Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nalle Puh

Startat av Elios, 18 augusti 2009 kl. 20:20:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 juli 2018 kl. 23:07:41
Efter Charlie Elvegårds sorgliga bortgång så är alla skådespelare från de Nalle Puh dubbningar gjorda 1989-1998 utom Jörgen Lantz (Nasse) borta ifrån oss, de fyra personer som jag här syftar på är Carl Billquist (Uggla), John Harryson (Ior), Hans Lindgren (Sorken) och nu också Charlie Elvegård (Kanin), dessutom så finns inte heller Guy De La Berg (Nalle Puhs röst 2000-2010) ibland oss...  :'(


Nja, Peter Wanngren, Olli Markenros och Christel Körner lever ju fortfarande, eller missförstår jag dig?

Men jag håller med, de svenska Nalle Puh-dubbningarna kommer inte bli lika magiska utan Charlie Elvegård som Kanin. Jag hoppas också att Nalle Puh kommer byta röst i Nalle Puh och Christoffer-Robin, även om jag tyvärr misstänker att så inte kommer vara fallet. :(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet 19 juli 2018 kl. 23:56:14
Nja, Peter Wanngren, Olli Markenros och Christel Körner lever ju fortfarande, eller missförstår jag dig?

Men jag håller med, de svenska Nalle Puh-dubbningarna kommer inte bli lika magiska utan Charlie Elvegård som Kanin. Jag hoppas också att Nalle Puh kommer byta röst i Nalle Puh och Christoffer-Robin, även om jag tyvärr misstänker att så inte kommer vara fallet. :(

Ja verkligen tråkigt det. Charlie Elvegård är såvitt jag kan minnas den rösten som jag hört allra längst i Nalle Puh. Alltså han har ju spelat Kanin så länge jag kan minnas. Ända sedan jag föddes. Finns väl ingen som har spelat en Nalle Puh karaktär lika länge som honom??

Citat från: Varsågod skrivet 17 april 2018 kl. 21:44:25
Reuben Sallmander, menar du nog.

Just det. :D

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 20 juli 2018 kl. 05:40:47
Ja verkligen tråkigt det. Charlie Elvegård är såvitt jag kan minnas den rösten som jag hört allra längst i Nalle Puh. Alltså han har ju spelat Kanin så länge jag kan minnas. Ända sedan jag föddes. Finns väl ingen som har spelat en Nalle Puh karaktär lika länge som honom??

Jodå, Sorken, han har spelats av Hans Lindgren 1966-2005!  :)

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 19 juli 2018 kl. 23:56:14
Nja, Peter Wanngren, Olli Markenros och Christel Körner lever ju fortfarande, eller missförstår jag dig?

Men jag håller med, de svenska Nalle Puh-dubbningarna kommer inte bli lika magiska utan Charlie Elvegård som Kanin. Jag hoppas också att Nalle Puh kommer byta röst i Nalle Puh och Christoffer-Robin, även om jag tyvärr misstänker att så inte kommer vara fallet. :(

Jag var visst otydlig där, jag syftade på de som jag utsett till "The Big Five" inom de som varit med i "Nya Äventyr med Nalle Puh", på 1980 & 1990-talet för att de var suveräna i de roller som de fick!  :)

Och när jag tänker på det så är Tor Isedal (Nalle Puhs röst i MediaDubb, och dess förinnan även röst sedan 1966) inte heller i livet längre...

I tråden "Disney" kommer jag iallafall så småningom att skriva ner vilka skådespelare från vilka dubbningar av Disneys långfilmer som fortfarande i livet, åtminstone från och med 1967 (med start av Askungens omdubbning), eftersom att det var då som flerkanalsljudet gjorde sitt intåg i Sverige.

Och kanske lite brytande från ämnet men jag kan iallafall säga redan nu att från Svärdet i Stenen så är Peter Schildt och Sture Ström de två sista överlevande och från 1990-talsdubben av Dumbo så är alla skådespelare fortfarande vid liv, utan undantag! När det kommer till originaldubbningarna av Taran och Den Magiska Kitteln och Oliver och Gänget så är de flesta skådespelare därifrån fortfarande vid liv...  ;)

Men tillbaka till ämnet; Guy De La Berg som Nalle Puh min personliga favorit av de Nalle Puh röster som varit med sedan 2000-talet, likaväl som Charlie Elvegård som Kanin sedan slutet av 1980-talet, och också Sorken sedan 1960-talet när det begav sig!

Alexander

Kanske Olli Markenros kan testa att bli godkänd som Nalle Puh igen, eftersom han ändå är med i branschen fortfrande.  :)

E

Citat från: Alexander skrivet 20 juli 2018 kl. 08:58:50
Kanske Olli Markenros kan testa att bli godkänd som Nalle Puh igen, eftersom han ändå är med i branschen fortfrande.  :)


Jag hoppas också att han gör det  :) :) :) :) :)

Daniel Hofverberg

Jag slipper nog gärna Olli Markenros som Nalle Puh. Jag har inget alls emot honom som skådis, men som Nalle Puh passar han inte...

Å andra sidan passar ju dock inte Jan Jönsson som Puh heller, men att välja mellan de två känns ungefär som att välja mellan pest och kolera...

Bara för att den suveräna Guy de la Berg gått bort, så borde vi inte behöva nöja oss med mediokra Puh-skådisar, utan det borde gå att hitta någon riktigt bra och passande röst till rollen.

Hursomhelst tror jag inte det är troligt att Olli skulle godkännas av Disney efter så många år. Då är det nog tyvärr mer sannolikt att Jan Jönsson fortsätter som Puh, även fast jag hoppas att Disney har vett nog att underkänna han också så att dubbningsstudion får börja leta efter en helt ny och bra Puh-röst; på samma sätt som de ju oundvikligen lär behöva göra med Kanin.

Disneyfantasten

#37
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 juli 2018 kl. 15:30:21
Jag slipper nog gärna Olli Markenros som Nalle Puh. Jag har inget alls emot honom som skådis, men som Nalle Puh passar han inte...

Å andra sidan passar ju dock inte Jan Jönsson som Puh heller, men att välja mellan de två känns ungefär som att välja mellan pest och kolera...

Bara för att den suveräna Guy de la Berg gått bort, så borde vi inte behöva nöja oss med mediokra Puh-skådisar, utan det borde gå att hitta någon riktigt bra och passande röst till rollen.

Hursomhelst tror jag inte det är troligt att Olli skulle godkännas av Disney efter så många år. Då är det nog tyvärr mer sannolikt att Jan Jönsson fortsätter som Puh, även fast jag hoppas att Disney har vett nog att underkänna han också så att dubbningsstudion får börja leta efter en helt ny och bra Puh-röst; på samma sätt som de ju oundvikligen lär behöva göra med Kanin.

Jag håller med om att varken Markenros eller Jönsson passar särskilt bra som Nalle Puh, trots att båda är duktiga skådespelare! Båda gjorde antagligen vad de kunde för rollen, men tyvärr fungerar det inte här!

Men om jag får välja så tycker jag att Jan Jönsson är sämst, inte bara för att han är så olik originalrösten och karaktärens andemening, utan för att han också låter alldeles för stel och matchar inte karaktären alls och har heller ingen nostalgisk koppling att luta sig till, så därför så ser jag hellre Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen på engelska! Jag hoppas verkligen att han blir utbytt!

Även om jag är delvis uppväxt med Olli Markenros i rollen och att han är nostalgi för mig så har jag aldrig riktigt tyckt att han passar till karaktären, dels för att han inte heller efterliknar karaktärens andemening och dels för att han är alldeles för ljus och gnällig! Han har däremot gjort många andra bra insatser genom åren, inte minst som Hamm i Toy Story filmerna, där han är minst sagt svårslagen!

Det var ju ren otur att Charlie skulle gå ur tiden precis innan den nya Nalle Puh spelfilmen ska ha premiär!

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 juli 2018 kl. 16:11:13
Även om jag är delvis uppväxt med Olli Markenros i rollen och att han är nostalgi för mig så har jag aldrig riktigt tyckt att han passar till karaktären, dels för att han inte heller efterliknar karaktärens andemening och dels för att han är alldeles för ljus och gnällig! Han har däremot gjort många andra bra insatser genom åren, inte minst som Hamm i Toy Story filmerna, där han är minst sagt svårslagen!
Där instämmer jag till 100%.

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 juli 2018 kl. 07:34:40
Jodå, Sorken, han har spelats av Hans Lindgren 1966-2005!  :)

Ojdå. Det måste jag ha nog missat. Men när började Kanin få rösten av Charlie?  ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 24 juli 2018 kl. 02:01:57
Men när började Kanin få rösten av Charlie?  ::)
Charlie Elvegård har spelat Kanin i samtliga sammanhang sedan Media Dubbs originaldubb av avsnitt 1 - 11 av Nya äventyr med Nalle Puh; d.v.s. mest troligt sedan 1989 eller möjligen rentav 1988 (jag är inte riktigt säker när TV3 började sända serien).

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 24 juli 2018 kl. 02:01:57
Ojdå. Det måste jag ha nog missat. Men när började Kanin få rösten av Charlie?  ::)

Fast å andra sidan så har inte Sorken medverkat i fler sammanhang efter 2005.

Sammanlagt har han varit med i följande;

>Filmen om Nalle Puh (1977) (långfilmsdubbning 1992, dessutom var han med i kortfilmernas originaldubbningar, iallafall av de två första, där karaktären medverkade)

>Nya Äventyr med Nalle Puh (1988-1991)

>Nalle Puh Vännernas Fest (1999; svenskdubbad 2001)

>Nalle Puhs Jul (2001; svenskdubbad 2002)

>Puhs Heffaklump Halloween (2005)

+ Hos Musse (2001-2003), där han hade en replik, där Hans Lindgren som vanligt var karaktärens svenska röst

Men i "Små Äventyr med Nalle Puh" (som egentligen är korta klipp från tidigare Nalle Puh filmer med nydubbad version) var det istället Bert-Åke Varg (troligtvis då Hans Lindgren vid det årtiondet var dement)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juli 2018 kl. 02:09:49
Charlie Elvegård har spelat Kanin i samtliga sammanhang sedan Media Dubbs originaldubb av avsnitt 1 - 11 av Nya äventyr med Nalle Puh; d.v.s. mest troligt sedan 1989 eller möjligen rentav 1988 (jag är inte riktigt säker när TV3 började sända serien).

Sista gången som Charlie Elvegård dubbade Kanin borde väl ändå ha varit vid "Små Äventyr med Nalle Puh" från 2011-2012?

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 juli 2018 kl. 07:44:16
Fast å andra sidan så har inte Sorken medverkat i fler sammanhang efter 2005.

Sammanlagt har han varit med i följande;

>Filmen om Nalle Puh (1977) (långfilmsdubbning 1992, dessutom var han med i kortfilmernas originaldubbningar, iallafall av de två första, där karaktären medverkade)

>Nya Äventyr med Nalle Puh (1988-1991)

>Nalle Puh Vännernas Fest (1999; svenskdubbad 2001)

>Nalle Puhs Jul (2001; svenskdubbad 2002)

>Puhs Heffaklump Halloween (2005)

+ Hos Musse (2001-2003), där han hade en replik, där Hans Lindgren som vanligt var karaktärens svenska röst

Men i "Små Äventyr med Nalle Puh" (som egentligen är korta klipp från tidigare Nalle Puh filmer med nydubbad version) var det istället Bert-Åke Varg (troligtvis då Hans Lindgren vid det årtiondet var dement)

Jag vill också flika in att Sorken medverkar i spelet "Nalle Puh: Skolstart" utgivet runt 1999-2000, där det är Gunnar Uddén som gör rösten i stället för Hans Lindgren av någon anledning.

Jag såg också att röstlistan för Boken om Puh: Kul med vänner på Disneyania nämner Sorken, men jag har för mig att han inte medverkar där. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 24 juli 2018 kl. 23:10:21
Jag vill också flika in att Sorken medverkar i spelet "Nalle Puh: Skolstart" utgivet runt 1999-2000, där det är Gunnar Uddén som gör rösten i stället för Hans Lindgren av någon anledning.

Jag såg också att röstlistan för Boken om Puh: Kul med vänner på Disneyania nämner Sorken, men jag har för mig att han inte medverkar där. ^^

Ja, fast det var bara ett dataspel, de kanske inte hade tid att anlita Hans Lindgren till det spelet då Sorken bara har två repliker i det spelet!

Dessutom så borde det definitivt ha varit antingen 2000 eller senare, då rösterna är detsamma som i Tigers Film 2000, där de flesta röster från 1989-1998 underkändes, medan Charlie Elvegård alltid varit godkänd som Kanin!