Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney återgår till 2D

Startat av Steffan Rudvall, 25 april 2022 kl. 21:31:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Disney har tydligen skapat ett träningsprogram specifikt för handtecknad 2D animation... Det verkar som att de kommer börja göra långfilmer i 2D igen. En person som verkar vara ganska involverad är den gamla Disneyanimatören Eric Goldberg... Detta ska tydligen inte heller vara någon engångsföreteelse som Prinsessan och grodan utan de kommer fortsätta med det här.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 april 2022 kl. 21:31:06
Disney har tydligen skapat ett träningsprogram specifikt för handtecknad 2D animation... Det verkar som att de kommer börja göra långfilmer i 2D igen en person som verkar vara ganska involverad är den gamla Disneyanimatören Eric Goldberg... Detta ska tydligen inte heller vara någon engångsföreteelse som Prinsessan och grodan utan de kommer fortsätta med det här.
Låter riktigt bra,nu får vi njuta av 2D animation igen

Disneyfantasten

Är det verkligen sant!? Var fick du reda på det?

Jag skulle inte ha något emot det själv...

Men jag har ingenting alls emot datoranimation, men man märker att Disney från början var nybörjare, det är faktiskt bara Lilla Kycklingen som är kass, de som kom efter den är bra.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 april 2022 kl. 21:46:51
Är det verkligen sant!? Var fick du reda på det?

Jag skulle inte ha något emot det själv...

Men jag har ingenting alls emot datoranimation, men man märker att Disney från början var nybörjare, det är faktiskt bara Lilla Kycklingen som är kass, de som kom efter den är bra.
Det ena ska inte ta ut de andra utan de det ska fortfarande finnas både 3D animerade och 2D animerade filmer...

Jag läste det på denna sidan :
https://movieweb.com/disney-veteran-eric-goldberg-hand-drawn-animation/

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 april 2022 kl. 21:49:20
Det ena ska inte ta ut de andra utan de det ska fortfarande finnas både 3D animerade och 2D animerade filmer...

Jag läste det på denna sidan :
https://movieweb.com/disney-veteran-eric-goldberg-hand-drawn-animation/

Tror du den kommande TV-serien Tiana som har premiär nästa år (2023) kommer att vara handritad?

Lilla My

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 25 april 2022 kl. 21:56:08
Då får man hoppas att Disney kan gå tillbaka som dem en gång har varit med 2D.
För annars är det helt meningslöst.

Att gå tillbaka till att göra filmer som förut är helt bortkastat, det tar alldeles för lång tid och för mycket resurser. För något enstaka projekt kanske men tror snarare Disney satsar på "modern" 2D - d.v.s. "handritat" fast på datorer med mycket genvägar. Fortfarande mycket jobb men inte hälften så problematiskt.

Eric Goldberg är en av mina favoriter! Är så taggad på "Sketchbook"-serien, hoppas lära mig mycket som jag alltid gör av veteranerna haha.

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 25 april 2022 kl. 22:05:00
Att gå tillbaka till att göra filmer som förut är helt bortkastat, det tar alldeles för lång tid och för mycket resurser. För något enstaka projekt kanske men tror snarare Disney satsar på "modern" 2D - d.v.s. "handritat" fast på datorer med mycket genvägar. Fortfarande mycket jobb men inte hälften så problematiskt.

Eric Goldberg är en av mina favoriter! Är så taggad på "Sketchbook"-serien, hoppas lära mig mycket som jag alltid gör av veteranerna haha.

Eric Goldberg är en mycket talangful person.

En av mina favorit animatörer.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 25 april 2022 kl. 22:05:00
Att gå tillbaka till att göra filmer som förut är helt bortkastat, det tar alldeles för lång tid och för mycket resurser. För något enstaka projekt kanske men tror snarare Disney satsar på "modern" 2D - d.v.s. "handritat" fast på datorer med mycket genvägar. Fortfarande mycket jobb men inte hälften så problematiskt.
Ja, precis - gammaldags handtecknade serier och filmer, precis som förr i tiden, är helt orealistiskt i dagens läge. Inte ens vid japansk anime förekommer det ju särskilt ofta längre, då det tar alldeles för lång tid och kostar för mycket pengar.

Utan det man kan hoppas på är handritade "nyckelteckningar", där animatörer ritar nyckelbilder för hand (en ny bild för varje större händelse) som man därefter animerar på dator för att få fram varje enskild bildruta, så att man inte behöver handteckna alla 24 bilderna per sekund. Sen är det lite olika om man i sådana fall tecknar med papper och penna eller om man ritar direkt på datorn med ett ritbord, men oavsett vilket så blir ju slutresultatet mer likt gammaldags handanimation än med modern datoranimation.

Will Siv

Citat från: Lilla My skrivet 25 april 2022 kl. 22:05:00
Att gå tillbaka till att göra filmer som förut är helt bortkastat, det tar alldeles för lång tid och för mycket resurser. För något enstaka projekt kanske men tror snarare Disney satsar på "modern" 2D - d.v.s. "handritat" fast på datorer med mycket genvägar. Fortfarande mycket jobb men inte hälften så problematiskt.

Eric Goldberg är en av mina favoriter! Är så taggad på "Sketchbook"-serien, hoppas lära mig mycket som jag alltid gör av veteranerna haha.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 april 2022 kl. 01:12:52
Ja, precis - gammaldags handtecknade serier och filmer, precis som förr i tiden, är helt orealistiskt i dagens läge. Inte ens vid japansk anime förekommer det ju särskilt ofta längre, då det tar alldeles för lång tid och kostar för mycket pengar.

Utan det man kan hoppas på är handritade "nyckelteckningar", där animatörer ritar nyckelbilder för hand (en ny bild för varje större händelse) som man därefter animerar på dator för att få fram varje enskild bildruta, så att man inte behöver handteckna alla 24 bilderna per sekund. Sen är det lite olika om man i sådana fall tecknar med papper och penna eller om man ritar direkt på datorn med ett ritbord, men oavsett vilket så blir ju slutresultatet mer likt gammaldags handanimation än med modern datoranimation.
Vi har bara sagt "2D Animation/Traditional Animation" ( alltså teckningar på papper eller med rit-platta )

Ingen har sagt att dom ska gå ända tillbaka och även överföra och måla bilderna på plast-celler och fotografera på film.

Disney var ju först med digital färgläggning och digital animation 1990 ( även om animation, för det mesta, ritades för hand på paper ), det är just den moderna tekniken blandad med "klassik" animation som vi pratar om.

Ni behöver inte överdriva eller säga nåt som ingen har sagt  :(

moviefan

Jag ser upp till Don Bluth, han animerade för Disney  Robin Hood, samt någon scen i Törnrosa.   ;)

Scoobydoofan1


Disneyfantasten

#11
Citat från: moviefan skrivet  3 maj 2022 kl. 16:17:09Jag ser upp till Don Bluth, han animerade för Disney  Robin Hood, samt någon scen i Törnrosa.   ;)

Hans sista film som animatör blev Micke och Molle, efter den övergick han till att direkt producera sin första film Brisby och NIMHs Hemlighet!

Premiären för Micke och Molle försenades ett år då många animatörer valde att jobba för Don Bluth istället, sen blev Micke och Molle den sista filmen med Nine Old Men

Lilla My

Citat från: Will Stewart skrivet  3 maj 2022 kl. 12:19:55
Ni behöver inte överdriva eller säga nåt som ingen har sagt  :(

Det gör vi inte! Ingen fara. Jag är personligen bara lite allergisk mot den extrema hype som de gamla Disney-filmerna får för att folk tror att all deras charm ligger i att de var handritade och att den processen på något sätt skulle vara mer fancy än 3D-filmer eller modern 2D samt blandningar de emellan, vilket är fel.

Det stämmer dessutom precis som du säger att Disney väldigt tidigt började med "genvägar" i form a datoranimation och teknisk hjälp i sina filmer, långt innan det ens blev krig mellan modern 3D och klassisk 2D. Dalmatinerna använde många genvägar och moderna lösningar, Lejonkungen använde datoranimation i bl.a. gnu-scenen för att slippa animera varje gnu och för att få ett mer realistiskt rörelsemönster och mattan i Aladdin har sitt mönster pålagt i datorn för att slippa måla det komplicerade mönstret i varje bild. Det är verkligen inte en sådan klar svart-vit bild mellan "2D = handritat = bra" och "3D = datoranimerat = dåligt" som vissa tycks tro haha

gstone

Citat från: Lilla My skrivet  3 maj 2022 kl. 18:17:16
Det gör vi inte! Ingen fara. Jag är personligen bara lite allergisk mot den extrema hype som de gamla Disney-filmerna får för att folk tror att all deras charm ligger i att de var handritade och att den processen på något sätt skulle vara mer fancy än 3D-filmer eller modern 2D samt blandningar de emellan, vilket är fel.

Så du ogillar gamla Disney filmer ?

Eller misförstår jag ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  3 maj 2022 kl. 19:12:55
Så du ogillar gamla Disney filmer ?

Eller misförstår jag ?

Jag tror inte det är det hon menar.

Jag tror det hon försöker säga är att 2D eller 3D inte automatiskt avgör om en film är bra eller dålig, inte enbart iallafall.

Lilla My

Citat från: gstone skrivet  3 maj 2022 kl. 19:12:55
Så du ogillar gamla Disney filmer ?

Eller misförstår jag ?

Jag älskar gamla Disney-filmer. Inte alla men många av dem. Disney's Pinocchio från 1940 är en av mina absoluta favorit-filmer någonsin.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2022 kl. 19:19:38
Jag tror inte det är det hon menar.

Jag tror det hon försöker säga är att 2D eller 3D inte automatiskt avgör om en film är bra eller dålig, inte enbart iallafall.

Då förstår jag :D ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall



moviefan


gstone

Förtrollade 2 kommer nog ha 2D animation.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.