Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Ducktales på SVT

Startat av Cadpig, 17 oktober 2007 kl. 14:20:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mysan

Är KMs dubbning till ducktales omdubb eller orginal?

Daniel Hofverberg

Den är originaldubb (och enda dubbning) av säsong 2 av serien. Säsong 1 dubbades av Media Dubb/Lasse Svensson, men Disney bytte dubbningsbolag till säsong 2.

Dock har KM Studio även gjort omdubbningar av ett fåtal avsnitt från säsong 1 (bl.a. avsnitten på videofilmen Vattenankor), som alltså tidigare dubbats av Media Dubb och dubbades om några år senare. Men det allra största flertalet av säsong 1-avsnitten finns ingen omdubb av.

För övrigt bör tilläggas att KM Studios dubbning av säsong 2 dubbades inte helt och hållet av KM Studio. KM anlitade Media Dubb/Eurotroll för att spela in en del av skådespelarna (närmare bestämt de som bor i Stockholm), och Monica Forsberg flög därför mellan Karlskoga och Stockholm för dubbningarna.

Mysan

Ducktales även roligt som tv spel (NES)  :)

Cadpig

Ducktales (NES) även som rolig recension av The Angry Video Game Nerd.

http://www.gametrailers.com/player/usermovies/57680.html

Cadpig

Hur många olika röster har Guldivar Flinthjärta haft? 4-5?

Daniel Hofverberg

Tja, alldeles för många i alla fall - den saken är klar... Under säsong 1-avsnitten (Media Dubbs dubbning) spelas Guld-Ivar Flinthjärta av Tor Isedal och Steve Kratz. Under säsong 2 (KM Studios dubb) är det Per Sandborgh och Steve Kratz. Och slutligen har vi VHS-filmen Vattenankor (också KM Studio), där Gunnar Uddén spelar samma roll. Med andra ord, totalt fyra skådespelare genom åren (om jag inte missat någon...).

Ett av röstbytena var nödvändigt, då Tor Isedal dog under dubbningen av serien. Men de övriga bytena finns det knappast legitima skäl bakom.

Cadpig

Jag tycker helt klart att Sandborgh var bäst. Men ändrade inte Kratz sin Flinthjärta-röst väldigt mycket mellan säsongerna 1 och 2. Han kraxar ju som aldrig förr i säsong 2.

Daniel Hofverberg

Jag tycker inte heller att Steve Kratz låter lik mellan säsongerna. Tills dess att jag såg honom på rollistan, trodde jag inte ens att det var han i säsong 2.

Själv tycker jag utan tvekan att Tor Isedal var bäst som Guld-Ivar Flinthjärta, men Steve Kratz i säsong 1 kommer som god tvåa.

Cadpig

Hahaha, jag och KM, vi kommer alltid gå hand i hand.

Igthorn

Ser mest (eller rättare sagt hör mest) Per Sandborgh när jag tänker på Guld-Ivar. Tor Isedal låter väl mer "skrovlig", iaf vad jag minns från Mio min Mio. Aldrig hört originalrösten dock.

GaBBe

Citat från: Cadpig skrivet 17 oktober 2007 kl. 14:50:40
Vissa av avsnitten från säsong 1 skulle jag nog älska om det inte vore för dubbningen. Men du som brukar tycka att det är viktigt att de svenska rösterna stämmer överens med originalen kan ju inte säga att Hallerstam låter mer likt Knattarna från den amerikanska versionen. Jag tycker han låter som naglar mot hjärnans svarta tavla, som en narkoman på helium, som en skunk som fastnat med svansen i en björnsax.
Hahaha håller med helt ;) Monica Forsberg är knattarna!

TonyTonka

Jag har några frågor om Ducktales.


1. I vilka avsnitt spelas Guld-Ivar Flinthjärta av Tor Isedal?

2. I vilka avsnitt spelas Magica de Hex av Birgitta Fernström och Lena Ericsson?

3. I vilka avsnitt medverkar Steve Kratz som Guld-Ivar Flinthjärta?

4. I vilka avsnitt medverkar Svarte-Petter och vem gör hans röst?

5. I vilka avsnitt medverkar Glittriga Gullan?

6. Vem spelar Alexander Lukas, Ludwig von Anka och Spökplumpen?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Mike

Då har jag en fråga här.
Disney Channel visar just nu ducktales på tv och har gjort det ett tag nu!
Men jag har kommit fram till att de bara visar avsnitt från säsong 1, med den första dubbningen.
hur kommer det sig att de inte visar med den andra dubbningen också? :)

Daniel Hofverberg

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "den andra dubbningen". Disney Channel har mycket riktigt hittills enbart visat avsnitt från säsong 1 under den här omgången.

De flesta avsnitt av den första säsongen finns det bara en dubbning av, men tre av avsnitten dubbades om av KM Studio för en VHS-utgåva några år senare med ungefär samma röster som i säsong 2-dubben. Märkligt nog visar Disney Channel KM Studios omdubb vid ett av dessa tre avsnitt (samma avsnitt som också hade samma dubbning på DVD-utgåvan), medan de andra visas med Media Dubbs originaldubb. Såvitt jag förstår så verkar det som att Disney i USA har slarvat bort originaldubben av just det avsnittet, eller har åtminstone inte lyckats hitta åt det ljudbandet.

Men varför Disney Channel hittills inte visat någonting av säsong 2, som KM Studio dubbade, är en mycket bra fråga som nog ingen annan än de själva kan svara på...

Elios

Om Ducktales skulle ha visats på SVT idag, hade dom då fått använda den gamla dubbningen eller bara den nya?