Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Babar

Startat av Beck, 24 oktober 2006 kl. 16:58:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Hej!

Är det någon som vet vilka röster det är på video- och DVD-filmerna med "Babar"?
Om det är Peter Wanngren (KM Studio) eller Kenneth Milldoff (Sun Studio).

Hoppas att det är KM Studio (Monica Forsberg), klart den bästa och den som jag växte upp med.

http://www.dubbningshemsidan.com.ru/credits/babar/


Daniel Hofverberg

#1
Bra fråga! Utifrån Statens ljud- och bildarkiv, kan man tydligt utläsa att de gamla VHS-filmer som Svensk Filmindustri gav ut innehöll KM Studios dubb. Däremot vet jag inget om vilken dubb som VHS- och DVD-utgåvorna som Atlantic Film gett ut innehåller - logiskt sett borde det väl vara samma som på SF:s filmer, men jag är inte alls säker... Kanske någon annan som vet något?

Ärligt talat har jag väldigt dålig koll på i vilka sammanhang som de två Babar-dubbningarna har använts, så om någon kan förtydliga vore jag tacksam. Som ni säkert sett, så har jag ju heller inga credits till Sun Studio-dubben på sidan...

TonyTonka

Jag har ett avsnitt med Babar vilka gör rösterna? Jag har identiferat Håkan Mohede, Kenneth Middolf och Nina Gunke
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Det finns två dubbningar av Babar - den ena gjordes av KM Studio, och den andra av Sun Studio i Köpenhamn. Till den förstnämnda versionen finns credits här, men tyvärr vet jag i stort sett ingenting om Sun Studios dubb. Av de rösterna du nämner, så är det uppenbart att det är Sun Studios version som du syftar på. Jag minns att Mikael Roupé berättade för mig för ett antal år sedan att han var med i den dubben, men mer än så vet jag inte.

Jag är osäker på i vilka sammanhang som de olika dubbningarna egentligen använts, men jag tror att det är Sun Studios version som gått på SVT.

GaBBe

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 oktober 2008 kl. 23:31:59
Det finns två dubbningar av Babar - den ena gjordes av KM Studio, och den andra av Sun Studio i Köpenhamn. Till den förstnämnda versionen finns credits här, men tyvärr vet jag i stort sett ingenting om Sun Studios dubb. Av de rösterna du nämner, så är det uppenbart att det är Sun Studios version som du syftar på. Jag minns att Mikael Roupé berättade för mig för ett antal år sedan att han var med i den dubben, men mer än så vet jag inte.

Jag är osäker på i vilka sammanhang som de olika dubbningarna egentligen använts, men jag tror att det är Sun Studios version som gått på SVT.

Både Sun Studios och KMs dubb har gått på SVT, om nån ger mig klipp kan jag säga vilka Suns röster är. Babar är iaf Kenneth, Cornelius - Mohede, Alexander - Mats Qviström, resten minns jag inte så klipp gärna :)

Anders

Jag försöker komma på vilka som gör röstterna i Babar (Mediahusets version.)

Babar - Peter Wanngren
Unge Babar - Robert Andersson
Celeste - Monica Forsberg
Unga Celeste - Anna Nylén
Madam - Birgitta Fernström
Arthur - Monica Forsberg (Unge, kommer inte ihåg om han hade repliker som vuxen)
Alexander - Jimmy Björndahl
Pom - ?
Flora - ?
Pompadour - Roger Storm
Cornelius - ?
Zephir - Bertil Engh
Rataxes - Ulf Källvik
Basil - Hans Gustafsson
Babars mamma - Birgitta Fernström
Jägaren - ?

Dessa röster är de jag hade kvar i minnet. Är det någon som kan fylla ut tomrummen och kanske fler figurer?

Beck

#6
Var kan jag hitta avsnitten To Tell or Not to Tell och Radio Riot med svenska röster?

Anders

Några röster jag minns från KM Studios dubbning:
Babar - Peter Wanngren
Unge Babar - Robert Andersson
Celeste - Monica Forsberg
Unga Celeste - Anna Nylén
Zephir - Bertil Engh
Cornelius - Bertil Engh
Pompadour - Roger Storm
Madam - Birgitta Fernström
Rataxes - Ulf Källvik
Basil - Hans Gustafsson

Det var länge sedan jag hörde rösterna. Ni får gärna komplettera listan. :)
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Erika

Citat från: Anders skrivet 30 mars 2011 kl. 22:14:36
Några röster jag minns från KM Studios dubbning:
Babar - Peter Wanngren
Unge Babar - Robert Andersson
Celeste - Monica Forsberg
Unga Celeste - Anna Nylén
Zephir - Bertil Engh
Cornelius - Bertil Engh
Pompadour - Roger Storm
Madam - Birgitta Fernström
Rataxes - Ulf Källvik
Basil - Hans Gustafsson

Det var länge sedan jag hörde rösterna. Ni får gärna komplettera listan. :)

Jag har för mig att Monica Forsberg gjorde även rösten till Arthur som barn.

Anders

Det har du rätt i. Men jag kommer inte ihåg vem som gjorde hans vuxna röst, om han nu hade någon. Jag kom även på att Jimmy Björndahl gjorde rösten till Alexander. Jag kommer inte riktigt ihåg Pom och Floras röster.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Erika

Jag hittade det svenska introt på Youtube och det låter som det är Anna Nylén som gör rösten till Flora. Men jag är inte riktigt säker.

Jag hittade förresten filmen "Babar och hans vänner" på ett band här hemma och jag funderar på att identifiera rösterna där nu i kväll. Filmen är dubbad av Videobolaget och visades på SVT 1996. Enligt Svensk mediedatabas släpptes filmen även på video i början av 90-talet. Är det någon som vet om det samma dubbning eller en äldre?   

Daniel Hofverberg

Jag är inte hundra, men jag tror att det bara finns en dubbning av långfilmen Babar och hans vänner. Det var väl Kit Sundqvist som regisserade den, om jag inte minns helt fel.

Erika

Citat från: Anders skrivet 12 februari 2012 kl. 14:00:31
Det har du rätt i. Men jag kommer inte ihåg vem som gjorde hans vuxna röst, om han nu hade någon. Jag kom även på att Jimmy Björndahl gjorde rösten till Alexander. Jag kommer inte riktigt ihåg Pom och Floras röster.

Jag tror inte Arthur (som vuxen) förekom i de avsnitten som dubbades av KM Studio.

Jag har i alla fall tittat på några svenskdubbade avsnitt idag och jag är helt hundra på Rataxes frus (som verkar enbart heta Drottning Rataxes) röst görs av Cisela Björklund. Det låter inte som någon av de andra kvinnliga röstskådespelarna. Dessutom låter det som Hans Gustafsson gör kocken Truffels röst. Jag är ganska säker på Anna Nylén gör rösten till Flora.

Om någon annan vill vara med och identifiera röster finns det några avsnitt här:
http://www.youtube.com/watch?v=eenyRxskOz8

Anders

Jag försöker komma på vem det är som gör jägarens röst. Det låter lite som Roger Storm med en förställd röst, men jag är inte säker.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Erik Friman

#14
CitatJag är osäker på i vilka sammanhang som de olika dubbningarna egentligen använts, men jag tror att det är Sun Studios version som gått på SVT.
Jag har under veckan letat och forskat alla de avsnitt om Babar som hade visat och gått i repris på SVT med hjälp av Svensk Mediedatabas.
De 26 första avsnitt som består av två första säsonger om den unge Babar som KM Studio dubbade, sändes i SVT 1990 och 1991 som senare visades i repris 1992 och 1993.
Avsnitt 27-65 som består av tre återstående säsonger som Sun Studio dubbade, visades i SVT 1994, 1995 och 1996. Endast avsnitt 34-45 visades i repris 1997.
Babar-serien hade visades i andra tv-kanaler som:
Kanal5 1995-1997
TV1000 1996
Canal+ 1998-1999, 2003-2004
Canal+gul 1999-2000, 2003-2004
TV4 2001-2002
Canal+blå 2003-2004
Barnkanalen 2006-2009

CitatBabar är iaf Kenneth, Cornelius - Mohede, Alexander - Mats Qviström, resten minns jag inte
Jag minns nästan alla röster som Sun Studio dubbade utom de som gjorde Flora, Isabelle och Drottning Rataxes.
Babar – Kenneth Milldoff
Celeste – Anja Schmidt
Pom – Håkan Mohede
Flora - ?
Alexander – Mats Qviström
Arthur – Mats Qviström
Isabelle - ?
Cornelius – Håkan Mohede
Pompardour – Calle Rehbinder
Zephir – Dan Bratt
Rataxes – Håkan Mohede
Basil – Dan Bratt
Drottning Rataxes - ?
Rataxes son Victor – Håkan Mohede

CitatJag kom även på att Jimmy Björndahl gjorde rösten till Alexander. Jag kommer inte riktigt ihåg Pom och Floras röster.
Jag hade lyssnat på några avsnitt på vem som gjorde rösten till Pom av KM Studio och vad jag tycker låter det som att det troligen gjordes av Maria Kihl.