Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dokumentärer på Disney+

Startat av E, 28 juni 2020 kl. 10:54:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Undrar vilka som gör rösterna i The World According to Jeff Goldblum. Enligt Flixable finns den på svenska

Det är ju en dokumentär så det kanske är lektorsdubbning

Anders M Olsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 28 juni 2020 kl. 10:54:21
Undrar vilka som gör rösterna i The World According to Jeff Goldblum. Enligt Flixable finns den på svenska

Det är ju en dokumentär så det kanske är lektorsdubbning

Nej, det är en riktig dubbning med flera skådespelare. Rösterna varierar lite från avsnitt till avsnitt. Här är skärmdumpar på creditsen för de första fem avsnitten. Tyvärr har Disney blandat ihop språken lite, så i vissa avsnitt får man norska röster om man väljer svensk dubbning. Jag trodde att de skulle ha lagt svenskan på något annat av ljudspåren, men det verkar inte så.

Ganska tråkig serie enligt min mening, och Steve Kratz är ganska jobbig att lyssna på som Jeff Goldblums svenska röst. Men som tur är finns även svensk text. Serien blir något mer uthärdlig på engelska med svensk text.

E

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 juni 2020 kl. 12:27:36
Nej, det är en riktig dubbning med flera skådespelare. Rösterna varierar lite från avsnitt till avsnitt. Här är skärmdumpar på creditsen för de första fem avsnitten. Tyvärr har Disney blandat ihop språken lite, så i vissa avsnitt får man norska röster om man väljer svensk dubbning. Jag trodde att de skulle ha lagt svenskan på något annat av ljudspåren, men det verkar inte så.

Ganska tråkig serie enligt min mening, och Steve Kratz är ganska jobbig att lyssna på som Jeff Goldblums svenska röst. Men som tur är finns även svensk text. Serien blir något mer uthärdlig på engelska med svensk text.
Tack för svar

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 juni 2020 kl. 12:27:36
Nej, det är en riktig dubbning med flera skådespelare. Rösterna varierar lite från avsnitt till avsnitt. Här är skärmdumpar på creditsen för de första fem avsnitten. Tyvärr har Disney blandat ihop språken lite, så i vissa avsnitt får man norska röster om man väljer svensk dubbning. Jag trodde att de skulle ha lagt svenskan på något annat av ljudspåren, men det verkar inte så.
Ja, det är väldigt klantigt att Disney har blandat ihop språken, så att det i skrivande stund är två avsnitt som blivit fel på - avsnitt 2 saknar både svensk och dansk dubbning, då både det svenska, norska och danska ljudspåret har fått norskt tal; och avsnitt 4 saknar "bara" svensk dubbning, då det svenska och norska ljudspåret båda har norskt tal (men det danska ljudspåret är där korrekt). :(

Fast uppenbarligen har även avsnitt 2 och 4 dubbats till svenska, då svenska dubbcredits visas efter sluttexterna vid båda avsnitten, så vi kan bara hoppas att de löser misstaget innan tjänsten lanseras i Norden i september.

Det är faktiskt förvånansvärt att The World According to Jeff Goldblum har en "riktig" dubbning utan originalljudet i bakgrunden, för annars brukar ju de flesta dokumentärer få lektordubbningar; vare sig det är med en eller många skådespelare. Och det är ju också ganska logiskt, för förutom berättarröster, ev. musik och annat som läggs på i efterhand brukar ju det mesta ljudet vid dokumentärer tas upp vid inspelningstillfället från en och samma källa; således inget sätt att kunna separera bakgrundsljud/effektljud från tal. Så hur kan det komma sig att just den här serien fått en riktig dubbning...? Är den inte lika autentisk som Disney vill få det att verka, så att mycket är iscensatt/tillrättalagt; eller har dubbningsstudion (eller Disney) tagit sig tid att återskapa allt bakgrundsljud som legat tillsammans med talet i dialogspåret...?

Alla övriga dokumentärer (både serier och långfilmer) på Disney+ är till största delen lektordubbade med originalljudet i bakgrunden, även fast samtliga har flera skådespelare; och i vissa fall hör man inte originalljudet i bakgrunden vid berättarröster/speakerröster.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 juni 2020 kl. 12:27:36
Ganska tråkig serie enligt min mening, och Steve Kratz är ganska jobbig att lyssna på som Jeff Goldblums svenska röst. Men som tur är finns även svensk text. Serien blir något mer uthärdlig på engelska med svensk text.
Jag håller med att serien inte verkar vara alltför mycket att hurra för, men jag tycker faktiskt inte dubbningen är så tokig. Visst blir det mer njutbart på engelska, men det finns ändå mycket värre exempel i dubbningsväg...

Disney+ kan exempelvis nämnas pysselserien Disney Family Sundays, som jag tycker är bland det värsta jag hört på åratal i dubbningsväg - visserligen har serien 5 - 6 olika skådespelare som alla är duktiga sådana; men det är lektordubbat med originalljudet i bakgrunden, det är osynkat (där den svenska dialogen ibland ligger långt före eller efter originalet) och dåligt mixat så att originalljudet i bakgrunden ibland överröstar det svenska ljudet. Trots fantastiska skådespelare står jag överhuvudtaget inte ut att lyssna på den svenska dubbningen... :(

Serien i sig verkar visserligen inte vara alltför mycket att hänga i julgranen, men den irriterande svenska dubben gör saken definitivt inte bättre... Dessbättre finns dock även engelskt ljudspår och svensk textning, så man kan byta till textad originalversion om man föredrar - och tro mig, det gör man...

Anders M Olsson

Tydligen är The World According to Jeff Goldblum någon sorts "flaggskepp" på Disney+, vilket kan förklara att de har kostat på riktiga dubbningar på flera språk.

Jag kan inte för mitt liv begripa varför de håller den här tråkiga serien så högt, men redan på förstasidan på Disney+ (innan man har loggat in) syns Jeff Goldblum tillsammans med Ironman, Darth Vader, Elastaflickan och Moana/Vaiana som representanter för vad tjänsten har att erbjuda.

E

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 juli 2020 kl. 06:29:25Men redan på förstasidan på Disney+ (innan man har loggat in) syns Jeff Goldblum tillsammans med Ironman, Darth Vader, Elastaflickan och Moana/Vaiana som representanter för vad tjänsten har att erbjuda.
Jeff syns med dom andra för att National Geographic har gjort serien😉

Anders M Olsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 13 juli 2020 kl. 09:55:52
Jeff syns med dom andra för att National Geographic har gjort serien😉

Det är ju sorgligt om National Geographic inte har någon bättre galjonsfigur än Jeff Goldblum...

Scoobydoofan1

#7
När det gäller dokumentär på Disney så undrar jag om nån minns dom där djur dokumentärer på Disney kanalen när Disney kom till sverige under tidig 2000 talet, det handlade om djur som ekorrar och andra däggdjur i mellan serier som visades på Disney kanalen. Är osäker om den dokumentären fanns under 2002 eller 2004 men den visades från vad jag minns.



Jag vet att introt om jag minns rätt var en jordklot som öppnades och blev en karta av världen.

Alexander

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 15 juli 2020 kl. 13:45:47
När det gäller dokumentär på Disney så undrar jag om nån minns dom där djur dokumentärer på Disney kanalen när Disney kom till sverige under tidig 2000 talet, det handlade om djur som ekorrar och andra däggdjur i mellan serier som visades på Disney kanalen. Är osäker om den dokumentären fanns under 2002 eller 2004 men den visades från vad jag minns.



Jag vet att introt om jag minns rätt var en jordklot som öppnades och blev en karta av världen.

Låter som True-Life dokumentärerna

Scoobydoofan1

Citat från: Alexander skrivet 16 juli 2020 kl. 10:48:28
Låter som True-Life dokumentärerna
Var det den? Minns inte så mycket då men dom brukade visa doug efter eller innan den dokumentären, sköna tider innan. Disney blev fylld med reklamer.

Steffan Rudvall

Någon av er som har sett dokumentären om Howard Ashman?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


gstone

Disney plus dubbar en massa så son inte borde dubbas !! >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 10 augusti 2020 kl. 18:06:25
Disney plus dubbar en massa så son inte borde dubbas !! >:(
Som vad? Varför blir du arg vill du inte se en dubbning se den inte.