Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Katy Originaldubb(?)

Startat av MOA, 7 juli 2020 kl. 20:14:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juli 2020 kl. 17:57:34
När du säger styvmoderligt så förmodar jag att du menar som i Askungens styvmor...
Ungefär, fast begreppet styvmoderligt (i betydelsen illa behandlat) har använts i många år; och jag vet faktiskt inte huruvida begreppets ursprung har någon koppling till Askungen (eller möjligen Snövit) eller inte - men om det har det, så är det förmodligen snarare de ursprungliga folksagorna än Disney-filmerna som åsyftas.

Varsågod

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juli 2020 kl. 17:57:34
När du säger styvmoderligt så förmodar jag att du menar som i Askungens styvmor...

Jag har dock inte sett 2an och det är synd att den inte har letat sig upp på YouTube ännu...  :(

Att "bli styvmoderligt behandlad" är ett sedan länge belagt uttryck som betyder att man blir orättvist behandlad (i förhållande till andra), inte åtnjuter tillbörligt erkännande, etc. 

Icea

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juli 2020 kl. 17:57:34
När du säger styvmoderligt så förmodar jag att du menar som i Askungens styvmor...

Jag har dock inte sett 2an och det är synd att den inte har letat sig upp på YouTube ännu...  :(

Jag hade båda filmerna som barn, den första inspelad från tv och tvåan på köp-kassett. Och för att vara så neutral som möjligt angående tvåan kan man väl säga att den inte påminner om första filmen alls och lätt hade kunnat vara en separat film. Bara det faktum att det är aliens som kommer till jorden och "kidnappar" Katys vänner gör att betyget sjunker kraftigt. Den dubben är inte på långa vägar lika bra som för ettan heller.

MOA

Citat från: Icea skrivet 14 juli 2020 kl. 00:44:03
Jag hade båda filmerna som barn, den första inspelad från tv och tvåan på köp-kassett. Och för att vara så neutral som möjligt angående tvåan kan man väl säga att den inte påminner om första filmen alls och lätt hade kunnat vara en separat film. Bara det faktum att det är aliens som kommer till jorden och "kidnappar" Katys vänner gör att betyget sjunker kraftigt. Den dubben är inte på långa vägar lika bra som för ettan heller.
Enda jag vet e att Louise Raeder e med