Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Felcreditering

Startat av Steffan Rudvall, 3 april 2021 kl. 15:35:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 april 2021 kl. 20:39:46
Det kallas kompletteringar när man vill ändra eller lägga till något i Dubbningshemsidans sångtextregister.

Men det är väl det som det kallas när man lägger ut kompletta creditlistor (alla röster, all personal bakom studion och vilken studio som spelat in)?  ???

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 april 2021 kl. 21:41:20
Men det är väl det som det kallas när man lägger ut kompletta creditlistor (alla röster, all personal bakom studion och vilken studio som spelat in)?  ???
Själva ordet komplettering betyder att man lägger till något.

Steffan Rudvall

I creditslistan till Pokémon: Filmen står det att Hasse Jonsson spelar Gary det är mycket riktigt Hasse Jonsson som spelar Gary men han är inte med i denna film. Här spelar Hasse Jonsson en annan karaktär vid namn Corey så det måste ha blivit något fel när creditslistan skrevs.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 april 2021 kl. 20:35:00
I creditslistan till Pokémon: Filmen står det att Hasse Jonsson spelar Gary det är mycket riktigt Hasse Jonsson som spelar Gary men han är inte med i denna film. Här spelar Hasse Jonsson en annan karaktär vid namn Corey så det måste ha blivit något fel när creditslistan skrevs.
Det var mycket märkligt... Jag ska korrigera det. :)

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 april 2021 kl. 20:35:00
I creditslistan till Pokémon: Filmen står det att Hasse Jonsson spelar Gary det är mycket riktigt Hasse Jonsson som spelar Gary men han är inte med i denna film. Här spelar Hasse Jonsson en annan karaktär vid namn Corey så det måste ha blivit något fel när creditslistan skrevs.
Dom måste förväxlat karaktärerna

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 26 april 2021 kl. 21:30:58
Dom måste förväxlat karaktärerna
Ja, det är den mest naturliga förklaringen då Gary var en återvändande karaktär till skillnad från Corey som bara har dykt upp i den första filmen och dess remake båda gångerna spelade av Hasse Jonsson.

Adam Larsson


Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet 26 april 2021 kl. 21:45:27
Hur kan det hända?
Personen som skrev listan tänkte antagligen att Hasse spelat Gary som vanligt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 26 april 2021 kl. 21:45:27
Hur kan det hända?
Egentligen borde det inte kunna hända, men ingen är mer än människa och den mänskliga faktorn kan man aldrig bortse från...

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 april 2021 kl. 22:43:13
Egentligen borde det inte kunna hända, men ingen är mer än människa och den mänskliga faktorn kan man aldrig bortse från...
Jag vill bara lägga till att det förekommer ett till fel på listan Bjarne Heuser och Bjarne Lundgren är samma person.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  2 maj 2021 kl. 22:22:28
Jag vill bara lägga till att det förekommer ett till fel på listan Bjarne Heuser och Bjarne Lundgren är samma person.
Det är jag väl medveten om, men jag ser nu också att båda namnen faktiskt förekommer i creditlistan för Pokémon - Filmen. Mycket underligt... ???

Som ni ser kommer uppgifterna på den sidan från Warner Bros. och från Eurotroll, men vilken av dem som bidragit med just dessa crediteringar vet jag faktiskt inte - jag skulle gissa att det är Lasse Svensson som bidragit med de uppgifterna, men exakt hur han kunnat göra en sådan tabbe vet jag inte...

Den stora frågan är ju då bara vilket av namnen som är det rätta utifrån när dubbningen gjordes? Är det någon här som vet exakt när Bjarne gifte sig och bytte efternamn? Det borde väl ha varit någonstans där i krokarna, men jag kan faktiskt inte avgöra om han hette Lundgren eller Heuser när dubbningen gjordes. :( Eller kan det vara så extremt att han bytte namn mitt under inspelningen, och att det var därför som båda namnen dök upp i listan...?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 maj 2021 kl. 02:01:50
Det är jag väl medveten om, men jag ser nu också att båda namnen faktiskt förekommer i creditlistan för Pokémon - Filmen. Mycket underligt... ???

Som ni ser kommer uppgifterna på den sidan från Warner Bros. och från Eurotroll, men vilken av dem som bidragit med just dessa crediteringar vet jag faktiskt inte - jag skulle gissa att det är Lasse Svensson som bidragit med de uppgifterna, men exakt hur han kunnat göra en sådan tabbe vet jag inte...

Den stora frågan är ju då bara vilket av namnen som är det rätta utifrån när dubbningen gjordes? Är det någon här som vet exakt när Bjarne gifte sig och bytte efternamn? Det borde väl ha varit någonstans där i krokarna, men jag kan faktiskt inte avgöra om han hette Lundgren eller Heuser när dubbningen gjordes. :(

Eller kan det vara så extremt att han bytte namn mitt under inspelningen, och att det var därför som båda namnen dök upp i listan...?
Jag gissar på det sistnämnda.

Steffan Rudvall

Jag gick in på Disney Plus och märkte att de har rätta till Descendants creditslistan så att det nu faktiskt står att det är Sandra Caménisch som spelar Maleficent.

gstone

Ni har inga bevis på att credit listan har fel >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 18 oktober 2021 kl. 11:39:14
Ni har inga bevis på att credit listan har fel >:(

www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11981.msg95885#msg95885