Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lucky Luke

Startat av Hiding, 10 juni 2007 kl. 01:37:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Sändes 14 eller 15 avsnitt första gången under slutet av 80-talet? Tror jag har 12 avsnitt inspelade på VHS och vill minnas att ganska många var dubbade runt 1984-1986 från SVT/TV1.

Minns tydligt (Le grand duc). Tror dom avsnitt jag har inspelade bara visade den franska titelskylten. Sedan gavs avsnitt 14. Oljeligan (A l'ombre des derricks) ut på hyrfilm av Select Video.

Och när Kanal 5 sände avsnittet 15. Bröderna Daltons skatt (Le magot des Dalton) så var det med KM Studios dubbning.  :)

Det bör ju isåfall vara om Eurotroll dubbade Säsong 2 och att även Kanal 5 sände dessa med samma dubbning isåfall.

Steffan Rudvall

Citat från: Jabberjaw skrivet  7 november 2021 kl. 18:53:36
Sändes 14 eller 15 avsnitt första gången under slutet av 80-talet? Tror jag har 12 avsnitt inspelade på VHS och vill minnas att ganska många var dubbade runt 1984-1986 från SVT/TV1.

Minns tydligt (Le grand duc). Tror dom avsnitt jag har inspelade bara visade den franska titelskylten. Sedan gavs avsnitt 14. Oljeligan (A l'ombre des derricks) ut på hyrfilm av Select Video.

Och när Kanal 5 sände avsnittet 15. Bröderna Daltons skatt (Le magot des Dalton) så var det med KM Studios dubbning.  :)

Det bör ju isåfall vara om Eurotroll dubbade Säsong 2 och att även Kanal 5 sände dessa med samma dubbning isåfall.
Kanal 5 har vad jag vet inte sänt säsong 2, de odubbade avsnitten som visades på SVT från säsong 1 var dock dubbade. Här är ett exempel på den dubbningen som jag pratar om
https://youtu.be/fVsOgt9eZww

Mathilda Gustafsson

Finns det någon som kan reda ut vad det är som finns dubbat och vem som dubbat det?

Hur många dubblingar finns det av säsong 1 och varhar dem använts?


Viktor

Citat från: _Alexander_ skrivet 15 juni 2011 kl. 23:21:16
Finns åtminstone yttterligare en version, dubbad av Mediadubb International tror jag, med helt annan sångtext. Jag vet att den sjungs av Lucky Lukes skådis, men har inte placerat rösten riktigt...
Det finns ju en version av Sun Studio. Någon som har med Mediadubbs intro om det nu finns? För på VHS minns jag att det alltid var KM Studios intro fast att det var olika dubbningar. Är det så att mediadubb dubbade hela säsongen med en omdubb eller är det bara det som KM inte har dubbat som mediadubb tilläggsdubbat?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet  7 augusti 2022 kl. 11:53:04Jaså det? Hade inte en aning om att originaldubben av "Det stora äventyret" ens hade släppts på DVD.
Jag tror inte att dessa är officiella utgåvor.

Zebastian

Kan någon fastställa om utgåvorna på Tradera är riktiga eller falska?

Lillefot

#83
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 augusti 2022 kl. 12:13:17Jag tror inte att dessa är officiella utgåvor.
Tusan, du har nog rätt. Kollade nu igen och det står inget företagsnamn på fodralen, samt att säljaren inte visar någon bild på skivorna. Då ser det suspekt ut och rör sig antagligen om egengjorda kopior.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet  7 augusti 2022 kl. 12:56:24Kan någon fastställa om utgåvorna på Tradera är riktiga eller falska?
De ser inte så officiella ut sen så förkommer det också ett fel där det står Svensk regi: Olof Buckard.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet  7 augusti 2022 kl. 13:10:00Tusan, du har nog rätt. Kollade nu igen och det står inget företagsnamn på fodralen, samt att säljaren inte visar någon bild på skivorna. Då ser det suspekt ut och rör sig antagligen om egengjorda kopior.
Ja, det där måste garanterat röra sig om egengjorda (pirat)kopior - och till råga på allt till absurda överpriser... :(

Det finns knappast en enda DVD-utgåva i Sverige som inte anger distributörens namn och/eller logga någonstans på fram- eller baksida, så det är ju ett tydligt varningstecken. Det finns heller ingen copyright-notis på dessa fram- och baksidor, och varningstexterna som finns är betydligt mer kortfattade än vad som nästan alltid är fallet på riktiga utgåvor. Dessutom står ingen regionsmärkning, som 99% av alla DVD-utgåvor i världen har utsatt på baksidan (även om det rör sig om mindre distributörer som har regionsfria skivor, så brukar det ändå nästan alltid stå utsatt "Region 0" eller "Region: All").

"7 dagars leveranstid" gör ju också att man kan misstänka att säljaren bränner ut skivor på beställning, så att de inte ens är klara...

Marcusen

Piratkopieraren har utgått från VHS Det stora äventyret VHS.jpg

Daniel Hofverberg

På den enda andra auktionen som samma säljare har på Tradera, utöver de tre Lucky Luke, har hen till och med skrivit ut i klartext att det rör sig om en piratkopia...?! :o
https://www.tradera.com/item/130110/553156949/i-dod-mans-spar-dvd

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 augusti 2022 kl. 20:23:42På den enda andra auktionen som samma säljare har på Tradera, utöver de tre Lucky Luke, har hen till och med skrivit ut i klartext att det rör sig om en piratkopia...?! :o
https://www.tradera.com/item/130110/553156949/i-dod-mans-spar-dvd
Borde anmälas. Och utskriva på vanligt skrivpapper ser det ut som också. Har själv samlat och aldrig hittat, så låter väldigt mysko.

Däremot finns det dock piratkopior som såldes på filmboden.se när de fanns (lades ner 2021) betalade allt för mycket för en film (fyra veckor i juni) 420 kr men eftersom ingen hade filmen och utgången överallt. Kom en bränd dvd med utskriven bild på vit skiva och den var dessutom utskriven så bilden var så pass utanför att texten inte syntes och mosoir-effekt är tydlig och även fingeravtryck på skivan. Säljaren påstod den var original och tog sedan bort sin profil när jah begärde pengar tillbaka.

Annars en bra sida att hitta udda och utgångna filmer, hittade Rai Grottpojken första delarna där också. Cyborg 007 dök upp också där.

Oskar

Omdubbning av lucky luke daisy town är låter odubba(M&E).