Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

TV-spel & konsoler

Startat av Jonas9881, 25 februari 2024 kl. 11:30:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Jonas9881

Citat från: Lillefot skrivet 25 februari 2024 kl. 12:04:45Med det sagt så spelar jag oftast på PC numera. Oftast går det att få ut mer prestanda, det går även att göra mycket mer på de och bakåtkompatibiliteten är mycket högre än på konsol (en del spel kan kräva lösningar, men generellt sett går de flesta gamla PC-spel att köra även på nyare burkar).
Håller nog inte med dig då jag har en bärbar dator.

Och att spela med en handkontroll tycker jag känns väldigt bra faktiskt. Skön att hålla i och smidigt, men det är väl en fråga man tycker olika beroende vad man har för grejer.

Har inga spel på datorn men kan knappast tro att jag kommer tycka att PC är bättre än mitt Playstation.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Lillefot

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 16:27:55Har även World rally championchip, men tyvärr en dag när jag skulle använda det så slutade fungera. Och det är små, små repor men absolut ingen fara. Och har varit försiktig. Så fattar inte varför den inte funkar, introt kommer sedan helt svart.
Det kan vara så att din kopia har haft oturen att råka ut för något som kallas för "bit rot". Det innebär att datalagret blir förstört, oläsligt, börjar oxidera eller att sammanfogningen mellan lagren på skivan börjar släppa. I ditt fall låter det som att just själva delen med huvuddata har blivit oläslig.

När det gäller PS2-spel bör det vara en relativt låg risk för att spelen ska bli drabbade, men det beror förstås på om fabriken där de tillverkades slarvade med processen eller om de har förvarats på ett olämpligt sätt

Själv har jag varit med om det på några av mina gamla PS1-spel, de gick inte att starta alls eller kunde bara spelas upp till en viss gräns. Att försöka rippa de med en dator gick inte heller, utan den processen avbröts med felmeddelanden.

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 16:54:29Håller nog inte med dig då jag har en bärbar dator.

Och att spela med en handkontroll tycker jag känns väldigt bra faktiskt. Skön att hålla i och smidigt, men det är väl en fråga man tycker olika beroende vad man har för grejer.

Har inga spel på datorn men kan knappast tro att jag kommer tycka att PC är bättre än mitt Playstation.
Det har du rätt i, det beror förstås på om du har en laptop eller stationär dator och vilka komponenter den har. Jag har det sistnämnda och känner själv att den ger mig än till exempel en PS5 skulle göra.

Handkontroll eller tangentbord + mus är absolut en smaksak. Sistnämnda vill jag alltid använda det gäller shooters, medans för plattformsspel så är en kontroll väldigt praktisk och skön att använda.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Jonas9881

Citat från: Lillefot skrivet 25 februari 2024 kl. 17:00:01Det kan vara så att din kopia har haft oturen att råka ut för något som kallas för "bit rot". Det innebär att datalagret blir förstört, oläsligt, börjar oxidera eller att sammanfogningen mellan lagren på skivan börjar släppa. I ditt fall låter det som att just själva delen med huvuddata har blivit oläslig.

När det gäller PS2-spel bör det vara en relativt låg risk för att spelen ska bli drabbade, men det beror förstås på om fabriken där de tillverkades slarvade med processen eller om de har förvarats på ett olämpligt sätt

Själv har jag varit med om det på några av mina gamla PS1-spel, de gick inte att starta alls eller kunde bara spelas upp till en viss gräns. Att försöka rippa de med en dator gick inte heller, utan den processen avbröts med felmeddelanden.
Ser inte att lagret börjar släppa och man ser inte att den är sönder förutom att det är lite repor som inte bör påverka vill jag tro.

Själv har jag förvarat dom (från när jag fick dom från min morbror vill jag säga, då jag ej vet hur han har förvarat det) i ett skåp när jag inte använder dom och utan solljus för att inte det ska blekas. Har aldrig tappat spelen och varit väldigt försiktig.

Kan ändå tycka det är konstigt att jag spelar det varje dag utan minsta problem och sedan en helt annan dag klarar jag inte få igång det. Konstigt problem att det bara går sönder och är oläslig.

Blir lite ledsen då jag antingen får köpa begagnat eller ge upp spelet. Men kommer nog köpa det inom 1 år om det finns ett spel till salu, då jag ej kan koppla in mitt PS2 i dagsläget så prioriteras det tyvärr inte, så kan ha otur att spelet ej säljs i framtiden då jag vill köpa det.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Hur nu han lyckas fixa "bit rot" genom att bara vända konsolen förstår jag ej?

Kolla vid tiden 02:25 och framåt till 03:12 då man kan se att disken visas på skärmen.

Bör inte vara så lätt, men man vet aldrig.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Lillefot

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 17:22:37Hur nu han lyckas fixa "bit rot" genom att bara vända konsolen förstår jag ej?

Kolla vid tiden 02:25 och framåt till 03:12 då man kan se att disken visas på skärmen.

Bör inte vara så lätt, men man vet aldrig.
I hans fall känns det inte som att bit rot är problemet, för då hade skivan inte gått att läsa helt oavsett vilken position som konsolen står i. Han nämnde också tidigare i videon att lasern var på sina sista ben.

Det kan vara möjligt att det även är lasern i din konsol som behöver rengöras/bytas ut, men om de andra PS2-spelen du har fungerar som de ska så känns det osannolikt att det är problemet.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

BPS

Har genom åren haft PS1, PS2, PS3 och PS4 så många gamla spel kvar till olika konsoler som jag inte längre har. Så jag köpte en PS5 och ett backwards compatible PS3 så jag kan spela alla spelen med bara två konsoler.

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 25 februari 2024 kl. 17:38:27Har genom åren haft PS1, PS2, PS3 och PS4 så många gamla spel kvar till olika konsoler som jag inte längre har. Så jag köpte en PS5 och ett backwards compatible PS3 så jag kan spela alla spelen med bara två konsoler.
Så du menar att du kan spela Ps2-spel med din PS5 eller vad menar du?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 17:46:57Så du menar att du kan spela Ps2-spel med din PS5 eller vad menar du?
Nej, men det finns en version av PS3 som är bakåtkompatibel med Playstation och Playstation 2 spel. PS5:an är i sin tur bakåtkompatibel med PS4:an.

Jonas9881

Citat från: Lillefot skrivet 25 februari 2024 kl. 17:36:07I hans fall känns det inte som att bit rot är problemet, för då hade skivan inte gått att läsa helt oavsett vilken position som konsolen står i. Han nämnde också tidigare i videon att lasern var på sina sista ben.

Det kan vara möjligt att det även är lasern i din konsol som behöver rengöras/bytas ut, men om de andra PS2-spelen du har fungerar som de ska så känns det osannolikt att det är problemet.
Jaha, trodde det var bit rot lösning i video då jag fick tag på videon genom sökningen "ps2 bit rot fixed" och jag som inte förstår engelska så är det bra att du säger att det ej är lösningen så jag inte behöver prova det ;D

Exakt, alla andra spel fungerar fint fint. Så något fel med spelet isig. Får väl bara förstå att spelet ej kan återupplivas utan alternativ får jag köpa begagnat. Och finns en hel del på Tradera så finns säkert kvar inom 1 år :D
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 25 februari 2024 kl. 17:50:08Nej, men det finns en version av PS3 som är bakåtkompatibel med Playstation och Playstation 2 spel. PS5:an är i sin tur bakåtkompatibel med PS4:an.
Jaha, så det är ju positivt då alla inte har alla Playstation versioner. Men i detta fall är spelet problem med så min Ps2-konsol är inget fel på, så då löses det inte om jag skaffar PS3.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Någon som har kvar Nintendo DS?

Hade ett förut som slutande att fungera och ta laddning på grund av att jag spelade när jag laddade och till slut slets laddningsuttaget ut och kunde inte ladda det. Men minns att jag hade ett lego spel och Indiana Jones som jag minns var kul och alltid synd att saker går sönder.

Men sedan fick jag en ny Nintendo DS som jag har ett spel från ett kort man stoppar där back i den ;D

Och spelet är Super Mario 3D land, som är svårt men jättekul och extremt coolt när man spelar i läget 3D som ändå är häftigt då spelet har flera år på nacken och var väl exklusivt när det lanserades.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Will Siv

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 20:02:31Någon som har kvar Nintendo DS?

Hade ett förut som slutande att fungera och ta laddning på grund av att jag spelade när jag laddade och till slut slets laddningsuttaget ut och kunde inte ladda det. Men minns att jag hade ett lego spel och Indiana Jones som jag minns var kul och alltid synd att saker går sönder.

Men sedan fick jag en ny Nintendo DS som jag har ett spel från ett kort man stoppar där back i den ;D

Och spelet är Super Mario 3D land, som är svårt men jättekul och extremt coolt när man spelar i läget 3D som ändå är häftigt då spelet har flera år på nacken och var väl exklusivt när det lanserades.
Men det är till 3DS

Jonas9881

Citat från: Will Siv skrivet 28 februari 2024 kl. 20:59:03Men det är till 3DS
Jo du har rätt. Menar Nintendo 3DS, om någon har kvar det och spelar på det?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 februari 2024 kl. 21:17:55Jo du har rätt. Menar Nintendo 3DS, om någon har kvar det och spelar på det?
Barnen hade ett Nintendo 3DS XL eller sonen om man ska vara noga dottern var inte gammal nog för att bry sig om spel.