Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Vem är E.H. Brochmann?

Startat av TonyTonka, 19 juni 2008 kl. 17:02:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 maj 2024 kl. 13:22:15Anledningen att jag tror namnet är påhittat är för att jag försökt gräva överallt men inte hittat någon med namnet Brochmann som har E.H. som initialer.
Men nu behöver det ju som sagt inte nödvändigtvis vara just E.H. som var de rätta initialerna - skriver man av en handskriven lapp (vilket jag gissar att det här var) är det lätt hänt att tolka vissa bokstäver fel. Det hade ju tydligen hänt med Peter Pan, så varför skulle inte samma sak kunna hända med denne (förmodar jag) herr Brochmann...?

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 24 maj 2024 kl. 14:03:31Fast har ni sett Arvinge okänd?

Där så klarar dom att hitta släktningar till personer, och det har även sänds i Danmark och Norge.

Och isåfall bör det vara någon som har känt till vem det är som antingen heter eller namngav E.H. Brochmann som rollista.

Och om denna fråga får tillräcklig stor spridning så bör det prioriteras lite, iallafall så vi kan få svaret vem det var.

Jag har kollat i Sveriges dödsbok och där står inget om släktingar till Per-Axel Branner, om det nu brukar det vet jag inte.

Tänker väl att man kan först kolla upp personerna som står med här och se om det finns släktingar till dessa: https://www.dubbningshemsidan.se/credits/pankochfagelfri/ , kanske i någon artikel angående begravningar till dessa som har dött, eller ovanliga efternamn till dessa som var med i filmen. Ja det finns en hel del att gå igenom.
Oftast möter man aldrig motspelare i dubb produktioner.
Om typ Rune Halvarsson träffade Brochmann i studion så tror jag inte det är något som han berättat för anhöriga och om han nu har gjort det så lär dessa nog ha glömt det.
Rune dog 1969 för 55 år sedan och inga från dubben är kvar i livet vad jag vet.

Bästa är att ringa och fråga dom 12 Brochmann som finns på Ratsit, har man en anhörig som spelat Kalle Anka så lär man veta det.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 maj 2024 kl. 14:38:26Oftast möter man aldrig motspelare i dubb produktioner.
Om typ Rune Halvarsson träffade Brochmann i studion så tror jag inte det är något som han berättat för anhöriga och om han nu har gjort det så lär dessa nog ha glömt det.
Rune dog 1969 för 55 år sedan och inga från dubben är kvar i livet vad jag vet.

Bästa är att ringa och fråga dom 12 Brochmann som finns på Ratsit, har man en anhörig som spelat Kalle Anka så lär man veta det.
Ja det är en bra början att ringa dessa, för förmodligen byter man inte ut efternamnet Brochmann när man väl har det.

För mig kostar det att ringa och ni som har fria samtal kan väl istället försöka göra det.

Ja du har säkert rätt i att dom inte var alla och dubbade samtidigt men att dom pratar med varandra om dubbningen kunde väl ske ändå. När dom ska lyssna på det eller andra stunder, kanske man blir vänner. Ja jag vet inte men att man inte träffas alls tycker jag låter märkligt om det skulle vara så, då man dubbar i samma film.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 maj 2024 kl. 14:32:00Men nu behöver det ju som sagt inte nödvändigtvis vara just E.H. som var de rätta initialerna - skriver man av en handskriven lapp (vilket jag gissar att det här var) är det lätt hänt att tolka vissa bokstäver fel. Det hade ju tydligen hänt med Peter Pan, så varför skulle inte samma sak kunna hända med denne (förmodar jag) herr Brochmann...?
Jaså hände det med Peter Pan, skulle du kunna berätta om det eller länka om du redan har berättat om det?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 24 maj 2024 kl. 14:49:14Jaså hände det med Peter Pan, skulle du kunna berätta om det eller länka om du redan har berättat om det?
Det är några sidor bakåt i den här tråden - läs det här inlägget plus ett par inlägg framåt:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=593.msg191741#msg191741

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 24 maj 2024 kl. 14:44:49Ja det är en bra början att ringa dessa, för förmodligen byter man inte ut efternamnet Brochmann när man väl har det.

För mig kostar det att ringa och ni som har fria samtal kan väl istället försöka göra det.

Ja du har säkert rätt i att dom inte var alla och dubbade samtidigt men att dom pratar med varandra om dubbningen kunde väl ske ändå. När dom ska lyssna på det eller andra stunder, kanske man blir vänner. Ja jag vet inte men att man inte träffas alls tycker jag låter märkligt om det skulle vara så, då man dubbar i samma film.
Någon som kan hjälpa och ringa i forskningssyfte?

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 maj 2024 kl. 13:22:15Anledningen att jag tror namnet är påhittat är för att jag försökt gräva överallt men inte hittat någon med namnet Brochmann som har E.H. som initialer.

Troligen så är namnet påhittat, eventuellt ett smeknamn.
Många pilsnerfilmsskådespelare hade ju smeknamn exempelvis Thor Modéen = Tosse och Wiktor Andersson = Kulörten.
Wiktor Andersson spelade ju Den Vita Kaninen i Alice i Underlandet och om han står skriven Kulörten så kan vi ju anta att Brochmann är något smeknamn.
Jag tror också att det är ett påhittat artistnamn 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag har svårt att tror att någon mamma eller pappa skulle döpa sitt barn till  E.H  ;D 
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 maj 2024 kl. 14:38:26Oftast möter man aldrig motspelare i dubb produktioner.
På senare tid ja, men det kan ha förekommit tidigare. Jag menar till och med Lasse Svensson körde ju med gruppdubbnigar där i mitten/slutet på 80-talet innan han insåg att det var för bökigt logistiskt.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 24 maj 2024 kl. 16:40:45Jag har svårt att tror att någon mamma eller pappa skulle döpa sitt barn till E.H  ;D
Det är initialer.
Han kan ha hetat Emil Hulken Brochmann🤣🤣.
Var vanligt att pilsnerfilmsskådespelare hade smeknamn.
Exempelvis Thor Modéen = Tosse, Wiktor Andersson = Kulörten.

Skulle gärna vilja veta om Wiktor Andersson stod crediterad som Kulörten på Per-Axels arvodelistor.

MOA

Citat från: gstone skrivet 24 maj 2024 kl. 16:40:45Jag har svårt att tror att någon mamma eller pappa skulle döpa sitt barn till E.H  ;D
Det namnet är underkänt av skatteverket

gstone

Citat från: MOA skrivet 24 maj 2024 kl. 19:10:05Det namnet är underkänt av skatteverket
Dom underkänner en helt roliga namn förslag 
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 24 maj 2024 kl. 19:31:37Dom underkänner en helt roliga namn förslag
För att de tänker på de stackars barnen och sen vuxna människorna som kommer behöva drass med de konstiga namnen.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 maj 2024 kl. 19:48:01För att de tänker på de stackars barnen och sen vuxna människorna som kommer behöva drass med de konstiga namnen.
Det är mest ett intärnskämt 

Som barn brukade jag roa mig med att komma på knasiga namn och fråga mamma om dom skulle gå igenom 😂😂😉
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 maj 2024 kl. 15:02:51Någon som kan hjälpa och ringa i forskningssyfte?
Måste det vara i forskningssyfte?

Räknas detta verkligen som forskning när vi som privatpersoner söker info om en person?