Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Steffans egna "Vem är bäst?"

Startat av Steffan Rudvall, 26 juli 2020 kl. 20:34:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 januari 2021 kl. 21:28:07
Ior

Sven Wallskog

Sven har bra inlevelse men tyvärr låter han inte som Ior.

Rösten i Nalle Puh och Årstiderna

Personens insats är helt okej.

Stephan Karlsén

Han är lik orginalrösten och talar med bra inlevelse.

Pelle Eriksson

Rösten är alldeles för mörk för Ior.

Peter Wanngren

Peters insats är väldigt tillgjord.

John Harrysson

Jag tror nog att många håller med mig när jag säger att John Harrysson är Sveriges bästa Ior han är lik original rösten och har bra inlevelse.

Benke Skoghult

Han är lik orginalröst och är en bra ersättare åt John Harrysson.


Jan Åström skulle passa som Ior.

Min personliga Ior lista:

1. John Harryson
2. Benke Skogholt
3. Stephan Karlsén
4. Rösten i Nalle Puh och Årstiderna
5. Peter Wanngren
6. Sven Wallskog
7. Pelle Eriksson

Hur tror du då att Gunnar Ernblad hade varit? (han har själv nämnt att han provspelade som Ior inför MediaDubb men blev underkänd)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 februari 2021 kl. 11:45:01
Hur tror du då att Gunnar Ernblad hade varit? (han har själv nämnt att han provspelade som Ior inför MediaDubb men blev underkänd)
Gunnar Ernblad skulle nog passa ganska bra om han använde sin bass röst.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 februari 2021 kl. 11:47:03
Gunnar Ernblad skulle nog passa ganska bra om han använde sin bass röst.
Synd att han blev underkänd

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 21 februari 2021 kl. 11:59:28
Synd att han blev underkänd
Det är de, men på sätt och vis är de inte det eftersom att det ju var John Harryson som faktiskt blev godkänt.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 februari 2021 kl. 18:53:13
Det är de, men på sätt och vis är de inte det eftersom att det ju var John Harryson som faktiskt blev godkänt.
Stod int de här förut?

Steffan Rudvall


Disneyfantasten

En fråga till Steffan; hur tänker du göra med personer som varit inne i studion, varit påtänkt, testat för en karaktär och som inte fick respektive roll?

Det är givetvis upp till dig, men själv tänker jag ha med det i mina!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 mars 2021 kl. 17:19:48
En fråga till Steffan; hur tänker du göra med personer som varit inne i studion, varit påtänkt, testat för en karaktär och som inte fick respektive roll?

Det är givetvis upp till dig, men själv tänker jag ha med det i mina!
Det går ju i alla fall inte att ha med dem i själva listorna då man aldrig har hört dem. Men man skulle kunna berätta om hur man skulle föreställa sig personen i rollen.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 mars 2021 kl. 17:23:35
Det går ju i alla fall inte att ha med dem i själva listorna då man aldrig har hört dem. Men man skulle kunna berätta om hur man skulle föreställa sig personen i rollen.

Det är precis vad jag tänker göra!  ;)

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 oktober 2020 kl. 00:45:11
Snövit

Tatiana Angelini:

Det känns nästan orättvist att bedöma en av de riktigt gamla dubbarna mot de modernare men hon låter väldigt tidsspecifikt och hennes röst passar Snövitsv ålder. Hon var tydligen Walt Disneys favorit efter originalet.

Anna-Lotta Larsson:

Omdubbningen av Snövit och de sju dvärgarna gjordes 1982  ett år innan jag föddes så det är den versionen som jag vuxit upp med Anna-Lotta låter så otroligt snäll men utan att låta falsk. Hennes röst är lugn och lugnande på ett sätt som passar snövits karaktär perfekt, särskilt när hon pratar med djuren.

Lizette Pålsson:

Lizette Pålsson var den röst som mest liknade originalet och förmedlade karaktärens personlighet på bästa sätt. Det är också hon som har spelat karaktärer längst från och med 1998 till 2018.

Mikaela Tidermark
:

Hon är inte riktigt lika orginalrösten men hennes insats är ganska bra hon får Snövit att låta lite mer naturlig.

Mia Adolphson

Mia är okej som Snövit dock inte särskilt orginalrösten och hennes röst är lite för mörk.

Marianne Kock

Mariannes är mörkare och ganska olikt originalet hon skulle nog passa bättre som Mary Poppins.

Anna Nylén

Anna använder samma röst som när hon spelar Bibbi Bumbi Snövit ska ju vara ett barn men rösten passar inte då det inte är särskilt likt orginalrösten.

Lena Ericsson skulle nog passa som Snövit.

Min personliga Snövit lista

  • Lizette Pålsson
  • Anna-Lotta Larsson
  • Mikaela Tidermark
  • Tatiana Angelini
  • Mia Adolphson
  • Anna Nylén
  • Marianne Kock

Hur tror du då att Birgitta Larsson, Louise Werner och Iwa Sörensen hade varit? (alla tre var inne i studion och testade för rollen 1982 eller åtminstone var påtänkta)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 mars 2021 kl. 18:19:17
Hur tror du då att Birgitta Larsson, Louise Werner och Iwa Sörensen hade varit? (alla tre var inne i studion och testade för rollen 1982 eller åtminstone var påtänkta)
Jag vet inte hur Louise Werner och Iwa Sörense låter men Birgitta Larssons skulle nog funka bra.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 mars 2021 kl. 18:23:53
Jag vet inte hur Louise Werner och Iwa Sörense låter men Birgitta Larssons skulle nog funka bra.
Ja hon spelade också Törnrosa

Disneyfantasten

Ursäkta sent svar men hur går det med resten av Mysteriegänget, Nalle Puh karaktärerna och Musse Pigg karaktärerna?

Hur tänkte du förresten att dela upp det?

Jag förutsätter att du börjar med karaktärer från Disney (inkl. Pixar)?

Det är iallafall så jag hade tänkt att göra i min egna tråd, sedan kommer DreamWorks, Don Bluth, Warner Bros, Svanprinsessan, Blue Sky Studios, övriga 20th Century Fox, Illumination Entertainment, övriga Universalt, osv.

Mathilda Gustafsson

Vem tycker du är bäst som Kung Julien?

Disneyfantasten

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 maj 2021 kl. 20:43:22
Vem tycker du är bäst som Kung Julien?

Han har inte kommit till DreamWorks ännu!  :)