Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Val av könstillhörighet här på sidan

Startat av Quasi, 9 augusti 2021 kl. 23:17:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Quasi

Hej :)

I valet av vilket kön man tillhör i sin forumprofil så finns det bara man och kvinna.
Tycker det känns rätt förlegat, då vi lever i en tid där det är mer öppet att prata om flera könstillhörigheter.
Det känns väldigt exkluderande för mig som ickebinär då jag inte kan välja något av alternativen.  :'(

Det borde även finnas alternativ som transtjej/kvinna, transkille/man och "inget kön" att fylla i.

Hoppas ni ansvariga tar tag i detta så snart som möjligt!! 🙏


Daniel Hofverberg

Jag håller fullständigt med dig, men forumprogramvarans möjligheter kan jag tyvärr inte styra över - och i SMF (den open source-programvara jag använder för forumet) finns inga sådana valmöjligheter, annars hade jag slagit på det för åratal sedan. :(

Såvitt jag förstår kommer detta lösas i version 2.1 av SMF, där det kommer finnas möjlighet att välja exakt vilka kön som ska vara valbara. Problemet är att jag inte har en aning när den faktiskt kommer att släppas - version 2.1 har varit i Release Candidate-fasen (steget efter beta, och sista steget före skarp release) i två och ett halvt år redan nu, så jag har ingen aning om det rör sig om månader eller år... :(

Även när version 2.1 släpps, så vet jag inte när jag kommer kunna uppgradera, då det förutsätter att viktiga plugins (allt som jag känner är nödvändigt för forumet) också har uppdaterats till den nya versionen.

Jag har kollat på forumprogramvarans webbsajt, och ser att flera andra personer redan föreslagit sådana här möjligheter till version 2.0.x, men har fått avslag av utvecklingsteamet då inga nya funktioner läggs till i nuvarande versionsserie (det är alltså bara buggfixar och säkerhetshål som åtgärdas inom 2.0.x-serien).

Möjligen kanske det finns något plugin för det ändamålet, jag ska undersöka saken. :)

MOA

Citat från: Quasi skrivet  9 augusti 2021 kl. 23:17:54
Hej :)

I valet av vilket kön man tillhör i sin forumprofil så finns det bara man och kvinna.
Tycker det känns rätt förlegat, då vi lever i en tid där det är mer öppet att prata om flera könstillhörigheter.
Det känns väldigt exkluderande för mig som ickebinär då jag inte kan välja något av alternativen.  :'(

Det borde även finnas alternativ som transtjej/kvinna, transkille/man och "inget kön" att fylla i.

Hoppas ni ansvariga tar tag i detta så snart som möjligt!! 🙏
Själva valet av ickebinär e löjligt men om alla ickebinära personer vill att de ska finnas så får de väl göra de.Egentligen finns de bara 2 kön som är man & kvinna & så har det varit i urminnes tider. Jag fattar inte varför man ska va ickebinär,då e de nog lättare & byta kön.Jag e kvinna men jag känner mig mer som en man,betyder int att jag e trans dock.En positiv sak med & byta kön är att jag då finns med i almanackan men annars känns de totalt meningslöst.Nu e jag kvinna & de kommer jag vara hela livet,fast jag ändå e mer man.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  9 augusti 2021 kl. 23:42:42
Egentligen finns de bara 2 kön som är man & kvinna & så har det varit i urminnes tider.
Rent biologiskt har du rätt, men man ska skilja på biologiska kön och könstillhörighet - de två begreppen behöver inte ha någon koppling.

Kort sagt är det skillnad på engelskans sex och gender, men i det svenska språket blir det snabbt lite missvisande då båda orden vanligtvis brukar översättas till kön.

Quasi

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 augusti 2021 kl. 23:39:18
Jag håller fullständigt med dig, men forumprogramvarans möjligheter kan jag tyvärr inte styra över - och i SMF (den open source-programvara jag använder för forumet) finns inga sådana valmöjligheter, annars hade jag slagit på det för åratal sedan. :(

Såvitt jag förstår kommer detta lösas i version 2.1 av SMF, där det kommer finnas möjlighet att välja exakt vilka kön som ska vara valbara. Problemet är att jag inte har en aning när den faktiskt kommer att släppas - version 2.1 har varit i Release Candidate-fasen (steget efter beta, och sista steget före skarp release) i två och ett halvt år redan nu, så jag har ingen aning om det rör sig om månader eller år... :(

Även när version 2.1 släpps, så vet jag inte när jag kommer kunna uppgradera, då det förutsätter att viktiga plugins (allt som jag känner är nödvändigt för forumet) också har uppdaterats till den nya versionen.

Jag har kollat på forumprogramvarans webbsajt, och ser att flera andra personer redan föreslagit sådana här möjligheter till version 2.0.x, men har fått avslag av utvecklingsteamet då inga nya funktioner läggs till i nuvarande versionsserie (det är alltså bara buggfixar och säkerhetshål som åtgärdas inom 2.0.x-serien).

Möjligen kanske det finns något plugin för det ändamålet, jag ska undersöka saken. :)

Krångligt...
Men jättefint om du vill undersöka det hela! 🙏❤️
Det är ju diskriminering att dessa förslag har fått avslag. :'(

Quasi

Citat från: MOA skrivet  9 augusti 2021 kl. 23:42:42
Själva valet av ickebinär e löjligt men om alla ickebinära personer vill att de ska finnas så får de väl göra de.Egentligen finns de bara 2 kön som är man & kvinna & så har det varit i urminnes tider. Jag fattar inte varför man ska va ickebinär,då e de nog lättare & byta kön.Jag e kvinna men jag känner mig mer som en man,betyder int att jag e trans dock.En positiv sak med & byta kön är att jag då finns med i almanackan men annars känns de totalt meningslöst.Nu e jag kvinna & de kommer jag vara hela livet,fast jag ändå e mer man.

Om det bara skulle finnas två kön så är jag en hallucination och då borde du uppsöka närmaste vårdcentral  ;)
Lite skämt åsido.  ;D
Som Daniel säger, det biologiska könet och den könsuppfattning man har är två skilda saker.

Sen urminnestider har samerna och annat urfolk välkomnat ett tredje kön i sin kultur.
Det är vi i västvärlden som är lite fyrkantiga.

Underbart om du har hittat dig själv i den könsidentiteten att känna dig själv som själsligt man, och samtidigt kvinna? ❤️
Det handlar om att bejaka den upplevelsen och bli vän med den. :)


Lilla My

Som ickebinär tog jag helt enkelt bort ikonen vid min profil :) Det är synd att man inte kan välja fler men det finns ju alltid möjlighet att inte ha något av dem.

Citat från: MOA skrivet  9 augusti 2021 kl. 23:42:42
Själva valet av ickebinär e löjligt men om alla ickebinära personer vill att de ska finnas så får de väl göra de.Egentligen finns de bara 2 kön som är man & kvinna & så har det varit i urminnes tider. Jag fattar inte varför man ska va ickebinär,då e de nog lättare & byta kön.

Din syn är förlegad och transfobisk och jag önskar dig att du aldrig behöver känna känslan av att inte tillhöra det kön du är född i.

Sabelöga

Den sociala biten kan ju annars kallas genus, vilket det görs ibland också. Det är betydligt tydligare än att blanda ihop biologiskt kön med upplevd könstillhörighet/genus.
Houba !

Quasi

Citat från: Lilla My skrivet 10 augusti 2021 kl. 01:58:53
Som ickebinär tog jag helt enkelt bort ikonen vid min profil :) Det är synd att man inte kan välja fler men det finns ju alltid möjlighet att inte ha något av dem.

Hey, kul att vi är fler ickebinära här 🙌 :D
Ja precis! Dock känns det ändå osynliggörande.
Det hade varit fint att ha en sån transsymbol ⚧️ , istället för att behöva skriva det själv. 😊

Goliat

Native Americans har ju flera kön som de haft i urminnes tider. Inom fornnordisk sed finns det ju också flera kön.

I många kulturer har det funnits ett tredje kön och även flera kön så att det alltid varit man och kvinna stämmer väl ändå inte.

Goliat

Citat från: Quasi skrivet 10 augusti 2021 kl. 10:29:19
Hey, kul att vi är fler ickebinära här 🙌 :D
Ja precis! Dock känns det ändå osynliggörande.
Det hade varit fint att ha en sån transsymbol ⚧️ , istället för att behöva skriva det själv. 😊

Jag är också ickebinär men folk envisar sig att kalla mig mannen, herrn, gubben, farbrorn vilket gör mig ledsen. Även bekanta som har "tjejmiddagar" som "män" inte får delta i gör en ledsen att man ska bli kategoriserad.

Kul att vi finns fler. Håller med. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Quasi skrivet  9 augusti 2021 kl. 23:54:21
Men jättefint om du vill undersöka det hela! 🙏❤️
Det är ju diskriminering att dessa förslag har fått avslag. :'(
Jag är benägen att hålla med, men till utvecklingsteamets försvar får man väl säga att det vore riskabelt att göra ändringar som kan resultera i buggar på helt andra delar, till versioner som ändå "går på sista versen". Det är förmodligen så de resonerar, så att de vill lägga allt krut på kommande SMF 2.1, utan att riskera att SMF 2.0.x får nya buggar som inte redan funnits - trots allt kan ju ändringar på ett ställe vid programmering ofta resultera i bieffekter och buggar någon helt annanstans, så att det oftast inte är så enkelt att "bara" ändra på val av kön...

Det är dock tråkigt att förslagen om fler kön inte kom in tidigare, för då hade nog chansen varit större att de beviljat förslagen.

Goliat

Man kan ge egna förfrågningar på features om man vill:

https://www.simplemachines.org/community/index.php#category_3

De har en github-sida också, men de tar enbart emot buggar där.

gstone

Citat från: Quasi skrivet  9 augusti 2021 kl. 23:17:54
Hej :)

I valet av vilket kön man tillhör i sin forumprofil så finns det bara man och kvinna.
Tycker det känns rätt förlegat, då vi lever i en tid där det är mer öppet att prata om flera könstillhörigheter.
Det känns väldigt exkluderande för mig som ickebinär då jag inte kan välja något av alternativen.  :'(

Det borde även finnas alternativ som transtjej/kvinna, transkille/man och "inget kön" att fylla i.

Hoppas ni ansvariga tar tag i detta så snart som möjligt!! 🙏

Det finns bara två kön ! >:(

Och trans är fel >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Quasi

Citat från: gstone skrivet 10 augusti 2021 kl. 15:05:15
Det finns bara två kön ! >:(

Och trans är fel >:(

Uppenbarligen finns det fler kön än två. ;D

Om du är trygg med dig själv så lägger du ingen energi på att tala om vad andra ska känna kring sina könsidentiteter.
Det finns annat att lägga energi på.