Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

My Little Pony (TV-serierna)

Startat av clash, 31 augusti 2005 kl. 17:15:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Experten

Citat från: clash skrivet 20 februari 2006 kl. 11:55:33
Jadu, tyvärr är det bara dåliga röster(ialla fall kvinnorna) Beatrice Järås, Anna Nordell, Irene Lindh, Annelie Berg, Louise Reader. Kan ju försöka kolla sen...
Det ska vara Norberg, INTE Nordell...

Lilla My

Citat från: Mysan skrivet 26 januari 2008 kl. 15:35:57
Skuggtjuven

Det finns ingen som mot förmodan har denna som kan tänkas lägga upp den på Youtube eller skicka till mig? Jag såg sällan MLP som liten, men just denna kollade jag på om och om igen.

Anders

Citat från: Mysan skrivet 26 januari 2008 kl. 15:35:57
Om någon vet mer specifikt vem som dubbar till vem, fyll gärna i. Vissa är helt säkra, men jag är ingen röstidentifierar expert, så  någon/några kan vara inkorrekta

Skuggtjuven (Rampljus)
Johanna Ljungberg (Megan)
Lisa Tull (Baby Hearthrob)
Ulf Källvik (Knight Shade)
Monica Forsberg (Lickety Split, Baby Half-note,Knight Shades mamma)
Christel Körner (Hearth throb, Buttons, Baby Lofty)
Bertil Engh (Erebus)
Ulf Peder Johansson (Zeb)
Birgitta Fernström (Lofty)
Cisela Björklund
Roger Storm
Anna Nylen (Molly)

(Galaxy, grådalingarna,borgmästare, zebs råttor?)

Skuggtjuven (Ve mig)
Monica Forsberg (Lickety Split, Masquerade, Baby Shady)
Ulf Peder Johansson (Woebegons pappa,Alligatorsaur)
Birgitta Fernström (Posey, Ribbon)
Christel Körner (Gusty,Surprise, Häxan)
Cisela Björklund (Gingerbread)

( Woebegone,?)

Paradisgården (Spöket på paradisgården)
Johanna Ljungberg (Megan)
Ulf Peder Johansson (Sqirk)
Peter Wanngren (Krang)
Monica Forsberg (Lickety Split Wind Whistler, Baby Hearthrob)
Robert Andersson (Danny)
Anna Nylen (Molly)
Christel Körner (Galaxy, Buttons, Sundance)
Ulf Källvik
Sofia Haby
Sara Andersson
Ingemar Carlehed
Hans Gustavsson
Birgitta Fernström (Ribbon)
Maria Svensson (Fizzy)

(Spöket, Gingerbread, Masquerade,Baby cuddles, Baby Sundance, Baby Lickety Split, plumas farfar, Cupcake, Lofty, Gusty, Shady, Spike?)

Paradisgården (Rymmarblommorna)
Johanna Ljungberg (Megan)
Ulf Peder Johansson (blomma, krabba)
Peter Wanngren (blomma, krabba)
Monica Forsberg (Posey, Whizzer)

(Cherries jubilee, Masquerade?)

Jag minns att Hans Gustavsson dubbade Spyke och att Ulf Källvik dubbade Plumas farfar och spöket i Spöket på paradisgården.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Linnzy

Citat från: Fantasygold skrivet 29 augusti 2012 kl. 20:27:22
Det finns ingen som mot förmodan har denna som kan tänkas lägga upp den på Youtube eller skicka till mig? Jag såg sällan MLP som liten, men just denna kollade jag på om och om igen.

Jag har den men jag har inte möjlighet att föra över den till dator tyärr... :(

Lilla My

Citat från: Linnzy skrivet  6 september 2012 kl. 02:49:46
Jag har den men jag har inte möjlighet att föra över den till dator tyärr... :(

Aw :( Ok, synd.

Mysan

Citat från: Fantasygold skrivet 29 augusti 2012 kl. 20:27:22
Det finns ingen som mot förmodan har denna som kan tänkas lägga upp den på Youtube eller skicka till mig? Jag såg sällan MLP som liten, men just denna kollade jag på om och om igen.

Skickat personligt meddelande

moviefan

Hej !!

Jag har en del My Little Pony på dvd.

Utgivna av panavision. Vilka har dubbat dom ?

Det fanns en vhs film som heter Resan till molnslottet.
Är det samma som finns på dvd ?

Daniel Hofverberg

Alla DVD-utgåvor med både TV-serien My Little Pony 'n Friends (eller rättare sagt My Little Pony-segmentet från den serien) från 1986 - 1987 och den något nyare serien My Little Pony Tales från 1992 är dubbade av Pangljud, och är alltså samma dubbningar som tidigare visats på både TV4 och Kanal 5. DVD:erna med My Little Pony 'n Friends gavs ut av Pan-Vision och DVD:erna med My Little Pony Tales gavs ut av Filmfactory. Det bör ha varit TV4 som beställde dubbningarna av båda serierna.

VHS-filmen Resan till molnslottet gavs ut av Collage Entertainment, och innehöll avsnitt av My Little Pony 'n Friends. Den och ett par andra VHS-filmer från samma distributör hade unika dubbningar som gjorts speciellt för dessa VHS-filmer. Den dubbningen har alltså aldrig släppts på DVD eller visats på TV, men en del av rösterna är samma som i Pangljuds dubb. Bland annat minns jag att Beatrice Järås och Gunnar Ernblad medverkade i den dubbningen, och där var ledmotivet inte dubbat utan kvar på engelska. Min spontana gissning är att den dubbningen gjorts av Videobolaget, men jag har egentligen inga som helst belägg för det påståendet. Det fanns inga utsatta dubbcredits alls.

moviefan

Är vhs filmen  Spöket på paradisgården  med Rymmarblommorna en del av serien ? Eller är den vhs filmen en långfilm ? 

Daniel Hofverberg

Spöket på paradisgården innehåller sammanklippta avsnitt av TV-serien My Little Pony 'n Friends (eller rättare sagt My Little Pony-inslaget från det programblocket), men är dubbad av KM Studio i en unik äldre VHS-dubb istället för den i dagens läge mer välkända TV-dubben av Pangljud.

Det finns bara en enda långfilm som gjorts med My Little Pony, och det är My Little Pony - Ett äventyr (numera av någon outgrundlig anledning kallad Sagan om My Little Pony).

moviefan

Varför har inte Spöket på paradisgården getts ut på dvd med svensk dubbning ?  Jag har dvd filmerna Snöstorm i ponnyland och Resan till molnslottet. Har dom avsnitten funnits på vhs med annan dubbning ?

moviefan

Varför har inte Spöket på paradisgården inte getts ut på dvd med svensk dubbning ? 

Daniel Hofverberg

#147
Samtliga avsnitt av My Little Pony 'n Friends har släppts på VHS med Pangljuds TV-dubb. Fem av dessa VHS-volymer har senare släppts på DVD , medan några återstår som inte släppts på DVD. De som har släppts på DVD (utgivna av Pan-Vision) är:

Mysteriet på Paradisets Herrgård (innehåller The Revolt of Paradise Estate 1-2 och The Magic Coins 1-4)
Glasprinsessan (innehåller The Glass Princess 1-4 och Sweet Stuff and the Treasure Hunt)
Snöstorm i Ponnyland (innehåller Baby, It's Cold Outside 1-2 och The Return of Tambledon 1-4)
Slottet bland molnen (innehåller Would be Dragonslayer, Mish Mash Melee, The Great Rainbow Caper, Little Piece of Magic och Flight To Cloud Castle 1-2)
Den gyllene porten (innehåller Pony Puppy, Through the Door 1-2 och Woe is Me 1-2)

Då återstår 11 avsnitt som har släppts på VHS med Pangljuds dubbning, men som av någon anledning inte släppts på DVD. Närmare bestämt:
The End Of Flutter Valley
The Ghost Of Paradise Estate
Bright Lights
Fugitive Flowers
Crunch the Rockdog
The Quest of the Princess Ponies
Spike's Search
The Golden Horseshoes
The Ice Cream Wars
Somnambula
The Prince and the Ponies


Detsamma gäller de båda specialavsnitten Rescue at Midnight Castle och Escape from Catrina, som också släppts på VHS med Pangljuds dubb men som inte släppts på DVD.

Dessa släpptes på några olika VHS-volymer som bl.a. Pan-Vision gett ut. Allt detta är med Pangljuds TV-visade dubbning. Dock är alla individuella avsnitt vid VHS- och DVD-utgåvor ihopklippta, så att resuméer och "Fortsättning följer"-skyltar saknas. Serien består alltså egentligen av 11-minutersavsnitt, så alla "avsnitt" som är längre än så består av flera ihopklippta avsnitt som ursprungligen sänts separat med "To Be Continued" i slutet av varje avsnitt och resuméer med berättarröst i början. Av någon absurd anledning saknas också sluttexter på alla VHS- och DVD-utgåvor.

Varför några VHS-volymer återstår som inte släppts på DVD vet jag inte, men tyvärr skulle jag tro att de heller aldrig kommer att släppas - i synnerhet i och med att Pan-Vision i sin ursprungliga form inte finns längre; de köptes upp av Scanbox ifjol som sammanfogades till ett gemensamt företag.

Det som släppts på VHS med andra unika dubbningar som inte visats på TV är:

Från Trefa Video:
Hur ska det gå för fladderdalen? (innehåller The End of Flutter Valley 1 - 10)
Skuggtjuven (innehåller Bright Lights 1 - 4 och Woe is Me 1 - 2)
Paradisgården (innehåller The Ghost of Paradise Estate 1 - 4 och Fugitive Flowers 1 - 2)
(Alla dessa är dubbade av KM Studio i regi av Monica Forsberg)

Från Collage Entertainment:
My Little Pony - Tillbaka igen
Ponnyhemmet
Resan till molnslottet
Den magiska manteln

(Alla dessa är dubbade av något okänt dubbningsbolag, men har delvis samma skådespelare som Pangljuds dubb. Dubbcredits saknas helt och hållet. Personligen hade jag satt en slant på att Videobolaget/Kit & Co. dubbat dessa, men jag har inga säkra belägg för mitt påstående)

På Collage Entertainments VHS-utgåvor är tyvärr alla avsnittstitlar övertäckta eller bortklippta, och därför har jag inte haft tid eller ork att lista ut exakt vilka avsnitt de innehåller.

De båda specialavsnitten hade tidigare också släppts på VHS av Barnens Videobibliotek med en annan dubbning; okänt vilket bolag som gjort den då det stod utsatt röster men ingenting annat på dessa utgåvor. Skådespelarna på den VHS-filmen var i alla fall Beatrice Järås, Liza Öhman, Gunnar Ernblad och Tommy Nilsson.

moviefan

Vilka MLP har ni haft ? Och vilka har ni kvar idag ?

Anders

Citat från: moviefan skrivet  1 maj 2017 kl. 22:48:11
Vilka MLP har ni haft ? Och vilka har ni kvar idag ?
Jag har VHS-bandet som inkluderar "Spöket på Paradisgården" och "Rymmarblommorna". Jag bör ha kvar bandet i förrådet.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!