Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

lucky luke - hur många dubbningar finns det?

Startat av TonyTonka, 23 februari 2011 kl. 22:10:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

det finns säkert redan en tråd om detta, men jag orkar inte leta.

hur många dubbar finns det med lucky luke och vilka gör rösterna?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Mysan

Finns i allafall en med Peter Wanngren som Lucky Luke (KM)

_Alexander_

Antar att det tv-serien som det syftas på...?

Det finns åtminstone ytterligare en dubbning gjord av Mediadubb International (som visades på Tv1000), som verkar ha dubbat hela serien, men jag är inte säker.
Deras dubbning av säsong 2 används på DVD-utgåvorna i alla fall, och KM Studios används i säsong 1-avsnitten.
Jag har avsnitt 16 från Tv1000 med Mediadubbs dubbning, så det är väl inte omöjligt att hela säsongen dubbades om...

Mediadubbs dubbning klår i alla fall KM Studios med hästlängder, med bl.a Gunnar Ernblad, Tommy Nilsson, Louise Raeder, Per Sandborgh, Johan Hedenberg och Mattias Knave i rollerna.

Pigge

Jag har ett starkt minne av att Peter Harrysson dubbade Averell och det måste varit när serien sändes i SVT på 80-talet nån gång men det var längesen och jag kanske minns fel.

Anders

Jag känner i alla fall till tre olika röster till Lucky Luke; Peter Wanngren, Jan Nygren och Leif Ahrle.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Sen får man ju inte glömma bort de två långfilmerna; Lucky Luke rensar stan (även kallad Lucky Luke - Västerns tuffaste cowboy) och Lucky Luke i Bröderna Daltons hämnd; som båda två dubbades på 1970-talet. I den sistnämnda filmen var det Leif Ahrle som gjorde Lucky Lukes röst, men den första filmen hade en mycket intressant dubbning där imitatören Olof Buckard gjorde samtliga röster i hela filmen (både manliga och kvinnliga).

Elios

En så länge finns det väl fyra dubbningar men undrar om det kommer en ny Lucky Luke film nån gång vilket dubbningsbolaga det blir!?

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 29 april 2022 kl. 15:57:51
En så länge finns det väl fyra dubbningar men undrar om det kommer en ny Lucky Luke film nån gång vilket dubbningsbolaga det blir!?
Det är omöjligt att ens gissa på utan att veta vilken distributör som kommer att ge ut den filmen - oftast är det ju vilken distributör det är som styr vilken dubbningsstudio de anlitar, vilket även kan förändras över tid, men när det inte ens finns någon ny film kan man ju inte ens gissa vilken distributör som i så fall kommer ge ut den i Sverige.

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 29 april 2022 kl. 15:57:51
En så länge finns det väl fyra dubbningar men undrar om det kommer en ny Lucky Luke film nån gång vilket dubbningsbolaga det blir!?
Vem har sagt att en ny Lucky Luke film ens skulle distribueras här? 2007 kom ju Tous à l'Ouest den kom till Danmark men inte hit...