Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vilket DuckTales-intro är bäst?

Startat av TonyTonka, 8 januari 2022 kl. 17:22:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ja, vilket intro är bäst?

Ankliv (Media Dubbs version)
10 (71.4%)
Knattar (KM Studio)
0 (0%)
Reboot-introt
1 (7.1%)
Jag tycker alla tre är lika bra
3 (21.4%)
Annan
0 (0%)

Antal personer som röstat: 14

TonyTonka

Ja, vilken är bäst enligt er?

Själv tycker jag mest om Ankliv-versionen eftersom att texten ligger närmare originalet. Dessutom växte jag upp med flera vhs:er med DuckTales med det introt.

För övrigt märkte jag att Media Dubb-texten användes på musiksagorna med DuckTales, fast med Haakon Pedersen som sångare i stället för Thomas Vikström.

Motivera gärna era val, det blir roligare att läsa tråden då. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

MOA

Måste nog säga Media Dubb för att jag är obekant med dom andra versionerna

Steffan Rudvall

Jag måste säga att Media Dubbs Ankliv är den bästa. Den är mest lik originalet och följer bilden till skillnad från KM Studios versioner. Disney verkar ju också hålla med mig eftersom att dem i åratal nu bara har använt Ankliv intro även för avsnitt dubbade av KM.

Zebastian

Citat från: TonyTonka skrivet  8 januari 2022 kl. 17:22:45
Ja, vilken är bäst enligt er?

Själv tycker jag mest om Ankliv-versionen eftersom att texten ligger närmare originalet. Dessutom växte jag upp med flera vhs:er med DuckTales med det introt.

För övrigt märkte jag att Media Dubb-texten användes på musiksagorna med DuckTales, fast med Haakon Pedersen som sångare i stället för Thomas Vikström.

Motivera gärna era val, det blir roligare att läsa tråden då. :)
Det finns flera svenska versioner

https://youtu.be/35L1O8k8TbY

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet  8 januari 2022 kl. 21:09:24
Det finns flera svenska versioner

https://youtu.be/35L1O8k8TbY
KM Studio har av någon anledning spelat in deras version av introt två gånger med samma text fast vissa rader har bytt plats.

Anders

Anders Öjebo i all ära, men jag tycker att texten i "Joakim Von Anka och tre knattar" är långt ifrån lika ikonisk som den i "Ankliv". Jag gillade speciellt biten "Bovar och propellerplan" när jag var liten.

Jag har nog inte ens hört den svenska versionen av rebooten. Jag har faktiskt inte sett den serien förutom några småklipp på YouTube.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Lillefot

Media Dubbs version på långa vägar. Som nämnt av tidigare medlemmar så håller det säg närmare de engelska sångtexterna, och har också i mina ögon ett bättre flyt i själva sången.

KMs sångtexter fungerar, men är mycket mer fritt skrivna och behåller inte samma andemening (exempelvis genom att byta ut Ankliv mot knattar). Jämfört med deras intro-låtar av exempelvis Nya Äventyr med Nalle Puh, Långbens Galna Gäng och Bumbibjörnarna så är de inte heller särskilt ikoniska. Ironiskt då jag personligen föredrar KMs dubbning när det gäller röstvalen till ett antal av karaktärerna.

Rebooten har jag knappt sett något av, men den svenska introlåten är fullt godkänd och håller en bra balans mellan Media Dubbs sångtexter och samtidigt nyskrivna verser för att passa den nya serien.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Scoobydoofan1

Citat från: Lillefot skrivet 27 augusti 2023 kl. 13:43:33Media Dubbs version på långa vägar. Som nämnt av tidigare medlemmar så håller det säg närmare de engelska sångtexterna, och har också i mina ögon ett bättre flyt i själva sången.

KMs sångtexter fungerar, men är mycket mer fritt skrivna och behåller inte samma andemening (exempelvis genom att byta ut Ankliv mot knattar). Jämfört med deras intro-låtar av exempelvis Nya Äventyr med Nalle Puh, Långbens Galna Gäng och Bumbibjörnarna så är de inte heller särskilt ikoniska. Ironiskt då jag personligen föredrar KMs dubbning när det gäller röstvalen till ett antal av karaktärerna.

Rebooten har jag knappt sett något av, men den svenska introlåten är fullt godkänd och håller en bra balans mellan Media Dubbs sångtexter och samtidigt nyskrivna verser för att passa den nya serien.
Det som är skriven tidigare, mediadubb Ankliv är en bra introlåg.