Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Framtiden för fysiska medier (DVD/Blu-Ray)

Startat av Henrik Karlsson, 19 januari 2020 kl. 18:39:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Balto ska släppas på bluray, likaså på dvd. Hoppas på fler bra titlar framöver. Hoppas de släpper Babe, Rädda Willy mfl.   ;)

Scoobydoofan1

Citat från: moviefan skrivet 18 april 2021 kl. 19:51:03
Balto ska släppas på bluray, likaså på dvd. Hoppas på fler bra titlar framöver. Hoppas de släpper Babe, Rädda Willy mfl.   ;)
Men håller inte fysisk media på att dö ut långsamt? På sätt och vis så har det redan hänt med spel och cd skivor. STEAM är ett exempel.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 maj 2021 kl. 12:16:25
Men håller inte fysisk media på att dö ut långsamt? På sätt och vis så har det redan hänt med spel och cd skivor. STEAM är ett exempel.
SF Studios satsar fortfarande på fysisk media.

Daniel Hofverberg

De flesta distributörer satsar fortfarande på fysiska medier, men det blir långsamt mindre av den varan - bland nya filmer släpps majoriteten fortfarande, men nyutgåvor av äldre filmer blir allt ovanligare och TV-serieboxar blir också ovanligare. :(

Men förhoppningsvis är det inte för sent att vända den trenden, i och med att det inte finns något substitut för DVD/Blu-Ray som inte medför en massa problem...

Sabelöga

Jag skulle verkligen vilja äga Masha och björnen på dvd om det fanns.
Houba !


Scoobydoofan1

#21
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 maj 2021 kl. 12:32:49De flesta distributörer satsar fortfarande på fysiska medier, men det blir långsamt mindre av den varan - bland nya filmer släpps majoriteten fortfarande, men nyutgåvor av äldre filmer blir allt ovanligare och TV-serieboxar blir också ovanligare. :(

Men förhoppningsvis är det inte för sent att vända den trenden, i och med att det inte finns något substitut för DVD/Blu-Ray som inte medför en massa problem...
Själv beror det på vad dom släpper, ser inte poängen att dvd box set av serier ska dö ut. Dom borde kunna släppa äldre serier på dvd som dom brukade göra förut.

Men som du sa Daniel så kanske blir det mindre och mindre chans att dom släpper äldre serier på dvd box set här i norden, när var det sist warner bros eller Disney släppte en dvd box set av en äldre serie? Disney har bara släppt luftens hjältar medan warner bros har bara släppt familjen flinta säsong 2 mediadubb, snobben också med scanbox dvd utgåvor av dom äldre serierna. Det här är bara från sökning på discshop.

Nickelodeon på andra sidan har inte släppt så mycket i norden. Den enda serien dom har är avatar den sista luftbändaren.

Sabelöga

Citat från: Adam Larsson skrivet  3 maj 2021 kl. 12:47:40
https://www.discshop.se/filmer/dvd/masha_och_bjornen_1_sa_mottes_de/P124294
Jo jag vet, men tyvär så är den "Slutsåld/utgått! Går ej längre att köpa."  :(

Har ännu inte hittat den loppis.

Dessutom har den ju inte originalversionen med svensk text.
Houba !

Scoobydoofan1

Citat från: Adam Larsson skrivet  3 maj 2021 kl. 12:47:40
https://www.discshop.se/filmer/dvd/masha_och_bjornen_1_sa_mottes_de/P124294
Du kan söka på tradera, allting dyker up där, beroende på hur sällsynt den här dvd utgåvan är så tar det nog tid. Sök up titeln då och då för att kolla up om den dyker up.

Scoobydoofan1

Så vad mer händer? Med tanken på att dvd dör ju ändå ut och blu ray är ju snart på väg mot samma håll.

Goliat

Jag kan tycka det är bra att fysisk media slutas tillverkas och bli ersatt av digitalt helt  på så vis tar de mindre plats, mindre plast kommer till världen och mindre skräp i miljön som inte kan brytas ned. Dessutom kommer nog bättre regler och lagar och lättare att bevara för eftervärlden med digitalt med flera dubbar. Även billigare för hoppningsvis då ett steg mellan som tryckning av mediat försvinner kanske de kan skippa mellankostnaden.

Disneyfantasten

#26
Citat från: King Owl skrivet  3 augusti 2021 kl. 13:08:34
Jag kan tycka det är bra att fysisk media slutas tillverkas och bli ersatt av digitalt helt  på så vis tar de mindre plats, mindre plast kommer till världen och mindre skräp i miljön som inte kan brytas ned. Dessutom kommer nog bättre regler och lagar och lättare att bevara för eftervärlden med digitalt med flera dubbar. Även billigare för hoppningsvis då ett steg mellan som tryckning av mediat försvinner kanske de kan skippa mellankostnaden.

Till vilken nytta då!? Det är ju fortfarande otroligt mycket som fattas på digital media plus att man gör klokast i att INTE slänga saker! Jag för min del HATAR att slänga saker!

Jag vill att fysiskt media ska fortsätta finnas punkt slut!

Citat från: gstone skrivet  1 augusti 2021 kl. 15:13:39
Men du missar så mycket :'(

Nej tvärtom, jag slipper mycket!

Fick jag bestämma så skulle streamingstjänster och digitalt media aldrig finnas överhuvudtaget och inte heller nätshopping! (däremot att man kunde ringa och beställa med telefon och istället för VHS, DVD eller Bluray så skulle det finnas något helt annat format som är 100% oförstörbart och varken solen, eld, lava, vapen, sprängämnen, raviner, djur, städ, trampningar, stampningar, verktyg eller något annat skulle kunna förstöra det; www.youtube.com/watch?v=qM3lSFes2sQ )

Steffan Rudvall

Citat från: King Owl skrivet  3 augusti 2021 kl. 13:08:34
Jag kan tycka det är bra att fysisk media slutas tillverkas och bli ersatt av digitalt helt  på så vis tar de mindre plats, mindre plast kommer till världen och mindre skräp i miljön som inte kan brytas ned. Dessutom kommer nog bättre regler och lagar och lättare att bevara för eftervärlden med digitalt med flera dubbar. Även billigare för hoppningsvis då ett steg mellan som tryckning av mediat försvinner kanske de kan skippa mellankostnaden.
Digitalt är dock i vissa fall inte lika säkert som fysisk media då filmen när som helst kan tas bort.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 augusti 2021 kl. 13:32:27
Digitalt är dock i vissa fall inte lika säkert som fysisk media då filmen när som helst kan tas bort.

Precis, det är det jag menar! Det där är en av de enorma kraftiga nackdelarna med streamingstjänster och dylikt!

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 augusti 2021 kl. 13:18:28
Till vilken nytta då!? Det är ju fortfarande otroligt mycket som fattas på digital media plus att man gör klokast i att INTE slänga saker! Jag för min del HATAR att slänga saker!

Jag vill att fysiskt media ska fortsätta finnas punkt slut!

Nej tvärtom, jag slipper mycket!

Fick jag bestämma så skulle streamingstjänster och digitalt media aldrig finnas överhuvudtaget och inte heller nätshopping! (däremot att man kunde ringa och beställa med telefon och istället för VHS, DVD eller Bluray så skulle det finnas något helt annat format som är 100% oförstörbart och varken solen, eld, lava, vapen, sprängämnen, raviner, djur, städ, trampningar, stampningar, verktyg eller något annat skulle kunna förstöra det; www.youtube.com/watch?v=qM3lSFes2sQ )
Javisst!Behåll DVD formatet kvar!