Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Underskattade och Överskattade filmer

Startat av E, 30 oktober 2019 kl. 17:48:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

E

Finns det några filmer som ni tycker är underskattade eller överskattade

För er som inte vet vad det betyder:

Underskattad: nåt som fått dålig kritik men som man ändå gillar

Överskattad: nåt som fått bra kritik men som man ändå INTE gillar

Underskattad kan också funka på såna filmer som är ganska bortglömda

UNDERSKATTADE (enligt mig):

Pokémon - Filmen:
Som ett stort fan av tv-serien så älskar jag denna, Mewtwo var en cool skurk, snygga strider, scenen där SPOILERS alla Pokémon gråter för Ash får mig att nästan gråta också :'(

Pokémon 2: Ensam är stark:
Såg denna innan jag såg tv-serien så det är nog mest på grund av nostalgi som jag gillar den, snygg datoranimering på skurkens flygande.......vad det nu är, gillar också låten i eftertexterna som Donna Summer (må hon vila i frid) sjunger (den låten borde vunnit en Oscar tycker jag)

Paulie:
Jag tror inte denna har fått så dålig kritik men den är nog ganska bortglömd, men som jag sagt tidigare så älskar jag denna film, den är rolig, mysig och charmig och bra svenska röster

The Greatest Showman:
väldigt bra sånger, Rebecca Ferguson var väldigt bra som Jenny Lind (synd bara att hon inte var sångrösten), sen är ju också Zac Efron (mer känd som Troy i High School Musical) med ;D, och jag hade faktiskt ingen aning att Hugh Jackman kunde sjunga så bra :), också bra insatser från Zendaya, Michelle Williams, Keala Settle och han som spelar den dvärg-växta killen (minns inte hans namn)

High School Musical:
Har sett många negativa recensioner av denna men själv så tycker jag filmen är rolig och har bra sångnummer, Amanda Renberg gör här en av sina bästa dubbningsroller ;D

Dreamer:
En av mina favoritskådisar: Dakota Fanning är med ;D, bra musik och söta hästar

Flickan från ovan:
Har sett lite blandad kritik till denna men jag tycker den är mysig, gripande och sjukt sorglig, den enda scenen som jag inte gillar är när Susies Mormor tar över huset för det förstör ju bara filmen, men det var bra insatser av Saoirse Ronan (hon borde fått en Oscar för sin roll), Stanley Tucci och Mark Wahlberg, och den scenen där SPOILERS mördaren hör att Susies lillasyster är i hans hus ger mig fjärilar i magen varje gång :o

Atlantis (Disney):
snygga animationer, roliga karaktärer (däribland Vinny och Mullvaden ;D), Sven-Bertil Taube är väldigt bra som skurken Rourke

Joe - Jättegorillan:
Har inte sett så bra kritik till denna, många säger att det är kopia på King Kong, tycker Joe ser snyggt gjord ut (vet inte om han är en robot eller en dräkt), bra insatser av Charlize Theron, Bill Paxton och Rade Šerbedžija, svenska dubbningen är också bra

ÖVERSKATTADE:

Lust och fägring stor:
Denna vann en Guldbagge för bästa film men jag tycker den är långtråkig och det händer knappt nånting alls

Braveheart:
Musiken är fin men filmen i sig var sådär (enligt mig) för det tog lång tid innan filmens handling tog fart, det var alldeles för mycket fight-scener och filmen var alldeles för låååååång

Redigerar inlägget ifall jag kommer på fler

Lilla My

Är inte Järnjätten generellt en extremt hyllad film? Har aldrig riktigt sett den som underskattad ??? Alla jag pratat med älskar den, haha

E

Citat från: Lilla My skrivet 30 oktober 2019 kl. 20:58:28
Är inte Järnjätten generellt en extremt hyllad film? Har aldrig riktigt sett den som underskattad ??? Alla jag pratat med älskar den, haha
Så går det när jag inte kollar upp ordentligt ;D, jag fick för mig att den fick kritik för att det kändes som en kopia av E.T men ja ja, jag kan ta bort den

gstone

Mest  överskattad film: Avatar

Mest Underskattade filmer: Alice i Underlander(2010), The Spirit(2008) och Oz the Great and Powerful från 2013.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Alla svenska filmer som är omtyckta och inte av Ingmar Bergman är överskattade LOL ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 31 oktober 2019 kl. 22:13:48
Alla svenska filmer som är omtyckta och inte av Ingmar Bergman är överskattade LOL ;D

Håller inte riktigt med. Jag är inget fan av Bergman.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 31 oktober 2019 kl. 23:11:29
Håller inte riktigt med. Jag är inget fan av Bergman.

Med svenska mot mätt är ett geni. Med tankenöt hur dom flesta  svenska filmer är.

Vad är det med svensk film som gör det så tråkigt  och förutsägbart.

Jag gillar bara fyra svenska filmer !

1 Män som hatar kvinnor

2 Fanny och Alexander

3 Flickan som lekte med elden

4 Det här är min favoriter film från Sverige ! Sommarnattens Leende !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 31 oktober 2019 kl. 22:13:48
Alla svenska filmer som är omtyckta och inte av Ingmar Bergman är överskattade LOL ;D

Tycker väl generellt att svenska filmer är underskattade. Svenskar är experter på att både producera skit och klaga på att allt är skit ;D

Elios

Incredible Hulk Känns ändå ganska underskattad. Men även Iron Man 3 är väldigt överskattad. Många säger den var kass men jag gillade faktiskt den.  ;D

Elios

Andra väldigt underskattade filmer är ju dem Disney-filmerna jag nämnt tidigare som aldrig dubbats. Spela för mig, Melody Time
& Det susar i sägen och Ichabods äventyr.  Undrar varför det här blivit så!?  :o

gstone

Citat från: Lilla My skrivet  1 november 2019 kl. 01:43:54
Tycker väl generellt att svenska filmer är underskattade. Svenskar är experter på att både producera skit och klaga på att allt är skit ;D

Jag förstår inte vad dum menar om vi är epitet på att producera skit hur då samtidigt svenska filmer underskattade ?

Säjer du inte emot dig själv då ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Elios skrivet  1 november 2019 kl. 03:40:42
Andra väldigt underskattade filmer är ju dem Disney-filmerna jag nämnt tidigare som aldrig dubbats. Spela för mig, Melody Time
& Det susar i sägen och Ichabods äventyr.  Undrar varför det här blivit så!?  :o

Jag gillar verkligen Det susar i sägen och Ichabods äventyr. För Bing Croosby är så trevlig berättar röst och en en makalös sångare med !

Ett är också en roligt rolig konstrast att huvudperson i enDiney film inte är en bra person. Icahabode planerar ju att gifta sig med en kvinna och ta hennes pappas pengar när han dör ! :o

Ovanligt mörkt men ändå roligt för en Disney film !

Det suasar is även delen är inte lika bra. Men inte på något dålig bra sämre än den med  Icahabode.

Kul  att Sherlock Holmes själv är berättare röst !

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Soscla

Jag drar upp min favvis, fast den är inte underskattad, bara hatad: Star Wars, det mörka hotet. Jättebra, rolig, kreativ, så mycket färger och spännande världsuppbyggande och folk gnäller av ingen anledning.
It's so fluffy I'm gonna die!

jimstrom

Överskattad enligt mig är:

Blair Witch project.

Fattade aldrig grejen när den kom och ännu mindre när jag såg den. Inte särskilt läskig, dåligt skådespeleri och dessutom startskottet för den fula trenden found footage filmer som sällan är övertygande, men är billiga att producera och favoriseras därför av Filmstudiorna blääääh.

Underskattad enligt mig är:

The Lone Ranger.

Även här står jag frågande till varför denna film är så hatad av alla, ofta beskylls den för att vara Pirates of the Carrabean i vilda västern, som om det skulle vara något dåligt? Jag tror att filmskolor ofta lär ut att en film ska ha en konstant ton hela filmen igenom, något som jag definitivt inte håller med om då jag gillar tonskiften i filmer där en film kan gå från mörk och tragisk till komisk och barnslig för att sen gå tillbaka igen till det mörka, något som ovannämnda film gör ett flertal gånger. Och finalen är en av dom bästa action sekvenser jag sett på film på väldigt länge.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

E

Citat från: Elios skrivet  1 november 2019 kl. 03:30:00
Men även Iron Man 3 är väldigt överskattad. Många säger den var kass men jag gillade faktiskt den.  ;D
Men då är den ju underskattad