Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disneys True-Life Adventures

Startat av Daniel Hofverberg, 26 april 2010 kl. 15:40:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ddubbning

Citat från: Tonytonka skrivet 21 augusti 2012 kl. 13:58:34
Här är ett klipp på speglen som jag hittade i frågesporten och som jag för övrigt även postade i tråden om orginaldubbar.

Tack för ljudklippet! Och tack även till Daniel Hofverberg som ju ursprungligen gjorde klippet ifråga.

Det finns absolut en likhet mellan rösterna i de två klippen men jag håller med Daniel Hofverberg om att det inte går att dra en säker slutsats.

Jag håller med Oscar Isaksson om att det är i Jägarens replik "Ja, Ers majestät"som man kan höra likheten, framförallt då i ordet "majestät".

Oscar Isaksson

Ja, hur ska vi lösa det här vissa säger si och vissa säger så?

Han gjorde ju också Hattmakarn och Kungen i originaldubbningen av  Alice i underlandet jag tycker att det finns små likeheter med Jägarens röst vad tycker ni?
så Jag länkar två filmer där hans röst hörs:


http://www.youtube.com/watch?v=Bdicm-8qwCY

http://www.youtube.com/watch?v=ILD71-gJ7CM

Daniel Hofverberg

Alice i Underlandet gjordes ju 12 år senare, så det blir inte riktigt jämförbart - allas röster förändras ju en del på så pass många år. Men det finns absolut en tydlig likhet mellan både Hattmakaren i Alice i Underlandet och Spegelrösten i Snövit och de sju dvärgarna med Jägarens röst.

Personligen känner jag det som mest sannolikt att Tord Stål spelade Jägaren, men jag känner samtidigt inte att det är tillräckligt lik för att kunna vara 100% säker; men kanske 70-procentigt säker ungefär.

ddubbning

Jag håller med om att det onekligen finns vissa likheter men de är som sagt små, och det går fortfarande inte att säga något säkert om Jägarens röst. Framför allt hör jag små likheter mellan Hattmakaren och Spegelrösten, tycker dock att Jägarens röst skiljer sig lite från dessa två, även om det finns aningen till likhet även med den.

Men visst finns en del som talar för Tord Stål som Jägarens röst.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 augusti 2012 kl. 19:39:14
Personligen känner jag det som mest sannolikt att Tord Stål spelade Jägaren, men jag känner samtidigt inte att det är tillräckligt lik för att kunna vara 100% säker; men kanske 70-procentigt säker ungefär.

Jag kom att tänka på att man kan låna några Svenska filmer från SMDB där Tord Stål är med, för han filmdebuterade 1938 och som sagt så är Jägarens röst väldigt vanlig och alldaglig, så det visar nog sig om det är Tord Ståls normala röst.

Daniel Hofverberg

Det låter som en utmärkt idé. Om man kan höra Tord Ståls vanliga röst ungefär samtidigt som Snövit dubbades, så borde man kunna dra betydligt säkrare slutsatser. Jägarens röst låter som sagt inte förställd eller tillgjord, så vem rösten än tillhör bör sannolikheten vara stor att det är vederbörandes normala röst.

Oscar Isaksson

Pengar från skyn i regi av Rune Carlsten är nog den bästa filmen att se för har han filmdebuterade i den och är en av huvudrollerna.
Men frågan är vem som ska låna filmen ifråga för att avlägga en rapport.

Daniel Hofverberg

Jag ser att jag faktiskt redan har beställt just den filmen från Kungliga biblioteket tidigare i år. Nästa gång jag är på biblioteket ska jag se efter om den skivan fortfarande finns kvar, så ska jag kolla upp om Tord Ståls röst.

Någon aning vilken rollfigur han spelar där?

Erika


Oscar Isaksson

Ja det borde stämma, fast det var så längesen jag såg filmen.

Oscar Isaksson

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 21 augusti 2012 kl. 07:57:53
Jag ska låna boken ifråga för att se varifrån bilden kommer, för bildbevis från ett kulturarv kan nog vara väldigt uppskattat och eftersom Daniel verkar ha ett mycket gott öga för den svenska dubbningen.

Nu har jag lånat boken och där står det  att bilden är från Åhlén & Åkerlunds bildarkiv, men jag tycks inte hitta något  om  det arkivet på internat, verka faktiskt som de ha bytt namn så tror ni att ni kan hjälpa mig och hitta det.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 23 augusti 2012 kl. 09:37:27
Pengar från skyn i regi av Rune Carlsten är nog den bästa filmen att se för har han filmdebuterade i den och är en av huvudrollerna.
Men frågan är vem som ska låna filmen ifråga för att avlägga en rapport.
Nu har jag äntligen tittat på Pengar från skyn från 1938 och lyssnat på Tord Ståls röst. Det finns absolut en viss likhet med Jägaren i Snövit och de sju dvärgarna, men det är inte jättelikt och dessutom tycker jag inte riktigt att dialekten är samma, så jag kan tyvärr inte dra någon säker slutsats.

Dessutom är det i stort sett bara vid jägarens replik "Ja, ers majestät" som man kan höra någon nämnvärd likhet. Vid de flesta av Jägarens övriga repliker talar han i ett högre tonläge, och det skiljer sig en hel del från Tord Ståls vanliga röst. Men det är fullt möjligt att det ändå är Tord Stål, och att han förställde rösten en del som Jägaren.

Anders M Olsson

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 23 augusti 2012 kl. 21:08:01
Nu har jag lånat boken och där står det  att bilden är från Åhlén & Åkerlunds bildarkiv, men jag tycks inte hitta något  om  det arkivet på internat, verka faktiskt som de ha bytt namn så tror ni att ni kan hjälpa mig och hitta det.
Åhlén & Åkerlunds förlag heter idag Bonnier Tidskrifter, http://www.bonniertidskrifter.se/
Jag förmodar att det omtalade arkivet är deras interna, inget som finns öppet tillgängligt på Internet.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2012 kl. 00:50:20
Nu har jag äntligen tittat på Pengar från skyn från 1938 och lyssnat på Tord Ståls röst. Det finns absolut en viss likhet med Jägaren i Snövit och de sju dvärgarna, men det är inte jättelikt och dessutom tycker jag inte riktigt att dialekten är samma, så jag kan tyvärr inte dra någon säker slutsats.

Dessutom är det i stort sett bara vid jägarens replik "Ja, ers majestät" som man kan höra någon nämnvärd likhet. Vid de flesta av Jägarens övriga repliker talar han i ett högre tonläge, och det skiljer sig en hel del från Tord Ståls vanliga röst. Men det är fullt möjligt att det ändå är Tord Stål, och att han förställde rösten en del som Jägaren.

Vad synd att det inte gick att dra någon säker slutsats.  Men det är ju som du skriver fullt möjligt att Tord Stål kan ha förställt sin röst en del som Jägaren (kanske för att särskilja den från Spegelns röst) så att det ändå kan vara han som gjorde Jägarens röst.

Oscar Isaksson

Jag har fått tag i ett nothäfte till en sången Together Time från filmen Perri,
den svenska texten är skriven av Gardar Sahlberg och bär titeln: Två och två


Ja, två och två allra helst man går,
när vintern äntligen följs av vår,
då fjärilar svingar sig på sina vingar
i solskenet två och två.
Ja, två och två vill man sväva bort
och dela glädjen i vått och torrt.
För vem vill väl neka sig nöjet
att leka tillsammans nu två och två.
En är för få,
två är precis det lämpliga
talet på allt sätt och vis.
Två ska man vara en dag som i dag,
två av varje slag.
Man trivs med tryggheten två och två,
för livets lycka kan de blott nå,
som slår sig tillsamman i lust och gamman
och så lever två och två.