Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Det var en gång... Rymden

Startat av gstone, 14 februari 2016 kl. 11:31:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag läst vilka rösterna är för Det var en gång... Tidernas äventyr på den här siten. Men det någon som har en lista över rösterna Det var en gång... Rymden ? Kan någon säja mej vilka rösterna i den showen var ?
           
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag skulle vilja få klarhet in några saker angående Det var en gång - rymden.


Hur många Dubbningar av Det var en gång - rymden finns det ?

Vilka gör röster till dom olika karaktärerna( Överste Sten ,President Pierrette , Lille Nabot etc)

Vilken dubbning gick på SVT ?

Och vilken dubbning användes på dvd boxen ?

Snälla svara på dom här frågorna om någon vet.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

#2
Har verkligen Det var en gång - Rymden sänts på TV...? Jag har inget minne av det, och hittar inget om det i Svensk Mediedatabas heller. De andra två serierna i Det var en gång-serien (En cellsam historia och Tidernas äventyr) har ju sänts på SVT vid flera tillfällen, men Rymden hittar jag inget om.

DVD-boxen alternerar i alla fall mellan två olika dubbningar, om inte mitt minne sviker mig. De avsnitt som släppts på VHS av serien 1985 - 1987 har fått behålla sin VHS-dubb, medan övriga avsnitt är nydubbade med andra röster. Nydubbningen tror jag att Sun Studio gjorde, men har inga säkra belägg för det då boxen helt saknade dubbcredits.

Åtminstone var det så på den första DVD-utgåvan från 2008 som Pan-Vision gav ut. Nyutgåvan från 2014 av Svensk Filmindustri/SF Video har jag inte själv, så jag kan inte garantera att den har samma dubbningar som den första utgåvan; även om jag skulle tro det - SF gav ju ut nyutgåvor av några av Pan-Visions gamla titlar, efter att Pan-Vision lades ner (det företaget köptes upp av Scanbox och integrerades med dem, och i samband med det utgick i stort sett alla deras gamla DVD-utgåvor).

Om serien verkligen har sänts på SVT, som jag inte hittar några bevis för i skrivande stund, har jag ingen aning vilken dubbning som eventuellt användes där.

Christer

Serien finns på Netflix nu, med svensk dubb.

gstone

Citat från: Christer skrivet  6 februari 2018 kl. 14:02:26
Serien finns på Netflix nu, med svensk dubb.

Är det en ny svensk dubb eller en tiddgare dubb ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Någon får gärna säja till om dom vet vilka rösterna är särkilt undra jag över rösterna till karaktärna Överste Sten, President Pierrette och Lille Nabot.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Christer

Citat från: gstone skrivet  6 februari 2018 kl. 14:37:03
Är det en ny svensk dubb eller en tiddgare dubb ?

Det är en gammal dubb. Jag tittade bara litegrann på avsnitt 1, men där medverkade Peter Dalle, Tomas Bolme, Åke Lindström m.fl.

Daniel Hofverberg

Citat från: Christer skrivet  6 februari 2018 kl. 14:57:43
Det är en gammal dubb. Jag tittade bara litegrann på avsnitt 1, men där medverkade Peter Dalle, Tomas Bolme, Åke Lindström m.fl.
Det är helt klart VHS-dubben. Då kan man väl anta att Netflix sannolikt har samma dubbning som DVD-boxen för respektive avsnitt, så att de avsnitt som inte släpptes på VHS har nydubben som gjorts speciellt för DVD-boxen 2008. Jag har dock inte boxen tillgänglig här och nu, så jag kan jämföra och bekräfta med säkerhet att Netflix har samma dubb.


Erik Friman

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2018 kl. 13:09:42
Har verkligen Det var en gång - Rymden sänts på TV...? Jag har inget minne av det, och hittar inget om det i Svensk Mediedatabas heller. De andra två serierna i Det var en gång-serien (En cellsam historia och Tidernas äventyr) har ju sänts på SVT vid flera tillfällen, men Rymden hittar jag inget om.
Det verkar som om den skulle ha visats på SVT trots det bara står "Det var en gång". Man behöver bara hitta det rätta avsnitts-titlarna och jämföra de från Wikipedia.
https://smdb.kb.se/catalog/search?q=Det+var+en+g%C3%A5ng+Rymden&sort=OLDEST
https://sv.wikipedia.org/wiki/Det_var_en_g%C3%A5ng_-_rymden

De få som jag  hittade från Svensk Mediedatabas är:
"En planet exploderar" (del 10?) TV1, 1982-01-09, repris 1985-08-24
"Skeppsbrutna i rymden" (del 11) TV1, 1982-01-23, repris 1985-08-31
"Farväl till rymden" (sista) TV1, 1983-01-10, (?)

Daniel Hofverberg

#9
Jag har precis också upptäckt att serien trots allt verkar ha sänts på SVT, men enbart under titeln Det var en gång...; precis samma titel som de använde för den förra serien Tidernas äventyr.

Det är inte helt lätt att hitta åt de relevanta posterna med Svensk Mediedatabas tveksamma sökfunktioner, men genom att stega vecka för vecka har jag trots allt hittat åt nästan alla avsnitt.
Del 1 till 13 av Rymden sändes 1981-11-07 till 1982-02-06.
Del 15 till 26 sändes 1982-09-27 till 1983-01-10.
Därefter sändes del 1 - 13 i repris 1985-06-15 till 1985-09-14. Men det verkar inte som att resterande avsnitt någonsin sändes i repris.

Men märkligt nog hittar jag ingen sändning av del 14 ("Hos dinosaurier"). Jag har manuellt kollat datumen en vecka efter del 13 och en vecka innan del 15, och inget de dagarna ser ut att kunna motsvara den serien.

Intressant att notera är att ett par avsnitt verkar ha sänts på SVT under andra svenska titlar än de som använts på VHS och DVD. Del 5 kallade SVT för "Det gamla folket" istället för "Kvitt eller dubbelt". Och avsnitt 7 hette "Planeten Mythö" istället för "Planeten Mytho".

Wikipedia uppger för övrigt fel titel på avsnitt 9. Den heter inte "Haffad!", utan heter på både DVD-boxarna och i SVTs tablåer "Planeten Kassiopeia".

Den stora frågan är då vilken dubbning som SVT sände serien med, eller om den rentav sändes i textad originalversion...? Kan SVT ha sänt serien med en unik dubb, som sedan inte använts någon annanstans...?

Jabberjaw

Har några avsnitt från SVT kan kolla om det stämmer överens med DVD-boxarna när jag får tid över och har framme det bandet igen. Serien är inget jag tycker är "WOW" faktor på så det bandet blev liggande

gstone

Det varnar som den också gått på SVT under namnt Bortom år 3000.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 februari 2018 kl. 22:46:16
Det varnar som den också gått på SVT under namnt Bortom år 3000.
Var har du fått det ifrån? Jag hittar inget i Svensk Mediedatabas under det namnet.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

#14
Citat från: gstone skrivet  7 februari 2018 kl. 07:25:43
Här ifrån https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=44573
Intressant, det verkar som att den personen måste ha varit ute och cyklat. Svensk Mediedatabas ska innehålla allt som SVT sänt sedan 1979, och den här serien producerades ju 1982. Även om vissa poster i SMDb kan vara felstavade eller dylikt, eller i värsta fall att enstaka datum helt saknas, är det knappast möjligt att det skulle gälla alla avsnitt så att man inte kan hitta något på den angivna titeln.

Dessutom är det ju knappast troligt att SVT skulle ha sänt serien under två olika titlar, då vi redan konstaterat att SVT kallade serien i tablåerna för Det var en gång - lurigt nog exakt samma titel som den förra serien i "serien" (titeln Tidernas äventyr är en efterhandskonstruktion).

Men det hade onekligen varit intressant att få veta vilken dubbning SVT sände serien med, om den nu sändes med svensk dubb. Men rimligtvis borde det ju inte vara samma dubbning som på VHS, för hade alla avsnitt dubbats med Tomas Bolme & co. hade det ju inte funnits något behov av att nydubba en del av avsnitten inför DVD-utgåvan. Så mest troligt var det nog någon unik dubb som bara använts på SVT.

För övrigt vore det också värdefullt om någon som har den nya DVD-boxen från 2014 som SF gav ut kunde bekräfta huruvida den har samma dubbningar som 2008 års box.