Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Arthur

Startat av Henrik Karlsson, 11 augusti 2019 kl. 07:56:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 16 november 2023 kl. 01:47:09Jag har dessvärre inget minne av att jag har spelat in Arthur, men om det gick samma dagar som Lantmusen och stadsmusen kan jag ha fått med avsnitt "på köpet" när jag spelade in det. Annars kan jag höra mig för med släkt och vänner om jag hittar någon som har serien. :)

Jag ska göra vad jag kan, och vad det lider är jag nästan säker (*) på att jag bör kunna få tag i åtminstone en del avsnitt - men jag har dessvärre inte tid att synka till bättre bildkälla, utan det får någon annan stå för i så fall. Jag vet inte vilka bildkällor som finns för den här serien, om det finns DVD-utgåvor att tillgå eller liknande, men det har du säkert bättre koll på än jag?

(*): Det ska inte tolkas som ett 100-procentigt löfte, utan en förhoppning utifrån min erfarenhet av somliga som jag känner.
Det beror på vilka avsnitt dina kontakter får fram men i alla fall några säsonger ska finnas att köpa genom Amazon i USA

Ovanliga dubbningar

Citat från: A skrivet 18 november 2023 kl. 19:34:01@Ovanliga dubbningar  Brukar dina kontakter spela in endast ljud utan bild?  ??? Eller vad är det som ska synkas?
Det beror på var jag eventuellt kan få tag i serien från. Närmare bestämt känner jag tre personer som brukar spela in mycket från SVT/Barnkanalen - en av dessa kan endast digitalisera ljud utan bild, en brukar kunna få till en hyfsad men inte jättebra bild och en brukar kunna erbjuda bra bild. Så ser en statistiskt på saken är det alltså 33% chans att serien måste synkas till en bättre bildkälla, 33% chans att den bör synkas till en bättre bildkälla och 33% chans att den inte behöver synkas (även om det kanske vore önskvärt ändå, då en ser på den hemska dubbelexponerade bilden som Anders visade upp härom dagen).

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 november 2023 kl. 22:08:23Det beror på vilka avsnitt dina kontakter får fram men i alla fall några säsonger ska finnas att köpa genom Amazon i USA
Mer än bara några, ser det ut som - när jag tittar hittar jag åt digitala köpvarianter på Amazon.com av säsong 1 - 9 och säsong 11 - 25, så allt utom säsong 10.

Frågan är väl då om det går att få ner material från Amazon utan skydd och sattyg? Det överstiger dessvärre mina kunskaper.

Steffan Rudvall

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 20 november 2023 kl. 11:57:09Det beror på var jag eventuellt kan få tag i serien från. Närmare bestämt känner jag tre personer som brukar spela in mycket från SVT/Barnkanalen - en av dessa kan endast digitalisera ljud utan bild, en brukar kunna få till en hyfsad men inte jättebra bild och en brukar kunna erbjuda bra bild. Så ser en statistiskt på saken är det alltså 33% chans att serien måste synkas till en bättre bildkälla, 33% chans att den bör synkas till en bättre bildkälla och 33% chans att den inte behöver synkas (även om det kanske vore önskvärt ändå, då en ser på den hemska dubbelexponerade bilden som Anders visade upp härom dagen).
Mer än bara några, ser det ut som - när jag tittar hittar jag åt digitala köpvarianter på Amazon.com av säsong 1 - 9 och säsong 11 - 25, så allt utom säsong 10.

Frågan är väl då om det går att få ner material från Amazon utan skydd och sattyg? Det överstiger dessvärre mina kunskaper.
Just säsong 10 har ju faktiskt dubbats så det kan bli ett problem beroende på vilka avsnitt du och dina kontakter kan få fram. Som jag har förstått det har säsong 1 - 3 dubbats sedan säsong 6 och till sist 9 & 10.

Anders M Olsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 20 november 2023 kl. 11:57:09Frågan är väl då om det går att få ner material från Amazon utan skydd och sattyg? Det överstiger dessvärre mina kunskaper.
Det är inte så svårt att ladda hem material från Amazon. Man behöver egentligen inga speciella kunskaper alls, bara rätt program. Det finns minst två, kanske fler, kommersiella program för nerladdning från strömningstjänster - AnyStream och StreamFab. De är dock inte helt billiga.

Om man ska ladda hem från Amazon i USA behöver man dessutom ett abonnemang på någon VPN-tjänst.

Det största problemet är inte själva nerladdningen, utan hur man ska komma åt att köpa material i USA som inte ingår i Prime-video abonnemanget. Då måste man ha ett amerikanskt kreditkort. Det finns visserligen en tjänst ("US Unlocked") som tillhandahåller virtuella amerikanska betalkort till kunder utanför USA. Jag har försökt få konto där, men blivit nekad utan att de vill tala om varför.

Sen finns det ett annat krux som jag har funderat på: Det är tänkbart att videofiler som man laddar ner från Amazon kan vara märkta på något vis så att det går att identifiera vem de kommer ifrån. Amazon har nämligen patenterat en sån teknik, men jag har ingen aning om de har implementerat den i verkligheten.

A

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 20 november 2023 kl. 11:57:09Det beror på var jag eventuellt kan få tag i serien från. Närmare bestämt känner jag tre personer som brukar spela in mycket från SVT/Barnkanalen - en av dessa kan endast digitalisera ljud utan bild, en brukar kunna få till en hyfsad men inte jättebra bild och en brukar kunna erbjuda bra bild. Så ser en statistiskt på saken är det alltså 33% chans att serien måste synkas till en bättre bildkälla, 33% chans att den bör synkas till en bättre bildkälla och 33% chans att den inte behöver synkas (även om det kanske vore önskvärt ändå, då en ser på den hemska dubbelexponerade bilden som Anders visade upp härom dagen).

Duger denna att synka till?

https://archive.org/details/arthur-1996-complete_202203

Ovanliga dubbningar

Citat från: A skrivet 12 november 2023 kl. 21:08:07Så ingen har serien? Någon måste ju ha det! :-\
Citat från: A skrivet 14 november 2023 kl. 22:18:11Så hoppet är borta? Jag och andra får aldrig återse den svenska dubbningen? :'(
Nu har jag fått svar av merparten av dom jag känner, och min kusin säger sig ha hela säsong 1 av Arthur (30 avsnitt). Eventuellt även någon säsong till, men det är lite oklart än. :)

Steffan Rudvall

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 23 november 2023 kl. 01:23:11Nu har jag fått svar av merparten av dom jag känner, och min kusin säger sig ha hela säsong 1 av Arthur (30 avsnitt). Eventuellt även någon säsong till, men det är lite oklart än. :)
Inspelade på VHS? Om det är från SVT Play kan man ju ändå nöja sig även om bilden inte är perfekt. Det blir både billigare och tar mindre tid.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 november 2023 kl. 01:30:13Inspelade på VHS? Om det är från SVT Play kan man ju ändå nöja sig även om bilden inte är perfekt. Det blir både billigare och tar mindre tid.
Jag har inte helt fått klart för mig i vilket skick inspelningarna är och i vilket format. Det får jag be att få återkomma om. :)

A

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 23 november 2023 kl. 01:23:11Nu har jag fått svar av merparten av dom jag känner, och min kusin säger sig ha hela säsong 1 av Arthur (30 avsnitt). Eventuellt även någon säsong till, men det är lite oklart än. :)
Du och din kusin är riktiga hjältar! Tack så mycket för att du tog dig tiden att fråga dina kontakter.

A

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 23 november 2023 kl. 01:50:27Jag har inte helt fått klart för mig i vilket skick inspelningarna är och i vilket format. Det får jag be att få återkomma om. :)
Förlåt om jag tjatar men hur har det gått?

Ovanliga dubbningar

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 november 2023 kl. 01:30:13Inspelade på VHS? Om det är från SVT Play kan man ju ändå nöja sig även om bilden inte är perfekt. Det blir både billigare och tar mindre tid.
Citat från: A skrivet 30 november 2023 kl. 12:10:24Förlåt om jag tjatar men hur har det gått?
Ursäkta sent svar, fredagar är datorfria för mig. Jag har frågat min kusin, och han säger följande om kvalitén:
"Bilden är halvdan, med en del artefakter, något suddig bild och troligen fel proportioner - kan även tänkas vara beskuren något? Det går att se, men blir definitivt mer njutbart om det synkas till en riktigt bra bildkälla."

Jag har själv inte tid i dagsläget att synka, då jag har alldeles för många projekt i gång som det är och Arthur inte är någon hög prioritering för mig. Så ni får avgöra själva hur ni vill göra, om någon vill synka om eller om ni vill nöja er i befintligt skick. :)

Som jag förstår det ska jag få filerna av min kusin om någon vecka, så ni kan titta och avgöra. Om ni vill, kan jag be att få ett avsnitt på en gång, så att ni lättare kan avgöra om ni vill synka om eller nöja er.

A

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  2 december 2023 kl. 13:34:10Ursäkta sent svar, fredagar är datorfria för mig. Jag har frågat min kusin, och han säger följande om kvalitén:
"Bilden är halvdan, med en del artefakter, något suddig bild och troligen fel proportioner - kan även tänkas vara beskuren något? Det går att se, men blir definitivt mer njutbart om det synkas till en riktigt bra bildkälla."

Jag har själv inte tid i dagsläget att synka, då jag har alldeles för många projekt i gång som det är och Arthur inte är någon hög prioritering för mig. Så ni får avgöra själva hur ni vill göra, om någon vill synka om eller om ni vill nöja er i befintligt skick. :)

Som jag förstår det ska jag få filerna av min kusin om någon vecka, så ni kan titta och avgöra. Om ni vill, kan jag be att få ett avsnitt på en gång, så att ni lättare kan avgöra om ni vill synka om eller nöja er.
Det skulle vara intressant att se vad det är för kvalitet. För problemet är att det inte finns någon riktigt bra bildkälla allt som finns är standard definition som om det redan är i det blir det ju onödigt att lägga tid för att klippa amerikanska avsnitt så att de passar den Europeiska versionen för att sedan synka.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  2 december 2023 kl. 13:34:10Ursäkta sent svar, fredagar är datorfria för mig. Jag har frågat min kusin, och han säger följande om kvalitén:

Du jobbar så hårt med dina uppladdningar så allt behöver inte vara perfekt speciellt inte med serier vi kan nöja oss med kvalitén det viktigaste är ju bevarandet av dubbningarna

MB

Hittade några avsnitt på en hemsida i beskrivningen står en länk till Dubbningshemsidan så tänkte fråga om den här personen har flera avsnitt eller bara tre som finns upp

På den här sidan som kanske är en scam för de bad mig om pengar finns tre avsnitten jag snackar om

https://archive.org/details/arthur-svenska

Jonas9881

Citat från: MB skrivet  7 februari 2024 kl. 22:14:29Hittade några avsnitt på en hemsida i beskrivningen står en länk till Dubbningshemsidan så tänkte fråga om den här personen har flera avsnitt eller bara tre som finns upp

På den här sidan som kanske är en scam för de bad mig om pengar finns tre avsnitten jag snackar om

https://archive.org/details/arthur-svenska
Det är jag som har laddat upp avsnitten. Och har alla men inte hunnit ladda upp fler än.

Men vad menar du om att det är scam och att vilka bad dig om pengar?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare