Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Marie Isedal och Marie Hedeholm samma person?

Startat av Steffan Rudvall, 16 december 2020 kl. 23:40:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Enligt Wikipedia ska Tor Isedal ha varit gift med tre personer Marie Isedal, Marie Hedeholm och Eva Kars.

Jag tror att de båda Marie kan vara samma person men Wikipedia anger att Marie Hedeholm är född sex år innan Marie Isedal och att Hedeholm skulle ha dött redan 2006.

På Wikipedia står det att han varit gift med Marie Hedeholm 1957 till 1970.

Men om man ska gå efter Sjöbergs bildbyrå så är Marie Isedal och Marie Hedeholm samma person.

Vad tror ni är dessa två Marie som varit gifta med Tor Isedal samma person?

Daniel Hofverberg

Bra fråga! Jag hittar inget som tyder på att Marie Isedal och Marie Hedeholm skulle vara samma person, men kan tyvärr inte påstå att jag känner mig 100% säker.

Jag lyckas tyvärr inte få fram vilket som var Marie Isedals flicknamn, men hon är folkbokförd som Kerstin Ann-Mari Isedal och är fortfarande i livet (92 år gammal).

Marie Hedeholm hette enligt uppgift Alice Maria Matilda Hedeholm, eller som gift Alice Maria Matilda Isedal - hon verkar ha gått bort 2006.

Svensk Filmdatabas (från Svenska Filminstitutet) har separata sidor för båda två, komplett med födelsedatum, och de brukar vanligtvis ha ganska bra koll.


Det som dock gör mig lite konfunderad är Svensk biografisk handbok från 1985, som finns digitaliserad via Projekt Runeberg:
http://runeberg.org/vemardet/1985/0537.html

Läs deras beskrivning av Tor Isedal (citerat nedan men med några av de mer kryptiska förkortningarna utskrivna i klartext):
"Isedal, Tor E, skådespelare, Nynäshamn, född i Norrköping 240720 av sjökapt Elis Carlsson o Ingeborg, f Johansson.
Axel Witzanskys teaterskola 49-50, eng Teat i Gamla stan 53-54, Folkets hus teat Gbg 55-56, Malmö stadsteat 57, TV-teat sed 59,
Sthlms stadsteat 64-66, Dramaten, Komediteat Gröna lund m fl.
Gift med 1) 57 skådesp Marie Hedeholm, f 22, dotter till fastighetsäg Aron Ohlson o Signe, f Halén,
               2) 77 Eva Skoglund, dotter till rektor Gösta S o Märta-Kajsa, f Wahlstedt.
"

Alltså ingen skymt av någon Marie Isedal där...  ??? Heller ingen skymt av Eva Kars, som Wikipedia uppger att han varit gift med - om nu inte det är samma person som Eva Skoglund...?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2020 kl. 02:38:46
Bra fråga! Jag hittar inget som tyder på att Marie Isedal och Marie Hedeholm skulle vara samma person, men kan tyvärr inte påstå att jag känner mig 100% säker.

Jag lyckas tyvärr inte få fram vilket som var Marie Isedals flicknamn, men hon är folkbokförd som Kerstin Ann-Mari Isedal och är fortfarande i livet (92 år gammal).

Marie Hedeholm hette enligt uppgift Alice Maria Matilda Hedeholm, eller som gift Alice Maria Matilda Isedal - hon verkar ha gått bort 2006.

Svensk Filmdatabas (från Svenska Filminstitutet) har separata sidor för båda två, komplett med födelsedatum, och de brukar vanligtvis ha ganska bra koll.


Det som dock gör mig lite konfunderad är Svensk biografisk handbok från 1985, som finns digitaliserad via Projekt Runeberg:
http://runeberg.org/vemardet/1985/0537.html

Läs deras beskrivning av Tor Isedal (citerat nedan men med några av de mer kryptiska förkortningarna utskrivna i klartext):
"Isedal, Tor E, skådespelare, Nynäshamn, född i Norrköping 240720 av sjökapt Elis Carlsson o Ingeborg, f Johansson.
Axel Witzanskys teaterskola 49-50, eng Teat i Gamla stan 53-54, Folkets hus teat Gbg 55-56, Malmö stadsteat 57, TV-teat sed 59,
Sthlms stadsteat 64-66, Dramaten, Komediteat Gröna lund m fl.
Gift med 1) 57 skådesp Marie Hedeholm, f 22, dotter till fastighetsäg Aron Ohlson o Signe, f Halén,
               2) 77 Eva Skoglund, dotter till rektor Gösta S o Märta-Kajsa, f Wahlstedt.
"

Alltså ingen skymt av någon Marie Isedal där...  ??? Heller ingen skymt av Eva Kars, som Wikipedia uppger att han varit gift med - om nu inte det är samma person som Eva Skoglund...?
Eva var han antagligen gift med under senare åren i hans liv.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 december 2020 kl. 02:55:16
Eva var han antagligen gift med under senare åren i hans liv.
Jo, det framgick ju tydligt - men är Eva Skoglund samma person som Eva Kars, eller är uppgifterna på Wikipedia felaktiga? För man borde väl kunna lita på att texten i Svensk biografisk handbok stämmer, när notisen i övrigt verkar så detaljerad...?

Marcusen


MOA


Mathilda Gustafsson

Även om Marie Isedal och Marie Hedeholm är olika personer så kan det ju vara mer komplicerat om Marie Hedeholm också har hetat Isedal då kan man ju inte ens skilja på vem av dem det är. Hur kan vi veta vem det är som har dubbat? Och hur kan vi fastställa att det faktiskt är olika personer eller inte? Hur stor är sannolikheten att en man gifter sig med två kvinnor vid med samma namn?

Steffan Rudvall

#7
Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  8 december 2023 kl. 18:35:10Även om Marie Isedal och Marie Hedeholm är olika personer så kan det ju vara mer komplicerat om Marie Hedeholm också har hetat Isedal då kan man ju inte ens skilja på vem av dem det är. Hur kan vi veta vem det är som har dubbat? Och hur kan vi fastställa att det faktiskt är olika personer eller inte? Hur stor är sannolikheten att en man gifter sig med två kvinnor vid med samma namn?
Marie Isedal är samma person som Marie Hedeholm men inte samma person som Kerstin Ann-Mari Isedal. Det har skett en förväxling mellan dessa två antagligen för att båda varit gifta med Tor Isedal.

Det här betyder då att det med största sannolikhet är Marie Hedeholm som har dubbat inte Kerstin Ann-Mari Isedal som många trott tidigare.

Annika

Det stämmer att Marie Hedeholm och Marie Isedal var samma person (min mammas faster). När hon gifte sig med Tor Isedal tog hon hans efternamn och så hette hon till sin död. Marie var skådespelare och förutom att stå på scenen arbetade hon också med att dubba, bl.a. Mary Poppins och Ture Sventon. 

Steffan Rudvall

Citat från: Annika skrivet  5 mars 2024 kl. 06:57:29Det stämmer att Marie Hedeholm och Marie Isedal var samma person (min mammas faster). När hon gifte sig med Tor Isedal tog hon hans efternamn och så hette hon till sin död. Marie var skådespelare och förutom att stå på scenen arbetade hon också med att dubba, bl.a. Mary Poppins och Ture Sventon.
Mary Poppins dubbades 1998 och Ture Sventon är en svensk produktion så det tror jag inte...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 mars 2024 kl. 08:38:35Mary Poppins dubbades 1998 och Ture Sventon är en svensk produktion så det tror jag inte...
Ture Sventon, privatdetektiv från 1972 är ju dock en svensk-norsk samproduktion, så där är det väl inte helt omöjligt att vissa skådespelare talade norska vid inspelningen och dubbades till svenska...? Jag har tyvärr inte den filmen i färskt minne, för att kunna säga något med säkerhet, men ser att några av skådespelarna är norska sådana...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 mars 2024 kl. 08:38:35Mary Poppins dubbades 1998 och Ture Sventon är en svensk produktion så det tror jag inte...
Hon kanske var med i någon slags LP-skiva eller någonting sånt...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 mars 2024 kl. 09:40:41Hon kanske var med i någon slags LP-skiva eller någonting sånt...
Kanske, hur som helst stämmer det att Marie Isedal är Marie Hedeholm och inte Kerstin Ann-Mari Isedal som vi tidigare trott.

MOA


Steffan Rudvall