Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Elios

Var det bara jag eller var det inte lite som Moonraker över det hela med Greven. För jag minns att det var så James Bond släppte ut sin fiende Hugo Drax i Moonraker. Precis liknande med Greven.

TonyTonka

Dog verkligen Greven? Han slungades väl bara ut i rymden?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Om han inte har övernaturliga krafter så antar jag att han krävs ganska fort.

... Om inte ägg- Förlåt, ggäet, lyckas hjälpa honom på något vis. Han kanske fick en hel planet istället. Planeten VonDy?

Eriksson

Årets kalender var verkligen bättre än jag någonsin vågat tro. Helt klart den bästa på tio år!

Leif som spökjägare var ju helt obetalbart!
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

#169
Citat från: Fantasygold skrivet 23 december 2012 kl. 23:26:03
Denna gav mig dessutom sjukt många fanfiction-ideér. Har sedan den åttonde December jobbar med en story om Greveholm under 1700-talet, med karaktärer, intriger och stuff. Lite mörkare än vad orginal-Greveholm är, men ändå.

Vad handlar den om och finns det någon chans att få läsa den när den är klar?  :)

Förresten tror jag att Greven kraschlandade på någon planet och dog, men sedan gick ggä:et sönder på grund av kraschen och rann ut över honom och återupplivade honom  ;D

Är det förresten någon här som stör sig på barnskådisarna i årets Julkalender? Jag stör mig inte på dem, men jag har läst på Flashback, och där är det många som stör sig och då i synnerhet på Benny och Frans. Många tycker att Frans verkar hög  ::)

Någon som har papperskalendern hemma? Det har jag i alla fall  :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 17:16:12
Vad handlar den om och finns det någon chans att få läsa den när den är klar?  :)

Handlingen är väldigt rörig just nu, och jag tror inte jag kommer publicera den på nätet när dem är klar :) Dem är inte tillräckligt bra för det.

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 17:16:12
Är det förresten någon här som stör sig på barnskådisarna i årets Julkalender? Jag stör mig inte på dem, men jag har läst på Flashback, och där är det många som stör sig och då i synnerhet på Benny och Frans. Många tycker att Frans verkar hög  ::)

Har också läst det Flashback-forumet, och 90% av alla där ratar ju kalendern till småbitar. Barnskådespelarna visste jag att dem skulle klanka ned extremt på, vilket dem gjorde.

Jag själv tycker dem var helt ok, men det beror också på vilka karaktärer dem skulle spela. Om det var tänkt att Benny skulle bli mer "modig" under kalenderns gång (som det glimtas av här och var) så failade det totalt, för han är väldigt stel både i början och i slutet. Isåfall kunde dem gjort honom extremt rädd och feg i början istället, hade vart med intressant, men då måste dem också ha en skådespelare som kan hantera det. Tyvärr hade dem inte det.
Frans var ju stencool! Men jag tror det också beror på hur man ser på honom som person. Jag har själv träffat många människor som är lika slöa i sitt sätt att prata, agera, o.s.v., så kanske därför som jag inte ser honom som en såpass dåligt spelad karaktär som andra gjorde.

Ett stort misstag detta året var däremot att låta barnen plugga in manus. Det bästa man kan göra när man har med barn att skådespela är att inte låta dem ha ett färdigskrivet manus. Istället ge hintar, "din karaktär ska göra såhär och säga att hon/han inte tycker det är roligt, hur ska du då göra?" för det blir så extremt mycket mer inlevelse av det. Vuxna jobbar bäst då dem har ett manus inpräntad och sedan kan agera utifrån det, barn är tvärtom. Vi har fina bevis då vi i min teatergrupps minsta grupp (5 - 8 år)  har testat detta. Dem fick aldrig slänga ögonen på manuset utan fick komma på eget manus utifrån deras agerande, och dem spelade bättre utifrån det än mellangruppen (9 - 12 år), som hade manus. Barnen i kalendern sade saker som de troligtvis inte skulle säga annars, och inlärt manus gör allt mycket mer uppradat och stelt.

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 17:16:12
Någon som har papperskalendern hemma? Det har jag i alla fall  :D

Jag tyckte allvarligt talat att kalendern var (ursäkta) så jädra ful i år, så jag köpte den aldrig. Tecknaren i sig är säkert jätteduktig, men kunde dem inte haft någon annan till att teckna? Usch...

TonyTonka

Citat från: Fantasygold skrivet 27 december 2012 kl. 18:30:53
Handlingen är väldigt rörig just nu, och jag tror inte jag kommer publicera den på nätet när dem är klar :) Dem är inte tillräckligt bra för det.

Har också läst det Flashback-forumet, och 90% av alla där ratar ju kalendern till småbitar. Barnskådespelarna visste jag att dem skulle klanka ned extremt på, vilket dem gjorde.

Jag själv tycker dem var helt ok, men det beror också på vilka karaktärer dem skulle spela. Om det var tänkt att Benny skulle bli mer "modig" under kalenderns gång (som det glimtas av här och var) så failade det totalt, för han är väldigt stel både i början och i slutet. Isåfall kunde dem gjort honom extremt rädd och feg i början istället, hade vart med intressant, men då måste dem också ha en skådespelare som kan hantera det. Tyvärr hade dem inte det.
Frans var ju stencool! Men jag tror det också beror på hur man ser på honom som person. Jag har själv träffat många människor som är lika slöa i sitt sätt att prata, agera, o.s.v., så kanske därför som jag inte ser honom som en såpass dåligt spelad karaktär som andra gjorde.

Ett stort misstag detta året var däremot att låta barnen plugga in manus. Det bästa man kan göra när man har med barn att skådespela är att inte låta dem ha ett färdigskrivet manus. Istället ge hintar, "din karaktär ska göra såhär och säga att hon/han inte tycker det är roligt, hur ska du då göra?" för det blir så extremt mycket mer inlevelse av det. Vuxna jobbar bäst då dem har ett manus inpräntad och sedan kan agera utifrån det, barn är tvärtom. Vi har fina bevis då vi i min teatergrupps minsta grupp (5 - 8 år)  har testat detta. Dem fick aldrig slänga ögonen på manuset utan fick komma på eget manus utifrån deras agerande, och dem spelade bättre utifrån det än mellangruppen (9 - 12 år), som hade manus. Barnen i kalendern sade saker som de troligtvis inte skulle säga annars, och inlärt manus gör allt mycket mer uppradat och stelt.

Jag tyckte allvarligt talat att kalendern var (ursäkta) så jädra ful i år, så jag köpte den aldrig. Tecknaren i sig är säkert jätteduktig, men kunde dem inte haft någon annan till att teckna? Usch...

Årets papperskalender tecknades av samma person som tecknade år 1996 nämligen Peter Nyrell, det står längst ner på kalendern.

I vilket fall som helst, om någon undrar är skådespelarna följande ålder på riktigt: 12 (Saga), 13 (Benny), 14 (Frans). Många sajter skriver dock 11, 12 och 13 men det beror på att alla tre fyller sent på året (Saga och Frans i November samt Benny i September. Källa: deras facebook)

Andra klagomål som de tjötade om på flashback var:

1. Att Greven blev människa och att det inte var Rune Bergman som spelade Greven utan Jeans skådespelare. Samt att Greven var flummig och fånig.
2. Att bland annat Ivar fick så dåligt med screentime.
3. Att det knappt är någon romans mellan Mamman och Pappan.
4. Att barnskådespelarna var så dåliga (som jag berättade ovan)
5. Att handlingen spårade ur efter att de gick ner i grottan.
6. Att Sprak inte lät som han gjorde 1996.
7. Att man till exempel inte fick veta hur det gick med Elmer (kärnkraftverkskillen), Fjortistjejerna, Alkemi-exprimentet etc.
8. Att barnen inte blev det minsta rädda för någonting (som te.x Den rasande grottan, Garm, Skelett-Greven) men däremot när de åkte på SPRAK.
9. Att mamman och pappan inte verkade bry sig om att deras barn var nere och sprang i grottan.
10. Att Jean visade sig vara Grevens son.
11. Att Tomtenissarna inte längre bar solglasögon utan vanliga glasögon.
12. Att Måns inte var med utan bara nämndes i sista avsnittet.
13. Att Jean och Staffan inte fick mer screentime
14. Alla teknik-fel (som att Benny inte kunnat trilla ner från trappan i avsnitt 6 då han var för kort)
15. Att musiken användes på fel ställen och överanvändes.
16. Att det inte var någon julkänsla.
17. Att slottsmiljön inte var samma som för 16 år sedan*.
18.

*För er som undrar beror det nya slottsutseendet på att de inte använde samma som de gjorde 1996, de fanns inte kvar så de var tvungna att göra så gott de kunde via orginalritningarna. Det beror också lite på den nya kamerautrustningen som de inte hade 1996.

Vad gäller barnskådespelarna så klagade som sagt många på just Benny och Frans, och sade att Frans verkar hög, men jag förstår inte riktigt en sak vad gäller Benny. På flashback kallade många honom autistisk, men jag kan inte förstå vad de menar, i och försej har jag själv problem med diagnoser så det kanske är därför jag inte fattar. Jag är i alla fall inte trög eller något sådant. Däremot kan jag röra mig flaxigt, men inte lika extremt som Greven dock.

Det enda jag störde mig på vad gäller Frans är att han sade Wow så utryckslöst när han såg den svävande stenen. Jag gillade också hans uttal av Potatis i avsnitt 5  ;D

Vad tycker ni om kritiken ovan? Själv får jag återkomma med det senare, men jag kan i alla fall säga följande om nummer 1:

Jag tycker förvisso att Rune Bergman var snäppet coolare än Sven Ahlström (i alla fall som människa, som skelett är de nästan lika bra även om Rune vinner med ett hårstrå) men om han nu nästan är 80 år och kanske helt enkelt inte orkade spela Greven så får man väl respektera det? Dessutom är Greven och Jean i år lika för att de är far och son. Men däremot störde jag mig lite på att de använde Greven från 1996 på tavlorna i huset och att tavlorna mer såg ut som affischer (när han kikade genom örat) men det kan bero på att det är Greven som gammal medan Sven Ahlström gestaltar en yngre Greve.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Förresten, någon som skulle vilja se ytterligare en Greveholm-serie?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 19:02:11
Andra klagomål som de tjötade om på flashback var:

1. Att Greven blev människa och att det inte var Rune Bergman som spelade Greven utan Jeans skådespelare. Samt att Greven var flummig och fånig.
2. Att bland annat Ivar fick så dåligt med screentime.
3. Att det knappt är någon romans mellan Mamman och Pappan.
4. Att barnskådespelarna var så dåliga (som jag berättade ovan)
5. Att handlingen spårade ur efter att de gick ner i grottan.
6. Att Sprak inte lät som han gjorde 1996.
7. Att man till exempel inte fick veta hur det gick med Elmer (kärnkraftverkskillen), Fjortistjejerna, Alkemi-exprimentet etc.
8. Att barnen inte blev det minsta rädda för någonting (som te.x Den rasande grottan, Garm, Skelett-Greven) men däremot när de åkte på SPRAK.
9. Att mamman och pappan inte verkade bry sig om att deras barn var nere och sprang i grottan.
10. Att Jean visade sig vara Grevens son.
11. Att Tomtenissarna inte längre bar solglasögon utan vanliga glasögon.
12. Att Måns inte var med utan bara nämndes i sista avsnittet.
13. Att Jean och Staffan inte fick mer screentime
14. Alla teknik-fel (som att Benny inte kunnat trilla ner från trappan i avsnitt 6 då han var för kort)
15. Att musiken användes på fel ställen och överanvändes.
16. Att det inte var någon julkänsla.
17. Att slottsmiljön inte var samma som för 16 år sedan*.


1. Årets greve var en aning skum tyckte jag också men i den åldern som Sven Ahlström spelade Greven måste det ha varit Greven i 40 års åldern. Själva Rune Bergman som Greven i fotot måste ju varit 60-70 år. Att han blev människa verkade ju ändå rätt trevligt tyckte jag eftersom man vill ju gärna inte bara se honom som skelett.

2. Ja det hade ju varit roligt om man hade fått se lite mer av honom. Han hade blivit längre än vad Melitta hade blivit.
Men en sak tyckte jag var jäklans konstigt. Anna-Lena Brundin som var mamman i den första Mysteriet på Greveholm ser mycket yngre ut i årets julkalender jämfört med 1996 års version. Och ändå är hon 16 år äldre än just då. Det är lite skumt om jag får säga så.

3. Pappan Stig tyckte ju verkligen inte om mamma Kickis idéer alls och tyckte allt var en ren fantasi.
Verkar mer vara ett par ointresserade föräldrar av den andres intresse överhuvudtaget.

4. Jag tyckte att Saga var riktigt bra. Benny blev jag ganska så irriterad på i början men han blev bättre och bättre, även fast han väste mer och mer upp om man säger så och Frans var ju ganska konstig hela tiden. Det kändes ju typ som att han inte var ett dugg förvånad över den svävande stenen eller några spöken som han såg. Åtminstone borde han inte se så deppig ut hela tiden. Var kanske som ni sa lite hög.

5. Ja det blev ju lite mer spännande när de går ni i grottan och letar efter de där gäerna eller vad det nu är det heter.
Det var ju då i stort sätt Greven återuppstod och att det var just då som man förstod att det här är Grevens återkomst.

6. Kom knappt ihåg hur han lät då. Men det jag undrar är ju lite hur Benny eller vem det nu var kunde vara så glada över att Sprak kom jag menar hade det varit Lillan hade jag inte varit förvånad men Benny har ju bara sett Sprak en gång och ser honom första gången som de var gamla vänner från förr eller något.

7. Det man undrar mer över är ju hur det gick med kronan fick mamman behålla kronan eller gav hon den till den där kärnkraftkillen eller vem det nu var. Fick man verkligen veta det? Det ända jag minns var att hon inte brydde sig om hon var en kungasläkt eller inte.

8. Ja det undrar jag verkligen också. Det var ju nästan som dem var vana vid att det fanns levande skelett och att det finns rymdvarelser och så oroar dem sig mer som de skulle åka karusellen Tillt istället.

9. Också en fundering som jag har tänkt på. Undrar om de visste att dem verkligen skulle gå ner i grottan eller om dem bara lekte.
Hade det varit jag så hade man ju blivit väldigt fundersam om det verkligen är bra att leka i en grotta.

10. Hur och när får man reda på detta? Manusförfattaren visste ju knappast det i 1996 års version.
Det var väldigt coolt när dem fäktades mot varann. Fick man med lite action i Mysteriet på Greveholm också.

11. Tomtenissarna var helt katasrofala i år. Jag förstod inte varför de alltid sa mannen med det stora skägget istället för tomten. Fast gjorde dem det också i 1996 års version? Iallafall så såg dem ju ut som dom var rena motsatsen till de nissarna med solglasögon som de hade 1996.

12. Ja nu minns inte jag när de sa hans namn i sista avsnittet men det jag undrar lite om det är hans och Melittas son som Melitta bär på?
Han var ju väldigt bra just när han var med då. Det hade ju varit väldigt trevligt om han kunde varit med men ja sånt är ju livet.

13. Tyckte jag ändå det fick. Dem var ju samma gamla busskallar som 1996.
Däremot så kan man ju undra varför de trodde man dem var så läskiga.

14. Kan man verkligen undra? Ja man vet ju hur det hade slutat annars.
Ja det var väl då som han lärde känna Jean och Staffan?

15. Det tyckte jag inte att de hade. Tyckte ibland kanske dem var på lite fel ställen här och där. 
Men annars var det fullt godkänt och det syntes verkligen att de har med samma att göra med från 1996.

16. Har ju alltid varit ett problem med Greveholm. Det handlar ju i stort sätt bara om julen i de ca. tre sista avsnitten.
Men jag tyckte dom gjorde det mycket bättre denna gången än förra gången när nissarna kom lite tidigare än förra gången.
Förresten han den mest framträdande nissen var väl också med i 2008 års julkalender Skägget i Brevlådan?

17. Nja det är ju inte exakt lika lätt att få det att se ut som det var då.
Men måste säga att de gjorde vad det kunde och fick det iallafall godkänt enligt mig.

Citat från: TonyTonka skrivet 27 december 2012 kl. 23:30:28
Förresten, någon som skulle vilja se ytterligare en Greveholm-serie?

Nja jag vet inte riktigt? Tycker det var en värdig uppföljare men man ska aldrig säga aldrig. (Även om jag sa det två gånger som jag brukar säga.) Någon gång kanske det kan bli en trilogi av det hela men det får man återkomma med någon annan gång.
Men en sak tycker jag är säker och jag tycker att Mysteriet på Greveholm är den enda julkalendern som förtjänar en uppföljare.
Jag kan ha helt fel men så som det känns just nu så är jag nöjd med denna uppföljare.

TonyTonka

Man får veta att Jean är son till Greven först i avsnitt 22 när Jean drömmer i början, och senare när Jean fäktas mot Greven i avsnitt 2 kallar Jean honom för "far".

Vad gäller Kungakronan så får man veta i den längre versionen av avsnitt 24 att Kicki lämnat tillbaka kronan då man hör henne prata med riksmarsalken som dessutom bjuder in henne och Stig på nyårssupé.

Ja, det är Melitta och Måns som är föräldrar till barnet som Melitta håller.

Tomtenissarna sa mannen med det stora skägget även år 1996.

Keijo J. Salmela medverkade mycket riktigt i Skägget i Brevlådan från 2008 som en tomtenisse.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Linnzy

Citat från: TonyTonka skrivet 28 december 2012 kl. 01:20:14


Ja, det är Melitta och Måns som är föräldrar till barnet som Melitta håller.



och barnet heter Cappucino...förmodligen för att skoja till det eftersom han är Melittas barn.... (melitta är ju ett märke på kaffepåsar...eller är det en kaffemaskin?)

Experten

Nästa års tvkalender är Barna Hedenhös

Experten

Har ni ens lyssnat på radiokalendern Siri och Ishavspiraterna?
Jag tycker dock att den delen av papperskalendern borde illustrerats av Carolina Stålberg

TonyTonka

Citat från: Experten skrivet 28 december 2012 kl. 08:18:00
Nästa års tvkalender är Barna Hedenhös

Min mamma blev överlycklig när hon hörde det, så nästa år sitter hon bänkad  ;D

Själv tycker jag att Barna Hedenhös verkar en smula tråkig, men jag får väl ge den en chans.

Citat från: Linnzy skrivet 28 december 2012 kl. 04:27:51
och barnet heter Cappucino...förmodligen för att skoja till det eftersom han är Melittas barn.... (melitta är ju ett märke på kaffepåsar...eller är det en kaffemaskin?)

Melitta är namnet på en kaffebryggare. Det är i alla fall det jag får fram först när jag googlar på Melitta.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Jag tyckte faktiskt om "Mysteriet på Greveholm - Grevens återkomst", det var en ovanligt bra uppföljare. Den hade ju förstås sina skavanker (fast det hade även originalserien), men jag hoppas på mer Greveholm i någon form.

Citat från: Experten skrivet 28 december 2012 kl. 08:18:00
Nästa års tvkalender är Barna Hedenhös

Jag tyckte mycket om de där böckerna när jag var liten, så jag lär nog ge det en chans i alla fall.