Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Jirr

Citat från: Lilla My skrivet  7 oktober 2021 kl. 19:33:01
Hoppas verkligen "Regnbågslandet", "Tomteboda" och "Möllegården" dyker upp på Öppet Arkiv i år!

Om Regnbågslandet kommer igen är det nog bara de fyra avsnitt som redan varit uppe en gång på grund av "skiftande teknisk kvalitet på inspelningarna".
-https://sv.wikipedia.org/wiki/Regnb%C3%A5gslandet

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 oktober 2021 kl. 07:34:20
Tyvärr känner jag inte till någon sådan tjänst. Det enklaste sättet att bringa klarhet i frågan är väl att skriva till SVT och fråga, vilket jag har gjort nu.

Men jag är ganska säker på att Den andra världen fanns på SVT Play julen 2018. Och om den någonsin har visats på SVTs linjära kanaler borde det ha varit i samma veva, d.v.s. i december 2018.

Nu har jag fått svar från SVT:
CitatNej, vi har inte visat "Den andra världen" i tablå-TV, utan bara på SVT Play. Då var avsnitten sammanslagna två och två, d.v.s. avsnitt 1 och 2 var sammanslagna till ett avsnitt, avsnitt 3 och 4 till ett o.s.v. I original är ju serien 24 avsnitt på 25 minuter vardera, men när vi visade den var det alltså 12 stycken 50-minutersavsnitt. Vi lade ut hela serien på SVT Play den 12 december 2018 och den fanns kvar t.o.m. den 10 februari 2019.

Sabelöga

Houba !

Lilla My

Citat från: Jirr skrivet  7 oktober 2021 kl. 21:29:33
Om Regnbågslandet kommer igen är det nog bara de fyra avsnitt som redan varit uppe en gång på grund av "skiftande teknisk kvalitet på inspelningarna".
-https://sv.wikipedia.org/wiki/Regnb%C3%A5gslandet

Fyra avsnitt är bättre än inga avsnitt, och jag missade att helt legalt ladda ned dem förra gången de dök upp så jag måste få en chans till ;)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2021 kl. 01:24:44
Men nuförtiden är ju i alla fall ganska mycket på SVT Play i 5.1-ljud, efter att de länge envisats med bara stereoljud, så jag förmodar att det bör innefatta de senaste årens julkalendrar...?

Jag har nu kollat förra årets julkalender, Mirakel, på DVD. Som jag misstänkte har den bara 2.0-ljud, inte 5.1 som Discshop anger. Discshop anger även att Storm på lugna gatan ska ha 5.1-ljud, men om man ska tro symbolen på omslagets baksida är det också fel.

Selmas saga har däremot symbolen för 5.1-ljud på baksidan.

Så det varierar nog från år till år om julkalendern har 5.1-ljud eller inte.

gstone

Emanuel Kielin från förra årets julkalender är med dubbar i Ron rör om.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

Någon som vet om TV4 (Play) och/eller C More kommer att visa en (inköpt) julkalender i år med? 

gstone

Citat från: Erika skrivet 30 oktober 2021 kl. 15:02:28
Någon som vet om TV4 (Play) och/eller C More kommer att visa en (inköpt) julkalender i år med?
Tomten vet nog !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 30 oktober 2021 kl. 15:02:28
Någon som vet om TV4 (Play) och/eller C More kommer att visa en (inköpt) julkalender i år med?

Det skulle jag också gärna vilja veta. Finns det ingen tv-tablå på nätet som sträcker sig flera veckor framåt? Om det fanns skulle vi snart kunna se vad TV4 har planerat att sända den 1 december.

SVTs tablåer sträcker sig ju c:a tre veckor framåt, men sen ett par år tillbaka redovisar de tyvärr bara sina egna kanaler.

De flesta oberoende tablåtjänsterna sträcker sig inte längre än en vecka framåt, och någon enstaka har två veckors program. Någon som vet en bättre tablåtjänst?

Daniel Hofverberg

Tablåtjänster hjälper tyvärr inte mycket i det här fallet, för åtminstone Tinkas juläventyr och Tinka och kungaspelet fanns ju bara på TV4 Play och C Mores streamingtjänst, inte på linjär TV alls. Om TV4 har köpt in någon julkalender i år, lär det förmodligen bli samma sak då att den inte sänds linjärt... :(

Citat från: Erika skrivet 30 oktober 2021 kl. 15:02:28
Någon som vet om TV4 (Play) och/eller C More kommer att visa en (inköpt) julkalender i år med?
Mycket bra fråga. Jag hoppas det, men vet tyvärr ingenting än. TV4-gruppen och C More har i alla fall inte gått ut med någonting hittills - jag har lusläst alla pressreleaser som skickats ut därifrån.

Men jag hoppas att de passar på att köpa in någon dansk julkalender från TV2 Danmark - det skulle ju passa bra, då SVT vanligtvis håller sig till julkalendrar från public service-kanalerna i Danmark och Norge (d.v.s. DR respektive NRK). TV4 har ju också samarbetsavtal med danska TV2 och har sänt ganska mycket som de producerat, så jag hoppas verkligen att de tar tillfället i akt och sänder någon julkalender därifrån även i år.

Det är verkligen hög tid att någon annan kanal än SVT också satsar på julkalendrar i Sverige, istället för att helt lämna walk-over till SVT; som fallet varit de allra flesta år... :(

Runt den 20:e i varje månad brukar TV4-gruppen skicka ut listor på allt som kommer att sändas och släppas på C More nästa månad, så runt den 20 november kommer vi i alla fall veta med säkerhet.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2021 kl. 21:40:13
Men jag hoppas att de passar på att köpa in någon dansk julkalender från TV2 Danmark - det skulle ju passa bra, då SVT vanligtvis håller sig till julkalendrar från public service-kanalerna i Danmark och Norge (d.v.s. DR respektive NRK). TV4 har ju också samarbetsavtal med danska TV2 och har sänt ganska mycket som de producerat, så jag hoppas verkligen att de tar tillfället i akt och sänder någon julkalender därifrån även i år.
Intressant, har TV2 också sänt några svenska julkalendrar?
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 30 oktober 2021 kl. 21:54:16
Intressant, har TV2 också sänt några svenska julkalendrar?
Det vet jag inte, men troligtvis inte då ju TV4 aldrig producerat några julkalendrar i Sverige - och julkalendrar från SVT lär nog danska DR i första hand köpa in. Däremot har danska TV2 sänt en del annat som TV4 beställt samt varit med och producerat, såsom Gråzon, Beck-filmerna, m.fl.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2021 kl. 21:40:13
Tablåtjänster hjälper tyvärr inte mycket i det här fallet, för åtminstone Tinkas juläventyr och Tinka och kungaspelet fanns ju bara på TV4 Play och C Mores streamingtjänst, inte på linjär TV alls. Om TV4 har köpt in någon julkalender i år, lär det förmodligen bli samma sak då att den inte sänds linjärt... :(

Där ser man. Det hade jag ingen aning om. Jag var så säker på att TV4 även sände Tinka-serierna i sin vanliga, marksända TV-kanal. När TV4 satsar så stort på att köpa in och låta dubba serierna borde de rimligtvis sikta på att nå hela Sveriges TV-publik, inte bara dem som streamar via nätet.

Hur som helst noterar jag att båda Tinka-serierna är tillbaka på TV4 Play. Jag har för mig att åtminstone en av serierna har saknats under en tid.

Så om någon till äventyrs skulle ha missat de här fantastiska serierna finns det nu ett gyllene tillfälle att ta igen det! Om man dessutom vill ladda ner avsnitten så man kan se dem i lugn och ro off-line går det också bra.

Man kan använda youtube-dl, men notera att man - som i följande exempel - måste specificera protokollet som en parameter. Om man inte gör det kommer man att få en video som hackar alldeles förfärligt.
youtube-dl -f "(bestvideo+bestaudio)[protocol^=http_dash]" "https://www.tv4play.se/program/tinka-och-kungaspelet/del-1-s%C3%A4song-1/13300753"

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 oktober 2021 kl. 22:32:50
Där ser man. Det hade jag ingen aning om. Jag var så säker på att TV4 även sände Tinka-serierna i sin vanliga, marksända TV-kanal. När TV4 satsar så stort på att köpa in och låta dubba serierna borde de rimligtvis sikta på att nå hela Sveriges TV-publik, inte bara dem som streamar via nätet.
Jag instämmer fullständigt, och jag tycker också det är fel att låta någonting sändas endast via Play-tjänster och inte linjärt. Trots allt kan man ju (fortfarande) inte förutsätta att alla i Sverige har tillgång till Internet, än mindre har utrustning för och vet hur man streamar från TV4 Play. :(

Nu kan man väl inte begära att allt ska sändas linjärt på TV4, då TV4 köper in så mycket så att inte allt ryms på den vanliga TV-kanalen, men när man beställer dubbning och uppenbarligen riktar in sig mot en bred publik borde det vara en självklarhet att sända serierna även på vanlig TV - det vore ju en gyllene möjlighet att nå ut till en större publik och ha en möjlighet att kunna konkurrera med SVT, då ju TV4 har fördelen att deras vanliga kanal når i stort sett hela Sveriges befolkning (till skillnad från övriga kommersiella kanaler, som når ut till betydligt färre).

Min moster har för övrigt ofta också klagat på det här, då TV4 stup i kvarten hänvisar till TV4 Play; medan hon aldrig haft vare sig dator eller Internet-anslutning... Värst är det när TV4 ganska ofta sänder det första avsnittet av inköpta serier på TV4, för att sen hänvisa till TV4 Play för att kunna se resterande avsnitt - det är fruktansvärt dålig stil... :(

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet  5 oktober 2021 kl. 18:25:35
Läste i den här artikeln att Tjuvarnas jul (SVT:s julkalender 2011) kommer sändas dubbad till meänkieli.

Nu har SVT börjat sända Tjuvarnas jul. Vad jag kan se finns serien bara på romani (lovari) i vanlig tablålagd TV. Övriga minoritetsspåk, och det svenska originalet, kommer bara på SVT Play:
https://www.svtplay.se/tjuvarnas-jul

Jag är inte speciellt kunnig om minoritetsspråk, så jag har lite svårt att förstå upplägget. De har en rubrik där det står Säsong 2 (?), men jag tror inte att det existerar någon säsong 2 av den här serien. Det verkar vara samma avsnitt, men i en annan romanivariant. Rätta mig om jag har fel!