Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önskan (Wish, 2023)

Startat av Steffan Rudvall, 10 september 2022 kl. 22:12:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 december 2023 kl. 20:43:20Om man har autism på min nivå kan man dubba då ?
Citat från: gstone skrivet  7 december 2023 kl. 23:00:41Hög fungerande :)
Ingen här känner väl dig personligen, så vi kan inte avgöra vilka eventuella problem du har i vardagen och hur dessa eventuellt kan påverka olika yrken.

Men om vi säger så här: Ingen studio eller kund lär aktivt neka någon en dubbningsroll på grund av någon funktionsnedsättning, oavsett vilket slag (inte minst då det vore olagligt) - det handlar bara om vilka problem du har, och hur de ter sig i praktiken. Men kan du prata och läsa obehindrat, och kan prata med regissören och lyssna på dennes instruktioner; så finns det väl ingen anledning till att du inte skulle kunna dubba av den anledningen.

Därmed inte sagt att någon kommer erbjuda dig en roll, men de lär inte neka dig på grund av diagnosen i sig i alla fall.

gstone

Vilka är Mountain Climber, Tall Man Tourist och Guard #1 ?

När i filmen förkommer dom ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Nu har sett Önskan en andra gång.

Jag tror Jan Åström är röst till Björnen John.
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

BPS

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 11 december 2023 kl. 21:10:16Det verkar gå ganska bra för filmen i Sverige trots kritikernas recensioner.

https://www.moviezine.se/nyheter/biotoppen-vecka-50-disney-onskan-wish
Det var skönt att höra, har ännu inte sett filmen men tycker den ser lovande ut och förstår överhuvudtaget inte de amerikanska kritikernas resonemang kring filmen.

Men detta sagt kommer filmens marknadsföring i slutändan förhoppningsvis att passera budgetens summa, sist jag kollade hade filmen tjänat in en bit över 105 dollar.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 december 2023 kl. 21:25:15Det var skönt att höra, har ännu inte sett filmen men tycker den ser lovande ut och förstår överhuvudtaget inte de amerikanska kritikernas resonemang kring filmen.

Men detta sagt kommer filmens marknadsföring i slutändan förhoppningsvis att passera budgetens summa, sist jag kollade hade filmen tjänat in en bit över 105 dollar.
Bara 105 $? Hur kan en film gå så dåligt? Menar du $105.5 miljoner dollar?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 11 december 2023 kl. 21:27:04Bara 105 $? Hur kan en film gå så dåligt? Menar du $105.5 miljoner dollar?
Det får vi verkligen hoppas, för 105 dollar innebär ju inte mer än ett tiotal besökare i världen... Bara här i Skellefteå har de slagit det antalet.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 december 2023 kl. 21:25:15Men detta sagt kommer filmens marknadsföring i slutändan förhoppningsvis att passera budgetens summa, sist jag kollade hade filmen tjänat in en bit över 105 dollar.
Jag hoppas att du menar filmens intäkter, och inte marknadsföring...? För om marknadsföringskostnaderna överstiger produktionsbudgeten, så är det väldigt dåliga nyheter...

Citat från: BPS skrivet 11 december 2023 kl. 21:10:16Det verkar gå ganska bra för filmen i Sverige trots kritikernas recensioner.

https://www.moviezine.se/nyheter/biotoppen-vecka-50-disney-onskan-wish
I Skellefteå verkar då filmen inte gå särskilt bra, tyvärr. När jag såg filmen igår var det totalt 7 personer i salongen, och på den tidigare föreställningen igår verkar det ha blivit ett 15-tal personer. Okej, det är inte uruselt men ändå ganska dåligt för en halvstor stad - när jag såg Den lilla sjöjungfrun i våras var det minst 10 gånger så många personer, och då var den heller inte fullsatt...

Disneyfantasten

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 11 december 2023 kl. 21:27:04Bara 105 $? Hur kan en film gå så dåligt? Menar du $105.5 miljoner dollar?
Jo, jag glömde skriva miljoner.

i Australien har förresten filmen premiär mot slutet av december ungefär.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2023 kl. 21:35:27Det får vi verkligen hoppas, för 105 dollar innebär ju inte mer än ett tiotal besökare i världen... Bara här i Skellefteå har de slagit det antalet.
Jag hoppas att du menar filmens intäkter, och inte marknadsföring...? För om marknadsföringskostnaderna överstiger produktionsbudgeten, så är det väldigt dåliga nyheter...
I Skellefteå verkar då filmen inte gå särskilt bra, tyvärr. När jag såg filmen igår var det totalt 7 personer i salongen, och på den tidigare föreställningen igår verkar det ha blivit ett 15-tal personer. Okej, det är inte uruselt men ändå ganska dåligt för en halvstor stad - när jag såg Den lilla sjöjungfrun i våras var det minst 10 gånger så många personer, och då var den heller inte fullsatt...
Förlåt men på vilket sätt är det dåligt om filmer i slutändan tjänar in mer än 200 miljoner dollar? (som var filmens totala budget)

Jag tror att många kanske är försiktiga nu när influensor och förkylningar är igång igen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 december 2023 kl. 21:38:08Förlåt men på vilket sätt är det dåligt om filmer i slutändan tjänar in mer än 200 miljoner dollar? (som var filmens totala budget)
Nej då, det är inte negativt - men du skrev marknadsföring, och inte intäkter. Det antyder ju att de skulle ha lagt ner mer pengar på reklam än på hela produktionen av filmen, och det hade varit dåliga nyheter...
(Marknadsföring innebär ju alltså reklam, trailers, annonser, intervjuer och annan slags marknadsföring för att locka folk att se en film)

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 december 2023 kl. 21:38:08Förlåt men på vilket sätt är det dåligt om filmer i slutändan tjänar in mer än 200 miljoner dollar? (som var filmens totala budget)
Om bara produktionsbudgeten ligger på 200 miljoner dollar och filmen inte drar in mycket mer än så har den gått med förlust dessvärre.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 11 december 2023 kl. 22:19:51Har Daniel sett filmen änn ?
Ja, jag såg den igår afton. Riktigt bra och underhållande, även om den inte kommer upp i samma klass som gammaldags Disney-klassiker. Men absolut sevärd och bra musik. Riktigt bra dubbning också.

Jag blir dock besviken över att filmen inte hade någon svensk bildversion överhuvudtaget - till och med titeln står bara på engelska (och är översatt via textremsan från textningen för hörselskadade), och dubbcredits visas först efter alla sluttexter; när i stort sett alla för länge sedan har lämnat biosalongen. Det var ju inte länge sedan det var en självklarhet att åtminstone titeln alltid stod på svenska, så tråkigt att Disney helt har tappat stinget med bildversioner numera... :(

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 11 december 2023 kl. 22:18:10Om bara produktionsbudgeten ligger på 200 miljoner dollar och filmen inte drar in mycket mer än så har den gått med förlust dessvärre.
Förlåt men en film kan väl bara gå med förlust om den tjänar in mindre pengar än själva budgeten, eller har jag fel?

Hur mycket mer än budgeten måste en film ha i intäkter som minst för att INTE betraktas som en ekonomisk flopp?