Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Batman the animated series + Filmer

Startat av Mumrik, 27 november 2020 kl. 17:19:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2021 kl. 23:10:56
Inläggen blev förflyttade...

Jo jag förstår det men vad har det med Långben att göra, ingen av oss pratade om Långben i förra tråden...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2021 kl. 22:10:03
För att svara kortfattat på dina frågor så kan jag säga att eftersom att de flesta som dubbar är frilansare så går det ibland inte att dela in dem i studios.

Jag håller med men vissa personer kopplar jag mer till KM och vissa kopplar jag mer till Sun Studio...

Annars kopplar jag inte de flesta till något särskilt dubbningsbolag...

Gustav Jonsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2021 kl. 23:13:54
Jo jag förstår det men vad har det med Långben att göra, ingen av oss pratade om Långben i förra tråden...
Jag såg inläggen i en tråd vid namn Jan Modin som Långben.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2021 kl. 22:43:22
Fast i det här fallet är det nog absolut Sun Studio Köpenhamn, man får ju inte glömma att det handlar om Warner Brothers material.
Fast det kan ändå i praktiken vara Salut Audio/Video, då det varit ganska vanligt att Sun Studio lejt bort dubbningar de inte själva hunnit med till Salut Audio/Video - trots allt var det ju Knud Thormod, bror till Sun Studios dåvarande ägare Svend Christiansen, som ägde och drev Salut Audio/Video (som nu tyvärr gått i konkurs).

Jag håller dock med att Adaptor förefaller mindre sannolikt med utgångspunkt från kunden.

Som parentes kan nämnas att när Svend Christiansen sålde Sun Studio 2006 så behöll han Sun Studios gamla lokaler och inspelningsstudior i Köpenhamn, som inte ingick i försäljningen, och har i Sun Studios gamla lokaler sedan dess startat dubbnings- och musikföretaget STC Studios; som bland annat samarbetat mycket med Eurotroll.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 november 2021 kl. 01:30:58
Fast det kan ändå i praktiken vara Salut Audio/Video, då det varit ganska vanligt att Sun Studio lejt bort dubbningar de inte själva hunnit med till Salut Audio/Video - trots allt var det ju Knud Thormod, bror till Sun Studios dåvarande ägare Svend Christiansen, som ägde och drev Salut Audio/Video (som nu tyvärr gått i konkurs).

Jag håller dock med att Adaptor förefaller mindre sannolikt med utgångspunkt från kunden.

Som parentes kan nämnas att när Svend Christiansen sålde Sun Studio 2006 så behöll han Sun Studios gamla lokaler och inspelningsstudior i Köpenhamn, som inte ingick i försäljningen, och har i Sun Studios gamla lokaler sedan dess startat dubbnings- och musikföretaget STC Studios; som bland annat samarbetat mycket med Eurotroll.
Men här medverkar ju Mikael Roupé vilket får mig att tro att det är Sun Studio.

Nunzio

Finns det någon information om vilka avsnitt som Mediadubb dubbade och vilka Eurotroll dubbade ?

Är det något avsnitt som blev dubbat av båda studiorna?

Oskar

Konstigt att inte hbo max har Batman the animated Series. Det borde inte vara problem tar fram svenska dubbning eftersom kanal 5 och hbo max har samma ägare och jag vet inte vem äger fortfarande rättigheter på eurotroll dubbning tv4 eller kanal 5.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet  5 juni 2023 kl. 21:25:41Konstigt att inte hbo max har Batman the animated Series. Det borde inte vara problem tar fram svenska dubbning eftersom kanal 5 och hbo max har samma ägare och jag vet inte vem äger fortfarande rättigheter på eurotroll dubbning tv4 eller kanal 5.
Jag tror inte att det är en fråga om rättigheter - åtminstone de avsnitt som släppts på DVD vet vi ju att Warner Bros. lär äga alla rättigheter till, och de avsnitten vet vi ju också har utökats rättigheterna på för att innefatta DVD/streaming. De Eurotroll-dubbade avsnitten vet jag inte om Warner Bros. någonsin köpte loss eller inte, så svårt att säga vari de rättigheterna finns just nu - men allt som släppts på DVD (56 avsnitt) vet vi ju i alla fall bör vara lugnt rättighetsmässigt.

Visst är det tråkigt att serien inte släppts på HBO Max i Norden, men exakt varför är svårt att svara på - men jag kan tänka mig några tänkbara förklaringar:

1. Bristande intresse, eller rättare sagt att Warner Bros. misstänker att intresset är för lågt.
 
2. Att serien prioriterats ned, då annat tros bli mer populärt.

3. Att ljudbanden inte finns bevarade, eller kanske snarare att Warner inte lyckas att hitta åt ljudbanden.

Tyvärr kan det nog ligga någonting i punkt 1 och 2 - trots allt har ju serien inte sänts i Sverige sedan runt 2007, och släpptes på DVD 2006 - 2007. Så hur många barn i dagens läge känner ens till Batman: The Animated Series...? I stort sett ingen född efter 2006 lär ju i alla fall göra det, och troligtvis väldigt få födda efter 1999.

Nu är ju i och för sig karaktärerna fortfarande populära, så förmodligen hade dagens barn tyckt om serien om de bara kände till den och gav den en chans. Men då räcker det inte bara att serien finns på tjänsten, utan skulle kräva en del reklam och marknadsföring för att locka barnen att ge den en chans; och sånt är ju aldrig gratis.

De vuxna som kommer ihåg serien och vill se om den av nostalgi lär förmodligen vara väldigt få - många här på forumet utan tvekan, men vi är nog inte representativa för befolkningen i stort. Visst kan det finnas en del föräldrar, som kommer ihåg serien från när de var barn, och nu vill se den med sina barn; men frågan är hur många det är...? Gissningsvis ingen enorm skara.

Jag tror inte att det är någon alltför vågad gissning att många moderna live-actionserier riktade till en vuxen publik och moderna animerade serier som sänds på barnkanalerna just nu sannolikt bådadera lockar fler tittare än den här serien.

Och med tanke på de filmer och serier som tagits bort från HBO Max det senaste året, och som sannolikt lär ha lockat mer tittare än Batman: The Animated Series, så är nog tyvärr chansen liten att de ska vilja satsa på den serien... :(

 

KurageDHH

#53
Jag har nyheter angående Batman: The Animated Series: serien kommer att va tillgänglig på Netflix från 26 September.
Verkar så att den kommer att va på Netflix istället för HBO Max i Norden.
Vi hade ju nära fått den till HBO Max under februari men det visade sig att listan som publicerade på HBO Max Nordic i instagram innehöll felaktigt annat lands program vilket det har rättats till och så fick vi nog inte serien i alla fall.

Jag vet inte om alla säsonger kommer att va tillgängliga men jag gissar att den kommer att va på originalspråk med svensk text.

Gamla serier av Spider-Man och X-Men (TAS och Evolution) hade ju också bara originalspråk med svensk text på Disney+.

Steffan Rudvall

Så då har alltså Media Dubb International dubbat säsong 1 och Eurotroll säsong 2 men Vem dubbade filmen?

RC

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 november 2023 kl. 20:44:06Så då har alltså Media Dubb International dubbat säsong 1 och Eurotroll säsong 2 men Vem dubbade filmen?
Om det inte är någon av de så kanske det är Videobolaget för Sture Ström ska tydligen vara med.

Filmen har gått på TV1000 också undrar om det var samma dubbning? 

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 november 2023 kl. 20:44:06Så då har alltså Media Dubb International dubbat säsong 1 och Eurotroll säsong 2 men Vem dubbade filmen?
Jag måste medge att jag inte ens visste att det fanns någon tillhörande film...? ???

Scoobydoofan1

Hur ser det då ut med The New Batman Adventures?

Adam Larsson


gstone

Skulle vilja att någon la ut Batman Mr Freeze Minusgrader på Archive.org.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.