Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hanna-Barbera

Startat av TonyTonka, 9 november 2008 kl. 15:34:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik Friman

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 januari 2021 kl. 20:40:59
Men jag vill minnas att det var Mikael Roupé som regisserade, och jag är nästan hundra på att han spelade en av de fasta rollerna också - kan det kanske ha varit Alexander...?
Mikael gjorde rösten till Alan, den ljusblonda killen. Alexander är den korta killen med solglasögon som gjordes av Thomas Engelbrektson.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 januari 2021 kl. 20:40:59
Tydligen finns alla avsnitt av Josie and the Pussycats på HBO Max i USA, så när den tjänsten lanseras i Norden (enligt uppgift troligen till hösten) så borde det finnas en god chans att serien kommer finnas även här. Det innebär givetvis bara Sun Studios dubbning (som ju är den enda som Warner äger rättigheterna till), men betydligt bättre än ingenting. :)
Har de även spinn-off-serien Josie and the Pussycats in Outer Space?. Det första jag såg, vid samma tidpunkt när Cartoon Network startade hösten 1993 i Europa, var det då spin-off-serien och inte originalserien. Den var också dubbad av Sun Studio och har samma röster. Senare vid 1994 såg jag både originalserien och spinn-off-serien som sändes med ett och samma namn till Cartoon Networks tablå.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Friman skrivet 24 januari 2021 kl. 14:11:59
Mikael gjorde rösten till Alan, den ljusblonda killen. Alexander är den korta killen med solglasögon som gjordes av Thomas Engelbrektson.
Tack, då mindes jag fel. Kommer du ihåg något om övriga röster?

Citat från: Erik Friman skrivet 24 januari 2021 kl. 14:11:59
Har de även spinn-off-serien Josie and the Pussycats in Outer Space?. Det första jag såg, vid samma tidpunkt när Cartoon Network startade hösten 1993 i Europa, var det då spin-off-serien och inte originalserien. Den var också dubbad av Sun Studio och har samma röster. Senare vid 1994 såg jag både originalserien och spinn-off-serien som sändes med ett och samma namn till Cartoon Networks tablå.
Ja, även Josie and the Pussycats in Outer Space finns på HBO Max; så det borde väl finnas en hyfsad chans att även den dyker upp när tjänsten väl lanseras i Norden. :)

Själv har jag inget minne av att jag såg Josie and the Pussycats in Outer Space överhuvudtaget på Cartoon Network, trots att jag såg dagligen på den kanalen och säkert såg alla avsnitt av vanliga Josie and the Pussycats flera gånger om... Särskilt under det året som kanalen sände i Europa såg jag väldigt mycket på Cartoon Network, och jag minns att jag bl.a. såg och spelade in hela premiärdagens sändning (där jag vill minnas att originalserien bland annat sändes); men trots det måste jag helt ha missat uppföljarserien...

Frågetecknet är väl hur HBO Max gör med serier som bara finns dubbade på vissa nordiska språk, i och med att Josie and the Pussycats och Josie and the Pussycats in Outer Space sändes under den perioden då Cartoon Network hade ett gemensamt skandinaviskt ljudspår - varför serier som dubbades till svenska inte samtidigt dubbades till norska eller danska...? Därmed förmodar jag att de två serierna inte dubbats till norska eller danska i efterhand heller (då de väl inte sändes under många år) - så kommer HBO då att nydubba serierna till norska och danska, kommer de att strunta i det och bara släppa serierna på svenska eller kommer de att köra med någon slags "minsta gemensamma nämnare" och helt hoppa över alla serier som inte redan dubbats till alla skandinaviska språk...? Vi får verkligen hoppas att de inte går efter den sistnämnda principen...

Erik Friman

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 januari 2021 kl. 15:11:11
Tack, då mindes jag fel. Kommer du ihåg något om övriga röster?
Jag vill minnas Gizela Rasch, om hon gjorde en eller två roller. Hon gjorde rösten som Alexandra och kanske även Valerie. Jag har för mig att även både Josie och Melody gjordes av en person. Antingen är det Maud Cantoreggi eller någon annan.

MOA

Citat från: Erik Friman skrivet 24 januari 2021 kl. 15:40:50
Jag vill minnas Gizela Rasch, om hon gjorde en eller två roller. Hon gjorde rösten som Alexandra och kanske även Valerie. Jag har för mig att även både Josie och Melody gjordes av en person. Antingen är det Maud Cantoreggi eller någon annan.
Lena Ericsson?


Erika

Jag försöker också komma på vem (vill också minnas att det var samma person) som gjorde rösten till Josie och Melody, jag minns bara att hon lät ganska ung och pratade med en något tillgjord röst som Melody.

Daniel: Josie and the Pussycats visades på norska TV3 under titeln Josie og pusekatten.

gstone

Vilka var rösterna på  Huckbecky Hound VHS:en ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 september 2016 kl. 01:02:51
Av de filmerna/serierna är jag helt säker på att följande dubbats till svenska:

Casper's First Christmas (sändes på FilmNet några få gånger 1992 och 1993; jag känner inte till att dubbningen använts i något annat sammanhang)
Yogi's Treasure Hunt
Yogi's Space Race (dock endast det inslaget - inte hela det amerikanska 90-minutersblocket med samma namn såsom det ursprungligen sändes i amerikansk TV)
Top Cat and the Beverly Hills Cats (som nämnts i tråden)

Vilka var rösterna i dom seriena ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TonyTonka

Citat från: gstone skrivet 24 februari 2022 kl. 22:15:53
Vilka var rösterna på  Huckbecky Hound VHS:en ?

Vilken vhs menar du? :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Såg på Sportfånarna & blev positivt överraskad av denna reklam:

https://www.youtube.com/watch?v=21hJOQ86XnI

gstone

Citat från: MOA skrivet 17 januari 2023 kl. 13:02:20Såg på Sportfånarna & blev positivt överraskad av denna reklam:

https://www.youtube.com/watch?v=21hJOQ86XnI
Barn program var bättre före :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet 17 januari 2023 kl. 13:09:06Barn program var bättre före :'(
Om man läser beskrivningen ser man varför jag laddade upp reklamen

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 17 januari 2023 kl. 13:29:37Om man läser beskrivningen ser man varför jag laddade upp reklamen
Du är verkligen ett fan av Hasse...

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 januari 2023 kl. 13:31:30Du är verkligen ett fan av Hasse...
Jag älskade de där programmet när jag var barn❤