Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Familjen Flinta

Startat av Erika, 28 mars 2007 kl. 20:37:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 mars 2023 kl. 03:47:45Ingen aning, men som du säger bör det ju åtminstone inte finnas rättighetsproblem med de två avsnitten - däremot är det ju inte säkert att ljudbanden finns bevarade efter alla dessa år.

Faktum är att det enda belägg jag har för att de två avsnitten ens dubbades till svenska är det faktum att den tysk-norsk-danska DVD-boxen med säsong 1 har med norskt och danskt tal på de avsnitten. Åtminstone i Danmark bör rimligtvis exakt samma avsnitt som i Sverige ha dubbats, då ju både den svenska och danska dubbningen kommer från TV3. Så om inte de två avsnitten är nydubbade till danska i efterhand, så borde dess existens tyda på att de aktuella avsnitten sändes på TV3; och i så fall bör de ju ha haft även svenskt tal där.
När det kommer till den Tyska DVD utgåvan av säsong 1 som innehåller Nordiska dubbningar förutom Svenska så är frågan varför säsong 1 inte blev utgiven i sin helhet med Mediadubb? Inte för att irritera nån, vill bara påpeka att 8 avsnitt av säsong 1 blev utgivna i Sverige, fast 1 eller 2 blev given en ny dubb av Sun studio för nån konstig anledning så borde det inte handla om rättighetsproblem. Frågan är dock varför det blev 8 avsnitt, 8 ut av 28 avsnitt som blev utgiven i 2 DVD utgåvor och inte hela säsong 1 i en DVD box som säsong 2?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  5 maj 2023 kl. 11:32:39När det kommer till den Tyska DVD utgåvan av säsong 1 som innehåller Nordiska dubbningar förutom Svenska så är frågan varför säsong 1 inte blev utgiven i sin helhet med Mediadubb? Inte för att irritera nån, vill bara påpeka att 8 avsnitt av säsong 1 blev utgivna i Sverige, fast 1 eller 2 blev given en ny dubb av Sun studio för nån konstig anledning så borde det inte handla om rättighetsproblem. Frågan är dock varför det blev 8 avsnitt, 8 ut av 28 avsnitt som blev utgiven i 2 DVD utgåvor och inte hela säsong 1 i en DVD box som säsong 2?
Ja, det är väldigt märkligt varför det gavs ut en säsong 1-box för Norge och Danmark, men såvitt jag vet inte någon utgåva för Sverige. Det är nog bara Warner Bros. som kan svara på det, men min gissning är att Sverige beslutades om så sent så att säsong 1-boxarna för andra länder redan var pressade och klara. Men exakt varför Warner ansett att Norge och Danmark ska prioriteras högre än Sverige är obegripligt...

De singeldiscvolymer med några avsnitt från säsong 1 som släpptes i Sverige släpptes även i Norge och Danmark, så det är ingen ersättning till de rena säsongsboxarna utan helt separata.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 april 2023 kl. 11:31:07På tal om säsong 1 hur ser säsong 1 Box set utgåvan från Tyskland? Har alla avsnitt blivit dubbad till Danska, Norska, Finska och Tyska? Det kan kanske ge en bild på om dom 2 saknade avsnitten från säsong 1 i Sverige har blivit dubbad till svenska.
Den tysk-norsk-danska säsong 1-boxen har norskt, danskt, tyskt och engelskt tal på samtliga avsnitt. Om inte avsnitt har tilläggsdubbats speciellt för DVD borde det alltså innebära att alla avsnitt dubbades även till svenska.

Jag har inte lyckats hitta någon säsong 1-utgåva med finskt tal eller text, men det är inte helt omöjligt att det finns någon sådan som gått mig förbi. Det finns en tysk DVD-box med säsong 4 som innehåller finsk text (men inte finskt tal), men jag har hittills inte lyckats hitta någon utgåva med säsong 1 - 3 som har finskt tal eller text. Jag vet heller inte med säkerhet om Familjen Flinta ens har dubbats till finska...?

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2023 kl. 12:05:55Ja, det är väldigt märkligt varför det gavs ut en säsong 1-box för Norge och Danmark, men såvitt jag vet inte någon utgåva för Sverige. Det är nog bara Warner Bros. som kan svara på det, men min gissning är att Sverige beslutades om så sent så att säsong 1-boxarna för andra länder redan var pressade och klara. Men exakt varför Warner ansett att Norge och Danmark ska prioriteras högre än Sverige är obegripligt...

De singeldiscvolymer med några avsnitt från säsong 1 som släpptes i Sverige släpptes även i Norge och Danmark, så det är ingen ersättning till de rena säsongsboxarna utan helt separata.
Den tysk-norsk-danska säsong 1-boxen har norskt, danskt, tyskt och engelskt tal på samtliga avsnitt. Om inte avsnitt har tilläggsdubbats speciellt för DVD borde det alltså innebära att alla avsnitt dubbades även till svenska.

Jag har inte lyckats hitta någon säsong 1-utgåva med finskt tal eller text, men det är inte helt omöjligt att det finns någon sådan som gått mig förbi. Det finns en tysk DVD-box med säsong 4 som innehåller finsk text (men inte finskt tal), men jag har hittills inte lyckats hitta någon utgåva med säsong 1 - 3 som har finskt tal eller text. Jag vet heller inte med säkerhet om Familjen Flinta ens har dubbats till finska...?
Om det var så det ligger till varför inte bara göra så som dom gjorde med säsong 2? Ge ut DVD utgåvan av säsong 1 med Engelska, Svenska och Kroatiska. Dom gjorde det för säsong 2 vilket var konstigt med kroatiska med tanken på att Sverige inte är i närheten av dom länderna, på så sätt så skulle allting ha varit till en nytta för Warner Bros, istället så fick Sverige bara 8 avsnitt utgiven istället för 28 avsnitt, inte bara det utan dom gjorde en ny dubb för ett avsnitt i DVD utgåvorna av säsong 1.

Hey Arnold på svenska

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  5 maj 2023 kl. 12:59:49Om det var så det ligger till varför inte bara göra så som dom gjorde med säsong 2? Ge ut DVD utgåvan av säsong 1 med Engelska, Svenska och Kroatiska. Dom gjorde det för säsong 2 vilket var konstigt med kroatiska med tanken på att Sverige inte är i närheten av dom länderna, på så sätt så skulle allting ha varit till en nytta för Warner Bros, istället så fick Sverige bara 8 avsnitt utgiven istället för 28 avsnitt, inte bara det utan dom gjorde en ny dubb för ett avsnitt i DVD utgåvorna av säsong 1.
Det bara blev 2 DVD utgåvor utgivna av säsong 1 med bara 8 avsnitt istället för hela säsong 1 med alla 28 avsnitt, det är konstigt att det blev så och inte hela säsong 1 blev utgiven på DVD i Sverige.
 
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Scoobydoofan1

Vad är insamling statuset för alla Familjen Flinta dubbningar? Har alla äldre VHS utgåvor blivit färdigsamlad eller saknas det fortfarande VHS utgåvor?

Scoobydoofan1

#620
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 mars 2023 kl. 03:35:21Med tanke på att jag skrev statusen så sent som för två dagar sedan i den här tråden, så har inget mer hänt sedan dess... Så det jag saknar av säsong 1 är alltså:
4      1-04      P-6      21/Oct/60   No Help Wanted
6      1-06      P-14    04/Nov/60    The Monster from the Tar Pits





Jag börjar misstänka att Cartoon Network och Boomerang aldrig har sänt de två avsnitten, då jag precis upptäckte att Tv.nu inte har med just dessa två avsnitt i deras avsnittsguide:
https://www.tv.nu/program/familjen-flinta/sasong/1

Som ni ser på den sidan hoppar de från avsnitt 3 direkt till avsnitt 5 och sen direkt till avsnitt 7. Det känns inte som en tillfällighet att de två avsnitt jag inte lyckats spela in också saknas på Tv.nu...

Jag är ganska säker på att TV4 och TV4 Komedi heller inte sände de två avsnitten, när de sände Familjen Flinta för några år sedan. I Svensk Mediedatabas står det utsatt vilka avsnitt som TV4 Komedi sände, och de verkar bara ha sänt 20 avsnitt av serien; avsnitt 1 - 25 med några överhoppade avsnitt:
Flintstones, The I 1 "The Flintstone Flyer"
Flintstones, The I 2 "Hot Lips Hannigan"
Flintstones, The I 3 "The Swimming Pool"
Flintstones, The I 4 "The Babysitters"
Flintstones, The I 5 "At the Races"
Flintstones, The I 6 "The Engagement Ring"
Flintstones, The I 7 "Hollyrock, Here I Come"
Flintstones, The I 8 "The Golf Champion"
Flintstones, The I 9 "The Sweepstakes Ticket"
Flintstones, The I 10 "The Drive-in"
Flintstones, The I 11 "The Prowler"
Flintstones, The I 12 "The Girls Night Out"
Flintstones, The I 13 "The Big Bank Robbery"
Flintstones, The I 14 "The Snorkasaurus Hunter"
Flintstones, The I 15 "The Hot Piano"
Flintstones, The I 16 "The Hypnotist"
Flintstones, The I 17 "Love Letters on the Rocks"
Flintstones, The I 18 "The Tycoon"
Flintstones, The I 19 "The Long, Long Weekend"
Flintstones, The I 20 "In the Dough"






Då även TV4 verkar ha sänt 20 avsnitt före det lär det ju med all säkerhet ha varit samma 20 avsnitt som TV4 Komedi.

I så fall är det alltså med största sannolikhet så att det bara är TV3 som sänt dessa två saknade avsnitt; troligen runt 1990 - 1991. På den tiden hade jag tyvärr inte tillgång till TV3, och sannolikheten att få tag i någon som spelat in serien då lär nog inte vara jättestor... :(
Det saknas också avsnitt från säsong 2 tydligen, vilket är konstigt med tanken på att säsong 2 av Familjen Flinta blev utgiven i Sverige med Svensk, Kroatisk och Engelsk dubbning.

Scoobydoofan1

Kan nån förklara varför Sverige bara fick en del av Säsong 2 av Familjen Flinta utgiven på DVD och inte som dom gör på Amazon där när varan tar slut så köper dom mer DVD utgåvor av serierna. Varför?

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 26 maj 2023 kl. 20:10:27Kan nån förklara varför Sverige bara fick en del av Säsong 2 av Familjen Flinta utgiven på DVD och inte som dom gör på Amazon där när varan tar slut så köper dom mer DVD utgåvor av serierna. Varför?
Du verkar fokusera väldigt mycket på gamla program ::)

Finns det inga nuvarande program som är bra  ????
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 26 maj 2023 kl. 20:10:27Kan nån förklara varför Sverige bara fick en del av Säsong 2 av Familjen Flinta utgiven på DVD och inte som dom gör på Amazon där när varan tar slut så köper dom mer DVD utgåvor av serierna. Varför?
Som jag sagt förut: Det är nog bara Warner Bros. som kan svara på dina frågor, och såvitt jag vet är det ingen anställd på Warner Bros. som besöker det här forumet - och skulle det mot förmodan finnas lär de sannolikt ändå inte ha befogenhet att svara på frågan...

Jag kan bara gissa att Warner ansett att intresset i Sverige inte var tillräckligt stort för fler säsonger, så att det inte skulle vara lönsamt med fler utgåvor i Sverige. Trots allt kostar det ju mycket pengar med DVD-releaser, med authoring, mastring, pressning, duplicering, design och tryckning av omslag, o.s.v. Men sen vad Warner haft för belägg för den slutsatsen - huruvida de gjort någon marknadsundersökning eller ens någon ekonomisk kalkyl kring det hela - lär väl ingen annan än dem kunna svara på. Så mest troligt lär vi aldrig få se svar på de frågorna. :(

Scoobydoofan1

Citat från: gstone skrivet 26 maj 2023 kl. 23:43:29Du verkar fokusera väldigt mycket på gamla program ::)

Finns det inga nuvarande program som är bra  ????
Det finns, men inte dom flesta av dom nya programmen.

gstone

Familjen Flinta år dock en väldigt bra serie och det är väldigt synd att den är så svår att få tag på i Sverige  :'( :'( :'(

Jag älskar Wilma !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 maj 2023 kl. 00:36:14Som jag sagt förut: Det är nog bara Warner Bros. som kan svara på dina frågor, och såvitt jag vet är det ingen anställd på Warner Bros. som besöker det här forumet - och skulle det mot förmodan finnas lär de sannolikt ändå inte ha befogenhet att svara på frågan...

Jag kan bara gissa att Warner ansett att intresset i Sverige inte var tillräckligt stort för fler säsonger, så att det inte skulle vara lönsamt med fler utgåvor i Sverige. Trots allt kostar det ju mycket pengar med DVD-releaser, med authoring, mastring, pressning, duplicering, design och tryckning av omslag, o.s.v. Men sen vad Warner haft för belägg för den slutsatsen - huruvida de gjort någon marknadsundersökning eller ens någon ekonomisk kalkyl kring det hela - lär väl ingen annan än dem kunna svara på. Så mest troligt lär vi aldrig få se svar på de frågorna. :(
Tydligen så saknas det inte bara 2 avsnitt ifrån listan från Säsong1 utan det saknas 3 avsnitt, avsnitt 16 finns inte i listan på Tv.nu när det gäller säsong 1 av familjen Flinta. Hur pålitlig är tv.nu när det gäller listor på avsnitten? Är det Sveriges egen Tv Guide Book eller vadå?
Här är länken där det kan kollas up när det gäller avsnitten som saknas från listan.
https://www.tv.nu/program/familjen-flinta/sasong/1

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 juni 2023 kl. 18:50:26Tydligen så saknas det inte bara 2 avsnitt ifrån listan från Säsong1 utan det saknas 3 avsnitt, avsnitt 16 finns inte i listan på Tv.nu när det gäller säsong 1 av familjen Flinta. Hur pålitlig är tv.nu när det gäller listor på avsnitten? Är det Sveriges egen Tv Guide Book eller vadå?
Här är länken där det kan kollas up när det gäller avsnitten som saknas från listan.
https://www.tv.nu/program/familjen-flinta/sasong/1
Avsnitt 16 måste väl innebära Arthur Quarry's Dance Class, och det avsnittet tror jag att jag ska ha inspelat - och i så fall måste det ju rimligtvis ha sänts på Boomerang och/eller Cartoon Network någon gång... Men jag får kolla upp det när jag kommer åt innehållet på hårddisken till den havererade datorn, om det är så att jag minns fel eller om jag verkligen har det avsnittet.

Dock brukade ju Boomerang variera avsnitt från gång till gång, och brukade ofta hoppa över olika avsnitt varje gång serier sändes, så det är inte alls omöjligt att Arthur Quarry's Dance Class hoppats över under vissa visningsomgångar.

Jag vet faktiskt inte var Tv.nu tar sina uppgifter ifrån, eller hur tillförlitlig deras uppgifter är - det får du nog lov att ställa till dem. Tyvärr hittar jag inga källangivelser på Tv.nu, utan det enda jag hittar är att de skriver att en del av deras uppgifter kommer från The Movie Database - men där finns alla säsong 1-avsnitt med...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juni 2023 kl. 20:52:57Avsnitt 16 måste väl innebära Arthur Quarry's Dance Class, och det avsnittet tror jag att jag ska ha inspelat - och i så fall måste det ju rimligtvis ha sänts på Boomerang och/eller Cartoon Network någon gång... Men jag får kolla upp det när jag kommer åt innehållet på hårddisken till den havererade datorn, om det är så att jag minns fel eller om jag verkligen har det avsnittet.

Dock brukade ju Boomerang variera avsnitt från gång till gång, och brukade ofta hoppa över olika avsnitt varje gång serier sändes, så det är inte alls omöjligt att Arthur Quarry's Dance Class hoppats över under vissa visningsomgångar.

Jag vet faktiskt inte var Tv.nu tar sina uppgifter ifrån, eller hur tillförlitlig deras uppgifter är - det får du nog lov att ställa till dem. Tyvärr hittar jag inga källangivelser på Tv.nu, utan det enda jag hittar är att de skriver att en del av deras uppgifter kommer från The Movie Database - men där finns alla säsong 1-avsnitt med...
Det är samma situation när det gäller Säsong 2 av Familjen Flinta vilket är konstigt, det gäller avsnitt 2, 3 6, 7 ,8 ,9 , 10 , 11, 13, 19, 20, 21, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 och avsnitt 32. Det är en bra mängd avsnitt som inte finns på listan vilket är konstigt.

Scoobydoofan1