Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Musses Verkstad

Startat av TonyTonka, 18 januari 2009 kl. 21:18:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 april 2020 kl. 12:19:33
Tråkigt, jag hade hoppats att det var Flixable som visade felaktiga uppgifter... :(

Vi får hoppas att Musses verkstad kommer till på Disney+ senare, för den serien har ju mig veterligen aldrig släppts på DVD någonstans i världen; och finns heller inte på någon streamingtjänst vad jag vet...

Serien var JÄTTEBRA minns jag ! ;D

VÄLDIGT ren och smooth animation !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Den var väl från början avsedd för Disneydags?^^

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  2 april 2020 kl. 18:41:53
Den var väl från början avsedd för Disneydags?^^
Nej det är ett amerikanskt program för Disney Channel

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 april 2020 kl. 18:56:57
Nej det är ett amerikanskt program för Disney Channel

Men den kom väl först på 90-talet eller början på 2000-talet för det fanns väl innan Disney Channel kom 2003?^^

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet  2 april 2020 kl. 19:23:41
Men den kom väl först på 90-talet eller början på 2000-talet för det fanns väl innan Disney Channel kom 2003?^^

Disney Channel har faktiskt funnits i USA sen 1983.

2003 tror jag var året när den lanserades i Sverige, men då hade den som sagt redan funnits länge i USA.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 april 2020 kl. 19:33:19
Disney Channel har faktiskt funnits i USA sen 1983.

2003 tror jag var året när den lanserades i Sverige, men då hade den som sagt redan funnits länge i USA.

Oj, kom den verkligen till USA så tidigt... (det var mer än jag visste)

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  2 april 2020 kl. 19:52:58
Har den svenska skådespelaren Arne Strömgren någonsin dubbat någon film ?
Vad har det med ämnet att göra detta handlar ju om Musses verkstad

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 april 2020 kl. 20:03:55
Vad har det med ämnet att göra detta handlar ju om Musses verkstad

FEL TRÅD
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios


Elios

I mitt 3700:e inlägg här på forumet så skriver jag då här i denna tråd!
Men det jag undrade mest var hur mycket dialog dom hade i dem pauserna!? Liksom var det som Hos Musse Eller något sådant?  ::) ??? :P 8)

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  3 april 2020 kl. 02:40:19
Men det jag undrade mest var hur mycket dialog dom hade i dem pauserna!? Liksom var det som Hos Musse Eller något sådant?  ::) ??? :P 8)
Det förekommer ingen dialog under pauser eller intro, utan det rör sig bara om sekunder mellan kortfilmerna. Så all dialog är i de ingående kortfilmerna.

Så det är inte alls som i Hos Musse, med ramberättelser och mellanakter, utan här är det bara kortfilmer som gäller. Men inget fel med det, och jag tycker det var en trevlig serie...

Det är alltså från Musses verkstad som merparten av kortfilmerna i Hos Musse kommer; förutom ett par dussin nyproducerade kortfilmer och en och annan klassisk (biovisad) tecknad kortfilm som förekom där. Alla kortfilmer utom två från Musses verkstad har senare använts i Hos Musse, så har man sett alla avsnitt av Hos Musse så har man egentligen sett nästan allt från Musses verkstad; förutom introt och förtexterna till kortfilmerna (som gjordes om till Hos Musse). Men när kortfilmerna återanvändes i Hos Musse valde Disney av någon anledning att dubba om alla Mimmis repliker i Sverige, medan allt annat fick behålla samma dubbning som i Musses verkstad...

Intressant att notera är att introt i Musses verkstad var egentligen unikt för varje avsnitt, som avslutades på olika sätt i varenda avsnitt. Men i Disneys svenska bildversion (som visades som del av Disneydags på SVT) hade man förenklat, och använde exakt samma intro i varenda avsnitt; vilket tyvärr förtog en liten del av poängen.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 april 2020 kl. 08:23:43
Intressant att notera är att introt i Musses verkstad var egentligen unikt för varje avsnitt, som avslutades på olika sätt i varenda avsnitt. Men i Disneys svenska bildversion (som visades som del av Disneydags på SVT) hade man förenklat, och använde exakt samma intro i varenda avsnitt; vilket tyvärr förtog en liten del av poängen.
Det stämmer inte SVT hade olika intron på mina inspelade VHS:er så har varje avsnitt en egen version av "MED KALLE ANKA".

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 april 2020 kl. 12:58:40
Det stämmer inte SVT hade olika intron på mina inspelade VHS:er så har varje avsnitt en egen version av "MED KALLE ANKA".
Verkligen...? Alla de 20-tal avsnitt jag har inspelat från Disneydags har i alla fall exakt samma intro, med samma "Med Kalle Anka"-variant...

Från när kommer dina inspelningar? Kan det ha varit olika vid olika sändningstillfällen, eller råkar det slumpa sig att alla avsnitt jag har är identiska medan så inte är fallet med övriga...?

clara liljeberg

mitt favoritavsnitt är det om kalkonfångarna.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 april 2020 kl. 13:23:48
Verkligen...? Alla de 20-tal avsnitt jag har inspelat från Disneydags har i alla fall exakt samma intro, med samma "Med Kalle Anka"-variant...

Från när kommer dina inspelningar? Kan det ha varit olika vid olika sändningstillfällen, eller råkar det slumpa sig att alla avsnitt jag har är identiska medan så inte är fallet med övriga...?
Ser din version ut så här?

https://youtu.be/jBgDNm_73cM

Av mina avsnitt har 9 olika intron för varje avsnitt och 2 avsnitt har introt i den länkade videon.


Jag tror att mina inspelningar är från slutet av 1999