Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lejonvakten (The Lion Guard)

Startat av moviefan, 16 februari 2016 kl. 19:33:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 april 2018 kl. 22:20:20
Nu har jag äntligen fått så kallade Contract Inventory Sheets till säsong 1 av Lejonvakten. Det är alltså en förteckning över samtliga skådespelare och vilka rollfigurer de spelar i respektive avsnitt, som dubbningsstudiorna sammanställer och skickar till Disney när dubbningen av en säsong är avslutad.

Svenska, norska, danska och finska listor är bifogade här. :)

Det enda frågetecknet är väl vilken avsnittsordning som man gått efter när man anger avsnittsnummer. Min gissning är produktionsordning, eftersom det verkar vara den ordningen som Disney Channel utgått ifrån i deras avsnittsnumrering, men jag har inte kollat upp saken närmare - det borde väl dock vara ganska enkelt att ta reda på, genom att kolla upp i vilka avsnittsnummer enligt respektive ordning (ursprunglig visningsordning och produktionsordning) som olika rollfigurer medverkar.

Det de på listan kallar för "Short 1 - 10" antar jag innebär kortfilmsserien It's UnBungalievable, som sändes på Disney Channel under en väldigt kort period (tror det var två veckor) för någon månad sedan.

Någon lista för säsong 2 är inte klar än, så antingen är den säsongen inte färdigdubbad än eller också har inte dubbningsstudion hunnit sammanställa informationen än.

Tack så erhört mycket Daniel.   :D


Säsong 2 har förresten börjat visas på Disneydags på Barnkanalen.
Glädjande nyheter i avsnittet som jag såg "The Savannah Summit" är att Svante Thuresson och Johan Schinkler har kommit tillbaka som Rafiki och Mufasa.  :)

Kloppstock

#181
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 april 2018 kl. 22:20:20
Nu har jag äntligen fått så kallade Contract Inventory Sheets till säsong 1 av Lejonvakten. Det är alltså en förteckning över samtliga skådespelare och vilka rollfigurer de spelar i respektive avsnitt, som dubbningsstudiorna sammanställer och skickar till Disney när dubbningen av en säsong är avslutad.

Svenska, norska, danska och finska listor är bifogade här. :)

Det enda frågetecknet är väl vilken avsnittsordning som man gått efter när man anger avsnittsnummer. Min gissning är produktionsordning, eftersom det verkar vara den ordningen som Disney Channel utgått ifrån i deras avsnittsnumrering, men jag har inte kollat upp saken närmare - det borde väl dock vara ganska enkelt att ta reda på, genom att kolla upp i vilka avsnittsnummer enligt respektive ordning (ursprunglig visningsordning och produktionsordning) som olika rollfigurer medverkar.

Det de på listan kallar för "Short 1 - 10" antar jag innebär kortfilmsserien It's UnBungalievable, som sändes på Disney Channel under en väldigt kort period (tror det var två veckor) för någon månad sedan.

Någon lista för säsong 2 är inte klar än, så antingen är den säsongen inte färdigdubbad än eller också har inte dubbningsstudion hunnit sammanställa informationen än.
Jag ladda ner samtliga av dina länkar och öppna i Excel, och inga skådisar nämns, enbart den yttre skaran utav scenarbetarna upprepas
genom samtliga doku, vad har jag gjort för fel?

Det verkar som att dubbningsbolaget tar in röster.....om avsaknaden av rätt röster, fast vi ska inte vara nöjda med Thuresson & Schinkler
förrän också Jennerfors nerstörtar i fördärvet till förmån För Ådahl (kanske skulle dom pinsamma musikal-insticken bli mer uthärdliga)
och superdubbaren ;) Kayo ska vi ha tillbaks.
Samt bli av med den genomkasse Pumpa
Och skicka Öjebo genom patikelföryngraren så han får sin gamla klara röst tillbaka, eller om han kunde harkla sig.


Alexander

Citat från: Kloppstock skrivet 21 april 2018 kl. 10:09:34
Jag ladda ner samtliga av dina länkar och öppna i Excel, och inga skådisar nämns, enbart den yttre skaran utav scenarbetarna upprepas
genom samtliga doku, vad har jag gjort för fel?

Det verkar som att dubbningsbolaget tar in röster.....om avsaknaden av rätt röster, fast vi ska inte vara nöjda
förrän Jennerfors nerstörtar i fördärvet till förmån För Ådahl (kanske skulle dom pinsamma musikal-insticken bli mer uthärdliga)
och superdubbaren ;) Kayo ska vi ha tillbaks.
Samt bli av med den genomkasse Pumpa.

Skådisar finns under de andra flikarna i dokumenten "Sheet 2, 3, 4 m.fl.  :)

Kloppstock

#183
Citat från: Alexander skrivet 21 april 2018 kl. 10:12:15
Skådisar finns under de andra flikarna i dokumenten "Sheet 2, 3, 4 m.fl.  :)
Jag förstår inte dina referens-ord, peka tack!
http://www.imagebam.com/image/c46f25829884643
Imnventory sheet dokut ser likadant ut

Alexander

#184
Citat från: Kloppstock skrivet 21 april 2018 kl. 10:31:07
Jag förstår inte dina referens-ord, peka tack!
http://www.imagebam.com/image/c46f25829884643
Imnventory sheet dokut ser likadant ut

Längst ner till vänster finns 8 flikar med namnen "Sheet 1, Sheet 2, Sheet 3, Sheet 4 m.m. Ser du dem?
Klicka på dem så dyker skådespelarnas roller upp.


Daniel Hofverberg

Som Alexander säger ska det i både Excel och dess gratismotsvarigheter (OpenOffice och LibreOffice) gå att klicka på flikarna, för att få upp de andra arken i kalkylbladet. Det är det här stuket som används på alla Disneys Contract Inventory Sheets, där dubbningsstudiorna fyller på med fler blad efter behov för att kunna rymma alla skådespelare och rollfigurer.

Citat från: Alexander skrivet 21 april 2018 kl. 10:00:37
Tack så erhört mycket Daniel.   :D
Ingen orsak. :)

Har du lyckats komma fram till huruvida de listade avsnittsnumren utgår ifrån produktionsordning eller ursprunglig visningsordning? Jag gissar på det förstnämnda, men har inte själv orkat jämföra än...

Är det fler Disney-serier du eller någon annan är intresserad av listor till, så är det bara ni säger till så vidarebefordrar jag era önskemål till Disney i Köpenhamn. Bäst är det alltså om det rör sig om säsonger som är färdigdubbade, för då bör det finnas sådana här Inventory Sheets som ska innehålla samtliga skådespelare och rollfigurer. Vid säsonger som fortfarande dubbas kan man nog på sin höjd få fram traditionella creditlistor, där bara de största rollfigurerna namnges och resten av ensemblen bara listas i grupp.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 april 2018 kl. 12:21:35

Är det fler Disney-serier du eller någon annan är intresserad av listor till, så är det bara ni säger till så vidarebefordrar jag era önskemål till Disney i Köpenhamn. Bäst är det alltså om det rör sig om säsonger som är färdigdubbade, för då bör det finnas sådana här Inventory Sheets som ska innehålla samtliga skådespelare och rollfigurer. Vid säsonger som fortfarande dubbas kan man nog på sin höjd få fram traditionella creditlistor, där bara de största rollfigurerna namnges och resten av ensemblen bara listas i grupp.

Jag är intresserad av en lista till Sofia den första. :)

Sen vet jag inte, har första säsongen av DuckTales sänts klart ännu?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander

#187
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 april 2018 kl. 12:21:35
Som Alexander säger ska det i både Excel och dess gratismotsvarigheter (OpenOffice och LibreOffice) gå att klicka på flikarna, för att få upp de andra arken i kalkylbladet. Det är det här stuket som används på alla Disneys Contract Inventory Sheets, där dubbningsstudiorna fyller på med fler blad efter behov för att kunna rymma alla skådespelare och rollfigurer.
Ingen orsak. :)

Har du lyckats komma fram till huruvida de listade avsnittsnumren utgår ifrån produktionsordning eller ursprunglig visningsordning? Jag gissar på det förstnämnda, men har inte själv orkat jämföra än...

Är det fler Disney-serier du eller någon annan är intresserad av listor till, så är det bara ni säger till så vidarebefordrar jag era önskemål till Disney i Köpenhamn. Bäst är det alltså om det rör sig om säsonger som är färdigdubbade, för då bör det finnas sådana här Inventory Sheets som ska innehålla samtliga skådespelare och rollfigurer. Vid säsonger som fortfarande dubbas kan man nog på sin höjd få fram traditionella creditlistor, där bara de största rollfigurerna namnges och resten av ensemblen bara listas i grupp.

Skulle gissa på produktion, det är inte i visningsordning iallafall för enligt listan (kollar på avsnitten Jasiri dyker upp i) verkar avsnittet "Never judge a hyena by its spots" vara listat som avsnitt 5 och "Lion of the outlands" som avsnitt 23.
"Never judge a hyena by its spots "var det första avsnittet som sändes efter specialavsnittet "Ryter igen".


TonyTonka

Citat från: TonyTonka skrivet 21 april 2018 kl. 14:06:10
Jag är intresserad av en lista till Sofia den första. :)

Sen vet jag inte, har första säsongen av DuckTales sänts klart ännu?  ???

Det skulle också vara intressant att se en sådan lista till Musses Klubbhus för att få veta röster till  mindre roller som te.x Mortimer Mus och Jätten Willie.

Musse och Racergänget samt Musse Pigg (kortfilmsserien från 2013-framåt) hade också varit rolig att få sådana röstlistor till, men jag vet inte om mer än en säsong har gjorts av den först nämnda än så länge.

Jag misstänker också att Hos Musse är för gammal för att ha en sådan lista? :/
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 21 april 2018 kl. 10:00:37
Glädjande nyheter i avsnittet som jag såg "The Savannah Summit" är att Svante Thuresson och Johan Schinkler har kommit tillbaka som Rafiki och Mufasa.  :)

Är du verkligen säker på det? För jag vill minnas att jag såg avsnittet på Disney Junior årsskiftet 2017/2018 (när det var frivisning) och minns inte att jag hörde de rösterna där, men kan mycket väl ha fel...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 april 2018 kl. 21:07:43
Är du verkligen säker på det? För jag vill minnas att jag såg avsnittet på Disney Junior årsskiftet 2017/2018 (när det var frivisning) och minns inte att jag hörde de rösterna där, men kan mycket väl ha fel...
Svante Thuresson och Johan Schinkler stod båda två med på creditlistan efter sluttexterna, om än bara under "Övriga röster", så nog bör det vara ganska klart att de spelade Rafiki respektive Mufasa.

Jag har dock knappt sett någonting av säsong 2, så jag kan inte uttala mig om det här var engångsföreteelse eller om de tagit över rollerna "permanent" i säsong 2.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 april 2018 kl. 22:16:59
Svante Thuresson och Johan Schinkler stod båda två med på creditlistan efter sluttexterna, om än bara under "Övriga röster", så nog bör det vara ganska klart att de spelade Rafiki respektive Mufasa.

Jag har dock knappt sett någonting av säsong 2, så jag kan inte uttala mig om det här var engångsföreteelse eller om de tagit över rollerna "permanent" i säsong 2.

Jag har sett ett flertal avsnitt ur säsong 2, men det var slutet av förra året, samt början av detta året, när det var frivisning på Disney-kanalerna...

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 21 april 2018 kl. 20:53:57
Det skulle också vara intressant att se en sådan lista till Musses Klubbhus för att få veta röster till  mindre roller som te.x Mortimer Mus och Jätten Willie.

Musse och Racergänget samt Musse Pigg (kortfilmsserien från 2013-framåt) hade också varit rolig att få sådana röstlistor till, men jag vet inte om mer än en säsong har gjorts av den först nämnda än så länge.

Jag misstänker också att Hos Musse är för gammal för att ha en sådan lista? :/
Jag vet faktiskt inte när Disney började med att begära in Inventory Sheets, och heller inte hur långt bakåt i tiden de har sparat sådana, men precis som du skulle jag ärligt talat också misstänka att Hos Musse är för gammal...

Jag vet faktiskt inte om den första säsongen av Musse och racergänget är färdigdubbad eller inte, och jag har ärligt talat inte riktigt full koll på vilka avsnitt som har sänts av den på senare tid, men det är värt ett försök. Musse Pigg håller jag med vore mycket intressant med Inventory Sheets till; jag ska höra med Disney. :)

Alexander

#193
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 april 2018 kl. 12:21:35
Som Alexander säger ska det i både Excel och dess gratismotsvarigheter (OpenOffice och LibreOffice) gå att klicka på flikarna, för att få upp de andra arken i kalkylbladet. Det är det här stuket som används på alla Disneys Contract Inventory Sheets, där dubbningsstudiorna fyller på med fler blad efter behov för att kunna rymma alla skådespelare och rollfigurer.
Ingen orsak. :)

Har du lyckats komma fram till huruvida de listade avsnittsnumren utgår ifrån produktionsordning eller ursprunglig visningsordning? Jag gissar på det förstnämnda, men har inte själv orkat jämföra än...

Är det fler Disney-serier du eller någon annan är intresserad av listor till, så är det bara ni säger till så vidarebefordrar jag era önskemål till Disney i Köpenhamn. Bäst är det alltså om det rör sig om säsonger som är färdigdubbade, för då bör det finnas sådana här Inventory Sheets som ska innehålla samtliga skådespelare och rollfigurer. Vid säsonger som fortfarande dubbas kan man nog på sin höjd få fram traditionella creditlistor, där bara de största rollfigurerna namnges och resten av ensemblen bara listas i grupp.

Daniel, jag har hittat ordningen av avsnitten som stämmer överens med Inventory sheetet från Disney Character Voices.  :)

http://www.radiotimes.com/tv-programme/e/d4stry/the-lion-guard-episode-guide/

Anders M Olsson

Citat från: Alexander skrivet 22 april 2018 kl. 17:13:10
Daniel, jag har nu hittat ordningen av avsnitten som stämmer överens med Inventory sheetet från Disney Character Voices.  :)

http://www.radiotimes.com/tv-programme/e/d4stry/the-lion-guard-episode-guide/

Den listan är i produktionsordning, och den stämmer även överens med SVTs visningsordning. SVT har vanligtvis för vana att visa Disneyserierna i produktionsordning, även om det ibland kan ske undantag från den regeln.

Det är väl också det mest logiska. Produktionsnumren ändrar sig ju inte även om man skulle få för sig att kasta om visningsordningen.