :)

Rills

Det vore bussigt, tänkte muxa den svenska vhsdubben med den amerikanska dvdrippen 

mp

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 april 2023 kl. 10:03:17Jag har avsnitten digitalt såtillvida att de är digitaliserade och inte bara på VHS - men däremot har jag de inte kvar på hårddisken längre, utan är sedan länge utbränt på DVD för att spara hårddiskutrymme.

Jag ska försöka hitta åt DVD-skivorna med Pirater i mörka vatten, så kan jag i så fall lägga upp allt på Archive.org vid tillfälle. :)

Hej, har du hittat dvd-skivorna? jag hittade det inte på archive.org och är väldigt intresserad av att få tag i avsnitten för att återuppleva barndomsminnen :)


Erika

Citat från: mp skrivet  8 november 2023 kl. 20:22:27Hej, har du hittat dvd-skivorna? jag hittade det inte på archive.org och är väldigt intresserad av att få tag i avsnitten för att återuppleva barndomsminnen :)
Vet att frågan är ställd till Daniel, men svarar ändå... Daniel har lagt upp hela tv-serien här.

mp

Citat från: Erika skrivet  8 november 2023 kl. 20:58:00Vet att frågan är ställd till Daniel, men svarar ändå... Daniel har lagt upp hela tv-serien här.
SUPER TACK!!!! <3 

Både till dig Erika, men speciellt Daniel. Det bästa som hänt mig på bra länge.