Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skiljetecknets dag

Startat av Anders M Olsson, 24 september 2020 kl. 06:32:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Jag läser i tidningen att det i dag den 24 september är Skiljetecknets dag.

Med anledning av det tycker jag att det är hög tid för vissa medlemmar (ingen nämnd, ingen glömd) här på forumet att fixa sina problem med att sätta punkt efter meningarna! (Det verkar vara smittsamt, för det är mer än en medlem som gör så.)

Även om punkt-tangenten råkar vara trasig finns det andra sätt att skriva en punkt. Man kan t.ex. hålla ner Alt-knappen och slå 046 på den numeriska delen. Det är lätt att komma ihåg, för 046 är landskoden till Sverige.

Tänk på att om man inte sätter punkt efter meningarna kan texten rinna ner på raden under och bilda svårlösta proppar i textflödet! :)

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 september 2020 kl. 06:32:59
Jag läser i tidningen att det i dag den 24 september är Skiljetecknets dag.

Med anledning av det tycker jag att det är hög tid för vissa medlemmar (ingen nämnd, ingen glömd) här på forumet att fixa sina problem med att sätta punkt efter meningarna! (Det verkar vara smittsamt, för det är mer än en medlem som gör så.)

Även om punkt-tangenten råkar vara trasig finns det andra sätt att skriva en punkt. Man kan t.ex. hålla ner Alt-knappen och slå 046 på den numeriska delen. Det är lätt att komma ihåg, för 046 är landskoden till Sverige.

Tänk på att om man inte sätter punkt efter meningarna kan texten rinna ner på raden under och bilda svårlösta proppar i textflödet! :)
Dock tycker jag det är värt att påpeka att om man skriver i chatttext (som här?) så är det helt okej att utelämna punkt om det bara är en enkel mening då den i såfall inte fyller någon funktion. Skriver man flera meningar efter varandra är det däremot nödvändigt med punkt för att undvika gröt.
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 24 september 2020 kl. 07:26:17
Dock tycker jag det är värt att påpeka att om man skriver i chatttext (som här?) så är det helt okej att utelämna punkt om det bara är en enkel mening då den i såfall inte fyller någon funktion.

Ett forum är ingen chat. Hur svårt kan det vara att skriva en punkt? Varför utelämna den? Demonstrativt eller av lathet?

Över huvud taget bör man sträva efter att skriva så god svenska man kan. Det förbättrar läsbarheten. Sen må det vara ursäktat att det finns medlemmar som p.g.a. ordblindhet aldrig kan skriva riktigt korrekt. Det får man naturligtvis ha respekt och förståelse för.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 september 2020 kl. 06:32:59
Jag läser i tidningen att det i dag den 24 september är Skiljetecknets dag.

Med anledning av det tycker jag att det är hög tid för vissa medlemmar (ingen nämnd, ingen glömd) här på forumet att fixa sina problem med att sätta punkt efter meningarna! (Det verkar vara smittsamt, för det är mer än en medlem som gör så.)
Väl värt att uppmärksamma, och jag instämmer fullständigt.

Jag håller med att det i chattar kan vara okej att utelämna punkter och dylikt, men ett forum är som sagt ingen chatt och där tycker jag man bör eftersträva att skriva korrekt svenska i den mån det går. Det är som sagt inte alla som klarar av det p.g.a. ordblindhet eller annat, och för invandrare och andra som inte har svenska, norska eller danska som förstaspråk har jag också överseende med språkliga brister - men i övrigt är det som sagt klokt att försöka eftersträva det så långt man klarar av det, då det gör det lättare att läsa och förstå för andra.

Varsågod

Som Anders skriver är ett forum inte en chatt, och jag tycker själv man kan vinnlägga sig om att ofta skriva sådant som också har ett allmänintresse, i motsats till ett utpräglat egenintresse.

I stället för att använda forumets mer informativa ämnen till ett utbyte som mest består av någon enskild mening, kan man försöka ta ett mer allomfattande grepp så att tråden blir tydlig, koncis och lätt att följa.

En del forum tillämpar också regeln att man inte citerar det senaste inlägget om man besvarar enbart det. Så långt kanske man inte behöver dra det, men man behöver ju inte citera ett helt inlägg som innehåller en utförlig sammanställning om man bara ska diskutera en enskild uppgift eller skriva en kommentar. Då räcker det gott att citera relevant innehåll, för att inte tråden ska växa sig alltför trögläst, stor och svåröverskådlig.

Sedan kan man ju kontrollera om det finns någon lämplig tråd att posta i innan man skapar en ny. Dubbningshemsidan har funnits länge och avhandlat många produktioner genom åren.
Apropå det så skulle man kanske kunna pinna en tråd på temat "Ställ din fråga här.".
Jag är också av åsikten att den som ställer en fråga bör kunna finna en skälig avgränsning och själv anstränga sig för att finna svar, så att det inte kommer an på Daniel eller någon annan att skriva åtskilliga kilometerlånga inlägg med utförliga upplysningar för att någon frågar "Vilka filmer har Eurotroll producerat?".

Jag är något av en språkpolis, och är framme med rödpennan ibland, även om det är förhållandevis sällan. Mest beklämmande är väl att ämnesrubrikerna kan vara bristfälligt formulerade, felstavade eller allmänt svårbegripliga.

MOA

Detta har jag aldrig hört talas om

Daniel Hofverberg

#6
Citat från: Varsågod skrivet 24 september 2020 kl. 12:20:34
Mest beklämmande är väl att ämnesrubrikerna kan vara bristfälligt formulerade, felstavade eller allmänt svårbegripliga.
Jag instämmer fullständigt, och det viktigaste av allt är som sagt att rubrikerna är rättstavade och begripliga. Sökfunktionen på forumet är tillräckligt bristfällig som den är, men om rubrikerna dessutom är felstavade och/eller kryptiska så blir det i stort sett omöjligt att kunna hitta åt gamla trådar.

Som du säger är det många ämnen som har behandlats här genom åren, så sannolikheten är hyfsad att det redan finns en tråd om exakt samma sak. Men om den tråden inte har en begriplig och rättstavad rubrik, så blir det ju hopplöst att kunna hitta åt den; och således även hopplöst att kunna fortsätta diskussionen i samma tråd... Därav inte sagt att man ska dra sig för att skapa nya trådar - finns det ingen tråd om rätt film/serie/diskussion är det bättre att skapa en ny tråd än att skriva i någon tråd som inte handlar om samma sak; men när det faktiskt handlar om samma film/serie/dubbning är det ju onödigt.

Så har man svårt för språket är det bästa man kan göra att lägga ner tid på att få rubriken begriplig och rättstavad; så kan man hellre ha överseende med svagheter i själva inläggen.

Varsågod

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2020 kl. 15:55:14
Jag instämmer fullständigt, och det viktigaste av allt är som sagt att rubrikerna är felstavade och begripliga.

Jag tror att du menar "korrekt stavade".  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Varsågod skrivet 25 september 2020 kl. 08:26:50
Jag tror att du menar "korrekt stavade".  :)
Oj, oj, oj...! Så fel det kan bli med några bokstäver fel... :-[ Nu är det åtgärdat.

Varsågod

Det citerade felet återfinns i inläggets första mening, och har inte korrrigerats.

Daniel Hofverberg

Citat från: Varsågod skrivet 25 september 2020 kl. 12:18:35
Det citerade felet återfinns i inläggets första mening, och har inte korrrigerats.
Märkligt, jag hade kunnat svära på att jag hade fixat till det... Nåja, nu har jag i alla fall dubbelkollat att det är rätt.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 september 2020 kl. 08:47:58
Oj, oj, oj...! Så fel det kan bli med några bokstäver fel... :-[ Nu är det åtgärdat.
På tål om korrekt stavning ja

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet 25 september 2020 kl. 23:44:08
På tål om korrekt stavning ja

Enstaka stav- och skrivfel har vi alla gjort oss skyldiga till, så det är inget att bråka om. Om man upptäcker det kan man lätt gå in och ändra så länge man inte skriver som gäst.

Däremot är det en helt annan sak när man medvetet och konsekvent struntar i skrivna och oskrivna regler, kanske för att provocera. Det är oartigt och visar på bristande respekt för övriga medlemmar.

Det kan handla om att fylla hela inlägg med hundratals smileys eller att använda färger och/eller större textstorlek där det inte finns speciella skäl.

Vissa personer fortsätter att skriva som gäster år efter år trots att de är ständigt återkommande skribenter som mycket väl vet att de borde registrera sig som medlemmar.

Något som många inte känner till, eller medvetet bryter mot, är hur man bör citera. Man ska inte citera ett helt inlägg på hundratals rader bara för att lägga till en enstaka kommentar på en eller ett par rader. Då ska man i stället redigera citatet så att man bara tar med de få rader som är relevanta.

Och som Daniel har påpekat flera gånger - om man vill recensera något eller någon måste man motivera sina åsikter. Ett inlägg där det bara står "Jag älskar skådespelaren NN" eller "XX är en jättedålig film" är totalt meningslöst.

Slutligen har vi förstås det som den här tråden egentligen skulle handla om - den lilla men irriterande ovanan hos en del personer att inte avsluta sina meningar med punkt (alternativt utropstecken eller frågetecken)!

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 september 2020 kl. 07:42:49
Däremot är det en helt annan sak när man medvetet och konsekvent struntar i skrivna och oskrivna regler, kanske för att provocera. Det är oartigt och visar på bristande respekt för övriga medlemmar.
Jag struntar medvetet i onödiga skrivregler och stavar vissa ord som dom borde, uppvisar jag bristande respekt menar du?
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 26 september 2020 kl. 11:05:30
Jag struntar medvetet i onödiga skrivregler och stavar vissa ord som dom borde, uppvisar jag bristande respekt menar du?

Om du gör det för att irritera eller provocera oss andra tycker jag att det är respektlöst.

Annars är det väl mest dig själv som det ställer till problem för. Om du t.ex. har den attityden på en anställningsintervju lär du nog bli bortsorterad ganska fort.