Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Darkwing Duck

Startat av Beck, 22 september 2009 kl. 20:57:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Artan1528

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 april 2018 kl. 22:08:21
Jag tar tacksamt emot de avsnitt du har, tack. :)

Okay, jeg fikser noget sammen, efter jeg har sendt Tangled til dig. :)

gstone

Megavolt  och Quackerjack är med i DuckTales(2017) undrar vilka som spelar dom där ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 april 2018 kl. 11:23:05
Jag har absolut inte släppt tankarna på Darkwing Duck, och kommer absolut att återuppta projektet när jag får mer tid över. Men är du intresserad av att samarbeta med det här projektet vore det mycket uppskattat - trots allt tar synkning en hel del tid, så kan man dela upp arbetet lär det gå betydligt fortare. Dessutom tar det lite tid att designa menyer... Det är ju heller inte alla avsnitt som släppts på DVD i USA, så för senare avsnitt måste man ta till någon annan högkvalitativ bildkälla.

Jag är egentligen inte så glad för de amerikanska DVD-skivorna som bildkälla. De är i 29,97 fps med 3:2 pulldown och inflätad video vilket kan ge såna här "trevliga" effekter beroende på  vad man spelar upp avsnitten på:



Disney+ har minst lika bra bildkvalité och kör med 23,976 fps progressiv video. Bitraten är visserligen något lägre än på DVD, men det kompenseras mer än väl av den effektivare MPEG-4-inkodningen i stället för MPEG-2 som på DVD. Om man tvunget måste lägga avsnitten på DVD krävs det förvisso omkodning, vilket inte är så svårt men tar lite tid...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 april 2022 kl. 14:00:38
Jag är egentligen inte så glad för de amerikanska DVD-skivorna som bildkälla. De är i 29,97 fps med 3:2 pulldown och inflätad video vilket kan ge såna här "trevliga" effekter beroende på  vad man spelar upp avsnitten på:



Disney+ har minst lika bra bildkvalité och kör med 23,976 fps progressiv video. Bitraten är visserligen något lägre än på DVD, men det kompenseras mer än väl av den effektivare MPEG-4-inkodningen i stället för MPEG-2 som på DVD. Om man tvunget måste lägga avsnitten på DVD krävs det förvisso omkodning, vilket inte är så svårt men tar lite tid...
Jag håller fullständigt med dig, men när jag skrev mitt gamla inlägg var det ingen som hade en tanke på att serien skulle släppas på Disney+; så då var det antingen de amerikanska DVD:erna eller VHS som gällde - och med de två alternativen var det ett lätt val...

Hey Arnold på svenska

Har tillgång till flera avsnitts från Darkwing duck för dem som är intresserad.
Har även ny dubben för säsong 3.

Bevara tecknade serier gör man bäst tillsammans.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Elios

Hade älskat att denna kom på Disney Plus!  ::) ::)

TonyTonka

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 29 april 2022 kl. 01:42:43
Har även ny dubben för säsong 3.

Vilka medverkar där? Är det typ samma som i DuckTales-rebooten?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Hey Arnold på svenska

#22
Citat från: TonyTonka skrivet 29 april 2022 kl. 16:19:23
Vilka medverkar där? Är det typ samma som i DuckTales-rebooten?

Vet i alla fall att Anders Öjebo är Darkwing duck.
Och jag känner igen rösten på Sigge MacKvack och misstänker det är Per Sandborgh.

Minns inte rösterna från DuckTales-rebooten.

Men det som är konstigt att avsnitt 3 av säsong 3 har sina vanliga röster från 90talet.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 29 april 2022 kl. 16:19:23
Vilka medverkar där? Är det typ samma som i DuckTales-rebooten?
Det verkar vara en blandning av avsnitt dubbade på 2000-talet med nästan samma röster som på 90-talet och en nyare dubbning gjord för Disney Plus där Sigge spelas av Per Sandborgh...

Ale

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 november 2013 kl. 04:17:52
Jag har själv inget minne av det, men tydligen ska Darkwing Duck ha sänts på Disney Channel och Toon Disney under kanalernas barndom i Sverige; vilket bör ha varit runt 2003 - 2005 (Disney Channel lanserades 2003 och Toon Disney 2005). Jag har dock ingen aning om hur många eller vilka avsnitt de sände, men troligtvis blev det inte alltför långvarigt.

Det märkliga i sammanhanget är ju att våldshysterin bröt ut strax efter att serien började sändas på SVT, men före det hade betydligt fler avsnitt sänts på FilmNet 1992 - 1993 och då var det ingen som helst våldsdebatt. Nu var det ju visserligen inte lika många som kunde få in FilmNet, men det är ändå märkligt att våldsdebatterna bara uppstått efter SVTs sändning medan ingen verkar ha reagerat alls när serien i åratal gick på FilmNet.

Tyvärr blev det ju "bara" 50 avsnitt som SVT sände, vilket verkar ha varit blandade avsnitt från säsong 1 och 2. FilmNet bör däremot troligtvis ha sänt hela säsong 1 och 2 (78 avsnitt), även fast det är några säsong 1-avsnitt som jag inte lyckats hitta åt från FilmNet och heller inte har något konkret minne av att ha sett.


Jag är 100% säker på att jag såg Darkwing Duck på Disneydags på SVT som sändes runt 2004-2005. Märkligt att de förbjöd på 90 talet men ändå visade den senare iallafall. Har ett par vänner som  kan intyga på att de såg Darkwing duck på SVT 1 runt 2004. Men har för mig(kan ha helt fel) att Disneydags på den tiden var knuten till Disneychannel!

Goliat

Citat från: Ale skrivet 13 maj 2022 kl. 23:29:50

Jag är 100% säker på att jag såg Darkwing Duck på Disneydags på SVT som sändes runt 2004-2005. Märkligt att de förbjöd på 90 talet men ändå visade den senare iallafall. Har ett par vänner som  kan intyga på att de såg Darkwing duck på SVT 1 runt 2004. Men har för mig(kan ha helt fel) att Disneydags på den tiden var knuten till Disneychannel!

Folk minns tyvärr fel. Sista jag hittar är kanal 5 1997-12-29 kl. 09.00 "Idag: Darkwing Duck och en klassiker med Pluto och Piff & Puff. Svenskt tal. Repris." som den gick sista gången på tv (IAF på kanalerna 1,2,3,4,5) SVT verkar visat sista gången 1994-03-04, kl. 18.45

Steffan Rudvall

Citat från: Ale skrivet 13 maj 2022 kl. 23:29:50

Jag är 100% säker på att jag såg Darkwing Duck på Disneydags på SVT som sändes runt 2004-2005. Märkligt att de förbjöd på 90 talet men ändå visade den senare iallafall. Har ett par vänner som  kan intyga på att de såg Darkwing duck på SVT 1 runt 2004. Men har för mig(kan ha helt fel) att Disneydags på den tiden var knuten till Disneychannel!
I början av 2000-talet gick den på Disneychannel.

Daniel Hofverberg

Citat från: Ale skrivet 13 maj 2022 kl. 23:29:50
Jag är 100% säker på att jag såg Darkwing Duck på Disneydags på SVT som sändes runt 2004-2005. Märkligt att de förbjöd på 90 talet men ändå visade den senare iallafall. Har ett par vänner som  kan intyga på att de såg Darkwing duck på SVT 1 runt 2004. Men har för mig(kan ha helt fel) att Disneydags på den tiden var knuten till Disneychannel!
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 maj 2022 kl. 12:24:42
I början av 2000-talet gick den på Disneychannel.
Ja, Darkwing Duck har absolut sänts på Disney Channel runt 2003 - 2004 när kanalen var nystartad - och även under en kortare period för inte många år sedan.

Men jag har väldigt svårt att tro att serien skulle ha sänts på SVT under 2000-talet, efter den våldshysteri som bröt ut när de sände serien 1994. Före det hade ju "hela" serien (d.v.s. säsong 1 och 2) sänts klart på FilmNet 1992 - 1993 utan att någon hade reagerat på något våld, så det var först i och med det så kallade Silje-fallet i Norge i oktober 1994 (då en femårig flicka i Trondheim enligt polisen blev ihjälslagen av tre unga pojkar på 4 - 6 år - något som dock har ifrågasatts under senare år) som alla i Norge och Sverige plötsligt ansåg att våldsamma TV-program var orsaken till tragedin.

Jag har heller inget minne av att SVT sänt serien igen efter 1994, trots att jag sett varenda avsnitt av Disneydags sedan starten. Däremot har den som sagt sänts på Kanal 5 1997, och jag tror också att TV3 sände Darkwing Duck under en kortare period.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 maj 2022 kl. 12:45:47
Ja, Darkwing Duck har absolut sänts på Disney Channel runt 2003 - 2004 när kanalen var nystartad - och även under en kortare period för inte många år sedan.

Men jag har väldigt svårt att tro att serien skulle ha sänts på SVT under 2000-talet, efter den våldshysteri som bröt ut när de sände serien 1994. Före det hade ju "hela" serien (d.v.s. säsong 1 och 2) sänts klart på FilmNet 1992 - 1993 utan att någon hade reagerat på något våld, så det var först i och med det så kallade Silje-fallet i Norge i oktober 1994 (då en femårig flicka i Trondheim enligt polisen blev ihjälslagen av tre unga pojkar på 4 - 6 år - något som dock har ifrågasatts under senare år) som alla i Norge och Sverige plötsligt ansåg att våldsamma TV-program var orsaken till tragedin.

Jag har heller inget minne av att SVT sänt serien igen efter 1994, trots att jag sett varenda avsnitt av Disneydags sedan starten. Däremot har den som sagt sänts på Kanal 5 1997, och jag tror också att TV3 sände Darkwing Duck under en kortare period.

Jag har dock inte tittat på Disney Channel, men visst har den gått där, jag har till och med en inspelning "Darkwing Doubloon" från Disney Channel, dock vet jag ej vilket år eller datum.

Ja det var väl mer av en skandal att de skyller på tecknade serier är orsaken till någons död, men så är det, var mycket negativt om tv och tecknat under 90-talet och hur "farligt" det var att se. Teorin var att om man såg något så skulle folk härma av. Men när de där kung-fu-filmerna kom så började inte folk sparka ihjäl andra utan det ökade ju massor av kampsport för de som ville lära sig. Men det är svårt ämne, alla håller inte med.

Kan ju hända att personen som minns har sett på Disney Channel om personen kanske hade tillgång till kanalen. Vi är ju trots allt människor. :)

Ale

Jag är som sagt 100 på att jag såg serien runt 2004 och det var inte Disney Channel för jag hade inte den kanalen då. Är rätt säker det var nån Disneydags! 😛

Men ja jag håller med att det var löjligt o förbjuda serien på SVT på 90 talet. Det är ju märkligt att man tillät Tom och jerry,Oggy och Kackerlackorna, Batman osv men inte just Darkwing duck. Jag är född 1995 så jag fanns inte när den gick 1994. Jag är rätt säker det var nån av de svenska kanalerna jag såg på!