Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tecknade och Riktiga Versioner

Startat av Elios, 17 april 2019 kl. 20:25:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 april 2019 kl. 23:47:11
Är Aladdin med i filmen? Hade jag ingen aning om... Jag trodde att han förutom Aladdin franschisen bara hade medverkat i Casper från 1995... (Jöback kommer alltid att vara synonym till Aladdin för mig och jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom i någon annan roll än just Aladdin)
Nej han är inte med i Stuart Little. Elios menar ju att han gör en av rösterna där. Han gör Stuarts röst i filmerna ;)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 19 april 2019 kl. 06:39:07
Nej han är inte med i Stuart Little. Elios menar ju att han gör en av rösterna där. Han gör Stuarts röst i filmerna ;)

Ja, jag vet redan det, men det var en retorisk fråga eftersom jag som sagt aldrig kommer att kunna föreställa mig Jöback som någon annan roll än Aladdin... (har sett Stuart 1 & 2 för många år sedan)

Personligen hade jag nog hellre valt antingen Dick Eriksson, Nick Atkinson, Niclas Wahlgren eller Michael Blomqvist till den rollen...

Det är ganska få skådespelare som jag ser som så starka synonymer till en viss karaktär att de knappast skulle fungera i någon annan roll och förutom Peter Jöback som Aladdin har jag så känner jag även samma sak med följande;

- Johan Lindqvist; jag har svårt att tänka mig honom i så många andra roller än Långben

- Jörgen Lantz; jag har svårt att tänka mig honom i så många andra roller än Nasse och Sasha (och såklart även Björne)

- Bruno Wintzell; jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom som någon annan än Prins Florian

- Georg Rydeberg; jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom som någon annan än Magiska Spegeln

- Lil Terselius; jag kommer aldrig kunna föreställa mig henne som någon annan än Onda Drottningen

- Dagmar Olsson; jag kommer aldrig kunna föreställa mig henne i någon annan roll än Elefant-Matriarken

- Inger Juel; jag kommer aldrig kunna föreställa mig henne i någon annan roll än Catty

- Alice Babs; jag har svårt att tänka mig henne i så många andra roller än Askungen (möjligtvis med undantag för Mary Poppins)

- Björn Forsberg; jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom i någon annan roll än Prins Charming

- Kristina Adolphson; jag kommer aldrig kunna föreställa mig henne i någon annan roll än Styvmodern Lady Tremaine (av det jag hört är hon fullt godkänd som Anita i originaldubbningen, men inte mer)

- Gunnel Sporr; jag kommer aldrig kunna föreställa mig henne i någon annan roll än Gabriella

- Thomas Oredsson; jag har svårt att tänka mig honom i så många andra roller än Hattmakaren (möjligtvis med undantag för Farbror Albert, vilket isåfall hade passat bra som referens till Ed Wynn)

- Ann-Kristin Hedmark; jag kommer aldrig kunna föreställa mig henne i någon annan roll än Peggy

- Agneta Prytz; jag kommer aldrig kunna föreställa mig henne i någon annan roll än Fina

- Michael Börstell; jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom i någon annan roll än Jeppe (han är helt okej i rollen även om jag anser att Johan Wahlström är snäppet vassare)

- Beppe Wolgers; jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom i några andra roller än Baloo och Lille John (inom svenska filmer är han förknippad med Efraim Långstrump och även i Beppes Godnattstund)

- Rolf Bengtsson; jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom i några andra roller än Baloos sångröst och Alan-i-Dalen

- Leppe Sundevall; jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom i några andra roller än Kung Louie, Scat Cat och Jim Kråka

- Arne Källerud; jag har svårt att tänka mig honom i så många andra roller än Överste Hathi, Napoleon och Kungen (möjligtvis några andra roller, men inte alltför många, kanske Kung Lejonidas)

- Hanny Schedin; jag har svårt att tänka mig henne i så många andra roller än Winifred (även om jag också gillar hennes prestation Kökspigan, hon var också helt okej som Indiankvinnan i originaldubbningen, men inte mer)

- Ulf Lindqvist är så starkt förknippad med en av Elefanterna i Djungelboken att han knappast skulle fungera i någon annan roll

- Gunnar "Knas" Lindqvist och Carl-Axel Elfving är så starkt förknippade med Gamarna Flaps och Ziggy att de knappast skulle fungera i några andra roller

- Ulla Neuman är så starkt förknippad med Shanti i Djungelboken att hon knappast skulle fungera i någon annan roll

- Barbro Nordin; jag kommer aldrig kunna föreställa mig henne i någon annan roll än Madame Adelaide Bonfamille

- John Elfström; jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom i någon annan roll än Advokaten Goerge Hautecourt (förresten så var han väl med i Åsa-Nisse filmerna?)

- Bernt Dahlbeck; jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom i någon annan roll än Lille Johns sångröst

- Kerstin Wolgers; jag kommer aldrig kunna föreställa mig henne i några andra roller än Mor Mus och Ella-Maj

- Birgit Carlstén; jag kommer aldrig kunna föreställa mig henne i några andra roller än Stormamma

- Sissel Kyrkjebø; jag kommer aldrig kunna föreställa mig henne i någon annan roll än Ariel

- Claes Thelander; jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom i någon annan roll än Grimsby

- Sissela Kyle; jag kommer aldrig kunna föreställa mig henne i någon annan roll än Carlotta

- Sofia Källgren; jag kommer aldrig kunna föreställa mig henne i någon annan roll än Belle (hon är helt okej som Odette, men där föredrar jag ändå Charlotte Ardai Jennefors)

- Tommy Körberg; jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom i någon annan roll än Odjuret (även om jag gillar honom som Micke)

- Siv Wennberg; jag har svårt att tänka mig henne i så många andra roller än Tant Garderob

- Mikael Samuelsson; jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom i någon annan roll än Jafar

- Peter Rangmar, Per Fritzell & Jan Rippe; jag har svårt att tänka mig dem i så många andra roller än Timon och Pumbaa

- Heléne Lundström; jag kommer aldrig kunna föreställa mig henne i någon annan roll än Pocahontas

- Rune Ek; jag har svårt att tänka mig honom i så många andra roller än Slinky

- Håkan Hagegård; jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom i någon annan roll än Ärkediakonen

- Max Von Sydow; jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom i någon annan roll än Zeus

- Divina Sarkany; jag kommer aldrig kunna föreställa mig henne i någon annan roll än Mulan

- Lena Endre; jag kommer aldrig kunna föreställa mig henne i någon annan roll än Kala

- Ewert Ljusberg; jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom i någon annan roll än Kapten Gantu

- Ingemar Wallén; jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom i någon annan roll än Blås

- Pauline Kamusewu; jag kommer aldrig kunna föreställa mig henne i någon annan roll än Tiana

- Måns Zelmerlöw; jag har svårt att tänka mig honom i någon annan roll än Flynn Rider (även om jag gillar honom som Branch i Trolls)

- Erik Segerstedt; jag kommer aldrig kunna föreställa mig honom i någon annan roll än Hans

(med reservation för att jag kan ha glömt ett fåtal)

Annars är det ändå ytterst få personer som jag inte kan tänka mig i andra roller...

Men nu kommer vi lite utanför ämnet, jag ska så småningom säga mitt angående tecknade och spelfilmer...

E

Citat från: Elios skrivet 18 april 2019 kl. 23:42:09
Vem spelar Margalow då?
Fast jag trodde att Falken dog i tvåan???
Är det förresten James Woods som spelar han i originalet?  ::)
Vet inte vem som dubbar Margalow men det är inte Pernilla Wahlgren iallafall

Falken säger sig i tv-serien att han flydde från Monty innan han tänkte äta upp honom när han landade i papperskorgen

Falkens originalröst görs av Pat Fraley

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 19 april 2019 kl. 10:26:57
Vet inte vem som dubbar Margalow men det är inte Pernilla Wahlgren iallafall

Falken säger sig i tv-serien att han flydde från Monty innan han tänkte äta upp honom när han landade i papperskorgen

Falkens originalröst görs av Pat Fraley

Jaha okej. Men i filmen så spelas han av James Woods som också gjort Hades.  ::)

Elios

#19
Naturligtvis så är ju inte Aladdin med i Stuart Little. Du skämtade förstår jag. Men för mig är han synonym både med Stuart Little och Aladdin. Dock tycker jag som sagt det är lite synd att han inte dubbat fler gånger då han har en väldigt exceptionell röst som man får hybris av. Kan säga att jag har alltid haft lätt att blanda ihop honom med Björn Kjellmans röst. Då jag tycker att dem låter ganska lika. Och det är inte bara det när det gäller det, utan dem fyller även år samma dag, nämligen 4 juli.  ;D

Men jag tänkte då ta och fortsätta detta:

Djungelboken:

Ja detta är ju en kul idé nu när Disney på ALLVAR har börjat göra någon typ av ''remakes'' på sina tidigare klassiker.
Den som dem helt klart började med att satsa på den här grejen blev ju då Djungelboken som regisserades av Jon Favreau som också kommer göra den nya Lejonkungen som kommer senare i år.
Själv har jag inte alltid varit jätte så fascinerad att man ska göra om sina klassiker på ett annat vis än dem som var.
Men jag tycker dock det är väldigt spännande och se det från ett ''riktigt'' perspektiv.
Iallafall så har ju Djungelboken gjorts i en massa olika versioner.
Och för att nämna alla jag kan komma på så gjordes ett en redan 1942 tror jag sen kom det en som hette Mowgli & Baloo, Djungelboken en japansk tecknad version, Mowglis Äventyr, Disney TV-Serien Lilla Djungelboken, Sommarlovmorgons egna Djungelboken (TV-Serie) (denna dock undrar jag lite bara om den inte producerats av Disney eller hur det nu ligger till ?), Mowgli Netflix, och för att inte tala om allas våran klassiker Djungelboken från 1967 och Djungelboken från 1994 respektive 2016.
Det har alltså redan gjorts, nu ska vi se här: 10 versioner (varav den uppföljare iform av Djungelboken 2), (men även säkert en version av Dingo Pictures, höhö!) av denna saga, som man verkligen kan undra på namnet borde den inte handla om en bok i en djungel som är värdefull?? Kanske?? Nej, skämt osidå men jag tycker att det nästan är lite för många versioner och ska jag vara ärlig så blir man ju ganska så trött på det till slut.
Men vad jag iallafall vet så har det gjorts fler versioner på t. ex. Oliver Twist, En Julsaga, Skattkammarön etc.
Man blir rejält trött på när sådant här görs om precis hela tiden man orkar liksom inte, iallafall jag!  :P
Däremot dem som jag skrev här tidigare jag fokuserar på är (riktig vs tecknad) Disneys Djungelboken (1967) och den som släpptes (2016) allra mest för där talar ju djuren vilket verkligen är kul för det är ju det som jag tycker gör historien mycket roligare.

Tycker att den tecknade är ju värsta klassikern.
Jag menar alla kan ju låtarna och det är liksom dom som sitter på hjärnan för alltid.  :P
När man hör dem för första gången som minns man dem för alltid.
T: OM: om man typ kanske har Alzheimer och är dement och senil så har man hört dem, det må jag lova. Man får följa liksom en bra snygg story men jag har dock inte sätt denna så många gånger faktiskt.
Jag är ju mer familjär med den på julafton som visas.
Det är en bra film och det tog verkligen lång tid innan man förstod att Shere Khan var skurken då han jag ju växte upp med Lilla Djungelboken där dem var vänner och höll ihop.
För det jag tycker är lite synd här är att man ju gärna där efter Lilla Djungelboken gärna skulle vilja veta vad var det som hände?
Varför blev Shere Khan så ond och likaså Kaa? Hur blev kung Louie en egoistisk kung? Är mest därför jag inte alltid gillat den serien då jag inte fattar varför alla hänger ihop som bästa vännerna för att senare frukta varandra för livet!? ???
Men över till filmerna så den från 2016 är för mig snyggt gjord och jag tycker man får en himla bra rysning i kroppen som är av spänning hela filmen igenom (blev dock sen en bit in i filmen när jag såg den på bio så missade typ lite i början kan man säga!  :-*)
Så ja jag vet inte men har hört att det ska komma kanske en uppföljare på denna och ja det skulle väl inte skada men då blir den ju ÄNNU mer uttjatad och besvärligt irriterande.
Likaså kan jag ha hört av en liten källa att även Mowgli som visas på Netflix nu kanske ska få en likaså.
Jag har dock inte sätt den ännu men där kan dem väl omöjligt sjunga Var nöjd med allt som livet ger och alla de klassiska sångerna där va?
Men jag tycker ju det är snyggare med 2016 års version men jag föredrar alltid den tecknade.

Den jag gillar: Tecknade.

EDIT: Jag vet att djuren talar även i Mowglis Äventyr fast där rör dem ju inte direkt på läpparna men jag tog inte och jämförde den med dem andra här för jag tycker inte den hör till historien lika mycket som Disneys gör och även i nya Mowgli talar dem men det är väl Warner Bros som gjort dem och ville bara hålla mig till Disney här. ;)
Vill ni andra jämföra andra Djungelboken versioner med varandra som är både tecknade och riktiga så är det helt okej för mig.
Men alla har ju inte dem klassiska sångerna som vad nöjd med allt som livet ger & Jag vill ju va som du!

Skönheten och Odjuret:

Minns att denna ja det tog lång tid innan jag faktiskt såg den då den släpptes ju två eller tre år innan jag föddes och minns vi hyrde den en gång men kom bara ihåg att jag tror det var att Odjuret var fångad vid en trappa vad jag minns och tror jag var så liten och blev för rädd så vet inte om jag då vågade se klart eller hur det nu var?
Men när jag iallafall såg hela och verkligen hela filmen (då var jag 9 år, skulle fylla 10 år) från början till slut så minns jag att jag verkligen ÄLSKADE DEN!
Fast det var dock en liten hållhake att jag såg faktiskt till en början minns jag det var då den förtrollande julen och den minns jag att jag såg på lite på det tråkiga fritids jag gick på då och tyckte väl animeringen sög och skurken var inte alls så ond som en Disney skurk ska vara då han var en levande orgel spelad av Bo Maniette.
Var okej men fattade ju senare att det inte var den riktiga filmen.
Såg sedan på Hos Musse-Skurkarna där en skurk som var väldigt biffig (ja nu sa man inte det då men aja) och långt hår uppsatt och tänkte hmm, vilken film är han med i?
Så såg jag ju självklart senare att den var Gaston och han var den ''elake, påstodde pojkvännen'' till Belle som enligt min mening är det riktiga ''Odjuret'' i den här filmen. Höhö!
När vi sen då fick reda på att det skulle komma en riktig version av den med Emma Watson skulle spela Belle så känner jag ju fan vad kul men att hon känns ju för ung.
Men då får vi ju även tillägga att Belle är vid tiden på den här filmen ska jag ha hört vara 17-19 år och enligt min mening ser hon i den tecknade versionen ut att kanske var 27-30 år eller lite äldre.
Likaså med Snövit, Askungen och Törnrosa har jag ska vara väldigt unga i sina filmer.
Dock hörde jag sen att när första teasern kom någon gång 2016 tror jag, så slog den tittarrekord på Youtube med kanske nästan en miljard views.
Så när jag sen såg det avslöjades mer och mer om hur dem skulle se ut och när jag såg den på bio tyckte jag den var helt fantastisk och man fick den här härliga känslan av skönhet som bara den filmen kan ge en med dem vackra sångerna och melodierna och man vill bara se mer.
Nu har jag dock hört att det inte ska komma någon uppföljare men jag klagar inte om dem gör det.
Dem får jättegärna också göra en med typ den förtrollande julen eller kanske en helt annan historia som dem kan hitta på om den utspelar sig före eller efter grundhistorien.
Så summan av kardemumman av den här så är det ju ingen tvekan om att jag tycker faktiskt allt känns bäst som tecknat då, men jag är ändå glad över att dem försökte göra Lumiere och Clocksworth så riktiga som möjligt.  ::) Likaså dem andra tekopparna.  ::)
Däremot var odjuret under all kritik. Han hade knappt någon utstrålning som i den tecknade och jag kunde inte alls se honom som den mer skrämmande odjuret som Tommy Körberg spelade.
Bra försök till möblerna men ack till odjuret.  >:(

Den jag gillar: Tecknade.

Dumbo:

Dessa två versioner har ju enligt mig helt olika storys men handlar ju ändå om en elefant vars öron är stora och han kan flyga men blir hånad för det.
Ett väldigt populärt ämne här på forumet har jag sätt är folks olika åsikter om de olika omdubbningarna.
Nu har ju inte detta så mycket med ämnet med att göra men jag vill ändå också säga min åsikt här för jag tror inte jag har gjort det men iallafall så vad jag minns har jag bara sätt den första omdubbningen som väl var år 1972 tror jag!?
Jag kan även ha sätt 98-års dubbning men minns som sagt inte.
Minns jag har 72-års dubbning inspelad men vad jag vet så spelades inte hela in men tack vare någon här på forumet som hade lagt ut ljudet från den så kunde jag genom en fil med filmen synka ihop den till en passande film.  ;D
Det ska dock sägas att jag önskat mig länge att man även kunnat se den första dubbningen med vad var det afroamerikaner som bodde i Sverige och dubbade det eller har jag fel!? Ändå så tycker jag att då hade det varit kul att kanske under en och samma kväll eller nej det blir för störigt men en för varje dag eller varannan dag så ser man den första dubbningen sen nästa den andra och sist den tredje så kan man sen till slut jämföra vilken man tyckte mest om så har man fått tre olika inblickar på en och samma film.  ;D Drömma kan man ju.  8)
Den nya såg jag faktiskt här om dan och tyckte den var väldigt bra faktiskt.
Det är ju som sagt Tim Burton feeling över hela och jag ser ju här är det mer människor som gör en mer story en själva Disney filmen som enligt min mening inte direkt har någon större karisma då Dumbo aldrig säger något i filmen, vilket han ju aldrig gör men den känns oftast bara helt stel och man ska bara följa en stackars elefant som blir mobbad och hånad för sina öron medans i den riktiga så får vi ju en story där det faktiskt är någon som vill tjäna stålar på honom och mer good vibes om man nu säger så.  :P

Den jag gillar: Riktiga.

Aladdin:

Jag måste nog vänta här när jag har sätt den nya men den verkar verkligen vara ja jag vet inte riktigt men det ska bli skitkul att se den iallafall.  ;D Tror inte jag kommer tycka om den lika mycket som originalet men ändå gilla den.
Av att döma efter trailern så ja den känns lovande men jag tycker verkligen inte att Will Smith är den som kommer passa som Anden. Jag tycker tyvärr att han är för olik den anden jag ser med Robin Williams.
Visst är det inte lätt men han kommer vara en helt annan ande än originalet och det kommer tyvärr bara vara en godkänd insats om man nu säger så men jag hoppas naturligtvis att jag har fel.  ::)

Den jag gillar: Det återstår att se!

Lejonkungen:

När jag hörde att det skulle göras en ny live-action av även Lejonkungen så jag blev ju inte direkt förvånad men tänker ju mig att dem har redan planerat en massa andra filmer redan och ska dem även lägga till Lejonkungen så får dem ju verkligen ligga i.
Men dem ser väl det som en Hakuna Matata! Hehe! xD
Detta är ju faktiskt utan tvekan min abzoluta favorit film från Disney. Jag föddes det året då denna kom ut 1994 och jag känner bara detta är min barndom som bara beskrivs i ett enda ord!  ;D
Inget kan slå hur mycket denna film är min barndom och så kommer det att vara.
Att det nu ska göras en live-action eller som jag säger den ''riktiga'' Lejonkungen så är det kanske lite synd att jag själv inte haft en son som hade fötts detta året för då hade hen utan tvekan säkert om ytterligare 25 år skrivit här på forumet att det hade varit deras favoritfilm för att dem föddes det året. Hehe, nej men det ska bli väldigt intressant att se denna och jag har väldigt höga förväntningar på den men jag tycker det är lite synd att dem inte verkar ta med sången Var Beredd då jag alltid  sjöng den när jag var liten.
Men den abzoluta favorit låten är ju Känn En Doft Av Kärleken i original Can You Feel The Love Tonight
då den är en av mina totala Disney favorit låtar världen över. Likaså Snart är det väl jag som är Kung ja dem har väldigt många bra låtar i denna filmen.
Det verkar dock som de allra flestas favorit i filmen är Circle Of Life. Inte för att jag alls fattar varför, den är ju inte dålig men långt ifrån samma klass som de andra jag skrev.
Då det gäller trailern så känns det som att dem hade faktiskt kunnat göra Scar lite mer lik originalet då han knappt ser ond ut alls.
Har inte kunnat döma mer hur det är med Timon och Pumbaa osv, eller andra djur men det är ju utan tvekan så att dem ska se så riktiga ut som möjligt och det förstår jag.

Kul med åter James Earl Jones som Mufasa men jag är lite skeptisk dock när det gäller brodern Scar som kommer spelas av Chiwetel Elijofor då han är många år yngre (29) än vad Jeremy Irons från 94-års version, men det blir spännande att se om han kan låta lika gammal som Irons gjorde för att James Earl Jones som kommer spela Elijofors bror är ålders skillnaden på riktigt 46 år och då gäller det ju verkligen att man kan låta jämnåriga.

Den jag gillar: Jag kan på rak arm redan säga här att den nya kommer inte slå originalet från -94.
Den kommer helt klart vara fantastiskt bra och sevärd men inte en chans i samma klass som originalet.  ;D

Elios

Asterix & Obelix:

Man såg den senaste filmen Asterix-Den Magiska Drycken så sent som igår eftermiddag och måste säga att den var myckte bättre än de andra Asterix filmerna på senare tid. Älskar hur dom spelade You Spin Me Round. (Like A Record)
Vad gäller de riktiga så dem är underhållande och förhållandevis mycket intressanta och bra men ibland lite för utdragna och jag tycker inte alltid dem bjuder på något direkt dramatiskt utan bara mest rolig komedi. Men det var en skitrolig cameo som förra skallande fotbollspelaren Zinedine Zidane gör i den på Olympiaden.
Synonym med dem tecknade filmerna/tidningarna om hur dem ser ut som tecknade är svaret lätt.  ::)

Den jag gillar: Tecknade.

Yogi Björn:

Under all kritik var filmen med den riktiga Yogi Björn. När jag såg att det skulle komma en spelfilm med honom kände jag bara: YES!
Men ack förgäves. Såg den inte förrän typ 4 år efter att den kommit ut och dubbningen var urusel och filmen oj detta kommer kanske låta hemskt men oj, det skiter jag faktiskt i men den filmen  är verkligen skitdålig.  8)
Har själv inte sätt så mycket av just showen men Hannah Barbera som ju även gjort Scooby-Doo och Familjen Flinta har ju länge varit bra favoriter till mig och dem har gett mig många fina minnen genom åren.  8)

Den jag gillar: Tecknade, utan tvekan!

Dragon Ballz:

Vad ska man säga om någonting man aldrig har sätt?
Ja det finns ju inget. Anledningen av att jag tog med den här är ju för att jag har sätt att det finns både en riktig och tecknad version.
Vill jättegärna både se serien men också filmen (som jag tror det är den riktiga alltså).
Så vi får se när den dagen kommer men roligt ska det iallafall bli. Är det förresten någon här som vet ifall serien har dubbats?  ;D

Den jag gillar: Verkligen tråkigt att behöva säga det men jag har inget svar på detta nu tyvärr då jag inte kollat som sagt.
Men av att bedöma av det jag ser så lägger jag ändå mig på att mangan alltså den tecknade är bäst då jag även vill minnas om det inte har svikit mig att filmen fått dålig kritik! :S

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 22 april 2019 kl. 02:07:49
Dumbo:

Dessa två versioner har ju enligt mig helt olika storys men handlar ju ändå om en elefant vars öron är stora och han kan flyga men blir hånad för det.
Ett väldigt populärt ämne här på forumet har jag sätt är folks olika åsikter om de olika omdubbningarna.
Nu har ju inte detta så mycket med ämnet med att göra men jag vill ändå också säga min åsikt här för jag tror inte jag har gjort det men iallafall så vad jag minns har jag bara sätt den första omdubbningen som väl var år 1972 tror jag!?
Jag kan även ha sätt 98-års dubbning men minns som sagt inte.
Minns jag har 72-års dubbning inspelad men vad jag vet så spelades inte hela in men tack vare någon här på forumet som hade lagt ut ljudet från den så kunde jag genom en fil med filmen synka ihop den till en passande film.  ;D
Det ska dock sägas att jag önskat mig länge att man även kunnat se den första dubbningen med vad var det afroamerikaner som bodde i Sverige och dubbade det eller har jag fel!? Ändå så tycker jag att då hade det varit kul att kanske under en och samma kväll eller nej det blir för störigt men en för varje dag eller varannan dag så ser man den första dubbningen sen nästa den andra och sist den tredje så kan man sen till slut jämföra vilken man tyckte mest om så har man fått tre olika inblickar på en och samma film.  ;D Drömma kan man ju.  8)
Den nya såg jag faktiskt här om dan och tyckte den var väldigt bra faktiskt.
Det är ju som sagt Tim Burton feeling över hela och jag ser ju här är det mer människor som gör en mer story en själva Disney filmen som enligt min mening inte direkt har någon större karisma då Dumbo aldrig säger något i filmen, vilket han ju aldrig gör men den känns oftast bara helt stel och man ska bara följa en stackars elefant som blir mobbad och hånad för sina öron medans i den riktiga så får vi ju en story där det faktiskt är någon som vill tjäna stålar på honom och mer good vibes om man nu säger så.  :P

En rättelse; senaste dubbningen gjordes 1996/97! (den användes först på en VHS-utgåva som gavs ut januari 1997, så den bör nog ha gjorts hösten 1996)

Elios

Keep Going:

101 Dalmatiner:

Känns som att jag växt upp med båda och dessutom så var ju faktiskt 101 Dalmatiner från 1996 den allra första bio filmen jag såg. Men det här är ju mer den svårare att lista ut då jag tycker att båda är väldigt bra och har sin klass var.
Minns när jag var sjuk och fick vara hemma från skolan så kommer jag ihåg att jag såg den tecknade Pongo & 101 Dalmatiner. Vilket var väldigt mysigt och härligt. Tycker med om när djuren talar i filmerna också. Så det är bäst.

Den jag gillar: Tecknade.

Dum och Dummare:

Här syftar jag förstås på TV-serien som visades på Cartoon Network under tidigt 2000-tal. Kom ihåg att jag tyckte att den var hyfsat kul och jag gillade den helt okej.
Men filmen är ju svårslagen. Den är trots allt en skönhet i sig. Klassiker säger jag bara.  ;D

Den jag gillar: Riktiga.

Masken:

Två Jim Carrey relaterade filmer på taken kan ju inte bli bättre. Den här filmen tycker jag är rätt bra och förmedlar en bra känsla av en charm. Tycker även tvåan ändå är ganska bra även fast nästan alla brukar säga att det är bland dem sämsta filmerna som över huvud taget gjorts. Tycker inte jag. Men den tecknade såg man ju alltid på Cartoon Network som sagt, tror jag iallafall det var som visade den och jag minns den som en ganska så behaglig serie och den stack ju inte direkt ut men helt okej ändå.

Den jag gillar: Riktiga.

Elios

Jag vet nu att en hel del i denna runda undrar har dessa verkligen dubbats eller finns det en tecknad version på vissa av dessa och ja.
Kanske känns lite udda att jämföra vissa men tänker som en rolig grej mest.
Nedanför kommer jag naturligtvis syfta på James Bond Junior och dem andra här som visats i tecknade versioner baserat på vad jag har hittat i dubbningshemsidans Svenska röster och Credits. Jag kan själv hålla upp en arm och svära på att inte ens jag visste att dessa serierna fanns.
Men let's go:

James Bond:

Jag har aldrig sätt James Bond Junior och kan därför inte uttala mig något vidare om detta. Men jag älskar verkligen James Bond filmerna och tycker det verkligen är intressant och se hur det utvecklats genom åren. Med alla prylar med mera. Kan starkt rekommendera Roger Moores bok: Bond om Bond där han berättar om olika grejer han upplevde när han spelade Bond.
Men jag känner ändå jag måste välja och det är inget oväntat svar.

Den jag gillar: Riktiga.

Tillbaka till framtiden:

Tydligen har det med funnits en tecknad serie med Tillbaka till framtiden. Själv är ju filmerna en ren klassiker men jag må erkänna att jag blev väldigt förvånad över att det fanns en TV-serie och dessutom tecknad. Har aldrig heller sätt den serien så kan inte uttala mig men den kommer ju inte i närheten av klassikern.
Men en följdfråga till er här! Var det någon här som såg filmen på bio när han reste tillbaks i tiden hösten 2015?
Jag såg alla i Malmö Royal bion där och det var riktigt speciellt må jag säga.  8) ;D

Den jag gillar: Riktiga.

Ace Ventura:

Ja här kommer en till fin figur som Jim Carrey då har spelat. Här kommer det återigen då till TV-Serien Ace Ventura: Pet Detective och samma här så har jag inte sätt serien och vad det mer jag vet är att det finns en film med honom eller någon som också heter Ace Ventura som barn. Tycker den var hyfsat tråkigt rolig men söta barn och apor.
Älskar annars filmerna som ju är sjukt roliga och tycker ju nästan att det är Jim Carreys bästa roll.  ::)

Den jag gillar: Riktiga.

X-Men:

Den här såg jag ju allra först tecknad. Tyckte den verkade riktigt jävla tråkig när jag såg den kom ut. Såg typ ingenting men ändå. Sedan kom med filmen och minns jag såg det med min kompis när han fick den på dåvarande video kassett och minns mest bara när Hugh Jackmans Wolverine drar ur klorna från händerna när han slåss mot en gubbe.
Såg on filmen för några år sedan och tycker inte den var så något vidare bra.
En sak jag verkligen kan störa mig på där ibland bland filmerna är att ibland är dem brutalt våldsamma som i Logan och dem andra egna Wolverine filmerna men när det då är X-Men är det knappt något blod och inte heller någon skråma mer än att någon kanske får en hjärtattack.
Fy skäms där. Har kanske fått för mig att dem lever på ett sätt nånstans medan dem i verkliga världen kan bli hur köttade som helst.  ???
Tecknade har jag knappt sätt då jag tyckte den verkade vara allmänt tråkig som barn och så var jag nog med ganska så trött på att det kom nya superhjältar serier hela tiden då. Tyckte gått och väl att det bara räckte med Spindelmannen, Stålmannen och Batman som jag sa då.

Den jag gillar: Riktiga.

Avengers:

Disney XD sände så vitt jag vet redan någon gång efter att The Avengers släpptes 2012 en serie med alla dessa hjältar som Thor och Hulken etc.
Sen finns det med en creditslista här på hemsidan som heter Hulken vs Thor.
Inte sätt nåt heller av serierna förutom några få snuttar men vad gäller den riktiga så är ju säkert 98% av världen pep på den nya Avengers: Endgame.

Den jag gillar: Riktiga.

Här är förresten små smuttar av klipp från de tre första klassikerna jag nämnde här som tecknade:

James Bond Jr:


https://youtu.be/gQ3BZwn67G8

Tillbaka Till Framtiden:


https://youtu.be/gQ3BZwn67G8

Ace Ventura: Pet Detective:


https://youtu.be/HGuNNX3wY7c

Motivera också gärna vad ni tycker om dessa serier på tecknat.  ;D

Elios

#24
Tänker vi tar fler från hjälterollerna:

Spider Man:

Har länge tyckt om honom. Han är ju en klassisk figur som även min lillebror gillat. Man såg alltid dem tecknade avsnitten när man var liten och tror dem gick på Fox Kids tror jag. Tyckte det var skoj. Men när dem "riktiga" kom så tog dem en ny fart och jag minns väldigt väl att jag fick den första jag vet inte om den blev rippad eller något på Vhs eller om den var inspelad på nåt sätt men jag tyckte om den så och ja den var lite över smaken tyckte mina föräldrar med allt dödande men inte helt fel ändå. Jag gillar med tvåan med Dr. Octopuss. Alfred Molina var ju som klippt och skuren för den skurken i den rollen, hehe. Såg den på bio med min mormor den bästa sommaren 2004. Och minns ju väldigt väl alla gånger han föll ner på en bil och slog sig kraftigt.
När trean kom såg jag den med en gammal klasskompis och hans pappa och den jag gillade jag inte alls. Tyckte den var på många sätt väldigt sorglig och kunde fått ett väldigt mycket värdigt avslut.
Sedan bråkade dem en massa och lade ner den produktionen och några senare släpptes alltså The Amazing Spiderman. Gillade inte riktigt den heller. Gör en reeboot och nu på detta vis?? Blev kul när tvåan till den kom och jag gillade den och blev helt pepp när både trean och fyran var planerad att komma två år efter varandra. Var ju som sagt väldigt många Cliffhangers och såg på Moviezine en jätte många spännande konspirationsteorier och vem den mystiske mannen var där i slutet och vem som skulle spela honom!?

Men vad fanken hände!? Jo! Helt plötsligt lägger dem ner den franchisen också. Igen tänker man? Och inte lite heller men så går han alltså över för att hjälpa till i Avengers och det är väl trevligt men varför 17 kunde inte Andrew Garfields Spindelmannen göra det då? Ja det var väl förstås nåt med avtal där också. Inom Marvel. Var väl nånting om att dem tyckte att Spiderman då skulle gå med i hållet med Avengers.
Tyckte den senaste Spiderman: Homecoming absolut funkade men inte i närheten av dem första i den första franchisen. Men ja jag ska inte klaga.  :-X
Men skulle egentligen inte säga så mycket av dem olika versionerna men av dem jag föredrar mest är helt klart den första av dem för ni som var nyfikna på det.
Fast tecknat slår ju allt här. 8)

Den jag gillar: Tecknade.

Super Man:

Minns man har ju sätt tv-serien så där ibland. Men fastnade inte jätte mycket för den. Hyrde också en video film och jag har inte mycket koll på honom som tecknad men tyckte det iallafall var väldigt ballt när han slog ihop sig med Batman i Justice League.
Vad gäller den riktiga där bland annat dem gamla med Christophe Reeve skrattade jag alltid för jag tyckte han verkade så rolig när han jämt halkade och sånt.  ::) sen dem nyare som kommit på senare år har jag ändå tyckt varit ganska bra och snyggt animerad.
Har dock alltid växt upp med den tecknade.

Den jag gillar: Tecknade.

Batman:

Älskade en hel del den tecknade TV-Serien som visades varje vardags morgon på Kanal 5. Där tyckte jag verkligen att man fick en helhet på både vem Batman och Bruce Wayne är egentligen. Och det dyker upp flera skurkar här och var då man bara känner att man är tvungen att titta och se sig om och rita av dem allihopa.
Sen har det ju kommit nyare serier på senare år. Har knappt orkat kolla dem.
Förresten när jag såg en hyrfilm med en riktig Batman, måste ha varit den Batman Forever så bara ville jag hyra den men min fader sa att nej den är för vuxna och var ju en liten skam där då.
Sen så gick det kom jag ihåg ett tag en gång varje vecka så visades en Batman film. Fick inte se den första för jag hade betett mig dåligt sa min far men jag såg både tvåan och trean. Sen visades också Batman & Robin som vi skulle spela in men det gjordes det aldrig då det förmodligen var något fel på själva apparaten.  ???
Men det tog väldigt lång tid för mig att inse att det var Danny DeVito som spelade Pingvinen, Jim Carrey som The Riddler och Arnold Schwarzenegger som Mr. Freeze. Att Jack Nicholson spelade Jokern var ju sedan länge känt. Men jag såg inte den filmen förrän långt senare. Minns att min syster köpte alla på dvd.
Christopher Nolan Trilogin med The Dark Knight har jag tyckt varit desto mörkare och mer åt splatter hållet eller nja inte riktigt kanske men där får man nästan lite som i Batman-The Animated Series en mycket djupare version av Bruce Wayne och hur han handskas med sitt förflutna. Jag tycker hyfsat mycket om dem men jag gillar nog mest när Michael Keaton får göra Batman istället. Tycker med faktiskt att Jack Nicholson gör Jokern bättre än Heath Ledger. Dock självklart tråkigt att han gick bort för tidigt.  :'(
Men dem nyare med Ben Affleck tycker jag ändå är rätt så bra och verkligen fångar in de nya hjältarna bra också.
Tycker den gamla filmen också om med Adam West men var alldeles före min tid.  ???

Den jag gillar: Tecknade.

Fantomen:

Här har jag knappt sätt nånting alls då jag bara typ sätt en snutt utav serien i någon reklam efter en Alfons Åberg film.
Har för mig det finns någon riktig med väl?
Jo den filmen med Billy Zane som Fantomen. Har inte sätt den men bara av att veta att han spelar honom känns ju hur klass det är på den filmen.
Kan knappt säga något mer här då jag bara kan tillägga att när jag slog en strike på bowling för några månader sedan så vann jag ett par Fantomen tidningar och så glömde jag dem där men vet nu att dem är på ett säkert ställe men har fortfarande glömt att få tillbaka dem. Hehe.  :P
Annars så finns ju med Fantomen På Operan.
Visst det är en annan femma men kan ju tillägga att jag avgudar verkligen Gerard Butler så absolut ska jag se den nån gång.  ;D
Av allt att dömma så har jag knappt nån anknytning till Fantomen men eftersom jag ser den som tecknad framför mig så säger jag då den.  8)

Den jag gillar: Tecknade.

Hulken:

Hulken såg jag för allra första gången åter igen hos min kompis. Såg inte hela filmen vill jag minnas men jag kommer ihåg att vi hyrde den som tecknad en gång också. Där visades några avsnitt och det var i samma klass som den tecknade Spider Man.
Såg om den riktiga för några år sedan med Eric Bana men även Incredible Hulk
som jag då och där upptäckte självaste Edward Norton. Var en ganska djup och kärleksfull film kom jag ihåg med Liv Tyler också med.
Mark Ruffalo med i dem senare är naturligtvis också bra. Men jag undrar ändå lite varför dom bytte ut Norton!?^^

Den jag gillar: Riktiga.

Transformers:

Home Sweet Home. Man älskade lördags morgnar när man slog på Kanal 5 för att se Transformers: Armada som jag tycker väldigt mycket om. Har sätt lite grann av Energon och ska definitivt med kolla in Cybertron. Dem serierna är för mig är Transformers på riktigt.
Har ej sätt dem gamla men jag undrar inte litegrann om inte Starscream var Peter Harrysons första dubbningsroll!? Eller var det kanske Shaggy!?^^
Jag älskade dem två första riktiga Transformers filmerna men sedan Megan Fox lämnade blev jag besviken och trean är ju under all kritik. Dem två senaste med Mark Wahlberg och så är helt okej men inte så mycket mer än så. Den nya Bumbleebee för mig var ändå rätt så trevlig. Men det är en sak jag undrar lite är Bumblebee och Hot Shot som är med i Kanal 5 serierna samma Transformers!?^^

Den jag gillar: Tecknade. Men dem riktiga är riktigt snyggt animerade. 😆 ;D

He-Man:

Första gången jag då såg He-Man var ju från en kort snutt ifrån en gammal Alfons video där det var reklam efteråt på andra kommande spännande event. Jag vill iallafall hur som helst minnas att det var den gamla He-Man serien och ja jag har några Vhs filmer här med dem gamla och har inte sätt så jätte mycket men jag tycker helt klart att den verkar lovande och ser fram emot att se mer av den i framtiden.
Sen så kom det ju en ny version som också gick på Kanal 5 som hette He-Man: Masters Of The Univers med först Nick Atkinson som spelar en ung Prins Adam som sen får tag i svärdet blir han He-Man och får Mattias Knaves röst.
Jag tyckte också väldigt mycket om den här TV-serien och här ser man med en Skeletor och en massa monster som man nästan fattar direkt är onda.
Hade till en början med helt glömt bort den gamla men när jag såg att det fanns gamla och såg dem på Tradera så kunde jag inte  bärgq mig och låta bli att köpa dem runt kring ca. År 2009.  ;D
Dolph Lundgrens He-Man med riktiga människor är inte dålig skulle jag vilja säga men det är sent 80-tal och den har ju sina fina effekter för fina stunder. En helt klart sevärd film. Men har inte en chans emot den tecknade.  :o

Den jag gillar: Tecknade.

Erika

Citat från: Elios skrivet 26 april 2019 kl. 18:54:29
Har ej sätt dem gamla men jag undrar inte litegrann om inte Starscream var Peter Harrysons första dubbningsroll!? Eller var det kanske Shaggy!?^^

Långt ifrån. Nu vet inte jag exakt när Peter Harryson började dubba, men det var någon gång under 70-talet. :)

Elios

Citat från: Erika skrivet 26 april 2019 kl. 22:33:24
Långt ifrån. Nu vet inte jag exakt när Peter Harryson började dubba, men det var någon gång under 70-talet. :)

Okej så typ båda fel där men undrar vilken hans första roll var!?
Minns ju mest bara som läskig otäck hund i Pelle Svanslös.  :P

Elios

Citat från: Artan1528 skrivet 26 april 2019 kl. 22:50:33
Du kan også tilføje Kim Possible til listen :)

Oh, fan är nu också tillagt på listan.
Har aldrig hört talas om men ska bli intressant att se vad detta kan uträtta.  ;D

gstone

Dom ska gora en live action Tom och Jerry. Den kommer ut 2021.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

E

#29
Citat från: gstone skrivet 27 april 2019 kl. 18:00:26
Dom ska gora en live action Tom och Jerry. Den kommer ut 2021.
Dessutom planeras det att göra en live action-version av Jetsons. Det är dock oklart när den kommer

Jag har faktiskt aldrig sett Jetsons men det låter ändå intressant