Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Liza Öhman (1951-2022)

Startat av gstone, 18 januari 2022 kl. 17:24:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 18 januari 2022 kl. 21:52:31
Skit tråkigt nu när man ser vem det var.
Det ända jag kan se henne är att hon spelade Simbas mamma Sarabi.
Trodde hon hade lite längre namn men fortfarande tråkigt.
Var det inte någon här med som nämnde att hon skulle ha spelat mamman i nya Superhjältarna 2 eller att det bara hördes som hon utan i själva verket bara var Sara Lindh som lät som henne då.
Iallafall vila i frid!  :-[ ???

Det var jag som nämnde det fast jag tyckte bara det lät så...

Disneyfantasten

Citat från: Adam skrivet 18 januari 2022 kl. 21:54:10
😣💔
Hon bidrog mycket till min fina barndom, framförallt signaturlåten för Bananer i pyjamas, som jag såg oräkneliga gånger som barn, både på TV4s Lattjo Lajban och på VHS.
Har även svaga minnen av hennes dubbningsinsats som Sally i Sonic the Hedgehog (som jag i och för sig såg ibland lite senare i livet).
Tack för allt, Liza. 🙏

Ursäkta, Liza var väl inte med i någon av dessa, eller har jag fel?  ???

Erika

Riktigt tråkigt att höra. Vila i frid.  :'(

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 januari 2022 kl. 19:01:47
Stämmer bra, han gick bort 2009, hans hans bror Thomas enda dubbning (Bambi 2, 2006) dubbades av Sun Studio i Stockholm) och systern Gunvor har senare även dubbat för Sun Studio/SDI Media i Stockholm...
Citat från: gstone skrivet 18 januari 2022 kl. 19:38:24
Jag tror inte dom är syskon.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 januari 2022 kl. 20:03:52
Jaså är du säker?

Ursäktar för lite OT...

Tomas Pontén och Gunvor Pontén var kusiner. Tror Anders Pontén var släkt med dem på håll, men vet ej hur.

Adam

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 januari 2022 kl. 22:00:53
Ursäkta, Liza var väl inte med i någon av dessa, eller har jag fel?  ???
Det är vad jag har fått veta iaf.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Erik Friman

#19
Citat från: Adam skrivet 18 januari 2022 kl. 21:54:10
Har även svaga minnen av hennes dubbningsinsats som Sally i Sonic the Hedgehog (som jag i och för sig såg ibland lite senare i livet).
Jag fick reda på för några år sen att rösten till Sally gjordes av Mia Hansson, som står från Dubbningshemsidans skådespelarindex.
https://www.dubbningshemsidan.se/skadespelarindex/Mia_Hansson/

Det som står från Wikipedia brukar inte alltid stämma överens. Ett exempel är att Samuel Elers-Svensson gjorde rösten som unge Sonic fast det egentligen gjordes även där av Hasse Jonsson.

Adam

#20
Citat från: Erik Friman skrivet 18 januari 2022 kl. 23:00:16
Jag fick reda på för några år sen att rösten till Sally gjordes av Mia Hansson, som står från Dubbningshemsidans skådespelarindex.
https://www.dubbningshemsidan.se/skadespelarindex/Mia_Hansson/

Det som står från Wikipedia brukar inte alltid stämma överens. Ett exempel är att Samuel Elers-Svensson gjorde rösten som unge Sonic fast det egentligen gjordes även där av Hasse Jonsson.
Åh, ytterligare ett skäl till att hata Wikipedia.🤦
Kan inte någon seriöst bara bojkotta den korrupta skitsidan!?
(Historian är lång)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Sabelöga

Citat från: Adam skrivet 18 januari 2022 kl. 23:18:40
Åh, ytterligare ett skäl till att hata Wikipedia.🤦
Kan inte någon seriöst bara bojkotta den korrupta skitsidan!?
(Historian är lång)
För att Dubbningshemsidan kan inte ha fel?  ???

Historien är lång, utveckla gärna :)
Houba !

Adam

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 18 januari 2022 kl. 23:41:44
För att Dubbningshemsidan kan inte ha fel?  ???

Historien är lång, utveckla gärna :)
Det får vi ta i en separat tråd i så fall.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 januari 2022 kl. 17:52:40
I versionshistoriken på Wikipedia står

"Skrev in att Liza Öhman avlidit. Osäker på datumet dock: 9 eller 10 januari 2022. Ändrade också några ord i texten från presens till imperfekt. Uppgiften hämtad från hennes musikaliska partner, Örjan Englunds, statusuppdatering på Facebook 16 januari 2022."

Redigeringen är gjord av en person som endast identifieras av sin ip-adress, ingen registrerad användare.

Någon här som har Facebook och kan kolla upp vad som står där? Själv har jag inget konto på Facebook och undviker den tjänsten i möjligaste mån.
Detta verkar inte vara seriöst och med tanke på att inget nyhetsmedium har rapporterat om detta har jag raderat uppgiften. Örjan Englunds Facebook-sida (om det är denna: https://www.facebook.com/profile.php?id=100049349691079) nämner inget sådant.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 18 januari 2022 kl. 23:49:59
Detta verkar inte vara seriöst och med tanke på att inget nyhetsmedium har rapporterat om detta har jag raderat uppgiften. Örjan Englunds Facebook-sida (om det är denna: https://www.facebook.com/profile.php?id=100049349691079) nämner inget sådant.
Jag känner mig också lite skeptisk till sanningshalten i uppgiften. Liza Öhman var ju trots allt hyfsat känd, även utanför dubbningsbranschen, så man kan tycka att någon tidning eller annat nyhetsmedium borde ha haft någon notis om dödsfallet om det hade stämt.

Dessutom står Liza Öhman fortfarande med i folkbokföringsregistret, där det också framgår att hon flyttade till en ny bostad så sent som i september 2021. Nu uppdateras sådant kanske inte dagligen, men ändock.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 januari 2022 kl. 18:02:54
"Efter flera års tonårsbråk i olika popband, 200 danskvällar på Lorry i Sundbyberg med Martin Sarws orkester, butiksanställd på det nyöppnade Paus i Enköping bestämde jag mig för att flytta och så blev det. Jag köpte en lägenhet svart på Tegnérgatan 5 i Sthlm. 2 tr in på gården med dusch i källaren. Jag skulle börja i bandet Humlor&Bin där Michael Johansson " Ena halvan av Tom & Mick " var sångare. Bara efter nån månad i den nya bostaden fick jag kontakt med sångerskan Liza som var bosatt i samma stadsdel men några kvarter bort. Jag har henne att tacka för så otroligt mycket och framförallt alla studioinspelningar hon drog med mig till och egentligen hela det dåvarande kontaktnätet jag införskaffade. I mitten av 70 talet bildade vi även ett litet inspelningsprojekt tillsammans med musikproducenten Bo Waldersten. Vi kallade oss för " Zandra" se Spotify. Inspelat och producerat på Studio Decibell med ljudtekniker Anders Oredsson och Stockis Liljeryd. För knappt en vecka sedan sitter jag med min morgoncappuchino på torget i Santa Pola när mobilen ringer och berättar att Liza har avlidit. Min kompis sedan 50 år finns inte längre. Jag visste att hon var sjuk men för bara en månad sedan sa hon att hon skulle peppa upp sig men hon kom aldrig dit. För bara några veckor sedan fyllde hon 70. Jag tänker tillbaka och minns hur fint hela hennes familj tog emot mig som nyinflyttad i Stockholm. Nej jag var ingen pojkvän. Hon hade redan en pojkvän som hette Örjan Kling. Men så klart blev det ofta onödiga förväxlingar. Nej vi var endast vänner och kollegor. När våra inspelningar med ZANDRA kom upp på Spotify förra året minns jag hur glad hon blev. När hon sjunger " Älska dig" får man fortfarande hår-resning. Hur många inspelningar hon medverkat på vet jag ej men det måste röra sig om tusentals och där finns allt från ABBA, Thomas Ledin, Ted Gärdestad m,fl. Min superfina vän under 50 år. Vila i frid du bästaste Liza 🥰🥰🥰❤️❤️❤️"
Var har du hittat det inlägget? När jag går till Örjan Englunds Facebook-sida hittar jag inga inlägg alls efter den 31 maj ifjol. Har inlägget tagits bort sedan du skrev av det, eller letar jag så dåligt...?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2022 kl. 01:17:56
Jag känner mig också lite skeptisk till sanningshalten i uppgiften. Liza Öhman var ju trots allt hyfsat känd, även utanför dubbningsbranschen, så man kan tycka att någon tidning eller annat nyhetsmedium borde ha haft någon notis om dödsfallet om det hade stämt.

Dessutom står Liza Öhman fortfarande med i folkbokföringsregistret, där det också framgår att hon flyttade till en ny bostad så sent som i september 2021. Nu uppdateras sådant kanske inte dagligen, men ändock.
Var har du hittat det inlägget? När jag går till Örjan Englunds Facebook-sida hittar jag inga inlägg alls efter den 31 maj ifjol. Har inlägget tagits bort sedan du skrev av det, eller letar jag så dåligt...?
https://m.facebook.com/englundorjan?tsid=0.4400441384680176&source=result

Steffan Rudvall

Citat från: Adam skrivet 18 januari 2022 kl. 21:54:10
😣💔
Hon bidrog mycket till min fina barndom, framförallt signaturlåten för Bananer i pyjamas, som jag såg oräkneliga gånger som barn, både på TV4s Lattjo Lajban och på VHS.

Tack för allt, Liza. 🙏
Förlåt men det är väl ändå Charlotte Ardai Jennefors som sjunger Bananer i Pyjamas introt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 januari 2022 kl. 02:32:41
https://m.facebook.com/englundorjan?tsid=0.4400441384680176&source=result
Okej, då var jag tydligen på fel sida.

Det ser ju trovärdigt och seriöst ut helt klart, men samtidigt tycker jag det känns märkligt om inte en enda tidning i landet har skrivit minsta lilla notis om dödsfallet av en artist som trots allt gett ut ett album och medverkat i Melodifestivalen; även om det i och för sig var många år sedan. Hennes insatser inom dubbningsbranschen kan säkert ha gått de flesta tidningsredaktioner förbi, men allt annat hon gjort borde förtjäna någon liten artikel eller notis någonstans; kan man väl tycka...

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 januari 2022 kl. 02:42:04
Förlåt men det är väl ändå Charlotte Ardai Jennefors som sjunger Bananer i Pyjamas introt.

Det stämmer, men Liza Öhman har också en koppling till Bananer i Pyjamas. Hon gjorde Amys röst på en skiva.  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 januari 2022 kl. 22:00:09
Det var jag som nämnde det fast jag tyckte bara det lät så...

Tänk om det hade vart hon!? ::)