Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vem är E.H. Brochmann?

Startat av TonyTonka, 19 juni 2008 kl. 17:02:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 maj 2024 kl. 11:30:38Då kan vi hoppas på nästa år  :)
Det är högst tveksamt då också, då jag som sagt sällan är i Stockholm; annat än på genomresa till annan ort (eller annat land).

Men om någon annan är i närheten av Stockholm kanske det går att de får tillträde till arkivet om de agerar på uppdrag av Dubbningshemsidan, så att de kan räknas som medarbetare till Dubbningshemsidan för den researchen. Åtminstone har det gått med Kungliga Biblioteket/Svensk Mediedatabas, så det kan vara värt ett försök om någon bor i närheten av Stockholm. :)

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 maj 2024 kl. 11:35:59Det är högst tveksamt då också, då jag som sagt sällan är i Stockholm; annat än på genomresa till annan ort (eller annat land).

Men om någon annan är i närheten av Stockholm kanske det går att de får tillträde till arkivet om de agerar på uppdrag av Dubbningshemsidan, så att de kan räknas som medarbetare till Dubbningshemsidan för den researchen. Åtminstone har det gått med Kungliga Biblioteket/Svensk Mediedatabas, så det kan vara värt ett försök om någon bor i närheten av Stockholm. :)
Ja det funkar nog också. Men känns som att ingen bor i Stockholm som är medlem på Dubbningshemsidan.

Bör kanske gå att få kopior via mail om det nu funkar på det viset. Men det gäller nog att arkiven vet vem dom skickar kopior till, då dom kanske inte få skicka till vem som helst. 
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 maj 2024 kl. 11:29:20Det är rätt, ingen har påstått det. Men kan tycka personligen det är konstigt att det ska kosta då finns det ingen mening med att ha arkiv om folk nu inte vill betala så används inte arkiven.
Men det beror väl på vem man är, då jag knappast tror att SVT betalade arkivförvararna när Niklas Källner letade igenom när han skulle leta info i programmet Arvinge okänd.
Om du gör TV-program för SVT är jag ganska säker på att du blir insläppt i vilket arkiv som helst. Att bara läsa i arkiven på plats brukar inte kosta något, däremot är det troligt att även SVT får betala eventuella kopieringskostnader.

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 maj 2024 kl. 11:29:20Om nu arkivet själv bestämmer så kan det ju ske att det bli personligt att vilka som får och inte får även om man gör samma grejer, samma uppdrag.
Visst kan det i viss mån bli godtyckligt. Men om man har ordentligt på fötterna och goda skäl för att forska bör det inte vara några problem. Om man bara är allmänt nyfiken privatperson kan man nog räkna med kalla handen på många ställen.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 maj 2024 kl. 11:51:37Visst kan det i viss mån bli godtyckligt. Men om man har ordentligt på fötterna och goda skäl för att forska bör det inte vara några problem. Om man bara är allmänt nyfiken privatperson kan man nog räkna med kalla handen på många ställen.
En allmänt nyfiken privatperson kan ju också ha goda skäl till att forska. Så var gränsen går verkar vara svårt att förstå tycker jag.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 maj 2024 kl. 12:01:25En allmänt nyfiken privatperson kan ju också ha goda skäl till att forska. Så var gränsen går verkar vara svårt att förstå tycker jag.
Minimikravet brukar vara att forskningsresultaten ska publiceras i någon form, t.ex. bok, tidning, radio, TV, doktorsavhandling etc. Webbplats kan också gå bra, men väger kanske inte alltid lika tungt som "gammelmedia". Jag har själv, som representant för Disneyania, erfarenhet av att både bli godkänd och få avslag.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 maj 2024 kl. 12:01:25En allmänt nyfiken privatperson kan ju också ha goda skäl till att forska. Så var gränsen går verkar vara svårt att förstå tycker jag.
När jag läser på Musik- och teaterbibliotekets webbsida står det "Öppet för forskare och alla intresserade" - det tolkar jag som att även privatpersoner borde kunna besöka biblioteket; dock med reservation för att det kanske inte nödvändigtvis innefattar just det här arkivet med samlingen från Per-Axel Branner.
https://musikverket.se/musikochteaterbiblioteket/