Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Cadpig

Startat av HangoverFan, 20 augusti 2016 kl. 00:25:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Jag tycker oavsett vad han nu gjort att detta är en sak mellan" Webbowner" och honom. Om han vill bli unbannad så skulle han nog mailat till Daniel om det  :) Blir bara onödigt att prata om någon som inte har möjlighet att själv besvara blir nästan som... Vad nu brottsrubriceringen heter för att prata illa om någon på nätet eller sprida rykten att han gjort si eller så oavsett om dom är sanna. ☹️

TrondM

Citat från: Elios skrivet 23 april 2019 kl. 17:57:20
Jag undrar bara lite. Kommer Cadpig vara evigt bannad härifrån?^^


Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 23 april 2019 kl. 17:57:20
Jag undrar bara lite. Kommer Cadpig vara evigt bannad härifrån?^^
Man ska väl aldrig säga aldrig, men jag tänker i alla fall inte ändra något beslut innan han uppvisar en tydlig attitydförändring.

Det är nog det enda besked jag kan ge just nu, men Cadpig har i alla fall inte kontaktat mig på något sätt för att försöka diskutera om saken eller be om att få komma tillbaka.

Elios

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 april 2019 kl. 18:13:05
Jag tycker oavsett vad han nu gjort att detta är en sak mellan" Webbowner" och honom. Om han vill bli unbannad så skulle han nog mailat till Daniel om det  :) Blir bara onödigt att prata om någon som inte har möjlighet att själv besvara blir nästan som... Vad nu brottsrubriceringen heter för att prata illa om någon på nätet eller sprida rykten att han gjort si eller så oavsett om dom är sanna. ☹️

Jag kan anta att du syftar på förtal.

Det jag tänker är ju hur lågt han sjunkit och om man kan förändras och få en andra chans.
Vill man så kan man förändras men ja då är det ju upp till en själv om man verkligen vill det.
Så jag undrar ju mest vart gränsen går för Daniel här om det hade varit värt att ta tillbaka ett sånt hemskt troll som Cadpig är.  :-\

Daniel Hofverberg

Vare sig olaga förtal eller förolämpning (i juridisk mening) är tillämpbart i det här fallet, eftersom det kräver att en person är direkt personligt identifierbar - och vi har inte skrivit hans riktiga namn vare sig här eller någon annanstans på forumet (och så vet jag heller inte hans riktiga namn).

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 24 april 2019 kl. 04:15:30
Så jag undrar ju mest vart gränsen går för Daniel här om det hade varit värt att ta tillbaka ett sånt hemskt troll som Cadpig är.  :-\

Men han är väl ändå en människa...?  ???

TrondM

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 april 2019 kl. 08:58:09
Men han är väl ändå en människa...?  ???

Hva så? Det er ingen menneskerett å delta på Dubbningshemsidans forum.

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 24 april 2019 kl. 10:15:31
När Elios säger troll så menar han nättroll och det är just såna personer som skriver dumma grejer på forum

Ja exakt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 april 2019 kl. 08:58:09
Men han är väl ändå en människa...?  ???
Man kan väl aldrig vara 100% säker på att någon är en människa utan att träffa demöga mot öga - trots allt har ju utvecklingen kring artificiell intelligens kommit långt nuförtiden, så att man aldrig kan vara säker på att det inte är en robot - men jag förutsätter att Cadpig är människa.

Men som Trond skriver är det ju ingen mänsklig rättighet att vara medlem på något forum.

Ingen är väl mer än människa och ingen är felfri, så (nästan) alla kan i och för sig förtjäna en andra chans. Men det förutsätter ju att man faktiskt visar ånger och en seriös ansträngning till att ändra sitt beteende, och utifrån Cadpigs beteende på andra forum ser jag inga tecken på det i dagsläget.

Daniel Hofverberg

Jag är nästan helt säker på att det är samma person.

På tal om Cadpig, så har han också (eller åtminstone någon väldigt snarlik person som honom) skrivit ett par högst opassande inlägg i gästboken här på sajten på sistone - förmodligen väl medveten om att det inte går att bannlysa folk från en gästbok... :( Eftersom han tidigare skrivit snarlika inlägg här på forumet är jag i alla fall starkt misstänksam på att det är honom, även fast det nu inte var signerat med något av hans kända "alias".

Väldigt tråkig utveckling - vet inte om det beror på att Cadpig läst vad som framgått av honom här, eller om det bara är en tillfällighet att han först nu börjat utnyttja gästboken.

Vi får se hur det här utvecklas. Om det händer igen får jag se över vilka blockerings/filtreringsmöjligheter det finns i gästboken, eller om det är möjligt att utestänga hans IP-adress från hela sajten (via .htaccess).

Egentligen hade man behövt uppgradera gästboken till något modernare script; gärna baserat i PHP eftersom det är den enda delen av sajten som fortfarande är i CGI/Perl. Samtidigt vet jag inte riktigt hur stort behov det finns av en gästbok nuförtiden, då ju forumet åtminstone delvis kan ta dess plats...

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 maj 2019 kl. 20:11:33
Jag är nästan helt säker på att det är samma person.

På tal om Cadpig, så har han också (eller åtminstone någon väldigt snarlik person som honom) skrivit ett par högst opassande inlägg i gästboken här på sajten på sistone - förmodligen väl medveten om att det inte går att bannlysa folk från en gästbok... :( Eftersom han tidigare skrivit snarlika inlägg här på forumet är jag i alla fall starkt misstänksam på att det är honom, även fast det nu inte var signerat med något av hans kända "alias".

Väldigt tråkig utveckling - vet inte om det beror på att Cadpig läst vad som framgått av honom här, eller om det bara är en tillfällighet att han först nu börjat utnyttja gästboken.

Vi får se hur det här utvecklas. Om det händer igen får jag se över vilka blockerings/filtreringsmöjligheter det finns i gästboken, eller om det är möjligt att utestänga hans IP-adress från hela sajten (via .htaccess).

Egentligen hade man behövt uppgradera gästboken till något modernare script; gärna baserat i PHP eftersom det är den enda delen av sajten som fortfarande är i CGI/Perl. Samtidigt vet jag inte riktigt hur stort behov det finns av en gästbok nuförtiden, då ju forumet åtminstone delvis kan ta dess plats...

Har personen som skrivit i gästboken samma IP som Cadpig?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 maj 2019 kl. 20:11:33Egentligen hade man behövt uppgradera gästboken till något modernare script; gärna baserat i PHP eftersom det är den enda delen av sajten som fortfarande är i CGI/Perl. Samtidigt vet jag inte riktigt hur stort behov det finns av en gästbok nuförtiden, då ju forumet åtminstone delvis kan ta dess plats...

Trenger du egentlig gjesteboken nå? Det er jo et konsept som gikk av moten i 1999, så det er kanskje like greit å stenge den for nye meldinger?

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 14 maj 2019 kl. 00:12:30
Har personen som skrivit i gästboken samma IP som Cadpig?
Inte exakt samma IP, men en IP-adress inom samma block (d.v.s. samma första två nummer) som tillhör samma Internet-leverantör. De flesta Internet-abonnemang har ju dynamisk tilldelning av IP-adresser, så att man alltså kan få olika IP-adresser då och då.

Men jag ser nu att personen i gästboken t.o.m. hade kallat sig för "Gipdac" (som jag precis insåg blir Cadpig baklänges), så utifrån det bör det ju inte råda någon som helst tvekan.

Citat från: TrondM skrivet 14 maj 2019 kl. 00:53:22
Trenger du egentlig gjesteboken nå? Det er jo et konsept som gikk av moten i 1999, så det er kanskje like greit å stenge den for nye meldinger?
Jag har tänkt samma tanke. En gång i tiden var ju gästböcker en viktig del av Internet, men det är ju ett koncept som i stort sett gått i graven nuförtiden...

Det kan visserligen vara praktiskt för personer som vill lämna kortare synpunkter/kommentarer, och som kanske inte orkar gå via forumet - men å andra sidan leder det hellre till viss "dubbelexponering", så att inlägg som uppmanar till diskussioner och hellre borde hamna på forumet ibland hamnar i gästboken, och att samma ämnen kan komma att diskuteras på två ställen samtidigt...

Elios

Nu är det nog mest bara jag som spekulerar eller liksom funderar. Och jag tror inte alls det är så men tänker bara; tänk om det är en person som vill jävlas här och försöker låtsas vara Cadpig i gästboken och använder hans namn baklänges som en rebus bara för att få honom att se ännu dummare ut.
Nu tror jag ju naturligtvis inte att det är så men bara tänkte om.  :( ::)

Elios

Och jag undrar även lite här vilket var ämnet som var droppen som fick bägaren att rinna över som ni fick nog??  ???

Inlägget var väl då med Ellen Bergström va?^^