Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Speed Buggy

Startat av TonyTonka, 21 mars 2010 kl. 19:46:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

TonyTonka

Har Hannah-Barbera serien Speed Buggy dubbats?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Såvitt jag vet har serien aldrig dubbats till svenska. Jag minns att Speed Buggy visades en del på Cartoon Network under kanalens barndom på 1990-talet, men om jag inte minns helt fel så visade de alltid serien i odubbad och otextad originalversion (i likhet med många andra program på den tiden).

Dock bör jag påpeka att jag inte haft tillgång till Cartoon Network på senare år, så jag kan inte svara för vad som hänt under merparten av 2000-talet. Men jag har i alla fall aldrig hört talats om att de visat den här serien på senare år, även om mer insatta personer gärna får förtydliga.

Erika

Nej, "Speed Buggy" har inte visats på Cartoon Network under 2000-talet. Lite tråkigt faktiskt, vill minnas att det var en ganska charmig tv-serie.

ddubbning

Citat från: Erika skrivet 22 mars 2010 kl. 15:38:22
Nej, "Speed Buggy" har inte visats på Cartoon Network under 2000-talet. Lite tråkigt faktiskt, vill minnas att det var en ganska charmig tv-serie.

Jag har ett vagt minne av att ha sett Speed Buggy i kanalens barndom, minns dock ej huruvida den var dubbad eller ej. Jag vill också minnas att karaktären Speed Buggy  (+ ev någon/några andra karaktärer från den serien) medverkade i serien "Wacky Races".

Daniel Hofverberg

Tack för klarläggandet. Jag är i alla fall 98% säker på att Speed Buggy visades i originalversion på Cartoon Network under 1990-talet, och om den inte visats under 2000-talet måste det med största säkerhet innebära att serien aldrig dubbats till svenska.

Karaktärerna från serien har dock förekommit i andra sammanhang. Jag är inte säker på Wacky Races, men jag vet med säkerhet att både Speed Buggy och övriga karaktärer från serien bl.a. medverkat i ett avsnitt av The New Scooby-Doo Movies; nämligen The Weird Winds of Winona. Det avsnittet är ett av de som Sun Studio dubbade av den serien, och dessutom finns en äldre VHS-dubb från runt 1990 av samma avsnitt.

ddubbning

#5
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 mars 2010 kl. 09:13:50
Tack för klarläggandet. Jag är i alla fall 98% säker på att Speed Buggy visades i originalversion på Cartoon Network under 1990-talet, och om den inte visats under 2000-talet måste det med största säkerhet innebära att serien aldrig dubbats till svenska.

Karaktärerna från serien har dock förekommit i andra sammanhang. Jag är inte säker på Wacky Races, men jag vet med säkerhet att både Speed Buggy och övriga karaktärer från serien bl.a. medverkat i ett avsnitt av The New Scooby-Doo Movies; nämligen The Weird Winds of Winona. Det avsnittet är ett av de som Sun Studio dubbade av den serien, och dessutom finns en äldre VHS-dubb från runt 1990 av samma avsnitt.


Jag tar tillbaka det jag skrev. På Wikipedias sida om serien Speed Buggy  http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_Buggy står inget om Wacky Races, däremot står det att två av karaktärerna från serien, bland annat själva karaktären Speed Buggy, medverkade i Laff-a-lympics. Det måste vara det som jag minns och alltså blandade ihop med Wacky Races.
På Wikipedias sida om Speed Buggy finns för övrigt en bild från just det avsnitt av The New Scooby-Doo Movies du nämnde.

Ja, det mesta tyder nog trots allt på att själva serien Speed Buggy aldrig dubbats till svenska.

TonyTonka

vet någon vem som dubbar honom i laff-a-lympics/new scooby-doo movies?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

I Sun Studios dubbning av The New Scooby-Doo Movies (som visats på Cartoon Network i omgångar) gjordes karaktärerna från Speed Buggy av:

Speed Buggy - Ole Ornered
Tinker - Andreas Rothlin Svensson
Mark - Kristian Ståhlgren
Debbie - Charlotte Ardai Jennefors

Tyvärr vet jag inte vilka rösterna var i den gamla VHS-dubben från Musikservice. Jag vet heller inte rösterna i Laff-a-Lympics, då det var så länge sen jag såg den serien senast och jag inte har tillgång till något avsnitt av serien i dubbad form.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 mars 2010 kl. 16:31:53


Jag vet heller inte rösterna i Laff-a-Lympics, då det var så länge sen jag såg den serien senast och jag inte har tillgång till något avsnitt av serien i dubbad form.


Jag vet tyvärr inte heller något om vilka som medverkar i dubben av Laff-a-Lympics .

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 mars 2010 kl. 16:31:53
I Sun Studios dubbning av The New Scooby-Doo Movies (som visats på Cartoon Network i omgångar) gjordes karaktärerna från Speed Buggy av:

Speed Buggy - Ole Ornered
Tinker - Andreas Rothlin Svensson
Mark - Kristian Ståhlgren
Debbie - Charlotte Ardai Jennefors

Tyvärr vet jag inte vilka rösterna var i den gamla VHS-dubben från Musikservice. Jag vet heller inte rösterna i Laff-a-Lympics, då det var så länge sen jag såg den serien senast och jag inte har tillgång till något avsnitt av serien i dubbad form.


Vilka gör rösterna till följande gäststjänor i denna serie?

Familjen Addams(alla medlemmarna)
Phyllis Diller
Don Knotts
Don Adams
Helan & Halvan
Jeannie figurerna

hoppas på svar.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

I Sun Studios dubb:
Don Knotts - Dick Eriksson
Don Adams - Andreas Rothlin Svensson
Helan - Kristian Ståhlgren
Halvan - Adam Fietz

Avsnitten där Familjen Addams, Phyllis Diller samt rollfigurerna från Jeannie medverkar är inte med bland de 15 avsnitten av serien som dubbats av Sun Studio för visningarna på Cartoon Network.

Avsnittet med Familjen Addams vet jag däremot har dubbats tidigare, åtminstone för den gamla Stellan Skarsgård-dubben på SF/Media Transfers gamla VHS-kassetter; dock vet jag inte rösterna för dessa karaktärer där.

Joakim

Gammal tråd men passar på att fylla på med "korrekt" information kring Speed Buggy. Serien har faktiskt dubbats och visades på TV3 en kortvarig tid 1997, då dubbad utav Media Dubb International med röstcredits på danska, svenska och norska.

En annan femma är väl dock att det måste vara tidernas absolut sämsta dubbning jag hört. Personen som spelar Speed Buggy måste ha fått helt fria händer i studion med tanke på hans bedrövliga insats. Låter lite som en man i sina bästa år som låter som en läspande baby och sammtidigt kastar ur sig ord då och då  :-\...


TonyTonka

Citat från: Joakim skrivet 16 augusti 2016 kl. 23:29:48
Gammal tråd men passar på att fylla på med "korrekt" information kring Speed Buggy. Serien har faktiskt dubbats och visades på TV3 en kortvarig tid 1997, då dubbad utav Media Dubb International med röstcredits på danska, svenska och norska.

En annan femma är väl dock att det måste vara tidernas absolut sämsta dubbning jag hört. Personen som spelar Speed Buggy måste ha fått helt fria händer i studion med tanke på hans bedrövliga insats. Låter lite som en man i sina bästa år som låter som en läspande baby och sammtidigt kastar ur sig ord då och då  :-\...

Vilka skådespelare medverkade i den dubbningen?  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Joakim

Citat från: TonyTonka skrivet 16 augusti 2016 kl. 23:58:40
Vilka skådespelare medverkade i den dubbningen?  :)

Får nog ta och komma med ljudprover för diverse utav karaktärerna för kan inte urskilja någon för stunden.
Bedrövlig dubbning i mina öron och blir väldigt komiskt och platt istället för spännande

Daniel Hofverberg

Vilka credits stod utsatta på TV3?