Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

dubba Mumindalen (90-talets serie)

Startat av Goliat, 22 juli 2020 kl. 19:53:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: lost_t3ckn4t skrivet 22 juli 2020 kl. 22:19:38
Det verkar vara de som gjorde den nya, så det kan bli samma som gör till den nya.
Benny Törnroos är inte inblandat i den nya de är han som sjunger introlåten till 90-tals serien

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 juli 2020 kl. 22:26:02
Benny Törnroos är inte inblandat i den nya de är han som sjunger introlåten till 90-tals serien

Klart Benny inte är inblandad i den nya. Skrev inte om den gamla heller, men kunde skrivit lite tydligare svårt ibland via telefonen, utan me nya syftade jag på de som dubbade den som kom 2019. Benny medverkar ej i den. Nu minns jag inte till introt om det är Mø som gjorde den, eller om det var han från England eller om Mø bara gjorde bakgrundsmusiken...får söka på det sen.

Daniel Hofverberg

Citat från: lost_t3ckn4t skrivet 22 juli 2020 kl. 21:11:45
PS. Du har PM Hofverberg
Då måste något ha gått snett, för jag har inte fått något PM det senaste dygnet - vare sig från dig eller någon annan... :(

Dubbelkolla om PMet finns bland utskickade meddelanden från din sida, och försök att skicka det igen.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juli 2020 kl. 01:14:05
Då måste något ha gått snett, för jag har inte fått något PM det senaste dygnet - vare sig från dig eller någon annan... :(

Dubbelkolla om PMet finns bland utskickade meddelanden från din sida, och försök att skicka det igen.
Jag har också skickat pm till dig och har inte fåt svar å dom för ett tag nu, är det nånting fel med dit konto?

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juli 2020 kl. 01:14:05
Då måste något ha gått snett, för jag har inte fått något PM det senaste dygnet - vare sig från dig eller någon annan... :(

Dubbelkolla om PMet finns bland utskickade meddelanden från din sida, och försök att skicka det igen.

Det finns skickat. Har skickat tre stycken. Skickade ett igen igår.

Scoobydoofan1

Citat från: lost_t3ckn4t skrivet 24 juli 2020 kl. 06:44:50
Det finns skickat. Har skickat tre stycken. Skickade ett igen igår.
Det står skickat på mina meddelanden också.

Richardo

Citat från: lost_t3ckn4t skrivet 22 juli 2020 kl. 19:53:31
Någon som skulle vilja ge sig in på ett projekt och fan-dubba de saknade avsnitten av Mumindalen från 90-talet? Sista säsong plus ett par avsnitt till saknad svensk dubb.

Sista säsongen är inte canon och är inte tagna från Tove Jansson berättelse, utan är bara "fillers" dvs originella berättelser skapade bara för tv-serien.

Goliat

#22
Citat från: Richardo skrivet 27 juli 2020 kl. 10:34:58
Sista säsongen är inte canon och är inte tagna från Tove Jansson berättelse, utan är bara "fillers" dvs originella berättelser skapade bara för tv-serien.

Det gör dem inte mindre intressanta för min del. Men visst har du absolut rätt, när de reser i tiden med en tidsmaskin. Känns lite out of place.  ;)

Alexander

Citat från: lost_t3ckn4t skrivet 27 juli 2020 kl. 14:30:33
Det gör dem inte mindre intressanta. Men visst, när de reser i tiden med en tidsmaskin. Känns lite out of place.  ;)

Ja, men allt är väl möjligt i Mumindalen.

Goliat

Citat från: Alexander skrivet 27 juli 2020 kl. 14:35:47
Ja, men allt är väl möjligt i Mumindalen.

Absolut. Undrar dock om mötet med marsmänniskor. Har läst de flesta böckerna, undrar om UFO förekom eller om jag missat. :)

Elios

Undrar om den har dubbats till engelska och har visats på tv i både Usa och England etc?!  ???

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 24 augusti 2020 kl. 17:15:50
Undrar om den har dubbats till engelska och har visats på tv i både Usa och England etc?!  ???
de har den och på många andra språk också

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 augusti 2020 kl. 17:20:30
de har den och på många andra språk också

Jag menar hur ballt hade det inte varit om dem talat med finsk brytning i varje dubbning?  ::)

Sabelöga

Citat från: Elios skrivet 24 augusti 2020 kl. 18:01:23
Jag menar hur ballt hade det inte varit om dem talat med finsk brytning i varje dubbning?  ::)
Det vore väldigt fånigt med tanke på att det är en dialekt.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 24 augusti 2020 kl. 17:15:50
Undrar om den har dubbats till engelska och har visats på tv i både Usa och England etc?!  ???
Säsong 1 av I Mumindalen på 78 avsnitt har dubbats till engelska i Storbritannien, och sändes på public service-kanalen CBBC under 1990-talet. Men såvitt jag vet har serien aldrig visats på TV i USA.

I likhet med Sverige och flera andra länder dubbades säsong 2 (Tanoshii Muumin Ikka Bouken Nikki) inte till engelska, och har heller inte sänts i någon form i Storbritannien.

Men originalspråket för serien är förstås japanska.

Citat från: Elios skrivet 24 augusti 2020 kl. 18:01:23
Jag menar hur ballt hade det inte varit om dem talat med finsk brytning i varje dubbning?  ::)
Jag tror att den finlandssvenska dubbningen är unik i att ha någon form av finsk "brytning", så det lär inte någon annan dubbning i världen ha.