Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Global uppvärmning

Startat av Scoobydoofan1, 3 november 2020 kl. 12:36:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Hur tror ni situationen ser ut när det gäller global värmning? Tror ni att systemet kan ändras till vind, sol och förnybar elektricitet?

Lilla My

Vi måste hitta ett sätt att få det att funka - annars dör vi.

Scoobydoofan1

Citat från: Lilla My skrivet  3 november 2020 kl. 14:02:33
Vi måste hitta ett sätt att få det att funka - annars dör vi.
Problemet är vad är det politikerna och stora företag gör? Dom verkar ha tappat motivationen för att ändra systemet. Små länder verkar kunna byta till förnybara källor av elektricitet men dom stora länderna går väldigt långsamt med det.

Soscla

Det är pengar som styr och kol- och oljeindustrin har mycket pengar som de inte vill sluta casha in på.
Avskaffa konceptet pengar! Alla lär sig att göra saker för att det är det bästa för samhället! Aaaaahhhh (det är min klimatpanik som sätter igång nu, för jag vet inte vad JAG som individ kan göra. Svar: typ inget)

Men jag hoppas att vi snarast kan drastiskt ändra våra system. Preem fick ju avslag här nyligen om att utöka sitt oljeraffinaderi, väldigt bra!
It's so fluffy I'm gonna die!

Scoobydoofan1

#4
Citat från: Soscla skrivet  3 november 2020 kl. 15:46:15
Det är pengar som styr och kol- och oljeindustrin har mycket pengar som de inte vill sluta casha in på.
Avskaffa konceptet pengar! Alla lär sig att göra saker för att det är det bästa för samhället! Aaaaahhhh (det är min klimatpanik som sätter igång nu, för jag vet inte vad JAG som individ kan göra. Svar: typ inget)

Men jag hoppas att vi snarast kan drastiskt ändra våra system. Preem fick ju avslag här nyligen om att utöka sitt oljeraffinaderi, väldigt bra!
Oljepengarna har du rätt om, Norge's oljefond har börjat sälja oljeaktier och investerat i förnybara energi källor, det borde vara en indikation på hur elektricitet produktion utvecklar sig, samma sak med bilar, bussar och tåg.



Eftersom allt det här händer nu, med påverkan av global värmning visar sig i havet, Grönland och sydpolen. Den norra och södra delen av jorden värmer sig 2x mer än resten av planeten. Tror ni att världen kan ändra sig teknologisk innan allting går till skogen?

Adam

#5
Elfordon och fler cykelbanor kommer inte att hjälpa, kan jag ju säga nu.
En del säger ju exempelvis att framtidens flygplan skall gå på solenergi..
NOT gonna happen, om man ska tänka realistiskt. Inget passagerarplan på ca 73 meters längd kommer att kunna lyfta på solenergi eller el. I så fall krävs det enorma batterier, som kan ta flera dygn eller veckor att ladda till 100%, och när det väl är i luften kommer det dra enormt mycket på batteriernas energi. Höghastighetståg för långa utomlandsresor kommer därför inte att funka heller, då det kommer att kosta jättemycket pengar. Vart skall dessutom all el komma från i slutändan?
...och vad det gäller elbilar, om det exempelvis kommer en mycket kall vinterdag på 25 minus (som när jag var uppe i Funäsdalen för 2 ½ år sedan), även om man laddar bilens batteri till 100% över en natt, så skulle det ta lång tid innan bilen värms upp, och det kommer därför dra en hel del på batteriet, det också.

Själv kör min far en dieselbil, som knappt släpper ut några koldioxidgaser alls, och det funkar precis lika bra, om inte 10 gånger bättre än t.ex en elbil.

...och vad de gäller den oerhört höga plastskatten så har ju inte den hjälpt något vidare heller.

Vi får nog helt enkelt fortsätta med bensin (vare sig det påverkar klimatet eller inte), eller satsa på sådana dieseldrivna fordon som min far b.la använder (om man nu åtminstone vill göra ett försök att hindra global uppvärmning, även fastän det inte kommer att gå då det redan händer i nuläget).
...Eller så kan vi satsa på kärnkraft, vilket anses vara det bästa alternativet just nu, och det ämnet är ju inte heller lika miljöfarligt som många påstår. 
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 november 2020 kl. 14:27:19
Problemet är vad är det politikerna och stora företag gör? Dom verkar ha tappat motivationen för att ändra systemet. Små länder verkar kunna byta till förnybara källor av elektricitet men dom stora länderna går väldigt långsamt med det.
Ja, tyvärr är det problematiskt att de största länderna visar litet eller inget intresse av att faktiskt minska utsläppen. Det största orosmomentet är väl USA, i och med att Donald Trump sagt upp Parisavtalet och flera gånger sagt att han anser att klimathotet är en bluff. Om han vinner valet nu - vilket fortfarande är oklart, då valresultatet verkar väldigt jämnt - lär alltså utsläppen säkerligen öka under de närmaste fyra åren, utan minsta intresse av att göra något åt problemet. Och om USA inte gör någonting alls för att minska utsläppen, så kommer andra länders agerande att få högst begränsade och knappt ens mätbara effekter... :(

Citat från: Soscla skrivet  3 november 2020 kl. 15:46:15
Men jag hoppas att vi snarast kan drastiskt ändra våra system. Preem fick ju avslag här nyligen om att utöka sitt oljeraffinaderi, väldigt bra!
Rent tekniskt sett fick Preem inte avslag, utan valde själva att dra tillbaka sin ansökan - enligt de själva p.g.a. coronapandemin (om man nu kan lita på det). Så vi vet ju faktiskt inte vilket regeringens beslut hade blivit. Oavsett den riktiga orsaken är det ju i alla fall positivt, för med de kraftigt utökade utsläppen från oljeraffinaderiet - vilket hade motsvarat betydligt mer än alla flygplan i landet - hade Sverige aldrig haft en chans att klara målet i Parisavtalet.

Citat från: Adam skrivet  4 november 2020 kl. 08:44:07
Elfordon och fler cykelbanor kommer inte att hjälpa, kan jag ju säga nu.
En del säger ju exempelvis att framtidens flygplan skall gå på solenergi..
NOT gonna happen, om man ska tänka realistiskt. Inget passagerarplan på ca 73 meters längd kommer att kunna lyfta på solenergi eller el. I så fall krävs det enorma batterier, som kan ta flera dygn eller veckor att ladda till 100%, och när det väl är i luften kommer det dra enormt mycket på batteriernas energi. Höghastighetståg för långa utomlandsresor kommer därför inte att funka heller, då det kommer att kosta jättemycket pengar. Vart skall dessutom all el komma från i slutändan?
...och vad det gäller elbilar, om det exempelvis kommer en mycket kall vinterdag på 25 minus (som när jag var uppe i Funäsdalen för 2 ½ år sedan), även om man laddar bilens batteri till 100% över en natt, så skulle det ta lång tid innan bilen värms upp, och det kommer därför dra en hel del på batteriet, det också.
Det har ju gjorts försök med elflygplan, som verkar fungera bra på kortare sträckor. Som du säger är det inom överskådlig framtid omöjligt vid utlandsflyg eller ens stora sträckor inom landet, men däremot verkar det redan nu fungera att flyga runt 30 - 40 mil på el. Det skulle alltså kunna vara fullt användbart vid korta sträckor, inte minst mellan orter som saknar tågförbindelser (såsom ganska stora delar av Norrland). Det är alltså inget som kommer lösa krisen, men kan bidra till att minska utsläppen; så många bäckar små...

Rena elbilar fungerar som du säger inte särskilt bra i framförallt delar av landet - framförallt i Norrland blir det periodvis både för kallt och är för stora avstånd för att det ska vara realistiskt med uteslutande eldrift (åtminstone inom överskådlig framtid) - men hybridbilar som kan använda både el och bensin kan däremot göra skillnad på utsläppen och börjar ju bli vanligt förekommande redan idag.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2020 kl. 09:18:43Rena elbilar fungerar som du säger inte särskilt bra i framförallt delar av landet - framförallt i Norrland blir det periodvis både för kallt och är för stora avstånd för att det ska vara realistiskt med uteslutande eldrift (åtminstone inom överskådlig framtid) - men hybridbilar som kan använda både el och bensin kan däremot göra skillnad på utsläppen och börjar ju bli vanligt förekommande redan idag.

Jag tror det är lite av en myt att elbilar inte skulle fungera bra i kallt klimat. Den kände Youtubern Bjørn Nyland (som bor i Oslo) har gjort många turer till de allra nordligaste delarna av både Norge och Sverige mitt i vintern i sin Tesla modell 3. Batterikapaciteten sjunker förvisso något när det blir kallare, men har man bara koll på var snabbladdarna finns möter det inga större hinder att göra längre turer ens i sträng kyla.

Det finns snabbladdare så långt norrut som i Honningsvåg i Norge, och om folk inte hade kört elbil där hade det knappast funnits några laddare heller. (Snabbladdare kan normalt bara användas av rena elbilar, inte av laddhybrider.)

Jag har själv en Hyundai Ioniq elbil och är imponerad av hur snabbt och bra kupévärmen kommer. Mycket snabbare än i någon av mina tidigare bensinbilar, där motorn först ska värmas upp innan den kan börja producera någon värme. Här är det en värmepump som sätter igång att jobba direkt. Jag kan även via appen i min telefon beordra bilen att starta klimatanläggningen så den är varm och go' när jag kommer ut och ska köra. I en äldre bensinbil hade jag en separat bensinvärmare som kunde ställas in med ett tidur. Men med elbil behövs inte det.

Jag bor förvisso i Skåne, men enligt bilsweden.se har det registrerats totalt 483 elbilar i Norrbotten och 709 i Västerbotten. Så även så långt norrut finns det uppenbarligen folk som har "sett ljuset". I Norge är väl elbil närmast att betrakta som folkbil oavsett hur långt norrut man bor. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 november 2020 kl. 12:25:46
Jag tror det är lite av en myt att elbilar inte skulle fungera bra i kallt klimat. Den kände Youtubern Bjørn Nyland (som bor i Oslo) har gjort många turer till de allra nordligaste delarna av både Norge och Sverige mitt i vintern i sin Tesla modell 3. Batterikapaciteten sjunker förvisso något när det blir kallare, men har man bara koll på var snabbladdarna finns möter det inga större hinder att göra längre turer ens i sträng kyla.

Det finns snabbladdare så långt norrut som i Honningsvåg i Norge, och om folk inte hade kört elbil där hade det knappast funnits några laddare heller. (Snabbladdare kan normalt bara användas av rena elbilar, inte av laddhybrider.)
Jag har ingen egen erfarenhet, så det är mycket möjligt att det helt eller delvis är en myt.

Utan att vara alltför insatt misstänker jag dock att det åtminstone i dagsläget kan bli problem att hitta laddstationer - särskilt i Norrland, och framförallt om man kör mycket utanför tätorterna.

Anders M Olsson

#9
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2020 kl. 15:58:28
Jag har ingen egen erfarenhet, så det är mycket möjligt att det helt eller delvis är en myt.

Utan att vara alltför insatt misstänker jag dock att det åtminstone i dagsläget kan bli problem att hitta laddstationer - särskilt i Norrland, och framförallt om man kör mycket utanför tätorterna.

Ja, det finns många faktorer att väga in - hur och var man bor, vilka sträckor man vanligtvis kör och var laddstationerna finns. Men att det är kallt spelar mindre roll än man skulle kunna tro.

Titta på https://www.plugshare.com/ så ser du var det finns laddstationer.

De bruna är snabbladdare som man kan använda om man kör längre sträckor. Då planerar man in pauser för fika, lunch, toalettbesök m.m. med lämpliga intervall och så passar man på att ladda bilen under tiden. Även om man kör på bensin eller diesel behöver man ju pausa då och då. På 15-45 minuter får man batteriet laddat till 80%. Det går att ladda till mer än 80% också, men de där sista 20 procenten brukar gå väldigt långsamt, så därför väljer de flesta som snabbladdar att bara göra det till 80%. Det kan vara dyrt att snabbladda, men som regel är det ändå mycket billigare än att köra på bensin.

De gröna är AC-laddare som tar betydligt längre tid, men är billiga att använda. Där kan man ladda om bilen ändå ska stå parkerad medan man gör annat, t.ex biobesök, middag på restaurang eller hotellvistelse över natten. Beroende på hur länge man laddar kan man antingen få en mindre påfyllning eller ett ordentligt energitillskott.

Så gott som alla som har elbil väljer att även installera en laddare hemma. Då laddar man typiskt över natten, och på morgonen är bilen klar för nästa dags körning. I nödfall kan man ladda i ett vanligt vägguttag, men det rekommenderas inte som permanent lösning.

Om man bor i bostadsrätt eller hyreslägenhet kan det förstås bli knepigare än om man bor i villa. En del styrelser och hyresvärdar är positiva till att installera laddare och vill gärna stödja utvecklingen, medan andra kan vara mer bakåtsträvande.

För att göra en liten uppskattning mellan tummen och pekfingret:
Om man bor i en större tätort, eller mindre än 10 mil därifrån, bör de flesta kunna skaffa elbil förutsatt att man kan installera en laddare hemma där man bor. Nästan vilken elbilsmodell som helst på marknaden duger.

Om man bor 10-20 mil från en större tätort kan man skaffa elbil, men man bör noga se över vilket märke och modell man ska välja för att få tillräckligt lång körsträcka på en laddning.

Bor man längre än 20 mil från en större tätort ska man kanske hellre välja en laddbar hybrid.

Med "större tätort" menar jag ett ställe där det finns ett antal offentliga laddstationer - minst 2 snabbladdare och kanske 2-3 AC-laddare.

Scoobydoofan1

#10
Ändå med allting som pågår så blir man orolig för framtiden när det gallern klimatet, redan nu så börjar havet bete sig annorlunda jämfört med tidigare, det finns mycket skräp där och kemin i havet har förändrats, redan nu så flyttar havsdjur på sig från söder till mer norrut för att undvika den stigande temperaturen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 november 2020 kl. 18:52:44
Ja, det finns många faktorer att väga in - hur och var man bor, vilka sträckor man vanligtvis kör och var laddstationerna finns. Men att det är kallt spelar mindre roll än man skulle kunna tro.

Titta på https://www.plugshare.com/ så ser du var det finns laddstationer.

De bruna är snabbladdare som man kan använda om man kör längre sträckor.
Tack för länken, men det såg minsann inte särskilt bra ut i Norrland. Det verkar finnas en enda snabbladdare i Skellefteå, och närmaste därutöver är i Umeå 13 mil bort (där det också bara verkar finnas en). Bland AC-laddare såg det lite bättre ut, med i alla fall några stycken i centrala Skellefteå (men ingen utanför innerstaden).

Ska elbilar kunna bli någon succé för gemene man, så är det nog där som det behövs satsas på att byggas ut...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 november 2020 kl. 02:05:10
Tack för länken, men det såg minsann inte särskilt bra ut i Norrland. Det verkar finnas en enda snabbladdare i Skellefteå, och närmaste därutöver är i Umeå 13 mil bort (där det också bara verkar finnas en). Bland AC-laddare såg det lite bättre ut, med i alla fall några stycken i centrala Skellefteå (men ingen utanför innerstaden).

Ska elbilar kunna bli någon succé för gemene man, så är det nog där som det behövs satsas på att byggas ut...

Zoomade du in på kartan? Jag tycker tvärtom att det ser ganska hyggligt ut även i Norrland. Jag ser t.ex. tre snabbladdare i Skellefteå och ytterligare två i Boliden. Söderut finns en snabbladdare i Ånäset, bara halvvägs till Umeå och fem i Umeå. Norrut ser jag tre snabbladdare i Piteå och fem i Luleå.

Så personligen skulle jag inte ha några som helst skäl att inte fortsätta köra elbil om jag skulle flytta till dina trakter. Det skulle så klart vara trevligt med ännu bättre utbyggnad, och det kommer säkert efter hand som det blir mer populärt med elbil.

Jag såg förresten nu på morgonen att 77,5% av alla nya bilar som sålts under oktober i Norge var rena elbilar, och 51,7% för hela året 2020 hittills. Den stora vinnaren är Volkswagen ID3.

Scoobydoofan1

Hur tror ni världen hanterar att växla frän olja och fossilbränsle till förnybara energi källor?

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 november 2020 kl. 06:53:28
Zoomade du in på kartan? Jag tycker tvärtom att det ser ganska hyggligt ut även i Norrland. Jag ser t.ex. tre snabbladdare i Skellefteå och ytterligare två i Boliden. Söderut finns en snabbladdare i Ånäset, bara halvvägs till Umeå och fem i Umeå. Norrut ser jag tre snabbladdare i Piteå och fem i Luleå.

Så personligen skulle jag inte ha några som helst skäl att inte fortsätta köra elbil om jag skulle flytta till dina trakter. Det skulle så klart vara trevligt med ännu bättre utbyggnad, och det kommer säkert efter hand som det blir mer populärt med elbil.

Jag såg förresten nu på morgonen att 77,5% av alla nya bilar som sålts under oktober i Norge var rena elbilar, och 51,7% för hela året 2020 hittills. Den stora vinnaren är Volkswagen ID3.
Vore inte det vara bättre att ha el tåg där? Som på globen, dom där på gatan med stationer.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 11 november 2020 kl. 12:23:02
Vore inte det vara bättre att ha el tåg där? Som på globen, dom där på gatan med stationer.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Kollektivtrafik och privatbilism är två olika transportslag för olika behov. Båda måste utvecklas mot att drivas med miljövänliga och förnybara energikällor. Järnvägen i Sverige är väl redan eldriven till 80-90% eller mer, men av alla personbilar är det nog ännu så länge bara några enstaka procent som drivs av el. Där finns mycket att göra.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 november 2020 kl. 13:31:43
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Kollektivtrafik och privatbilism är två olika transportslag för olika behov. Båda måste utvecklas mot att drivas med miljövänliga och förnybara energikällor. Järnvägen i Sverige är väl redan eldriven till 80-90% eller mer, men av alla personbilar är det nog ännu så länge bara några enstaka procent som drivs av el. Där finns mycket att göra.
Tänkte om dom kunde bygga dom där tågen vid långa vägar, göra nätverket bredare för småstäderna och städer i mellan med tanken på att köra bil tar lång tid.

Tänkte mer kollektiv än privat.

Elios

Detta hoppas jag inte blir aktuellt på ett tag.  :o

Scoobydoofan1

Citat från: Elios skrivet 24 oktober 2021 kl. 06:18:14
Detta hoppas jag inte blir aktuellt på ett tag.  :o
Du har väl märkt att vintrarna har varit milda jämfört med runt 10 år bakåt eller? Resultatet är redan här och det förväntas att vara mer sämre framåt.

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 24 oktober 2021 kl. 06:18:14
Detta hoppas jag inte blir aktuellt på ett tag.  :o

Det är redan fett aktuellt.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 november 2020 kl. 02:05:10
Tack för länken, men det såg minsann inte särskilt bra ut i Norrland. Det verkar finnas en enda snabbladdare i Skellefteå, och närmaste därutöver är i Umeå 13 mil bort (där det också bara verkar finnas en). Bland AC-laddare såg det lite bättre ut, med i alla fall några stycken i centrala Skellefteå (men ingen utanför innerstaden).

Ska elbilar kunna bli någon succé för gemene man, så är det nog där som det behövs satsas på att byggas ut...

Idag har SVT ett nyhetsinslag om att elbilsförsäljningen går starkt framåt i Norrbotten.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/elbilar-okar-stort-i-landet-och-lanet

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 maj 2022 kl. 11:39:23
Idag har SVT ett nyhetsinslag om att elbilsförsäljningen går starkt framåt i Norrbotten.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/elbilar-okar-stort-i-landet-och-lanet

Det var goda nyheter!  :D (ett gott tecken med andra ord, det ger förhoppning om att allt fler områden tar efter, det kan vara bra för jordens framtid)

Scoobydoofan1

Kan nån förklara vad exakt det är som pågår? Är det här en normal sommar? Hur kunde vädret förändrats så nyckerna under dom här åren?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 juli 2022 kl. 21:55:51
Kan nån förklara vad exakt det är som pågår? Är det här en normal sommar? Hur kunde vädret förändrats så nyckerna under dom här åren?
Läs titeln på det här ämnet du själv har skapat så förstår du vad anledningen till det varma vädret är

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juli 2022 kl. 22:04:42
Läs titeln på det här ämnet du själv har skapat så förstår du vad anledningen till det varma vädret är
Inte den biten, utan när påverkades Sverige med ändringar i vädret? När blev sommar så varmt utan moln och regn? Inte bara det men södra Europa går igen en våg av värme i höga temperaturer osv.

Lillefot

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 juli 2022 kl. 22:30:44
Inte den biten, utan när påverkades Sverige med ändringar i vädret? När blev sommar så varmt utan moln och regn? Inte bara det men södra Europa går igen en våg av värme i höga temperaturer osv.
Fast det här är inte den första sommaren som varit riktigt varm här i vårt land. Skogsbränderna från 2014 och 2018 visar på det.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 juli 2022 kl. 22:30:44
Inte den biten, utan när påverkades Sverige med ändringar i vädret? När blev sommar så varmt utan moln och regn? Inte bara det men södra Europa går igen en våg av värme i höga temperaturer osv.
Vadå när? Sånt går inte att specificera Global uppvärmningen något som händer hela tiden. Som värst var det väl 2018 här i Sverige.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juli 2022 kl. 22:39:53
Vadå när? Sånt går inte att specificera Global uppvärmningen något som händer hela tiden. Som värst var det väl 2018 här i Sverige.
Menar när började somrarna vara så här varma? Det känns som om man är i södra Europa.

Lillefot

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 juli 2022 kl. 22:47:18
Menar när började somrarna vara så här varma? Det känns som om man är i södra Europa.
Svaret ligger i alla växthusgaserna som svävar uppe i atmosfären. De har långsamt men säkert ökat i mängd.

Sedan märks temperaturökningen annorlunda om du befinner dig på platser med inlands- eller kust-klimat.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Scoobydoofan1

Citat från: Lillefot skrivet  3 juli 2022 kl. 22:52:00
Svaret ligger i alla växthusgaserna som svävar uppe i atmosfären. De har långsamt men säkert ökat i mängd.

Sedan märks temperaturökningen annorlunda om du befinner dig på platser med inlands- eller kust-klimat.
Även vid kusten så är det väldigt varmt osv. Hela vädret i Sverige och resten av Europa är som en mardröm. Södra Europa är väldigt varmt och det är skogsbränder i den delen medans Tyskland, Frankrike, Österrike, norden och länderna i mellan brinner up. Det verkar se ut som om Europa är i processen att torkas ut av värmen. Skogsbränder är också inkluderad i resten av kontinenten.

Lillefot

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 juli 2022 kl. 22:59:30
Även vid kusten så är det väldigt varmt osv. Hela vädret i Sverige och resten av Europa är som en mardröm. Södra Europa är väldigt varmt och det är skogsbränder i den delen medans Tyskland, Frankrike, Österrike, norden och länderna i mellan brinner up. Det verkar se ut som om Europa är i processen att torkas ut av värmen. Skogsbränder är också inkluderad i resten av kontinenten.
Ja, det är väldigt bekymmersamt. Klimatförändringar har visserligen alltid inträffat under jordens tid, men aldrig så här fort.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Scoobydoofan1

Citat från: Lillefot skrivet  3 juli 2022 kl. 23:06:35
Ja, det är väldigt bekymmersamt. Klimatförändringar har visserligen alltid inträffat under jordens tid, men aldrig så här fort.
Det har varit en väldigt snabb förändring, också väldigt märkbar med tanken på hur mycket vädret har spårat ut. Helt sjukt.

Goliat

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 juli 2022 kl. 23:18:18
Det har varit en väldigt snabb förändring, också väldigt märkbar med tanken på hur mycket vädret har spårat ut. Helt sjukt.

Vädret har inte spårat ur, det är människor som spårat ur och inte lyssnar på moder jord.  ;)

Scoobydoofan1

#33
Citat från: Goliat skrivet  4 juli 2022 kl. 09:23:00
Vädret har inte spårat ur, det är människor som spårat ur och inte lyssnar på moder jord.  ;)
Den biten också, men vädret var aldrig så här runt 15 år tillbaka osv, nu så är det som om man upplever den Australienska sommaren. Varför åka runt världen när man kan uppleva vädret som man åker till? Nu så kan du som medborgare uppleva sommaren som är på andra sidan jordklotet. Alla fördelar och nackdelar.

Goliat

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 juli 2022 kl. 12:11:05
Den biten också, men vädret var aldrig så här runt 15 år tillbaka osv, nu så är det som om man upplever den Australienska sommaren. Varför åka runt världen när man kan uppleva vädret som man åker till? Nu så kan du som medborgare uppleva sommaren som är på andra sidan jordklotet. Alla fördelar och nackdelar.

Ja men det är vi människors fel. Vi har tappat bort de gamla lärdomarna som lämnades efter oss. I de gamla nordiska texterna står det även att om man tar något från naturen så ska man ge tillbaka något i lika värde. (förstör du något får du ersätta det med något), men vi hugger ner skog och planterar knappt någon ny och det vi återplanterar är skit som inte gynnar moder natur utan våran livstil.

Sidonotis: sedan inte på tal om alla gröna öknar som var och en har i sin trädgård (gräsmatta), den gynnar ingen alls, våra pollinatörer håller på att dö ut, tänk om vi alla skulle ha en liten äng i bakgården eller odla på biten istället för gräs som inte gör någon nytta och ser så tråkigt och trist ut. :)

Scoobydoofan1

Citat från: Goliat skrivet  4 juli 2022 kl. 18:21:17
Ja men det är vi människors fel. Vi har tappat bort de gamla lärdomarna som lämnades efter oss. I de gamla nordiska texterna står det även att om man tar något från naturen så ska man ge tillbaka något i lika värde. (förstör du något får du ersätta det med något), men vi hugger ner skog och planterar knappt någon ny och det vi återplanterar är skit som inte gynnar moder natur utan våran livstil.

Sidonotis: sedan inte på tal om alla gröna öknar som var och en har i sin trädgård (gräsmatta), den gynnar ingen alls, våra pollinatörer håller på att dö ut, tänk om vi alla skulle ha en liten äng i bakgården eller odla på biten istället för gräs som inte gör någon nytta och ser så tråkigt och trist ut. :)
Du här rätt där, men man måste äga en stor mängd mark för det, undrar om man kan göra det ock omvandla det till en skog? Kan man göra så? Osv?

Goliat

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 juli 2022 kl. 18:53:22
Du här rätt där, men man måste äga en stor mängd mark för det, undrar om man kan göra det ock omvandla det till en skog? Kan man göra så? Osv?

Menar du trädgård? Det bästa är ju om man har så mycket äng som möjligt i sin trädgård (blommor som gynnar pollinatörer), en liten äng behöver inte vara gigantisk utan det räcker att det finns mycket och bra blommor eller exempelvis att man odlar.

Man kan göra en "mini-äng" i trädgården också, att man klipper gångar bara. Det är rätt fint, vi hade det så när jag var ung. :) Inte var det stor trädgård inte, men bättre med lite än ingenting alls.

Tänkte posta ett klipp från svt som jag såg igår med en man som odlade på baksidan av sin trädgård. Men hittar inte klippet, var ju där igår...hittar ingen sök på svt heller.

Scoobydoofan1

Citat från: Goliat skrivet  4 juli 2022 kl. 19:06:11
Menar du trädgård? Det bästa är ju om man har så mycket äng som möjligt i sin trädgård (blommor som gynnar pollinatörer), en liten äng behöver inte vara gigantisk utan det räcker att det finns mycket och bra blommor eller exempelvis att man odlar.

Man kan göra en "mini-äng" i trädgården också, att man klipper gångar bara. Det är rätt fint, vi hade det så när jag var ung. :) Inte var det stor trädgård inte, men bättre med lite än ingenting alls.

Tänkte posta ett klipp från svt som jag såg igår med en man som odlade på baksidan av sin trädgård. Men hittar inte klippet, var ju där igår...hittar ingen sök på svt heller.
Om din definition av trädgård är lika stor som ett övergivet bondgård osv. Kan det fungera?

Goliat

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 juli 2022 kl. 19:10:51
Om din definition av trädgård är lika stor som ett övergivet bondgård osv. Kan det fungera?

All trädgård, oavsett storlek, en liten plätt på 2 kvm är bättre än inget. Vi har massor av blommor och odlingslott till och med bara för pollinatörer (och som bonus oss själva)

Scoobydoofan1

Så vad tycker ni om sommar vädret Europa har haft hittills? Skogsbränder i Frankrike, England, Portugal och Spanien, torka i Italien och folk som drabbas hårt av värmeförändringen osv. Det här är verkligen inte en bra sommar överhuvudtaget, praktsstaget så torkas hela Europa ut av temperaturs ökningen.

Fred

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 21 juli 2022 kl. 22:26:28
Så vad tycker ni om sommar vädret Europa har haft hittills? Skogsbränder i Frankrike, England, Portugal och Spanien, torka i Italien och folk som drabbas hårt av värmeförändringen osv. Det här är verkligen inte en bra sommar överhuvudtaget, praktsstaget så torkas hela Europa ut av temperaturs ökningen.

Jag tror inte att det går att dra några slutsatser enbart på grund av ett par veckors värmebölja. Tittar man på den långtgående trenden verkar det dock som det blir varmare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 21 juli 2022 kl. 22:26:28
Så vad tycker ni om sommar vädret Europa har haft hittills? Skogsbränder i Frankrike, England, Portugal och Spanien, torka i Italien och folk som drabbas hårt av värmeförändringen osv. Det här är verkligen inte en bra sommar överhuvudtaget, praktsstaget så torkas hela Europa ut av temperaturs ökningen.
Men i Sverige har det varit ovanligt kallt i sommar - särskilt i norra Sverige, där temperaturerna förutom ungefär en veckas tid legat långt under det normala.

Scoobydoofan1

Citat från: Fred skrivet 21 juli 2022 kl. 23:19:18
Jag tror inte att det går att dra några slutsatser enbart på grund av ett par veckors värmebölja. Tittar man på den långtgående trenden verkar det dock som det blir varmare.
Man kan kolla på dom tidigare åren som har gått förbi och så märker man att det har varit otrolig varmt dom här tidigare somrarna, det är ju klimatförändring osv.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2022 kl. 01:16:15
Men i Sverige har det varit ovanligt kallt i sommar - särskilt i norra Sverige, där temperaturerna förutom ungefär en veckas tid legat långt under det normala.

Så kan det säkert vara. men de slår väl ihop allt och får ut nått medelvärme som brukar pendla mellan ungefär samma som nu ökat mer senaste tiden.

Sedan brukar det bli varmare mellan 30 års skillnad (om jag förstod forskaren på svt)

Jag vet inte om detta, men tror inte det blir varmare på alla platser samtidigt, utan att medeltemperaturen ökar mycket mer än vad den ska på utsatta områden, medans det kan hålla sig svalare på andra. Så det kanske kan bara 2 grader kallade på ett ställe men att det är 3 grader varmare på ett annat.

Disneyfantasten

Citat från: Goliat skrivet 22 juli 2022 kl. 07:17:28
Så kan det säkert vara. men de slår väl ihop allt och får ut nått medelvärme som brukar pendla mellan ungefär samma som nu ökat mer senaste tiden.

Sedan brukar det bli varmare mellan 30 års skillnad (om jag förstod forskaren på svt)

Jag vet inte om detta, men tror inte det blir varmare på alla platser samtidigt, utan att medeltemperaturen ökar mycket mer än vad den ska på utsatta områden, medans det kan hålla sig svalare på andra. Så det kanske kan bara 2 grader kallade på ett ställe men att det är 3 grader varmare på ett annat.

Fast tänk hur varmt det var 2018.

Goliat

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 juli 2022 kl. 07:43:29
Fast tänk hur varmt det var 2018.
Man kan inte titta på ett datum heller utan man måste titta varje år, samma tidpunkt under en längre tid bakåt.

Fred

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 juli 2022 kl. 06:27:41
Man kan kolla på dom tidigare åren som har gått förbi och så märker man att det har varit otrolig varmt dom här tidigare somrarna, det är ju klimatförändring osv.

Om majoriteten av de varmaste tio åren har varit det senaste decenniet så kan man nog säga att vi har en klimatförändring på gång (hur mycket som beror på människan är en mer komplicerad fråga). Tycker dock bara det är löjligt att tidningarna skriver om klimatförändringar just nu och kopplar en kort tids värmebölja enbart till en (underförstått) antropogen klimatpåverkan. Det är alarmism.

Goliat

Citat från: Fred skrivet 22 juli 2022 kl. 19:02:46
Om majoriteten av de varmaste tio åren har varit det senaste decenniet så kan man nog säga att vi har en klimatförändring på gång (hur mycket som beror på människan är en mer komplicerad fråga). Tycker dock bara det är löjligt att tidningarna skriver om klimatförändringar just nu och kopplar en kort tids värmebölja enbart till en (underförstått) antropogen klimatpåverkan. Det är alarmism.

Till en del ja, men det kanske får upp ögonen på folk och ger en förändring ifs.

Scoobydoofan1

Citat från: Fred skrivet 22 juli 2022 kl. 19:02:46
Om majoriteten av de varmaste tio åren har varit det senaste decenniet så kan man nog säga att vi har en klimatförändring på gång (hur mycket som beror på människan är en mer komplicerad fråga). Tycker dock bara det är löjligt att tidningarna skriver om klimatförändringar just nu och kopplar en kort tids värmebölja enbart till en (underförstått) antropogen klimatpåverkan. Det är alarmism.
Det är det, men väderförändringen har skett under dom här 16 åren sen 2005, vintrarna är inte så kalla och fylld med snö som då, våren börjar tidigare och sommaren är ännu varmare än tidigare. Sverige måste börja förbereda och växla infrastruktur mot hög värme, och kallare vintrar, regeringen och kommunerna måste göra nånting åt saken. Särskild när det kommer till nyproduktion och fixa äldre bostäder och andra byggnader för ett mycket högre klimat under sommaren, samma sak för vinter. Dom borde verkligen börja med det, särskild om dom inte redan har gjort det.  Behovet av det här kommer bara växa dom kommande åren med mer extrem väder under båda somras och vintern.

Jabberjaw

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 juli 2022 kl. 11:24:55
Det är det, men väderförändringen har skett under dom här 16 åren sen 2005, vintrarna är inte så kalla och fylld med snö som då, våren börjar tidigare och sommaren är ännu varmare än tidigare. Sverige måste börja förbereda och växla infrastruktur mot hög värme, och kallare vintrar, regeringen och kommunerna måste göra nånting åt saken. Särskild när det kommer till nyproduktion och fixa äldre bostäder och andra byggnader för ett mycket högre klimat under sommaren, samma sak för vinter. Dom borde verkligen börja med det, särskild om dom inte redan har gjort det.  Behovet av det här kommer bara växa dom kommande åren med mer extrem väder under båda somras och vintern.

Kan inte tala för hur det ser ut i småbygderna.. Men i Göteborg så byggs det lägenheter till förbannelse i nyproduktion. Fastigheter och mark är upplåtna precis överallt och grönområden försvinner mer och mer. Nu har jag tur och bor där det fortfarande finns sådana och förmodligen alltid kommer att vara såhär. Men kollar man mer åt korsvägen hållet tex så byggs det höga lägenheter med små balkonger till ockerpriser. Och då får man en balkong som sluttar mot innergården med sol 0% om året för 3 miljoner.  ;D

Jag säger bara, stoppa alla j*vla flygplan. Det kan man börja med. Finns inte en enda anledning till varför Svenssons skall flyga utomlands nu precis efter Corona pandemin när vi har såhär varmt i landet. Men klart varenda kotte ska flyga utomlands nu. Köp en båt och åk ut i skärgården istället är mitt tips.  :)

Sedan är det otroligt störigt att kolla på alla klimatmuppar som står och talar offentligt. Och sedan se på alla som tar bilen för att åka fem meter till kiosken för att köpa snus eller dylikt. Man klagar på allt som går att klaga på. Och i slutändan verkar det alltid vara folket som betalar skatt i det här landet som får sig en känga. Så var beredda på att den kommer att komma nu också, bara naturligt för er som inte fattat att tidningarna inte springer Sveriges intressen.


Scoobydoofan1

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 juli 2022 kl. 12:57:38
Kan inte tala för hur det ser ut i småbygderna.. Men i Göteborg så byggs det lägenheter till förbannelse i nyproduktion. Fastigheter och mark är upplåtna precis överallt och grönområden försvinner mer och mer. Nu har jag tur och bor där det fortfarande finns sådana och förmodligen alltid kommer att vara såhär. Men kollar man mer åt korsvägen hållet tex så byggs det höga lägenheter med små balkonger till ockerpriser. Och då får man en balkong som sluttar mot innergården med sol 0% om året för 3 miljoner.  ;D

Jag säger bara, stoppa alla j*vla flygplan. Det kan man börja med. Finns inte en enda anledning till varför Svenssons skall flyga utomlands nu precis efter Corona pandemin när vi har såhär varmt i landet. Men klart varenda kotte ska flyga utomlands nu. Köp en båt och åk ut i skärgården istället är mitt tips.  :)

Sedan är det otroligt störigt att kolla på alla klimatmuppar som står och talar offentligt. Och sedan se på alla som tar bilen för att åka fem meter till kiosken för att köpa snus eller dylikt. Man klagar på allt som går att klaga på. Och i slutändan verkar det alltid vara folket som betalar skatt i det här landet som får sig en känga. Så var beredda på att den kommer att komma nu också, bara naturligt för er som inte fattat att tidningarna inte springer Sveriges intressen.
Varför gör dom så mot grönområden? Poängen är att ha stora parker och grönområden i städerna för att man inte bara mår bättre utan man kan njuta av det. Dom borde kanske försöka att lägga lite mer ut mot Jönköping eller bygga ett par nya städer up norr. Det kan hjälpa med att sänka press på städerna som Sverige har nu och kanske ge chans till andra städer eller nya uppbyggda städer. Det behövs verkligen, med grönområden osv.

Jabberjaw

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 juli 2022 kl. 13:56:08
Varför gör dom så mot grönområden? Poängen är att ha stora parker och grönområden i städerna för att man inte bara mår bättre utan man kan njuta av det. Dom borde kanske försöka att lägga lite mer ut mot Jönköping eller bygga ett par nya städer up norr. Det kan hjälpa med att sänka press på städerna som Sverige har nu och kanske ge chans till andra städer eller nya uppbyggda städer. Det behövs verkligen, med grönområden osv.

https://www.gu.se/nyheter/under-artionden-har-gronytorna-i-goteborg-minskat

Och det har blivit totalt fullt med nyproduktioner utan någon form utav logik mer än kvantitet längsmed hela vägen från Mölndals bro ungefär mot Korsvägen här i Göteborg. På ställen som gör att många förmodligen också kommer att ha minst en bil per hushåll, om det finns parkering.

Dom som arbetar på Göteborgs Stad är dock riksmongon. Så inte mycket till förhoppning på att dom kommer se till att vara en bromskloss i att fler täta områden byggs som förstör ännu fler grönområden. Snart är det ju bara Botaniska och Slottskogen som på riktigt är grönt om man vill gå en längre bit.  :)

Dagens människor skaffar sig gärna dyr lägenhet eller enorma lån, hund, bilar, festar varje helg, studerar längre osv. Hunden ska man bara ha som status symbol och lägga ut på Instagram eller göra Tiktoks med. Rasta den ska gå snabbast möjliga väg  ::)  Så att många ska sluta resa ser jag som en omöjlighet om inte Sverige på riktigt tar tag i antal flyg som lyfter och landar varje dag. Vad jag vet är det väl flygen och stora industrier som släpper ut mest otyg. Är inte jätteinsatt men man kan ju lägga ihop ett och ett. Den genomsnittliga Svensken skall kunna ha sitt fordon ifred utan att behöva köpa en elbil för 1 miljon anser jag. Går optimera dom flesta bilar för att minska utsläppen ganska rejält.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 juli 2022 kl. 12:57:38
Kan inte tala för hur det ser ut i småbygderna.. Men i Göteborg så byggs det lägenheter till förbannelse i nyproduktion. Fastigheter och mark är upplåtna precis överallt och grönområden försvinner mer och mer.
Det är tyvärr likadant i Skellefteå, där det byggs mer och mer på bekostnad av skog och grönområden. Ett kvarter från där jag bor fanns det tidigare en liten skogsdunge, men nu är den ett minne blott som är jämnad med marken och de håller på att bygga hus där... :(

Det är ju dock en svår balansgång, då Northvolts batterifabrik i Skellefteå gör att de tror att antal invånare kommer att öka lavinartat de närmaste åren - och då kommer det behövas många fler bostäder för att alla ska ha någonstans att bo...

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 juli 2022 kl. 12:57:38
Jag säger bara, stoppa alla j*vla flygplan. Det kan man börja med. Finns inte en enda anledning till varför Svenssons skall flyga utomlands nu precis efter Corona pandemin när vi har såhär varmt i landet. Men klart varenda kotte ska flyga utomlands nu. Köp en båt och åk ut i skärgården istället är mitt tips.  :)
Nja, att stoppa alla flygplan är fullständigt orealistiskt, så länge det inte finns realistiska alternativ för att färdas längre sträckor. Tåg i all ära, men både i Sverige och utlandet finns det många orter som saknar tågstation; och där det finns tåg är det ofta långsamt och eftersatt. I merparten av tågförbindelserna i landet finns exempelvis inga snabbtåg (X2000 eller motsvarande), utan bara gamla långsamma tåg.

Jag håller i och för sig med dig att man inte behöver resa på utlandssemester när pandemin inte ens är över, men förr eller senare kommer ju folk vilja åka på semester igen. Dessutom glömmer du bort att det finns många andra skäl till att flyga än bara resa på semester för nöjes skull - tjänsteresor (för företag) för sådant som inte går att utföra på distans, flytt till annan ort (eller annat land), att hälsa på släkt och vänner som bor på annan ort, o.s.v. Det vore också fullständigt livsfarligt, om exempelvis specialistläkare inte kan flyga till patienter på annan ort utan måste krångla med buss och tåg i 10 - 14 timmar; under den tiden lär ju patienterna ha dött...

På Northvolts batterifabrik i Skellefteå har de exempelvis anställt flera experter från Asien - hur ska personer från Japan och Sydkorea kunna ta sig till sitt nya jobb i norra Sverige om de inte kan flyga...?

Och i dessa globala tider är det nog många som har släkt eller vänner på annan ort, eller till och med i annat land, och dessa vill man ju hälsa på någon gång. Min bror bor exempelvis i Stockholm, och ska jag ta mig till honom utan att flyga så innebär det att åka buss från Skellefteå till Umeå, i Umeå försöka hitta från busstationen till tågstationen, där åka tåg från Umeå till Sundsvall och i Sundsvall byta till ett annat tåg till Stockholm. Om det tajmar bra utan några längre väntetider vid bytena så innebär det en liten nätt resa på mellan 9 och 13 timmar...
(En enda gång per dag går det snabbtåg den sista biten från Sundsvall till Stockholm; därav det stora tidsspannet)

Jag har även släktingar som bor på Irland, och det är väl inte helt otänkbart att jag någon gång skulle vilja hälsa på dem. Och på den sträckan finns i praktiken i stort sett inga alternativ till flyg. Okej, inom Europa kan det hjälpligt gå att ta sig fram med tåg, men det är krångligt, dyrt och oerhört tidskrävande; så det är inte realistiskt så länge inte antalet semesterdagar per år utökas.

I några andra EU-länder har de ju däremot infört lagar som förbjuder flyg vid sträckor där det finns fungerande tågförbindelser och där tågen tar max två och en halv timme. Det känns som en rimlig kompromiss i mina ögon, som skulle göra en markant skillnad utan att orsaka några större problem för gemene man - med all tidsspillan på flygplatser med incheckning, säkerhetskontroll och liknande blir det då så pass liten tidsvinst så att tåg skulle fungera alldeles utmärkt på sådana sträckor istället. Man skulle t.o.m. kunna sträcka sig till tre timmar eller kanske ända upp till fyra timmar som gräns. Men knappast mer än så; tar tåg särskilt mycket mer än fyra timmar blir det för lång tid för de flesta för att vara ett realistiskt alternativ.


Men nu ska vi inte överdriva flygets skador för miljön. Det är givetvis inte bra, så det vore nödvändigt att mer intensivt forska på alternativa bränslen till flyg som får mindre miljöpåverkan. Men flyg står trots allt bara för några procent av alla koldioxidutsläpp, så även om alla flyg i världen skulle försvinna idag (vilket förstås är omöjligt) skulle det inte ens på långa vägar lösa problemet.

Mest angeläget är istället att göra något åt alla dessa industrier, som spottar ut giftiga utsläpp dygnet runt. Någon TV-kanal gjorde för ett par år sedan någon undersökning som visade att de fyra största industrierna i Sverige orsakade mer utsläpp än alla bilar, alla fartyg och alla flygplan tillsammans i Sverige varje år. Om man då betänker att det lär finnas hundratals industrier i landet, så förstår man snabbt vilken enorm vinst det vore för miljön om alla dessa kunde minska sina utsläpp... En del utsläpp är säkert oundvikliga, men det kostar helt enkelt alldeles för lite för företag att förorena miljön i dagens läge (däremot inte sagt att alla industrier missköter sig, men alldeles för många i alla fall).


För övrigt vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om ditt "när vi har såhär varmt i landet" - norr om Sundsvall har det tvärtom varit ovanligt kallt för årstiden, allt utom några dagar under sommaren när det var värmebölja. Här uppe i Skellefteå är det nog max 10 - 15 dagar i år som temperaturen ens har varit över 20 grader, så oftast har det varit ovanligt kallt... Alla tidigare år brukar jag ha cyklat i shorts och kortärmat varenda dag under sommaren, men i år har jag nästan alla dagar tvingats ha jacka eller kofta på mig för att inte frysa. :(
(Jag betvivlar inte att det varit och/eller är varmt i delar av landet, men definitivt inte hela)

Scoobydoofan1

#53
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juli 2022 kl. 08:04:57Det är tyvärr likadant i Skellefteå, där det byggs mer och mer på bekostnad av skog och grönområden. Ett kvarter från där jag bor fanns det tidigare en liten skogsdunge, men nu är den ett minne blott som är jämnad med marken och de håller på att bygga hus där... :(

Det är ju dock en svår balansgång, då Northvolts batterifabrik i Skellefteå gör att de tror att antal invånare kommer att öka lavinartat de närmaste åren - och då kommer det behövas många fler bostäder för att alla ska ha någonstans att bo...
Nja, att stoppa alla flygplan är fullständigt orealistiskt, så länge det inte finns realistiska alternativ för att färdas längre sträckor. Tåg i all ära, men både i Sverige och utlandet finns det många orter som saknar tågstation; och där det finns tåg är det ofta långsamt och eftersatt. I merparten av tågförbindelserna i landet finns exempelvis inga snabbtåg (X2000 eller motsvarande), utan bara gamla långsamma tåg.

Jag håller i och för sig med dig att man inte behöver resa på utlandssemester när pandemin inte ens är över, men förr eller senare kommer ju folk vilja åka på semester igen. Dessutom glömmer du bort att det finns många andra skäl till att flyga än bara resa på semester för nöjes skull - tjänsteresor (för företag) för sådant som inte går att utföra på distans, flytt till annan ort (eller annat land), att hälsa på släkt och vänner som bor på annan ort, o.s.v. Det vore också fullständigt livsfarligt, om exempelvis specialistläkare inte kan flyga till patienter på annan ort utan måste krångla med buss och tåg i 10 - 14 timmar; under den tiden lär ju patienterna ha dött...

På Northvolts batterifabrik i Skellefteå har de exempelvis anställt flera experter från Asien - hur ska personer från Japan och Sydkorea kunna ta sig till sitt nya jobb i norra Sverige om de inte kan flyga...?

Och i dessa globala tider är det nog många som har släkt eller vänner på annan ort, eller till och med i annat land, och dessa vill man ju hälsa på någon gång. Min bror bor exempelvis i Stockholm, och ska jag ta mig till honom utan att flyga så innebär det att åka buss från Skellefteå till Umeå, i Umeå försöka hitta från busstationen till tågstationen, där åka tåg från Umeå till Sundsvall och i Sundsvall byta till ett annat tåg till Stockholm. Om det tajmar bra utan några längre väntetider vid bytena så innebär det en liten nätt resa på mellan 9 och 13 timmar...
(En enda gång per dag går det snabbtåg den sista biten från Sundsvall till Stockholm; därav det stora tidsspannet)

Jag har även släktingar som bor på Irland, och det är väl inte helt otänkbart att jag någon gång skulle vilja hälsa på dem. Och på den sträckan finns i praktiken i stort sett inga alternativ till flyg. Okej, inom Europa kan det hjälpligt gå att ta sig fram med tåg, men det är krångligt, dyrt och oerhört tidskrävande; så det är inte realistiskt så länge inte antalet semesterdagar per år utökas.

I några andra EU-länder har de ju däremot infört lagar som förbjuder flyg vid sträckor där det finns fungerande tågförbindelser och där tågen tar max två och en halv timme. Det känns som en rimlig kompromiss i mina ögon, som skulle göra en markant skillnad utan att orsaka några större problem för gemene man - med all tidsspillan på flygplatser med incheckning, säkerhetskontroll och liknande blir det då så pass liten tidsvinst så att tåg skulle fungera alldeles utmärkt på sådana sträckor istället. Man skulle t.o.m. kunna sträcka sig till tre timmar eller kanske ända upp till fyra timmar som gräns. Men knappast mer än så; tar tåg särskilt mycket mer än fyra timmar blir det för lång tid för de flesta för att vara ett realistiskt alternativ.


Men nu ska vi inte överdriva flygets skador för miljön. Det är givetvis inte bra, så det vore nödvändigt att mer intensivt forska på alternativa bränslen till flyg som får mindre miljöpåverkan. Men flyg står trots allt bara för några procent av alla koldioxidutsläpp, så även om alla flyg i världen skulle försvinna idag (vilket förstås är omöjligt) skulle det inte ens på långa vägar lösa problemet.

Mest angeläget är istället att göra något åt alla dessa industrier, som spottar ut giftiga utsläpp dygnet runt. Någon TV-kanal gjorde för ett par år sedan någon undersökning som visade att de fyra största industrierna i Sverige orsakade mer utsläpp än alla bilar, alla fartyg och alla flygplan tillsammans i Sverige varje år. Om man då betänker att det lär finnas hundratals industrier i landet, så förstår man snabbt vilken enorm vinst det vore för miljön om alla dessa kunde minska sina utsläpp... En del utsläpp är säkert oundvikliga, men det kostar helt enkelt alldeles för lite för företag att förorena miljön i dagens läge (däremot inte sagt att alla industrier missköter sig, men alldeles för många i alla fall).


För övrigt vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om ditt "när vi har såhär varmt i landet" - norr om Sundsvall har det tvärtom varit ovanligt kallt för årstiden, allt utom några dagar under sommaren när det var värmebölja. Här uppe i Skellefteå är det nog max 10 - 15 dagar i år som temperaturen ens har varit över 20 grader, så oftast har det varit ovanligt kallt... Alla tidigare år brukar jag ha cyklat i shorts och kortärmat varenda dag under sommaren, men i år har jag nästan alla dagar tvingats ha jacka eller kofta på mig för att inte frysa. :(
(Jag betvivlar inte att det varit och/eller är varmt i delar av landet, men definitivt inte hela)
Vad exakt är det som händer där uppe? Fastighetspriserna är nästan lika dyra som om man bor i Stockholm? Varför har bostadspriserna ökat så mycket i norra Sverige? Ska det vara så höga priser norr om Stockholm?

Fred

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 27 augusti 2022 kl. 11:15:07Vad exakt är det som händer där uppe? Fastighetspriserna är nästan lika dyra som om man bor i Stockholm? Varför har bostadspriserna ökat så mycket i norra Sverige? Ska det vara så höga priser norr om Stockholm?
Jobben finns väl däruppe, i vissa delar av Norrland i alla fall, därför flyttar folk dit och ökar efterfrågan på bostäder.

Scoobydoofan1

Citat från: Fred skrivet 27 augusti 2022 kl. 12:47:51Jobben finns väl däruppe, i vissa delar av Norrland i alla fall, därför flyttar folk dit och ökar efterfrågan på bostäder.
Sant, men att det nästan är nära Stockholm nivåer när det kommer till bostadsprisernas, båda lägenheter och villor är lite för mycket. Vem vill betala Stockholm priser för bostäderna? Kommer inte ökningen knuffa ut dom som bor där? Vad kommer hända med dom som är boende där och vill köpa i området? Dom kommer inte kunna ha råd och måste lämna stan dom bosatte sig i, eller om man växte upp där och vill köpa för att bo kvar där.

Scoobydoofan1

Med tanken på att den här sommaren har inte bara varit väldigt varmt utan den har torkar ut floder i hela Europa och andra delar av världen, inklusive påverkar kärnkraftverk i Frankrike och orsakar skogsbränder så är frågan hur illa ligger alla till med det här? Vad kan göras för att minska påverkan av klimatförändring och global värmning? Det här gäller hela världen inte bara Skandinavien, norden har det bra med återvinning och skräpsortering osv men mer måste göras i andra länder.

Lillefot

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 27 augusti 2022 kl. 16:30:20Med tanken på att den här sommaren har inte bara varit väldigt varmt utan den har torkar ut floder i hela Europa och andra delar av världen, inklusive påverkar kärnkraftverk i Frankrike och orsakar skogsbränder så är frågan hur illa ligger alla till med det här? Vad kan göras för att minska påverkan av klimatförändring och global värmning? Det här gäller hela världen inte bara Skandinavien, norden har det bra med återvinning och skräpsortering osv men mer måste göras i andra länder.
En lösning är faktiskt, på vissa platser att suga upp koldioxid från luften, med ett specialtillverkat rör. Sedan förvaras den långt nere i marken.

De visade det på ett program jag såg för några år sedan. Tyvärr har jag glömt vad det hette
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Scoobydoofan1

Citat från: Lillefot skrivet 27 augusti 2022 kl. 17:39:09En lösning är faktiskt, på vissa platser att suga upp koldioxid från luften, med ett specialtillverkat rör. Sedan förvaras den långt nere i marken.

De visade det på ett program jag såg för några år sedan. Tyvärr har jag glömt vad det hette
Det utvecklas nya teknologier för att ta bort föroreningarna i luften med det måste byggas upp snabbt, efter det så är det ju att göra samma sak i havet för att det finns också stora mängder av gift där.

Goliat

Citat från: Lillefot skrivet 27 augusti 2022 kl. 17:39:09En lösning är faktiskt, på vissa platser att suga upp koldioxid från luften, med ett specialtillverkat rör. Sedan förvaras den långt nere i marken.

De visade det på ett program jag såg för några år sedan. Tyvärr har jag glömt vad det hette
Vetenskapens värld. Tyvärr efter jag lyssnade på podd från sr så berättade några forskare också att trots det tekniskt skulle funka är praktiken helt annat. Dessutom för att få ta upp allt kräver mycket utrymme och är det inte bättre att lösa huvudproblemet istället för att försöka sätta plåster över det och fortsätta leva som vi gör. 

För mig är det som att ha en speta i fingret, att istället för att ta ut den, tar man en värktablett, efter ett tag får man biverkning av värktabletten och man tar en ny tablett för att motverka biverkningen. När man bara kunde tagit ut spetan.

Säsong 33, Avsnitt 13 från 2020.
Försvinner om någon månad. Så se gärna:

https://www.svtplay.se/video/29014238/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-33-teknikerna-som-vill-hacka-klimatet?info=visa


Lillefot

Citat från: Goliat skrivet 27 augusti 2022 kl. 19:40:14Vetenskapens värld. Tyvärr efter jag lyssnade på podd från sr så berättade några forskare också att trots det tekniskt skulle funka är praktiken helt annat. Dessutom för att få ta upp allt kräver mycket utrymme och är det inte bättre att lösa huvudproblemet istället för att försöka sätta plåster över det och fortsätta leva som vi gör.

För mig är det som att ha en speta i fingret, att istället för att ta ut den, tar man en värktablett, efter ett tag får man biverkning av värktabletten och man tar en ny tablett för att motverka biverkningen. När man bara kunde tagit ut spetan.

Säsong 33, Avsnitt 13 från 2020.
Försvinner om någon månad. Så se gärna:

https://www.svtplay.se/video/29014238/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-33-teknikerna-som-vill-hacka-klimatet?info=visa
Det var trist att höra, trots allt var den en ambitiös ide som gav intrycket av att skaparna verkligen brann för klimatet. Tack för länken dock, det ska bli en intressant visning.

Jag kan hålla mig dig också om kring huvudproblemet, det vore bättre att arbeta mot ett klimatvänligt samhälle och industrier. Samtidigt kommer inte överflödet av växthusgaser att försvinna för det, så om det finns vägar att jämna ut det så är det ett steg framåt.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Goliat

Citat från: Lillefot skrivet 27 augusti 2022 kl. 20:17:39Det var trist att höra, trots allt var den en ambitiös ide som gav intrycket av att skaparna verkligen brann för klimatet. Tack för länken dock, det ska bli en intressant visning.

Jag kan hålla mig dig också om kring huvudproblemet, det vore bättre att arbeta mot ett klimatvänligt samhälle och industrier. Samtidigt kommer inte överflödet av växthusgaser att försvinna för det, så om det finns vägar att jämna ut det så är det ett steg framåt.
Jag tror de brinner för klimatet. Bara att det är för litet och fånga upp är mycket svårt och det finns inga tekniker. Så om det sker mycket utsläpp på ett ställe och detta sker på ett annat så gör den ingen nytta tyvärr.

Låter pessimistisk, men är också i hopp, tror dock inte människor vill ändra sitt beteende, vi är lata och bortskämda.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 27 augusti 2022 kl. 11:15:07Vad exakt är det som händer där uppe? Fastighetspriserna är nästan lika dyra som om man bor i Stockholm? Varför har bostadspriserna ökat så mycket i norra Sverige? Ska det vara så höga priser norr om Stockholm?
Inte tror jag att fastighetspriser här uppe är fullt lika illa som i Stockholm, men de har absolut ökat precis som i stora delar av landet.

Det rör sig väl som alltid om tillgång och efterfrågan. Framförallt i och med Northvolts batterifabrik är det tusentals nyanställda som letar efter bostäder i och kring Skellefteå, samtidigt som det är en extrem brist på bostäder. Visserligen är det mycket nytt som byggs just nu, men att bygga hus och lägenheten går ju inte på nolltid som bekant.

Till råga på allt är det också tusentals byggnadsarbetare, främst från Östeuropa, som tillfälligt jobbar för att bygga Northvolts nästa lina för nästa del av batterifabriken, och de måste ju också ha någonstans att bo medan de är i Sverige - därför är mängder av baracker uppsatta lite varstans så att tillfälliga arbetare inte ska behöva ta upp bostäder från "ordinarie" bosatta; ett par hundra baracker finns exempelvis bara en kilometer från där jag bor.

Enligt de senaste prognoserna tror de att folkmängden i Skellefteå kommer att öka med närmare 10000 personer inom de närmaste 10 åren, så det lär bli svårt att hålla efter och bygga tillräckligt många nya bostäder...

Men för varje ny bostad som byggs minskas förstås också grönområden, skogsområden och liknande som är bra för miljön, så det är som alltid ett tveeggat svärd...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 augusti 2022 kl. 21:13:54Men för varje ny bostad som byggs minskas förstås också grönområden, skogsområden och liknande som är bra för miljön, så det är som alltid ett tveeggat svärd...

Och allt detta bara för att vår jord har alldeles för stor mänsklig befolkning som snart är uppe i 8 miljarder, klart värst är det i Asien (som med 4.7 miljarder täcker 80% av jordens befolkning) och Afrika (som täcker 1.4 miljarder), hela vår jord hade utan tvekan mått betydligt bättre med endast 1.5 miljarder människor, människorna lever som om de hade haft 4 jordklot men vi har bara ett...

https://timbro.se/smedjan/det-stora-globala-sjalvmordet/

gstone

Om det bara att fans något sätt kylla ner världen igen.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 augusti 2022 kl. 21:13:54Inte tror jag att fastighetspriser här uppe är fullt lika illa som i Stockholm, men de har absolut ökat precis som i stora delar av landet.

Det rör sig väl som alltid om tillgång och efterfrågan. Framförallt i och med Northvolts batterifabrik är det tusentals nyanställda som letar efter bostäder i och kring Skellefteå, samtidigt som det är en extrem brist på bostäder. Visserligen är det mycket nytt som byggs just nu, men att bygga hus och lägenheten går ju inte på nolltid som bekant.

Till råga på allt är det också tusentals byggnadsarbetare, främst från Östeuropa, som tillfälligt jobbar för att bygga Northvolts nästa lina för nästa del av batterifabriken, och de måste ju också ha någonstans att bo medan de är i Sverige - därför är mängder av baracker uppsatta lite varstans så att tillfälliga arbetare inte ska behöva ta upp bostäder från "ordinarie" bosatta; ett par hundra baracker finns exempelvis bara en kilometer från där jag bor.

Enligt de senaste prognoserna tror de att folkmängden i Skellefteå kommer att öka med närmare 10000 personer inom de närmaste 10 åren, så det lär bli svårt att hålla efter och bygga tillräckligt många nya bostäder...

Men för varje ny bostad som byggs minskas förstås också grönområden, skogsområden och liknande som är bra för miljön, så det är som alltid ett tveeggat svärd...
Delvis beroende på vart i Stockholm du köper så är dom nästan på samma nivå vilket är väldigt konstigt med tanken på att Stockholm är en stad som har över 5 millioner invånare medans Skellefteå har ju vadå? Är det 30 000 eller nånting liknande? Varför har bostadsprisernas ökat så mycket med tanken på att staden inte ens är lika tätbefolkad som t.e.x Jönköping eller Eskilstuna? Det är det som är frågan.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 augusti 2022 kl. 12:28:33Delvis beroende på vart i Stockholm du köper så är dom nästan på samma nivå vilket är väldigt konstigt med tanken på att Stockholm är en stad som har över 5 millioner invånare medans Skellefteå har ju vadå? Är det 30 000 eller nånting liknande? Varför har bostadsprisernas ökat så mycket med tanken på att staden inte ens är lika tätbefolkad som t.e.x Jönköping eller Eskilstuna? Det är det som är frågan.
I Skellefteå innerstad (tätorten) bor det ungefär 36 000 invånare beroende på hur man räknar, men i Skellefteå kommun är det närmare 74 000 invånare. Men då är Skellefteå kommun en relativt stor kommun till ytan.

Och att priser ökar är väl som sagt beroende på efterfrågan i kombination med brist på bostäder - det var liksom ingen som i förväg tänkte tanken att Northvolt skulle besluta att förlägga sin första batterifabrik här, så att efterfrågan plötsligt skulle öka kraftigt...

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 augusti 2022 kl. 21:25:53Och allt detta bara för att vår jord har alldeles för stor mänsklig befolkning som snart är uppe i 8 miljarder, klart värst är det i Asien (som med 4.7 miljarder täcker 80% av jordens befolkning) och Afrika (som täcker 1.4 miljarder), hela vår jord hade utan tvekan mått betydligt bättre med endast 1.5 miljarder människor, människorna lever som om de hade haft 4 jordklot men vi har bara ett...
Jo, men samtidigt behövs det väldigt mycket folk för omställning för klimatet för att minska koldioxidutsläpp. Northvolts batterifabrik i Skellefteå tillverkar ju batterier till elbilar och elbussar, som behövs för att fler elbilar ska kunna säljas - och för det behövs mycket personal.

Och i Luleå håller SSAB precis på att påbörja tillverkning av fossilfritt stål, samtidigt som H2 Green Steel ska göra samma sak i Boden. Det kan på sikt göra stor skillnad för klimatet, då stålindustrin i dagsläget står för tre gånger så mycket utsläpp som flyg. Men även det kommer kräva väldigt mycket personal, och därmed också fler bostäder; vilket förstås innebär färre grönområden och skogsområden, som ju blir en nackdel för miljön... Pest eller kolera, som vanligt...

Att det är så mycket som sker just i Västerbotten och Norrbotten beror nog huvudsakligen på att det här finns väldigt gott om fossilfri el tack vare vattenkraft vid Skellefteälven och Luleälven, och både batteritillverkning och tillverkning av fossilfritt stål kräver enorma mängder el - något det är brist på i den södra halvan av landet, men (åtminstone än så länge) väldigt gott om här uppe.
(Det är säkerligen därför som Facebooks europeiska servrar också ligger i Luleå, då serverhallar också kräver oerhört mycket el)

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 augusti 2022 kl. 20:37:29I Skellefteå innerstad (tätorten) bor det ungefär 36 000 invånare beroende på hur man räknar, men i Skellefteå kommun är det närmare 74 000 invånare. Men då är Skellefteå kommun en relativt stor kommun till ytan.

Och att priser ökar är väl som sagt beroende på efterfrågan i kombination med brist på bostäder - det var liksom ingen som i förväg tänkte tanken att Northvolt skulle besluta att förlägga sin första batterifabrik här, så att efterfrågan plötsligt skulle öka kraftigt...
Jo, men samtidigt behövs det väldigt mycket folk för omställning för klimatet för att minska koldioxidutsläpp. Northvolts batterifabrik i Skellefteå tillverkar ju batterier till elbilar och elbussar, som behövs för att fler elbilar ska kunna säljas - och för det behövs mycket personal.

Och i Luleå håller SSAB precis på att påbörja tillverkning av fossilfritt stål, samtidigt som H2 Green Steel ska göra samma sak i Boden. Det kan på sikt göra stor skillnad för klimatet, då stålindustrin i dagsläget står för tre gånger så mycket utsläpp som flyg. Men även det kommer kräva väldigt mycket personal, och därmed också fler bostäder; vilket förstås innebär färre grönområden och skogsområden, som ju blir en nackdel för miljön... Pest eller kolera, som vanligt...

Att det är så mycket som sker just i Västerbotten och Norrbotten beror nog huvudsakligen på att det här finns väldigt gott om fossilfri el tack vare vattenkraft vid Skellefteälven och Luleälven, och både batteritillverkning och tillverkning av fossilfritt stål kräver enorma mängder el - något det är brist på i den södra halvan av landet, men (åtminstone än så länge) väldigt gott om här uppe.
(Det är säkerligen därför som Facebooks europeiska servrar också ligger i Luleå, då serverhallar också kräver oerhört mycket el)
Det förklarar då den biten. Är det så många som bor där? Det var verkligen en stor mängd som är bosatt där uppe med tanken på att majoriteten av befolkningen är i den södra delen av landet, ta inte illa up, är bara lite överraskad att det är så många där uppe. 

Scoobydoofan1

När det gäller klimatförändring och global uppvärmning är det nån som har koll på kryp och olika svampar som kam dyka up i delar lika norra som Grönland och island? Hur ska man kunna förberedda för såna här händelser med sjukdomar från varmare kontinenter och delar av världen? Samma sak med spridning av kryp, tydligen så har Japanska bin redan förflyttat sig till Europa sen 2009.