Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Jasper pingvin

Startat av Jonas9881, 1 februari 2024 kl. 22:54:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Jonas9881 skrivet  1 februari 2024 kl. 22:54:21Jag lyssnar på introt av Jasper pingvin, men kan omöjligt höra vad dom säger/sjunger i introt. Detta hör jag men sedan kan jag inte höra mer och undrar om någon kan hjälpa mig med resterande?

Oh hoj.
Oh hoj.
Det är Jasper.
Och ett brev från havet, kommer till dig.
Oh hoj.
Det är Jasper.
Vad som händer här för Emma och mig.
Det är jag


Kan omöjligt höra men något med "flaska".
En bulletin den är submarin en hälsning i en flaska från din pingvin
Svårt att höra

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 februari 2024 kl. 23:29:19Men samtidigt ska ju logistiken gå ihop och det gör ju det hela mycket svårare och därför blir det ju i princip mycket enklare att dubba enskilt. Själva spelet i sig skulle väl dock gynnas av att man hade någon att spela mot...
logistik? vad är det egentligen. synonym hittar jag som "materialflödesteknik". Vad menar du?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 februari 2024 kl. 23:26:59Ifallet med Lejonkungen är det ju för att Timon och Pumbaa ska spela av varandra liksom. Fragglarna varje något av det tidigaste som Monica Forsberg dubbade så det förklarar ju varför man gjorde annorlunda där.
Och Bo Maniette berättade också för mig att Fragglarna tog en evighet att dubba, och väldigt mycket längre tid än när man dubbar var för sig, så att alla insåg i samband med den dubbningen att det inte var realistiskt...

Citat från: Jonas9881 skrivet  1 februari 2024 kl. 23:37:35logistik? vad är det egentligen. synonym hittar jag som "materialflödesteknik". Vad menar du?
Med logistik menas det rent praktiska - bokning av skådespelare, tillgängliga lokaler och så vidare. Då måste ju alla skådespelarna verkligen ha tid exakt samtidigt, för varje enskilt dubbningspass under hela dubbningen; vilket känns nästan omöjligt. Att hitta en tidpunkt när 10 upptagna personer alla har tid exakt samtidigt lär vara allt annat än lätt, så det skulle ju innebära att man skulle behöva kompromissa med skådespelarna och välja mindre lyckade personer bara för att de optimala aldrig har tid samtidigt som någon annan ("Vi har inte tid att vänta på XXX, utan vi får ta första bästa person vi hittar bara för att kunna spela in någon gång").

Det måste ju också ta en evighet med omtagningar, så fort någon annan i salongen hostar/nyser eller att någon kommer av sig på grund av vad någon annan gör. Spelar man in var för sig behöver man ju bara ta om när den personen misslyckas, och inte på grund av någon annans agerande.

Så även fast det rent inlevelsemässigt och spelmässigt vore en fördel att vara alla samlade, så vore det helt enkelt nästan omöjligt rent praktiskt sett - då skulle det inte bli mycket gjort på ett år...

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 februari 2024 kl. 02:12:23Och Bo Maniette berättade också för mig att Fragglarna tog en evighet att dubba, och väldigt mycket längre tid än när man dubbar var för sig, så att alla insåg i samband med den dubbningen att det inte var realistiskt...
Med logistik menas det rent praktiska - bokning av skådespelare, tillgängliga lokaler och så vidare. Då måste ju alla skådespelarna verkligen ha tid exakt samtidigt, för varje enskilt dubbningspass under hela dubbningen; vilket känns nästan omöjligt. Att hitta en tidpunkt när 10 upptagna personer alla har tid exakt samtidigt lär vara allt annat än lätt, så det skulle ju innebära att man skulle behöva kompromissa med skådespelarna och välja mindre lyckade personer bara för att de optimala aldrig har tid samtidigt som någon annan ("Vi har inte tid att vänta på XXX, utan vi får ta första bästa person vi hittar bara för att kunna spela in någon gång").

Det måste ju också ta en evighet med omtagningar, så fort någon annan i salongen hostar/nyser eller att någon kommer av sig på grund av vad någon annan gör. Spelar man in var för sig behöver man ju bara ta om när den personen misslyckas, och inte på grund av någon annans agerande.

Så även fast det rent inlevelsemässigt och spelmässigt vore en fördel att vara alla samlade, så vore det helt enkelt nästan omöjligt rent praktiskt sett - då skulle det inte bli mycket gjort på ett år...
Nu förstår jag. Du har ju helt rätt i det. Men du som gör intervjuer men folk, kan du möjligtvis få fatt i manuset/röstskådespelarna till introt av Jasper pingvin? Eller kan höra det i introt vad dom sjunger? 

Har sökt som tusan och kan inte se att någon ha gjort en text till introt av serien.

Du har ju gjort denna som jag har varit inne på förut https://www.dubbningshemsidan.se/sangtexter/visasang.php?sang=3
Jag vet inte om du gör fler för senaste var ju (2020-09-18)
https://www.dubbningshemsidan.se/sangtexter/

Iallafall så kan det vara bra att ha text till så många som möjligt. Jag ber naturligtvis inte att du ska göra texten när Göteborg filmfestival är igång men om du hör vad dom sjunger räcker det att du skriver det här :) 
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: MOA skrivet  1 februari 2024 kl. 23:33:16En bulletin den är submarin en hälsning i en flaska från din pingvin
Svårt att höra
Tack för detta, kan vara istället "min bulletin den är submarin en hälsning i en flaska från din pingvin"

"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

MOA

Citat från: Jonas9881 skrivet  2 februari 2024 kl. 10:46:48Tack för detta, kan vara istället "min bulletin den är submarin en hälsning i en flaska från din pingvin"
Många andra som inte hör det heller

Jonas9881

Citat från: MOA skrivet  2 februari 2024 kl. 13:01:46Många andra som inte hör det heller
men tror faktiskt detta var rätt.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  2 februari 2024 kl. 13:21:36men tror faktiskt detta var rätt.
Det tror jag också, då det är ganska tydligt att de säger något på tin och eftersom han får brev i varje avsnitt är bulletin ganska logiskt.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 februari 2024 kl. 13:32:00Det tror jag också, då det är ganska tydligt att de säger något på tin och eftersom han får brev i varje avsnitt är bulletin ganska logiskt.
Har du fler avsnitt en "Sova i tält" på svensk tal, eller tänkte du på generellt att det är samma intro?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

MOA

Citat från: Jonas9881 skrivet  2 februari 2024 kl. 13:56:11Har du fler avsnitt en "Sova i tält" på svensk tal, eller tänkte du på generellt att det är samma intro?
Har den på DVD som jag reagerade på förra året, gillade detta när jag var barn

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  2 februari 2024 kl. 13:56:11Har du fler avsnitt en "Sova i tält" på svensk tal, eller tänkte du på generellt att det är samma intro?
Jag har sätt serien när den gick på SVT med mina barn eller min son som det var då och det är det som Pontus Gustafsson sjunger... Har jag haft den på DVD så är de ju tyvärr förlorade.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 februari 2024 kl. 14:06:43Jag har sätt serien när den gick på SVT med mina barn eller min son som det var då och det är det som Pontus Gustafsson sjunger...
Då förstår jag :) 
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare