Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Den lilla sjöjungfrun (Disney)

Startat av Rosenlund, 14 februari 2012 kl. 19:42:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik Friman

Citat från: MOA skrivet 27 januari 2022 kl. 16:44:00
Top Gear?Handlade int de om bilar?
Man skulle tro det men detta är egentligen ett musikprogram som sändes Nordic Channels första år 1989-1990, och har efter många år varit bortglömd.

MOA

Citat från: Erik Friman skrivet 27 januari 2022 kl. 17:58:27
Man skulle tro det men detta är egentligen ett musikprogram som sändes Nordic Channels första år 1989-1990, och har efter många år varit bortglömd.
Ok,jag tänkte på engelska Top Gear som handlar om bilar

moviefan

Tycker denna film har en fantastisk bra dubbning, Sissel passar som Ariel jättebra. Tycker hon spelar Ariel bättre än Myrra Malmberg, som är henne i 2an. Inlednings scenen är en given favorit, man följer fisken från skeppet ner i havet, sedan havsfolket som simmar mot Tritons palats.  :D

Steffan Rudvall

Var filmen censurerad på samma sätt som här även i Danmark och Norge? Om den inte var det så borde man väl ha kunnat ta Sissels sång från någon av dem istället för att helt sonika lägga in Jodi Benson...

moviefan

Vet ni vilka som sjunger i slutet under bröllops scenen ? 

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 februari 2022 kl. 10:31:04
Var filmen censurerad på samma sätt som här även i Danmark och Norge? Om den inte var det så borde man väl ha kunnat ta Sissels sång från någon av dem istället för att helt sonika lägga in Jodi Benson...

Den danska utgåvan var om jag minns rätt komplett och ocensurerad. Jag tror aldrig jag har haft någon norsk utgåva i min hand, så den kan jag inte uttala mig om.

Det är möjligt att du har rätt, men även om det teoretiskt skulle gå att sätta in Sissels sång från en dansk eller norsk utgåva är det väl knappast troligt att Disney kommer att göra det.

Det skulle i så fall vara om någon hemmafixare gör det, och lägger upp just den biten av filmen på YouTube el. dyl. Att lägga upp hela filmen skulle knappast vara möjligt, i alla fall inte om man vill hålla sig någorlunda laglig.

moviefan

När vanessa går på stranden och sjunger med Ariels röst.  Är det Sissels röst då eller ?  

Steffan Rudvall

Citat från: moviefan skrivet  4 november 2022 kl. 22:41:08När vanessa går på stranden och sjunger med Ariels röst.  Är det Sissels röst då eller ? 
Ja, Men när hon bara talar är det Maria Weisby.

gstone

Disney håller på att göra en ny Lilla Sjöjungfrun tv serier , den kommer heta Ariel och gå på Disney Junior.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oscar Isaksson

#129
Jag har grävt fram lite intressanta komplementerande credits till Den lilla sjöjungfrun:

Sissel Kyrkjebøs repliker inspelade hos Norsk FilmStudio A/S, Oslo, Norge.
Helge Lindeman var ansvarig för den musikaliska ledningen i Norge.

(Doreen Denning flög till Norge under några dagar i juni för att regissera Sissel. Håvard Rype var Doreens kontaktperson i  Norge)

Hittade även en lista över kören:

Lilling Palmeklint
Erika Essen-Möller
Agneta Ohlsson-Lundblad
Lasse Risberg
Cay Högberg
Lasse Westman
Kofi Bentsi-Enchill

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 mars 2023 kl. 21:00:53Jag har grävt fram lite intressanta komplimenterande credits till Den lilla sjöjungfrun:

Sissel Kyrkjebøs repliker inspelade hos Norsk FilmStudio A/S, Oslo, Norge.
Helge Lindeman var ansvarig för den musikaliska ledningen i Norge.

(Doreen Denning flög till Norge under några dagar i juni för att regissera Sissel. Håvard Rype var Doreens kontaktperson i  Norge)

Hittade även en lista över kören:

Lilling Palmeklint
Erika Essen-Möller
Agneta Ohlsson-Lundblad
Lasse Risberg
Cay Högberg
Lasse Westman
Kofi Bentsi-Enchill

Tack så hjärtligt mycket för svaret på gåtan, blir imponerad varje gång du bidrar med credits!

Steffan Rudvall

#131
Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 mars 2023 kl. 21:00:53Jag har grävt fram lite intressanta komplementerande credits till Den lilla sjöjungfrun:

Sissel Kyrkjebøs repliker inspelade hos Norsk FilmStudio A/S, Oslo, Norge.
Helge Lindeman var ansvarig för den musikaliska ledningen i Norge.

(Doreen Denning flög till Norge under några dagar i juni för att regissera Sissel. Håvard Rype var Doreens kontaktperson i  Norge)

Hittade även en lista över kören:

Lilling Palmeklint
Erika Essen-Möller
Agneta Ohlsson-Lundblad
Lasse Risberg
Cay Högberg
Lasse Westman
Kofi Bentsi-Enchill
Ska det kanske vara Caj Högberg? Alltså musikern som bland annat var bakgrunds sångare på Främling i Melodifestivalen finalen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 mars 2023 kl. 21:00:53Jag har grävt fram lite intressanta komplementerande credits till Den lilla sjöjungfrun:

Sissel Kyrkjebøs repliker inspelade hos Norsk FilmStudio A/S, Oslo, Norge.
Helge Lindeman var ansvarig för den musikaliska ledningen i Norge.

(Doreen Denning flög till Norge under några dagar i juni för att regissera Sissel. Håvard Rype var Doreens kontaktperson i  Norge)

Hittade även en lista över kören:

Lilling Palmeklint
Erika Essen-Möller
Agneta Ohlsson-Lundblad
Lasse Risberg
Cay Högberg
Lasse Westman
Kofi Bentsi-Enchill
Tack så mycket för uppgifterna. Jag har varit konfunderad ända sedan du skrev till mig om "norsk musikalisk ledning", men var det Sissel som spelades in i Norge så förklarar det ju ett och annat. :)

Håvard Rype är ju för övrigt huvudsakligen inspelningstekniker och mixtekniker till yrket, så vågar man gissa att det här betyder att han spelade in Sissels repliker...?

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 mars 2023 kl. 21:00:53Jag har grävt fram lite intressanta komplementerande credits till Den lilla sjöjungfrun:

Sissel Kyrkjebøs repliker inspelade hos Norsk FilmStudio A/S, Oslo, Norge.
Helge Lindeman var ansvarig för den musikaliska ledningen i Norge.

(Doreen Denning flög till Norge under några dagar i juni för att regissera Sissel. Håvard Rype var Doreens kontaktperson i  Norge)

Hittade även en lista över kören:

Lilling Palmeklint
Erika Essen-Möller
Agneta Ohlsson-Lundblad
Lasse Risberg
Cay Högberg
Lasse Westman
Kofi Bentsi-Enchill

Men, det är ju landgräns mellan Sverige och Norge, kunde inte Doreen Denning bara ta tåg eller långfärdsbuss till Norge hellre än flyg?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 mars 2023 kl. 21:37:38Men, det är ju landgräns mellan Sverige och Norge, kunde inte Doreen Denning bara ta tåg eller långfärdsbuss till Norge hellre än flyg?
Har du hört talats om begreppet "Tid är pengar"...?