Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dålig bildfrekvens (rutor per sekund) vid digitalisering av VHS

Startat av tensora, 3 maj 2021 kl. 21:17:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tensora

Jag är ny här så ursäkta frågan lite. Har bestämt mig för att digitalisera hela min vhs-samling från barndomen nu under sommaren.

Först och främst, finns det någon standardguide som folk vänder sig till här som jag missat?

Om inte, finns det möjlighet att sätta ihop något för någon som använder sig av ett capture-kort på datorn?

Jag har testat lite olika program och inställningar, mest OBS. Bildkvaliteten tycker jag är bra men flödet (rutor per sekund) tycker jag alltid blir väldigt hackigt om man jämför med original-vhs:en eller vad man nu fångar. Lyckas inte få till det.

Är det någon som vet vad man bör göra för att tygla detta problem?

Goliat

Kan det vara så att den spelar upp 25 fps men att du spelar in 30fps eller 24fps?

Allt beror lite på, vet inte vad du har för utrustning alls.

tensora

Citat från: papperskorg skrivet  3 maj 2021 kl. 21:21:51
Kan det vara så att den spelar upp 25 fps men att du spelar in 30fps eller 24fps?

Allt beror lite på, vet inte vad du har för utrustning alls.

Hej, jag har i princip en liten dongel bara som tar in hdmi signal via usb.

Tror att det är denna:

https://www.24.se/datortillbehor/datortillbehor/ovriga-datortillbehor/video-capture-usb-2-0

Sen så har jag innan det en scart till hdmi-omvandlare som också bara är en liten dosa i princip.

Hur som helst har jag testat lite nu med att fånga i 50fps, high quality mp4, high priority, 720p, och så hittade jag en inställning där jag lägger till video-capture-device i OBS som hette buffer enable/disable. Satte jag den på enable så fick jag mycket bättre fps på inspelningen men jag tycker fortafarande att det kunde vara lite bättre.

Det står att man får delay med buffer men högre jämnhet i fps:en. Skulle vara nice om man kunde ställa in buffer size då eftersom det inte spelar någon roll om jag har delay eller inte då ljud och bild är synkat. Nån buffer-inställning hittar jag dock ej i OBS där man ställer in video-output osv. : /

Kan det påverkar om jag väljer min SDD-hårddisk som output istället för min HDD?

Jag kan ju så klart testa och leka med inställningarna men det blir så många olika fall, dessutom blir man lite blind. Ena stunden såg något bra ut, sen helt plötsligt tycker man att den ser dålig och hackig ut så är ganska svårt att se om det bara är små förbättringar.

Anders M Olsson

#3
Du har flera möjliga felkällor i den konfigurationen. Först från analog video till HDMI, sen från HDMI till USB, sen från USB till något program som ska koda in och spara ner resultatet på hårddisken.

Någonstans i kedjan tycks synken gå förlorad, så det inte är den ursprungliga videokällan som "håller i taktpinnen", utan inspelningsprogrammet som "kör sitt eget race" och tittar på sin egen klocka för att avgöra när det är dags att fånga en bild.

Om du tycker att det ser lite hackigt ut är det förmodligen så. För att vara säker tycker jag att du ska ta in slutresultatet i ett program där du kan stega enstaka bilder fram och tillbaka för att kontrollera om du har dubblerade och/eller saknade bildrutor. Jag brukar använda VirtualDub för det ändamålet.

Antagligen hade det fungerat bättre med en dongel som går direkt från analog video till USB utan att ta omvägen över HDMI. Det brukar även följa med mjukvara så man slipper tredjepartsprogram som t.ex. OBS. Jag vet inte hur bra OBS är på att spela in från externa videokällor, men jag har testat skärminspelning med ganska uselt resultat.

När jag själv digitaliserar VHS-band använder jag en fristående hårddiskinspelare och DVD-brännare, Pioneer DVR-520H, som vid det här laget har 16-17 år på nacken, men som fortfarande fungerar oklanderligt. Jag spelar in på hårddisken, bränner till en DVD-skiva och rippar skivan i datorn med MakeMKV. Kanske lite omständligt, men det ger perfekt och helt "hackfritt" resultat.

Det bör gå att få tag på en sådan (eller liknande) maskin för en spottstyver numera, t.ex. på Tradera eller ebay. Just nu finns en auktion på Tradera med utropspris 299 kronor (tyvärr utan fjärrkontroll som i så fall måste anskaffas på annat håll):
https://www.tradera.com/item/170206/465177890/pioneer-dvd-recorder-dvr-520-h-s-med-80gb-harddisk
Se dock upp med amerikanska säljare eftersom deras apparater är anpassade för 110 volt och DVD region 1!
Pioneer DVR-720H är samma maskin, men med större hårddisk.

Goliat

Jag har digitaliserat med OBS i flera år och det är ett rätt kraftfullt program som gett riktigt bra kvalité. Dock kräver det lite inställningar som måste göras manuellt.

tensora

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 maj 2021 kl. 06:31:46
Du har flera möjliga felkällor i den konfigurationen. Först från analog video till HDMI, sen från HDMI till USB, sen från USB till något program som ska koda in och spara ner resultatet på hårddisken.

Någonstans i kedjan tycks synken gå förlorad, så det inte är den ursprungliga videokällan som "håller i taktpinnen", utan inspelningsprogrammet som "kör sitt eget race" och tittar på sin egen klocka för att avgöra när det är dags att fånga en bild.

Om du tycker att det ser lite hackigt ut är det förmodligen så. För att vara säker tycker jag att du ska ta in slutresultatet i ett program där du kan stega enstaka bilder fram och tillbaka för att kontrollera om du har dubblerade och/eller saknade bildrutor. Jag brukar använda VirtualDub för det ändamålet.

Antagligen hade det fungerat bättre med en dongel som går direkt från analog video till USB utan att ta omvägen över HDMI. Det brukar även följa med mjukvara så man slipper tredjepartsprogram som t.ex. OBS. Jag vet inte hur bra OBS är på att spela in från externa videokällor, men jag har testat skärminspelning med ganska uselt resultat.

När jag själv digitaliserar VHS-band använder jag en fristående hårddiskinspelare och DVD-brännare, Pioneer DVR-520H, som vid det här laget har 16-17 år på nacken, men som fortfarande fungerar oklanderligt. Jag spelar in på hårddisken, bränner till en DVD-skiva och rippar skivan i datorn med MakeMKV. Kanske lite omständligt, men det ger perfekt och helt "hackfritt" resultat.

Det bör gå att få tag på en sådan (eller liknande) maskin för en spottstyver numera, t.ex. på Tradera eller ebay. Just nu finns en auktion på Tradera med utropspris 299 kronor (tyvärr utan fjärrkontroll som i så fall måste anskaffas på annat håll):
https://www.tradera.com/item/170206/465177890/pioneer-dvd-recorder-dvr-520-h-s-med-80gb-harddisk
Se dock upp med amerikanska säljare eftersom deras apparater är anpassade för 110 volt och DVD region 1!
Pioneer DVR-720H är samma maskin, men med större hårddisk.

Tack för tipset men tror att det är lite för omständigt för mig just nu. Min vhs hade faktiskt dvd-inspelning och överföring mellan formaten men dvd-spelaren gick sönder nyligen. Kanske kunde man laga lasern enkelt på något sätt?

Jag råkade stoppa i en köpvhs och det går ju inte att spela in på dem om man inte tar bort nån liten flik typ så den stod och malde och förstörde förmodligen därför lasern. Funderar på att kolla om den går att laga.

tensora

Citat från: papperskorg skrivet  7 maj 2021 kl. 21:41:29
Jag har digitaliserat med OBS i flera år och det är ett rätt kraftfullt program som gett riktigt bra kvalité. Dock kräver det lite inställningar som måste göras manuellt.

OBS är bra men fattar inte varför det ska vara så svårt att fånga "ynka" 25fps utan hack : p Hur som helst, jag testade ställa in capture på 120 fps och nu ser det nästan felfritt ut för det mesta men tycker mig fortfarande se sånt som inte hackar i originalkasetten xD Dock blir filstorleken ganska stor så skulle helst undvika att fånga med 120 fps.

tensora

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 maj 2021 kl. 06:31:46
Du har flera möjliga felkällor i den konfigurationen. Först från analog video till HDMI, sen från HDMI till USB, sen från USB till något program som ska koda in och spara ner resultatet på hårddisken.

Någonstans i kedjan tycks synken gå förlorad, så det inte är den ursprungliga videokällan som "håller i taktpinnen", utan inspelningsprogrammet som "kör sitt eget race" och tittar på sin egen klocka för att avgöra när det är dags att fånga en bild.

Om du tycker att det ser lite hackigt ut är det förmodligen så. För att vara säker tycker jag att du ska ta in slutresultatet i ett program där du kan stega enstaka bilder fram och tillbaka för att kontrollera om du har dubblerade och/eller saknade bildrutor. Jag brukar använda VirtualDub för det ändamålet.

Sen ser jag också att modellen på tradera inte verkar ha vhs-uppspelning. Hur ska man då spela in från bandet till hårddisken egentligen?

Antagligen hade det fungerat bättre med en dongel som går direkt från analog video till USB utan att ta omvägen över HDMI. Det brukar även följa med mjukvara så man slipper tredjepartsprogram som t.ex. OBS. Jag vet inte hur bra OBS är på att spela in från externa videokällor, men jag har testat skärminspelning med ganska uselt resultat.

När jag själv digitaliserar VHS-band använder jag en fristående hårddiskinspelare och DVD-brännare, Pioneer DVR-520H, som vid det här laget har 16-17 år på nacken, men som fortfarande fungerar oklanderligt. Jag spelar in på hårddisken, bränner till en DVD-skiva och rippar skivan i datorn med MakeMKV. Kanske lite omständligt, men det ger perfekt och helt "hackfritt" resultat.

Det bör gå att få tag på en sådan (eller liknande) maskin för en spottstyver numera, t.ex. på Tradera eller ebay. Just nu finns en auktion på Tradera med utropspris 299 kronor (tyvärr utan fjärrkontroll som i så fall måste anskaffas på annat håll):
https://www.tradera.com/item/170206/465177890/pioneer-dvd-recorder-dvr-520-h-s-med-80gb-harddisk
Se dock upp med amerikanska säljare eftersom deras apparater är anpassade för 110 volt och DVD region 1!
Pioneer DVR-720H är samma maskin, men med större hårddisk.

Anders M Olsson

Citat från: tensora skrivet  9 maj 2021 kl. 05:06:22
OBS är bra men fattar inte varför det ska vara så svårt att fånga "ynka" 25fps utan hack : p Hur som helst, jag testade ställa in capture på 120 fps och nu ser det nästan felfritt ut för det mesta men tycker mig fortfarande se sånt som inte hackar i originalkasetten xD Dock blir filstorleken ganska stor så skulle helst undvika att fånga med 120 fps.

Det är inte svårt att fånga 25fps utan hack, men det förutsätter naturligtvis att både hårdvaran och mjukvaran är med på noterna. Jag får väl tro er när både du och papperskorg säger att OBS är ett bra program. Själv har jag inte riktigt samma goda erfarenhet, så jag skulle nog testa något annat alternativ också.

Jag misstänker att synken försvinner redan i någon av de dubbla "burkar" du har mellan VHS-spelaren och datorn. Då spelar det förstås ingen roll hur bra fångstprogrammet är eller vilka inställningar du gör där, för det kommer ändå aldrig att bli rätt.

Att höja bildfrekvensen kanske gör så att det ser lite bättre ut, men det löser inte grundproblemet. Dessutom kan du få nya problem p.g.a. att datorn kanske inte hinner koda i 120fps. Då kan du förlora bildrutor av den anledningen. Det kommer dessutom att påverka eventuell framtida användning av filerna. Säg t.ex. att du vill bränna ut programmen på en DVD. Då måste du konvertera ner bildfrekvensen igen, och då kommer problemet tillbaka.

Synd att din kombinerade VHS med DVD-inspelare inte fungerar. Den hade förmodligen gett mycket bättre resultat.

Om du har många band att digitalisera tycker jag nog att det borde vara värt att lägga ner lite tid och pengar på att fixa något som fungerar bra innan du börjar arbeta med själva överföringen.