Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2021 kl. 17:59:50
Nu har jag fått creditlista till Ainbo: Amazonas väktare, så den kommer publiceras vid nästa uppdatering av sajten. :)
Va bra  :)
Houba !

gstone

Du kanske kan lägga upp credits till Vivo vid näst uppdatering med ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 30 juli 2021 kl. 21:17:30
Du kanske kan lägga upp credits till Vivo vid näst uppdatering med ?
Vivo verkar väl inte släppas på Netflix förrän den 6 augusti, således ingen möjlighet att kunna skriva av några (förhoppningsvis) utsatta credits före det, och nästa uppdatering kommer garanterat bli långt före det. :)

Disneyfantasten

Nu är det ju ett bra tag kvar innan Encanto har biopremiär (november närmare bestämt), men tror du att du kanske skulle kunna ordna det när den väl släpps?  :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2021 kl. 21:21:24
Vivo verkar väl inte släppas på Netflix förrän den 6 augusti, således ingen möjlighet att kunna skriva av några (förhoppningsvis) utsatta credits före det, och nästa uppdatering kommer garanterat bli långt före det. :)

Jag trode näst uppdatering skulle bli efter det ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 juli 2021 kl. 21:39:01
Nu är det ju ett bra tag kvar innan Encanto har biopremiär (november närmare bestämt), men tror du att du kanske skulle kunna ordna det när den väl släpps?  :)
Det är tyvärr inte helt oproblematiskt att få tag i creditlistor från Disney Character Voices International, då de är oerhört ojämna med att svara på mail nuförtiden... Disney lämnar ju inte ut uppgifter förrän efter premiären, men när Encanto haft premiär kommer jag givetvis kontakta Disney Character Voices och fråga efter creditlista - men de är oerhört ojämna, så det kan ta allt från 10 minuter till 10 månader att få svar. Som exempel har jag fortfarande inte fått svar på mina mail om Själen, som jag skickade på juldagen... :(

Men någon gång innan augusti 2022 bör jag åtminstone ha fått listorna om Encanto... ;)

Fast jag misstänker att du ogärna vill vänta 10 månader med att få reda på rösterna. Med andra ord är det vanligtvis enklare och framförallt mycket snabbare om någon istället kan ta kort med mobilen under eftertexterna på bio när dubbcredits visas, så att man kan skriva av dubbcreditsen därifrån. Om jag ser filmen och det finns läge för det brukar jag själv försöka göra det, men annars kanske någon annan kan hjälpa till. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 juli 2021 kl. 02:54:33
Fast jag misstänker att du ogärna vill vänta 10 månader med att få reda på rösterna. Med andra ord är det vanligtvis enklare och framförallt mycket snabbare om någon istället kan ta kort med mobilen under eftertexterna på bio när dubbcredits visas, så att man kan skriva av dubbcreditsen därifrån. Om jag ser filmen och det finns läge för det brukar jag själv försöka göra det, men annars kanske någon annan kan hjälpa till. :)

Om Disney gör likadant som den senaste tiden kanske Encanto kommer att publiceras för en extrakostnad på Disney+ samtidigt som biopremiären. Till skillnad från spelfilmerna tycker jag faktiskt att det kan vara värt pengarna att köpa "premier access" till den filmen, inte minst eftersom jag gärna vill se den både svenskdubbad och på originalspråket. Kostnaden blir i så fall jämförbar med att se den två gånger på bio.

Med premier access på Disney+ är det inga problem att ta skärmdumpar av dubbningscreditsen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 juli 2021 kl. 03:57:27
Om Disney gör likadant som den senaste tiden kanske Encanto kommer att publiceras för en extrakostnad på Disney+ samtidigt som biopremiären. Till skillnad från spelfilmerna tycker jag faktiskt att det kan vara värt pengarna att köpa "premier access" till den filmen, inte minst eftersom jag gärna vill se den både svenskdubbad och på originalspråket. Kostnaden blir i så fall jämförbar med att se den två gånger på bio.

Med premier access på Disney+ är det inga problem att ta skärmdumpar av dubbningscreditsen.
Med viss tvekan tycker jag också det kan vara värt kostnaden för Premier AccessDisney+ för animerade filmer, i synnerhet om någon mer också är intresserad av filmen och kan dela på kostnaden - och då är det ju som sagt ingen konst att ta skärmdumpar (under förutsättning att kompletta dubbcredits finns utsatt).

Jag hittar dock inga belägg för att Encanto verkligen kommer att släppas på Disney+ samtidigt som biopremiären, men jag förmodar att det främst är det globala läget med pandemin och smittspridningen världen över som avgör det (d.v.s. om det finns risk att folk inte vågar gå på bio på grund av smittspridningen, så att Disney måste ta till andra metoder för att inte gå miste om värdefulla intäkter). I Sverige gissar jag att det kommer vara ganska lugnt i november, då alla som vill vaccinera sig (från 16 år och uppåt) ska ha fått sin andra spruta i god tid innan dess, men det är ju omöjligt att sia om hur det kommer se ut i resten av världen (och Disney fattar förmodligen beslut om Premier Access utifrån hela världen)...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 juli 2021 kl. 04:09:18
Jag hittar dock inga belägg för att Encanto verkligen kommer att släppas på Disney+ samtidigt som biopremiären, men jag förmodar att det främst är det globala läget med pandemin och smittspridningen världen över som avgör det (d.v.s. om det finns risk att folk inte vågar gå på bio på grund av smittspridningen, så att Disney måste ta till andra metoder för att inte gå miste om värdefulla intäkter). I Sverige gissar jag att det kommer vara ganska lugnt i november, då alla som vill vaccinera sig (från 16 år och uppåt) ska ha fått sin andra spruta i god tid innan dess, men det är ju omöjligt att sia om hur det kommer se ut i resten av världen (och Disney fattar förmodligen beslut om Premier Access utifrån hela världen)...

Det är inte alls säkert att en eventuell fortsättning av "premier access" på Disney+ måste bero på hur pandemin utvecklar sig. Om det har visat sig ekonomiskt lönsamt för Disney är det fullt möjligt att de kommer att permanenta försöket och släppa alla kommande filmer på samma sätt.

Det har diskuterats i flera år att filmbolagen gärna skulle vilja släppa sina filmer på hemvideo samtidigt som på bio, men biografägarna har spjärnat emot. Nu är tiden kanske mogen att löpa linan fullt ut? Det behöver inte nödvändigtvis betyda katastrof för biograferna. I bästa fall kan "premier access" bli ett komplement till bio som ökar publiken för Disneys nya filmer utan att i motsvarande grad sänka antalet biobesök.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 juli 2021 kl. 02:54:33
Det är tyvärr inte helt oproblematiskt att få tag i creditlistor från Disney Character Voices International, då de är oerhört ojämna med att svara på mail nuförtiden... Disney lämnar ju inte ut uppgifter förrän efter premiären, men när Encanto haft premiär kommer jag givetvis kontakta Disney Character Voices och fråga efter creditlista - men de är oerhört ojämna, så det kan ta allt från 10 minuter till 10 månader att få svar. Som exempel har jag fortfarande inte fått svar på mina mail om Själen, som jag skickade på juldagen... :(

Men någon gång innan augusti 2022 bör jag åtminstone ha fått listorna om Encanto... ;)

Fast jag misstänker att du ogärna vill vänta 10 månader med att få reda på rösterna. Med andra ord är det vanligtvis enklare och framförallt mycket snabbare om någon istället kan ta kort med mobilen under eftertexterna på bio när dubbcredits visas, så att man kan skriva av dubbcreditsen därifrån. Om jag ser filmen och det finns läge för det brukar jag själv försöka göra det, men annars kanske någon annan kan hjälpa till. :)

Augusti 2022 skämtar du, över ett helt år, det är ju sista juli 2021 idag!

Nåja, att se creditsen genom via skärm här på forumet är iallafall bättre än ingenting...

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 juli 2021 kl. 21:39:01
Nu är det ju ett bra tag kvar innan Encanto har biopremiär (november närmare bestämt), men tror du att du kanske skulle kunna ordna det när den väl släpps?  :)

Samt filmen Röd (som släpps i mars)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 juli 2021 kl. 20:04:44
Augusti 2022 skämtar du, över ett helt år, det är ju sista juli 2021 idag!

Jag förmodar att det är halvt på allvar, halvt på skämt som Daniel skrev så. Disney kan ibland ta väldigt god tid på sig att ta fram creditslistor, även om jag nog tycker att ett år verkar vara i längsta laget. Tar de så lång tid på sig har de säkert glömt bort ärendet, och då behöver man påminna dem.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 juli 2021 kl. 20:46:03
Jag förmodar att det är halvt på allvar, halvt på skämt som Daniel skrev så. Disney kan ibland ta väldigt god tid på sig att ta fram creditslistor, även om jag nog tycker att ett år verkar vara i längsta laget. Tar de så lång tid på sig har de säkert glömt bort ärendet, och då behöver man påminna dem.
Ja, precis - jag menade inte bokstavligt talat 10 månader, utan bara att Disney ibland är oerhört långsamma på att ta fram creditlistor. Ibland har jag fått svar samma dag, ibland efter 3 - 4 månader och ibland inte alls. Nu senast mailade jag om Själen på juldagen och om Raya och den sista draken i början av mars, och ingendera har jag fått något svar på än. :(

Nu behövs ju inte längre credits till Själen (det här var ju på den tiden som Disney+ hade klantat sig och bara publicerat "Övriga röster" för alla språk); annars hade jag mailat igen om den vid det här laget.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 juli 2021 kl. 07:11:24
Det är inte alls säkert att en eventuell fortsättning av "premier access" på Disney+ måste bero på hur pandemin utvecklar sig. Om det har visat sig ekonomiskt lönsamt för Disney är det fullt möjligt att de kommer att permanenta försöket och släppa alla kommande filmer på samma sätt.

Det har diskuterats i flera år att filmbolagen gärna skulle vilja släppa sina filmer på hemvideo samtidigt som på bio, men biografägarna har spjärnat emot. Nu är tiden kanske mogen att löpa linan fullt ut? Det behöver inte nödvändigtvis betyda katastrof för biograferna. I bästa fall kan "premier access" bli ett komplement till bio som ökar publiken för Disneys nya filmer utan att i motsvarande grad sänka antalet biobesök.
Kanske det, men samtidigt är det ju inte alla som är jätteförtjusta över tilltaget med Premier Access på Disney+ (däribland det här ärendet, plus många biografägare som har uttryckt oro), så frågan är väl om Disney vågar sig på att fortsätta med det på mer permanent basis om man inte längre har pandemin att skylla på...?

Själv tycker jag dock det är helt rätt att släppa filmer via Disney+ mot en avgift samtidigt som filmerna går på bio (även fast kostnaden hittills har varit i saftigaste laget), just för att nå fram till dem som inte kan eller vill gå på bio. Framförallt då för familjefilmer, då det inte minst för barnfamiljer kan vara en ganska stor procedur att göra barnen klara, ta sig till en biograf, stå i kö, o.s.v. Då finns risken att man väljer att hellre hoppa över allt, och vänta tills filmen släpps på DVD/Blu-Ray eller på någon streamingtjänst. För att inte tala om alla som har något slags fysiskt handikapp (rullstolsburna eller dylikt), som ofta inte har så lätt att ta sig till en biograf och knappast ämnar till det alltför ofta. Plus då familjer som exempelvis bor på den norrländska landsbygden och inte har tillgång till bil, där det vanligtvis är både dyrt och krångligt att ta bussen till en biograf - och innan filmen är slut finns risken att den sista bussen hem har gått för dagen... :(

Jag tror därför ärligt talat inte att biografägarna har så mycket att oroa sig över, då digitalt köp via Disney+ förmodligen inte kommer påverka biljettförsäljningen på bio mer än högst marginellt - trots allt är det ju en helt annan upplevelse att se film på bio och att se den på en TV hemma, så majoriteten av de som betalar för en film på Disney+ hade förmodligen inte gått och sett den på bio i vilket fall som helst. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 augusti 2021 kl. 03:25:41
Kanske det, men samtidigt är det ju inte alla som är jätteförtjusta över tilltaget med Premier Access på Disney+ (däribland det här ärendet, plus många biografägare som har uttryckt oro), så frågan är väl om Disney vågar sig på att fortsätta med det på mer permanent basis om man inte längre har pandemin att skylla på...?

Ett bråk med en redan välbetald skådespelare som inte kan få nog, utan vill ha ännu mer, går säkert att lösa. Det går hur som helst knappast någon nöd på Scarlett Johansson.

Då ska man nog vara mer orolig för eventuella långsiktiga effekter för biografägarna. I den branschen finns inga stora marginaler.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 augusti 2021 kl. 07:39:28
Ett bråk med en redan välbetald skådespelare som inte kan få nog, utan vill ha ännu mer, går säkert att lösa. Det går hur som helst knappast någon nöd på Scarlett Johansson.

Då ska man nog vara mer orolig för eventuella långsiktiga effekter för biografägarna. I den branschen finns inga stora marginaler.
Jag tror inte heller att Scarlett Johansson är direkt luspank, men hur biografer påverkas är mycket riktigt en större fråga. Själv tror jag som sagt inte att de skulle påverkas i någon högre grad, då jag misstänker att de flesta som betalar för att se en film digitalt inte hade sett filmen på bio i vilket fall som helst - men såvitt jag vet har det inte gjorts någon studie eller forskning på det området, vilket nog hade behövts.

Men det här kanske vore rätt tidpunkt för Disney att beställa en sådan studie eller undersökning, för att kunna fatta välinformerade beslut inför framtiden...?