Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Val av könstillhörighet här på sidan

Startat av Quasi, 9 augusti 2021 kl. 23:17:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Quasi skrivet 11 augusti 2021 kl. 10:14:51
Hann posta det redan i nämnd kategori. Fick sen detta svar:

"as not everyone would want this for their forums, there's a mod for that
https://custom.simplemachines.org/mods/index.php?mod=2152

as this doesn't really have anything to do with Server Performance and Configuration I've moved it to Feature Requests as that seems to be what this is....however again, as not everyone would want this for their forums it won't be added to the core of smf, but there are mods that will add them"


Sen blev tråden flyttad till den kategorin du nämnde, men man kan inte svara. Förstår inte riktigt vitsen...
Hon hänvisade till länken i kommentaren som jag gissar är den med alla klagomål på just detta.

Man blir lite mörkrädd när man ser att detta startades 2009.... och inget har hänt sen dess 😨

Då borde de ta bort kön helt i så fall

Daniel Hofverberg

Jag har testat med moden ifråga, men som jag misstänkte fungerar den inte att installera. Jag hittar heller ingen annan mod/plugin till SMF för att åstadkomma det här. :(

Jag tror väl i och för sig inte att det vore oöverstigligt att lägga till det själv, men det kommer jag inte ämna till - det är inte värt risken att något slutar fungera för något trots allt relativt "onödigt". Missförstå mig inte nu: jag tycker också att det vore önskvärt att lägga till; men det är trots allt ingen funktion som forumet är beroende av och som gör att man inte kan använda forumet. Trots allt är inte Kön obligatoriskt att välja; om det hade varit det skulle det vara ett större problem.

Citat från: King Owl skrivet 11 augusti 2021 kl. 11:26:25
Då borde de ta bort kön helt i så fall
Det känns väl lite överdrivet, med tanke på att 95% av alla lär vara nöjda med de två kön som finns i dagsläget i SMF. I de flesta länder i världen finns ju också bara två juridiska kön, vilket jag förmodar är orsaken till att SMF inte lagt in fler.

Kom ihåg att det som på svenska kallas "Kön" i SMF innebär engelskans Gender; inte Sex. Det syftar alltså på det kön man känner sig som, och inte ens biologiska kön. Med andra ord bör alltså transtjejer med fördel välja "Kvinna" som kön på forumet, och transkillar bör med fördel välja "Man". Då återstår alltså i stort sett bara icke-binära, vilket enligt undersökningar som gjorts verkar innefatta ungefär 0,5% av befolkningen - det är förstås lite olyckligt för dessa relativt fåtal individer, men de kan ju faktiskt lämna Kön tomt så jag tycker inte det är allvarligt.

Som sagt, om det hade varit obligatoriskt att välja kön vid registrering (vilket det har kommit önskemål om, och som det finns mods som utför) så hade det varit ett betydligt större problem. Men som det är nu, så går det ju faktiskt att lämna det valet tomt och forumet kommer ändå fungera utan någon skillnad. Trots allt är kön en väldigt obetydlig del av ett forum, som inte påverkar något annat än statistiken över könsfördelning (som ändå inte hade kunnat bli korrekt för icke-binära i och med hur nuvarande version av SMF räknar statistik).


Men som sagt, allt det här kommer att lösa sig i SMF 2.1 - frågan är bara när den versionen faktiskt släpps, i och med att den varit i Release Candidate-fasen i två och ett halvt år. Men det kanske man åtminstone delvis kan skylla på pandemin, då ju trots allt mycket i världen har stått mer eller mindre stilla i närmare ett och ett halvt år...

Elios

Har själv en gammal kompis som kännt sig som en hen. För det är det jag brukar säga att man då är icke-benär. Jag själv tycker det var lite konstigt i början när hen helt plötsligt ville bli kallad för hen.  Man tänkte ju liksom vad fan man kan ju inte bara bestämma sig för det helt plötsligt. Är det för att skryta eller hävda sig eller bara komma med bekräftelse!? Men efter att jag snackade med hen och frågade om det så fick jag en helt annan uppfattning. Hen hade sagt till mig att det är vad den känner inombords och jag frågade har hen kännt det hela tiden och den sa att den nog gjort det men inte tänkt på det förrän då så då började den ändra på det och då dels eftersom hen är en gammal väldigt nära vän till mig då så har jag ingenting emot nånting av det. Vill man känna så får man lov att göra det. Jag har inga problem med det alls. Det jag däremot skulle ha problem med är alla idioter som ska diskriminera om det och trycka ner personen för det. En sak om du inte håller med det gör mig inget och förhoppningsvis inte hen heller. Men om man hade gått till personangrepp på det så blir jag förbannad. Inte okej alls!

Men vad gäller nu funktionsvaran så får man ha lite överseende tycker jag att det är ingenting man har tänkt på från början när man gjorde den. Så det får helt enkelt Daniel försöka fixa på bästa sätt när den nya versionen kommer. ;D
Jag tycker inte man behöver känna sig kränkt över den saken. Ha tålamod så löser det sig.
För egentligen på pappret så finns det ju bara två kön.
Fast hörde nånting på Island att där har det ändrats men ingenting jag vet ifall det stämmer eller ej. Men ja anywho så kan jag hålla med om ett tredje kön så att man får känna efter själv blir äldre. Däremot så kan jag tycka föräldrar som jag hört talas om ska vänta med ett namn eller vad det är för biologiskt kön den har att det får den bestämma själv när den är äldre. Det tycker jag att ungen själv kan bestämma när den väl är i den åldern den kommer på sig som en hen om den nu någonsin gör det. För annars så när den då blivit större och fattat galoppen så bara undrar man ju vad fan gör ens föräldrar liksom.
Sen vill jag även tillägga den saken att man i vissa kulturer eller religioner eller vad det nu är, att det finns 40 olika kön. Och där kan jag säga att där håller jag inte alls med. Två kön och sen ett valfritt om man inte inte känner sig som de första två. Men att sen gå och säga att man känner sig inte som någon av dem tre. Då är det lite weird tycker jag. För isf det tredje ickebinära könet eller vad man nu vill kalla det handlar om det könet du vill känna att den du verkligen är!

Men nå vad sägs Lilla My!?  :)

MOA

Citat från: Quasi skrivet 11 augusti 2021 kl. 10:24:46
Vad är det som gör dig orolig med att det är tre ickebinära i denna tråd?
De e så många ickebinära att jag snart känner mig som den enda vettiga personen

Lilla My

Citat från: MOA skrivet 11 augusti 2021 kl. 23:36:10
De e så många ickebinära att jag snart känner mig som den enda vettiga personen

Så ickebinära kan inte vara vettiga?  ??? Om detta är ett skämt så är det ett dåligt skämt.

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 11 augusti 2021 kl. 19:03:27
Sen vill jag även tillägga den saken att man i vissa kulturer eller religioner eller vad det nu är, att det finns 40 olika kön. Och där kan jag säga att där håller jag inte alls med. Två kön och sen ett valfritt om man inte inte känner sig som de första två.

Rent biologiskt finns det redan fler kön än två - så där har du fel. När det sedan kommer till könstillhörighet och "gender" finns där också fler än två och tre. That's life.

Citat från: Elios skrivet 11 augusti 2021 kl. 19:03:27
Men att sen gå och säga att man känner sig inte som någon av dem tre. Då är det lite weird tycker jag. För isf det tredje ickebinära könet eller vad man nu vill kalla det handlar om det könet du vill känna att den du verkligen är!

"Det ickebinära könet" är inte en grej. Ickebinär handlar om könstillhörighet, det har inget att göra med vad du har mellan benen. Jag är gender fluid, jag "flyter" mellan det typiskt manliga och typiskt kvinnliga. Jag har ingen könsdysfori men däremot har jag könseufori då jag använder binder, ser mig själv med manliga drag och skägg och klär mig manligt. Att sätta mig i ett fack av "man", "kvinna" är inte riktigt enkelt, och ickebinär är ett sätt att förklara för andra varför jag ibland är mer manlig av mig och känner mig hemma med manliga pronomen då och då.

Citat från: Elios skrivet 11 augusti 2021 kl. 19:03:27
Men nå vad sägs Lilla My!?  :)

Trots din wall of text förstår jag inte riktigt vad du vill att jag ska säga. Vill du ha en klapp på huvudet?

MOA

Citat från: Lilla My skrivet 12 augusti 2021 kl. 01:42:13
Så ickebinära kan inte vara vettiga?  ??? Om detta är ett skämt så är det ett dåligt skämt.
Menar att jag e vettig att inte va ickebinär

Lilla My


Elios

Citat från: Lilla My skrivet 12 augusti 2021 kl. 21:26:11

Rent biologiskt finns det redan fler kön än två - så där har du fel. När det sedan kommer till könstillhörighet och "gender" finns där också fler än två och tre. That's life.


Vart har du läst det? När jag kollar så hittar jag om olika kromosomer. Är det det du syftar på? Men det tilltalar inte varför det skulle finnas fler kön. Då förstår jag inte alls varför det har upplyst högre eller varför det ska vara så tabu att tala om det som det verkar av för att ingen pratar om det!?
Gender var jag ju lite inne på det men jag ser inte hur det ska finnas så många kön!? Finner bara att antingen är du en han, en hon eller en hen.

Citat från: Lilla My skrivet 12 augusti 2021 kl. 21:26:11

"Det ickebinära könet" är inte en grej. Ickebinär handlar om könstillhörighet, det har inget att göra med vad du har mellan benen. Jag är gender fluid, jag "flyter" mellan det typiskt manliga och typiskt kvinnliga. Jag har ingen könsdysfori men däremot har jag könseufori då jag använder binder, ser mig själv med manliga drag och skägg och klär mig manligt. Att sätta mig i ett fack av "man", "kvinna" är inte riktigt enkelt, och ickebinär är ett sätt att förklara för andra varför jag ibland är mer manlig av mig och känner mig hemma med manliga pronomen då och då.


När har jag sagt nånting om att det skulle ha att göra med vad du har mellan benen? Det är helt ointressant i frågan. Ickebinär menas med många saker. Det står på Wikipedia att det innebär att man identifierar sig mellan, bortom eller med båda könskategorierna mellan kvinna/man. Och framförallt att olika för var och en.
Om jag nu ska se här från gender fluid som du känner dig som så skulle jag också se det som en hen då i allt som allt. Men det är för mig då inte mer än tre kön.

Citat från: Lilla My skrivet 12 augusti 2021 kl. 21:26:11

Trots din wall of text förstår jag inte riktigt vad du vill att jag ska säga. Vill du ha en klapp på huvudet?


Ja tack och ge mig en teddybjörn efteråt!  ;)

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 13 augusti 2021 kl. 01:12:15
Vart har du läst det? När jag kollar så hittar jag om olika kromosomer. Är det det du syftar på? Men det tilltalar inte varför det skulle finnas fler kön. Då förstår jag inte alls varför det har upplyst högre eller varför det ska vara så tabu att tala om det som det verkar av för att ingen pratar om det!?

Man kan födas så kallad intersex. Bara för att det är relativt ovanligt betyder det inte att det inte finns - https://www.rfsl.se/verksamhet/intersex/omintersex/

Citat från: Elios skrivet 13 augusti 2021 kl. 01:12:15
Gender var jag ju lite inne på det men jag ser inte hur det ska finnas så många kön!? Finner bara att antingen är du en han, en hon eller en hen.

Han, hon, hen eller vad man valfritt vill kalla sig - så kallade "neo pronouns". Dessa är också relativt ovanliga, men det finns fortfarande personer som använder dem. Om du listar pronomen som "gender" och räknas med neopronouns finns det en jävla massa av dem, haha.

Citat från: Elios skrivet 13 augusti 2021 kl. 01:12:15
När har jag sagt nånting om att det skulle ha att göra med vad du har mellan benen? Det är helt ointressant i frågan.

Det hör hit eftersom du antingen pratar biologiskt kön eller könstillhörighet. I båda facken finns det fler än två kön, det ena är medicinskt, det andra är känslomässigt.

Citat från: Elios skrivet 13 augusti 2021 kl. 01:12:15
Ickebinär menas med många saker. Det står på Wikipedia att det innebär att man identifierar sig mellan, bortom eller med båda könskategorierna mellan kvinna/man. Och framförallt att olika för var och en.
Om jag nu ska se här från gender fluid som du känner dig som så skulle jag också se det som en hen då i allt som allt.

Jag är inte "en hen", jag är en människa precis som du. Hur vore det om jag kallade dig för "en sådan där 'han'". Mina pronomen skiftar och jag passar inte riktigt in i facken "man" och "kvinna" - så enkelt är det i mitt fall. I andra fall är det inte så enkla. Det finns personer födda som kvinnor som vill ha maskulina pronomen (han/honom) men fortfarande ser kvinnliga ut. De finns de som absolut INTE vill passa in i något fack och vara så neutrala som möjligt men fortfarande inte känner sig hemma i att bli kallade ickebinära. Det finns personer som är födda intersex och trivs med att bli kallade för intersex. Det finns intersex -personer som inte alls ser sin kropp som en del av HBTQ-rörelsen och vill hålla sig utanför, men fortfarande har svårt att sätta ord på vad de har för könstillhörighet.

Vad du anser om queer-personer som cis-person kan vara skadligt. Lyssna på vad vi säger och ta in det isället för att säga något i stil med "nä men det där hen är lite konstigt men okej då jag accepterar att det finns ett extra kön som den duktiga person jag är".

Citat från: Elios skrivet 13 augusti 2021 kl. 01:12:15
Ja tack och ge mig en teddybjörn efteråt!  ;)

Du förtjänar den inte. Sorry.

Elios

#40
Citat från: Lilla My skrivet 13 augusti 2021 kl. 01:24:00

Man kan födas så kallad intersex. Bara för att det är relativt ovanligt betyder det inte att det inte finns - https://www.rfsl.se/verksamhet/intersex/omintersex/


Det ska födas till allt möjligt ja. Menar att eftersom det nu är så ovanligt ska man snacka mindre om det då? För alla känner inte till detta så varför inte lyfta upp nu mer om det finns så många olika kön som du säger.

Citat från: Lilla My skrivet 13 augusti 2021 kl. 01:24:00

Han, hon, hen eller vad man valfritt vill kalla sig - så kallade "neo pronouns". Dessa är också relativt ovanliga, men det finns fortfarande personer som använder dem. Om du listar pronomen som "gender" och räknas med neopronouns finns det en jävla massa av dem, haha.


Vad är ovanligt? Vad menar du egentligen?
Man kan väl kalla sig vad man vill av det man själv känner sig som? Könsmässigt.

Citat från: Lilla My skrivet 13 augusti 2021 kl. 01:24:00

Det hör hit eftersom du antingen pratar biologiskt kön eller könstillhörighet. I båda facken finns det fler än två kön, det ena är medicinskt, det andra är känslomässigt.


Men när har jag sagt att det skulle ha att göra vad du har mellan benen? Jag har inte ens nämnt det alls. När jag pratar om biologiskt kön så innebär det en massa oändliga saker om man och kvinna. Då behöver man inte gå in på vad det är mellan benen bara?? Så att nej det är inte det jag försöker syfta på här.
Och det är ju det känslomässiga jag säger är vad jag tycker räknas. Vad man själv känner sig bekväm med.

Citat från: Lilla My skrivet 13 augusti 2021 kl. 01:24:00

Jag är inte "en hen", jag är en människa precis som du. Hur vore det om jag kallade dig för "en sådan där 'han'". Mina pronomen skiftar och jag passar inte riktigt in i facken "man" och "kvinna" - så enkelt är det i mitt fall. I andra fall är det inte så enkla. Det finns personer födda som kvinnor som vill ha maskulina pronomen (han/honom) men fortfarande ser kvinnliga ut. De finns de som absolut INTE vill passa in i något fack och vara så neutrala som möjligt men fortfarande inte känner sig hemma i att bli kallade ickebinära. Det finns personer som är födda intersex och trivs med att bli kallade för intersex. Det finns intersex -personer som inte alls ser sin kropp som en del av HBTQ-rörelsen och vill hålla sig utanför, men fortfarande har svårt att sätta ord på vad de har för könstillhörighet.

Vad du anser om queer-personer som cis-person kan vara skadligt. Lyssna på vad vi säger och ta in det isället för att säga något i stil med "nä men det där hen är lite konstigt men okej då jag accepterar att det finns ett extra kön som den duktiga person jag är".


För mig så menas hen som ickebinär. Det kanske inte det gör för dig men det är upp till var och en.
För du har ju själv här i tråden sagt att du är ju ickebinär så där av svaret.
Sen att alla inte trivs eller vet själva får väl avgöra vad dom själva känner sig som om dem vill det.
Tycker inte att jag pissar på någon bara för att jag tycker att hen och ickebinär är samma sak. Det är vad jag själv bildat för uppfattning om den research jag gjort och av personer jag mött som ser sig själva som hen.
Skadligt? Jag anser inget dumt om det överhuvudtaget. Varje person jag hört om i denna tråden Quasi, King Owl och dig. Ni har alla lärt mig något nytt och så även andra vissa youtubers jag följer som antingen bytt kön eller håller på etc. Jag tar in varje ny info som dem ger mig om det och det kan du inte säga nånting om. För så är det. Och framförallt min gamla bästa vän på folkhögskolan jag gick i klass med lärde mig massor som jag skrev angående detta! Där fick jag också verkligen lite upp intresset för det att man kan få känna sig som ickebinär/hen. Att man som ickebinär inte vill kallas för hen får man bestämma själv men i detta fallet med denna hen så var det iaf så och hen bytte sen även sitt gamla flicknamn till något som ingen drar nytta av om att det skulle passa till en han eller hon. Ingen lägger vikt vilket "vanligt" kön hen var från början när man lär känna hen nu! För att hen vill inte bli kallad något av det. Så är det inte med alla ickebinära men iallafall i just detta fallet.
Så säg inte till mig att jag tycker detta med det är konstigt för det tycker jag inte alls. När min gamla fina härliga kompis lärde mig och fick mig inse massor om detta.
Läste du ens om det jag skrev då så borde du kanske göra det så du vet vad jag talar om!?
För där har jag lärt mig så det stinker om det.

Det jag säger om att det inte finns en massa olika kön att det har jag svårt att tro på är av den enkla anledningen att om det nu är så då tycker iaf jag att det borde upplysas mer.
Varför ska det vara så tabu isf??
Det är dem frågorna jag ställer mig.

Citat från: Lilla My link=topic=13613.msg111444#msg111444

Du förtjänar den inte. Sorry.


Det är lugnt jag har tillräckligt många! ;D
Btw! Det gör inte du heller!

Lilla My

#41
Citat från: Elios skrivet 13 augusti 2021 kl. 03:00:15
Det ska födas till allt möjligt ja. Menar att eftersom det nu är så ovanligt ska man snacka mindre om det då? För alla känner inte till detta så varför inte lyfta upp nu mer om det finns så många olika kön som du säger.

... Vilket är anledningen till att jag nämner det, för du hade ju uppenbart ingen aning?

Citat från: Elios skrivet 13 augusti 2021 kl. 03:00:15
Vad är ovanligt? Vad menar du egentligen?
Man kan väl kalla sig vad man vill av det man själv känner sig som? Könsmässigt.

Neopronouns är relativt ovanliga om man jämför med de relativt vanliga han/hon/hen. Det är vad jag menar.

Citat från: Elios skrivet 13 augusti 2021 kl. 03:00:15
Men när har jag sagt att det skulle ha att göra vad du har mellan benen? Jag har inte ens nämnt det alls. När jag pratar om biologiskt kön så innebär det en massa oändliga saker om man och kvinna. Då behöver man inte gå in på vad det är mellan benen bara?? Så att nej det är inte det jag försöker syfta på här.
Och det är ju det känslomässiga jag säger är vad jag tycker räknas. Vad man själv känner sig bekväm med.

DU sade det aldrig, men JAG lyfte det som en säkerhetsåtgärd eftersom det alltid kommer på tal förr eller senare i sådana här diskussioner om biologiskt kön, med andra ord "det du har mellan benen".

Citat från: Elios skrivet 13 augusti 2021 kl. 03:00:15
För mig så menas hen som ickebinär.

Alla ickebinära vill inte ha pronomet "hen". Alla som vill ha "hen" som pronomen är inte ickebinära.

Citat från: Elios skrivet 13 augusti 2021 kl. 03:00:15
Tycker inte att jag pissar på någon bara för att jag tycker att hen och ickebinär är samma sak. Det är vad jag själv bildat för uppfattning om den research jag gjort och av personer jag mött som ser sig själva som hen.

Nej men du förenklar situationen till den grad att det känns som du inte tar den på allvar. "Hen" och "ickebinär" ÄR inte samma sak, oavsett vad du tycker.

Citat från: Elios skrivet 13 augusti 2021 kl. 03:00:15
Skadligt? Jag anser inget dumt om det överhuvudtaget. Varje person jag hört om i denna tråden Quasi, King Owl och dig. Ni har alla lärt mig något nytt och så även andra vissa youtubers jag följer som antingen bytt kön eller håller på etc. Jag tar in varje ny info som dem ger mig om det och det kan du inte säga nånting om. [...] Så är det inte med alla ickebinära men iallafall i just detta fallet.

Det är jättefint att du vill lära dig, men steg ett är att komma ned från din höga häst. Det finns mycket att lära sig och ibland kan det vara värt att bara lyssna och ta in information istället för att bräka ur sig "jamen JAG har läst att..."

Citat från: Elios skrivet 13 augusti 2021 kl. 03:00:15
Det jag säger om att det inte finns en massa olika kön att det har jag svårt att tro på är av den enkla anledningen att om det nu är så då tycker iaf jag att det borde upplysas mer.

Det finns fler kön, och folk pratar om detta och HAR pratat om det i flera, flera år. Bara för att du inte hör det fören nyligen betyder inte det att det är ett nytt fenomen. Jag förstår att det tar tid att lära sig men att öppet säga "jag är öppen för ickebinära och kallar mig vän för hen för det är vad hen vill använda som prononem" och i nästa sekund säga "det finns inte fler än tre kön" är otroligt småsint.

Citat från: Elios skrivet 13 augusti 2021 kl. 03:00:15
Varför ska det vara så tabu isf??
Det är dem frågorna jag ställer mig.

Det är inte nödvändigtvis tabu att vara trans, men det är fortfarande skadligt för många att komma ut. Mobbning och trackasserier mot transpersoner av alla slag är fortfarande vanligt, varje år misshandlas transpersoner till döds - för att inte räkna upp alla som tar självmord. Siffran är enorm.

Det här är seriösa diskussioner. Det handlar om folks liv. Inte bara att några få personer vill bli kallade för "hen" då och då.


Det är - som sagt - jättefint att du vill lära dig och vara öppen, men jag har en känsla att du just nu sätter dig på tvären bara för att du kan.

MOA

Citat från: Lilla My skrivet 13 augusti 2021 kl. 01:24:00
Det finns personer födda som kvinnor som vill ha maskulina pronomen (han/honom) men fortfarande ser kvinnliga ut.
De där e jag!

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 12 augusti 2021 kl. 21:26:11
Rent biologiskt finns det redan fler kön än två - så där har du fel. När det sedan kommer till könstillhörighet och "gender" finns där också fler än två och tre. That's life.

"Det ickebinära könet" är inte en grej. Ickebinär handlar om könstillhörighet, det har inget att göra med vad du har mellan benen. Jag är gender fluid, jag "flyter" mellan det typiskt manliga och typiskt kvinnliga. Jag har ingen könsdysfori men däremot har jag könseufori då jag använder binder, ser mig själv med manliga drag och skägg och klär mig manligt. Att sätta mig i ett fack av "man", "kvinna" är inte riktigt enkelt, och ickebinär är ett sätt att förklara för andra varför jag ibland är mer manlig av mig och känner mig hemma med manliga pronomen då och då.

Trots din wall of text förstår jag inte riktigt vad du vill att jag ska säga. Vill du ha en klapp på huvudet?

Måste du vara så jobbig >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My