Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hur minns ni ett särskilt år?

Startat av Will Siv, 12 juni 2023 kl. 20:08:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Eller vad kommer ni bäst ihåg? ( era bästa minnen )

Här är några för mig:


2008:

Jag började förskolan.


Lay Your Love On Me av BWO kommer 3:a i finalen av Melodifestivalen, men blir ändå en stor hit.


Star Wars: The Clone Wars släpps.


WALL-E hade premiär.


Säsong 2 av "Galactik Football" visades på Jetix.


Lady Gaga debuterade med "Just Dance", men slog verkligen igenom året därpå.


Viva La Vida ( Coldplay ), So What ( P!nk ) och Hot N'Cold ( Katy Perry ) är dom största låtarna.


Skägget i Brevlådan med Anders & Måns var årets Julkalender.




2012:

Lorrén vinner Eurovision med flest poäng nånsin.


100 år sen Titanic ( och filmen släpps på nytt i 3D ).


Star Wars Episod I: Det Mörka Hotet släpps också i 3D och med svensk dubb.


Rowan Atkinson uppträder på OS invigningen i London.


Två Ord: Gangnam Style.




Lillefot

2002:
* Fick ett Gamecube till födelsedagen.

2005:

* LasseMajas julkalender.

2009:

* Min mormor flyttade till en bostadsrätt, som hon bor i ännu idag.

2010:

* ICA-reklam med Falukorv.
* Året då jag fullt bestämde mig för att bli en spelsamlare (det vill säga, TV- och dator-spel)

2011:

* 3DS släpptes.
* Jag upptäckte Steam samt Half-Life och resten av Valves spel.

2012:

* Minnet av Titanics förlisning.
* Resa till Teneriffa (den sista min familj gjort på riktigt länge)
* Jag började få intresse för filmer som jag förut inte hade sett.

2013:

* Slutade grundskolan.
* Besökte Lalandia på Lolland.
* Började gymnasiet till hösten.

2014:

* Klarade Spyro the Dragon till PS1 för första gången (konstigt som det låter).
* Mötte många personer på Steam som jag blev vän med.
* Återupptäckte Landet för Längesedan och dess uppföljare efter att ha inte sett de på flera år.
* Fick upp intresset för att bygga en egen dator för fullt.

2015:

* Fyllde 18 år och blev myndig, samt fick ett eget inloggningskort till bankkontot (innan dess hade föräldrarna full kontroll över det).
* Attentaten i Paris. Mycket sorgsen
* Klimatavtalet i samma stad.

2016:

* Nog det sämsta året jag kan minnas under mitt liv:
** Fick en depression som pågick i ett halvår.
** Världssituationen såg ut att bara bli sämre och sämre, exempelvis pga terrorist-attacker runt om i Europa.
** Carrie Fishers bortgång.
* Släppet av Overwatch (som nu är ersatt av uppföljaren).
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

1997:
*Blev ihop med tjejen som skulle bli mitt livs kärlek och min fru.

2001:
*Jag gifte mig med den mest underbara personen.

2005: 
*Vår äldsta son föddes och vi blev unga föräldrar.

2010:
*Vår äldsta dotter föddes.

2012:
*Vår yngsta son föddes.

2013:
*Vi fick en till liten underbar flicka.

2014:
*Jag började jobba på den skolan där jag jobbar idag.

2020:
*Ja var tvungen att lära mig hur man lär du ut musik på distans.

2021:
*Vår yngsta dotter föddes och vi blev småbarnsföräldrar på nytt.

2022:
*Året då min gamla trotjänare till bil la ner för gott

MOA

#3
2011:
Jag började skolan & vi installerade Boomerang
2012:
Loreen vinner Mello & Eurovision
Jag får min första telefon & tar många bilder & filmer
Jag började hata Flodhästen som sjunger Lion Sleeps Tonight & skrämd av Arcane.Spelade rätt många Flash spel
Bi började bygga ett nytt skotergarage
2013:
Jag fick min första surfplatta som senare pajade i laddningen,den hade många bilder som aldrig sparades,deprimerande
Vi åkte flyg för & hämta vår Merca
Jag blev galen i Talking Freinds,Talking Santa var min favorit
En storm orsakade strömavbrott
Jag skapade min första Youtube kanal
2014:
Jag började spela Amnesia & blev skiträdd
Började titta på andra som spelade Amnesia,framförallt nån som hette Jocke som svor & sa könsord.Farsan gillade int att jag tittade på honom men jag gjorde de i alla fall.
Sommaren var en av dom varmaste
Vi var på Borås Djurpark för att de var för mycket folk på Liseberg,jag hade en orm runt min hals
I slutet av året började jag älska Metroid
2015:
Jag blev en riktig MetroidLover
Jag började också älska Djurgården & Family Guy
Jag tappade min telefon i min fil
Vi skaffade en kanin
Jag spelade Fem Myror spelen för sista gången
Jag upptäckte en läskig sak i Amnesia & jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv
Vi återskapade Expeditionen till Nordpolen från Nalle Puh fast vi tog Västpolen istället. Eureka! Vad har du funnit? Västpolen!
2016:
Bästa året i mitt liv
Jag började älska Pistvakt
Vi var på Åland för första gången
Jag började använda Snapchat på riktigt
Vi skaffade vår tredje katt & sålde kaninen
Jag skapande min andra kanal som jag övergav när året var slut
Jag skratt ihjäl mig åt Rooster Alarm
2017:
Sämsta året i mitt liv
Jag skapade min nuvarande kanal & övergav dom andra
Jag började älska Percy Tårar
Jag fick min andra kamera
Jag började spela Mario Kart Wii
Jag gick ut 6:an & började 7:an
2018:
Jag började lägga ut videor på min nya kanal
Jag & mina kompisar skratt ihjäl oss åt Google Översätt,så mycket att en lärare sa åt oss att va tysta
Vi min kompis & spelade Tecknade Mr Bean introt på högsta volym
Vi var på Åland för andra gången
Jag började spela Flash spel igen
Sommarn var en av dom varmaste
2019:
Jag blev sjuk i 40 graders feber & var hemma i en hel vecka
Jag började spela Mario Kart 8
Vi hittade Postman Per när vi sökte efter danska barnprogram
Vi övernattade hemma hos mig för första gången
Vi började titta på skräckfilm för första gången(Blä!)
Jag kränkte en som var dålig på sjunga
Vi skratt ihjäl oss åt olika lärare
Min morbror hittade en eremitkräfta
Jag hittade en könstig krabba
Jag skratt ihjäl mig åt Kung Koopa Svär
De e minnen av 1 decennium

Will Siv

#4
Citat från: Will Siv skrivet 12 juni 2023 kl. 20:08:06Eller vad kommer ni bäst ihåg? ( era bästa minnen )

Här är några för mig:


2008:

Jag började förskolan.


Lay Your Love On Me av BWO kommer 3:a i finalen av Melodifestivalen, men blir ändå en stor hit.


Star Wars: The Clone Wars släpps.


WALL-E hade premiär.


Säsong 2 av "Galactik Football" visades på Jetix.


Lady Gaga debuterade med "Just Dance", men slog verkligen igenom året därpå.


Viva La Vida ( Coldplay ), So What ( P!nk ) och Hot N'Cold ( Katy Perry ) är dom största låtarna.


Skägget i Brevlådan med Anders & Måns var årets Julkalender.




2012:

Lorrén vinner Eurovision med flest poäng nånsin.


100 år sen Titanic ( och filmen släpps på nytt i 3D ).


Star Wars Episod I: Det Mörka Hotet släpps också i 3D och med svensk dubb.


Rowan Atkinson uppträder på OS invigningen i London.


Två Ord: Gangnam Style.
Fler:

2006:

Jag ser Bilar på bio.


2009:

Alexander Rydbak vinner Eurovision med Fairytale.


Jag börjar grundskolan/lågstadiet.


Jetix bytts ut mot Nickelodeon.



2014:

Jag blir intresserad av Godzilla när en ny amerikansk film ska komma.


Jag åker på semester i Halland.


Pixar hade ingen ny film.



2015:

Fåret Shaun: Filmen är den andra långfilmen jag seri på bio och den första på 9 år.


Jag börjar högstadiet.


Star Wars Episode VII: The Force Awakens har premiär och är den tredje jag ser på bio.



2016:

Jag hoppar över skolavslutningen och åker till Åbo.


Jag var missnöjd med presidentvalet.


Jag skaffar tillbaka Disney Treasures DVDrna och ser även filmerna med Oswald, jag blir ännu mer intresserad av Film och Animation.


2017:

Jag åker till Fredrikshamn.

Star Wars Episode VIII: The Last Jedi blir en av dom mest "kontroversiella" storfilmerna.



2018:

Jag kämpar för att klara av grundskolan.

Jag får en svår influensa.

Jag åker på studiebesök i Eksjö.

Jag söker till gymnasiet i Eksjö.

Jag åker ner till Eksjö en andra gång och får träffa dom andra som sen börjar där, sen åker jag till Halland igen på en sorts "avslutnings trip" med grundskoleklassen.

Jag åker på en guidad rundtur av Göteborg.

Jag ser Solo.

Jag firar skolavslutningen själv och följer inte med dom andra till Gröna Lund ( jag hade föredragit att vara längre i Stockholm och gå in på Science Fiction Bokhandeln )

Jag ser om Avatar: Legenden om Aang på DVD.

Jag flyttar ner till Eksjö.

Jag sommarjobbar lite som vaktmästare, tills det blir för besvärligt.

Jag börjar gymnasiet.

Jag börjar se Steven Universe


Tyvärr blir det VÄLDIGT jobbigt här efter, men jag kanske kan ta upp några delar sen.


Några jag glömde:

2008:

Bolibompa flyttar till Barnkanalen.


2012:

Jag började mellanstadiet.


Disneyfantasten

>2000;

Jag såg min första film på bio: Tigers Film

>2015;

Jag såg Insidan Ut på bio, detta var det första biobesöket jag gjorde på egen hand.

>2016;

Jag såg Zootropolis på bio, andra biobesöket jag gjorde på egen hand.

Mina skoldagar blev över.

Jag var missnöjd med presidentvalet.

>2019;

Jag såg Frost 2 på bio på juldagen, ett riktigt bra avslut på årtiondet.

Skokaka

Okej, jag säger detta för att inte glömma bort det i framtiden, och det kan vara svårt att minnas saker, men...

2023:

I början av juli, min mammas bortgång. :(

MOA

Citat från: Skokaka skrivet  9 juli 2023 kl. 22:54:21Okej, jag säger detta för att inte glömma bort det i framtiden, och det kan vara svårt att minnas saker, men...

2023:

I början av juli, min mammas bortgång. :(
2009:
I början av Januari,min morsas bortgång :'(

Elios


Elios

Citat från: Skokaka skrivet  9 juli 2023 kl. 22:54:21Okej, jag säger detta för att inte glömma bort det i framtiden, och det kan vara svårt att minnas saker, men...

2023:

I början av juli, min mammas bortgång. :(
Beklagar

Elios


MOA

Borde jag fortsätta & berätta minnen med början av detta decennium?

Elios

Citat från: Will Siv skrivet 12 juni 2023 kl. 22:45:15Jetix bytts ut mot Nickelodeon.

Nej mot Disney XD. Dom slås ihop med Toon Disney. 

Elios

Citat från: MOA skrivet  9 juli 2023 kl. 23:43:32Borde jag fortsätta & berätta minnen med början av detta decennium?
Gör det tänkte också berätta snart. 
Men vet inte vart jag ska börja riktigt.  :P

Will Siv

Citat från: Elios skrivet  9 juli 2023 kl. 23:48:44Nej mot Disney XD. Dom slås ihop med Toon Disney.
På kabelnätet var det Nickelodeon.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Siv skrivet 11 juli 2023 kl. 14:04:54På kabelnätet var det Nickelodeon.
Kanalplatserna kanske och utbudet hos din leverantör men själva kanalen Jetix blev tillsammans med Toon Disney ersatta med Disney XD.

Elios

Citat från: Will Siv skrivet 11 juli 2023 kl. 14:04:54På kabelnätet var det Nickelodeon.
Ja men det hette bara Disney XD och Nickelodeon var två helt separata kanaler. 

MOA


Fred

#18
Citat från: MOA skrivet 24 mars 2024 kl. 12:44:32Hur var 2015 för er?
Sådär. Rent personligt hade jag det bra då jag precis hade börjat på ett nytt program på högskolan. Men det var mycket terrorism och sånt runt om i världen, framförallt tänker jag på attacken i Paris i november, och det gjorde det året sämre.

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juni 2023 kl. 22:14:412001:
*Jag gifte mig med den mest underbara personen.
det här är kanske inte en "lämplig" fråga, men.....

Minns du era reaktioner på det som hände i September det året?

Lilla My

Citat från: MOA skrivet 24 mars 2024 kl. 12:44:32Hur var 2015 för er?
Mediokert. 2015 var två år efter det att jag tog studenten och var fortfarande grovt deprimerad, med ingen aning om vad jag skulle göra eller ta vägen riktigt.

Började på teaterlinjen på en folkhögskola till hösten dock och flyttade till internat under tiden jag studerade. Det hjälpte otroligt mycket. Skaffade också katt då min syster fick oväntat med kattungar, och den lilla skit-ungen har hållit mitt hjärta stenhårt sedan dess.

December 2015:


MOA

Citat från: Lilla My skrivet 24 mars 2024 kl. 15:23:04Mediokert. 2015 var två år efter det att jag tog studenten och var fortfarande grovt deprimerad, med ingen aning om vad jag skulle göra eller ta vägen riktigt.

Började på teaterlinjen på en folkhögskola till hösten dock och flyttade till internat under tiden jag studerade. Det hjälpte otroligt mycket. Skaffade också katt då min syster fick oväntat med kattungar, och den lilla skit-ungen har hållit mitt hjärta stenhårt sedan dess.

December 2015:


Gullunge
2015 var ett väldigt bra år för mig, vi återskapade också nordpolen från Nalle Puh fast vi tog västpolen istället
Jag 2015:
IMG_20150725_102508.jpg

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 24 mars 2024 kl. 15:23:04Mediokert. 2015 var två år efter det att jag tog studenten och var fortfarande grovt deprimerad, med ingen aning om vad jag skulle göra eller ta vägen riktigt.

Började på teaterlinjen på en folkhögskola till hösten dock och flyttade till internat under tiden jag studerade. Det hjälpte otroligt mycket. Skaffade också katt då min syster fick oväntat med kattungar, och den lilla skit-ungen har hållit mitt hjärta stenhårt sedan dess.

December 2015:


Förlåt men var det inte bara ett år efter din student?  ??? (för om jag minns rätt så är du född 1994, och man brukar ta studenten när man är 20 så det bör ju ändå ha varit 2014 som du tog studenten?)

Själv är jag glad att jag tog studenten 2016, då blev jag äntligen fri från skolan och kan göra vad jag vill, jag går sedan dess på DV (daglig verksamhet), mina skoldagar är bakom mig, good riddance.

(fast jag måste ändå medge att 2012-2016 var bättre än tidigare skolår, jag gick på gymnasiet och trivdes aningen bättre där än påminna tidigare skolor)

Förresten en supersnygg bild på din syster och hennes katt där.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 mars 2024 kl. 15:51:48Förlåt men var det inte bara ett år efter din student?  ??? (för om jag minns rätt så är du född 1994, och man brukar ta studenten när man är 20 så det bör ju ändå ha varit 2014 som du tog studenten?)

Själv är jag glad att jag tog studenten 2016, då blev jag äntligen fri från skolan och kan göra vad jag vill, jag går sedan dess på DV (daglig verksamhet), mina skoldagar är bakom mig, good riddance.

(fast jag måste ändå medge att 2012-2016 var bättre än tidigare skolår, jag gick på gymnasiet och trivdes aningen bättre där än påminna tidigare skolor)

Förresten en supersnygg bild på din syster och hennes katt där.
Man tar studenten när man är 19 & jag gjorde det förra året, jag hatar skolan & kommer aldrig återvända eller snacka med mina lärare igen

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 mars 2024 kl. 15:51:48Förlåt men var det inte bara ett år efter din student?  ??? (för om jag minns rätt så är du född 1994, och man brukar ta studenten när man är 20 så det bör ju ändå ha varit 2014 som du tog studenten?)

Själv är jag glad att jag tog studenten 2016, då blev jag äntligen fri från skolan och kan göra vad jag vill, jag går sedan dess på DV (daglig verksamhet), mina skoldagar är bakom mig, good riddance.

(fast jag måste ändå medge att 2012-2016 var bättre än tidigare skolår, jag gick på gymnasiet och trivdes aningen bättre där än påminna tidigare skolor)

Förresten en supersnygg bild på din syster och hennes katt där.
Vi har ju pratat om det här innan, man tar studenten när man är 19. Varför inte du gjorde det vet jag inte men de allra flesta gymnasieprogrammen är på tre år vilket betyder att man är 19.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 mars 2024 kl. 17:16:13Vi har ju pratat om det här innan, man tar studenten när man är 19. Varför inte du gjorde det vet jag inte men de allra flesta gymnasieprogrammen är på tre år vilket betyder att man är 19.
Som jag var

Steffan Rudvall

Citat från: Will Siv skrivet 24 mars 2024 kl. 14:42:50det här är kanske inte en "lämplig" fråga, men.....

Minns du era reaktioner på det som hände i September det året?
Vi gick i andra ring på gymnasiet, jag minns att jag skulle ha ett matteprov den dagen men det blev aldrig av. Alla samlades i aulan och tv-apparaterna rullades in och vi fick se det hemska som hände.

Hade nog ingen speciell reaktion förutom just chock den dagen. Men när man väl förstått vad som faktiskt hade hänt var det såklart väldigt sorgligt och vi alla kände starkt för det som miste sina liv och de personer som mist sina familjemedlemmar.

MB

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juni 2023 kl. 22:14:411997:
*Blev ihop med tjejen som skulle bli mitt livs kärlek och min fru.

2001:
*Jag gifte mig med den mest underbara personen.
Väldigt tidigt att gifta sig när man går på gymnasiet 

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 mars 2024 kl. 17:16:13Vi har ju pratat om det här innan, man tar studenten när man är 19. Varför inte du gjorde det vet jag inte men de allra flesta gymnasieprogrammen är på tre år vilket betyder att man är 19.
Du glömmer att jag har födelsedag på sommaren.

MB

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 mars 2024 kl. 17:57:13Du glömmer att jag har födelsedag på sommaren.
Vad har det med saken att göra? Man tar studenten året man fyller 19 inte året man fyller 20. Om du har gått om ett år eller haft extra stöd kan du bara säga det det är ingen som dömer

Disneyfantasten

Citat från: MB skrivet 24 mars 2024 kl. 17:58:25Vad har det med saken att göra? Man tar studenten året man fyller 19 inte året man fyller 20. Om du har gått om ett år eller haft extra stöd kan du bara säga det det är ingen som dömer
Jag har alltid trott att man tar studenten när man fyllt 20.

MB

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 mars 2024 kl. 18:01:56Jag har alltid trott att man tar studenten när man fyllt 20.
Hur många år gick du på gymnasiet då? Det rimlar inte att du var 20

Steffan Rudvall

Citat från: MB skrivet 24 mars 2024 kl. 18:04:09Hur många år gick du på gymnasiet då? Det rimlar inte att du var 20
Nej vi blev inte tvingade, vi blev ihop 1997 när vi båda gick i sjunde klass och kärleken mellan oss är så stark.

Disneyfantasten

Citat från: MB skrivet 24 mars 2024 kl. 18:04:09Hur många år gick du på gymnasiet då? Det rimlar inte att du var 20
Jag började på gymnasiet augusti 2012 och tog studenten juni 2016.

MB

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 mars 2024 kl. 18:35:06Jag började på gymnasiet augusti 2012 och tog studenten juni 2016.
Visste inte att det fanns fyraåriga gymnasieprogram alla jag känner till är tre jag gick BET

Disneyfantasten

Citat från: MB skrivet 24 mars 2024 kl. 18:45:53Visste inte att det fanns fyraåriga gymnasieprogram alla jag känner till är tre jag gick BET
Var bor du?

det kanske är annorlunda här nere i Malmö jämfört med längre upp i landet.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 mars 2024 kl. 18:48:59Var bor du?

det kanske är annorlunda här nere i Malmö jämfört med längre upp i landet.
Jag jobbar ju på gymnasieskola i Malmö och vi har inga program på fyra år. Var och vad var det du gick på gymnasiet?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 mars 2024 kl. 18:50:01Jag jobbar ju på gymnasieskola i Malmö och vi har inga program på fyra år. Var och vad var det du gick på gymnasiet?
2012-2013 var det i Norra Sorgenfri, men under hösten 2013 så var det mögel i byggnaden så man flyttade därför man flyttade hela skolan till byggnaden Valdemarsro.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 mars 2024 kl. 18:58:402012-2013 var det i Norra Sorgenfri, men under hösten 2013 så var det mögel i byggnaden så man flyttade därför man flyttade hela skolan till byggnaden Valdemarsro.
Just det, det minns jag det var ju den skolan som visade sig vara ett fuskbygge.