Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Selmas Saga

Startat av moviefan, 12 december 2021 kl. 18:01:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

moviefan

https://www.expressen.se/noje/blogg/tvbloggen/2019/02/01/17673/

Varför såldes just denna kalender utanför norden ?  Tycker om Selmas Saga, för att den har mysig julstämning, inslag av fantasy, fina miljöer och bra skådespelare, särskilt Johan Ulveson som Efraim von Trippelhatt, och Ester som Selma, de andra är mycket bra också. Denna kalender är en av de bättre på senare år.  Många scener är inspelade på Skansen, och i Sälen (tror jag)  Denna har många bra specialeffekter, särskilt Valborg och lysande ljusgloben. Likaså det lysande halsbandet. 

Sabelöga

Citat från: moviefan skrivet 12 december 2021 kl. 18:01:46
https://www.expressen.se/noje/blogg/tvbloggen/2019/02/01/17673/

Varför såldes just denna kalender utanför norden ?  Tycker om Selmas Saga, för att den har mysig julstämning, inslag av fantasy, fina miljöer och bra skådespelare, särskilt Johan Ulveson som Efraim von Trippelhatt, och Ester som Selma, de andra är mycket bra också. Denna kalender är en av de bättre på senare år.  Många scener är inspelade på Skansen, och i Sälen (tror jag)  Denna har många bra specialeffekter, särskilt Valborg och lysande ljusgloben. Likaså det lysande halsbandet.
Oklart, det var för övrigt också denna som dubbades till nordsamiska, meänkieli och romani chib så det verkar onekligen som att SVT satsade mycket på den.
Houba !

moviefan

Vet ni  var Valborgs herrgård är någonstans ?   

moviefan

Citat från: moviefan skrivet 19 december 2021 kl. 19:47:08
Vet ni  var Valborgs herrgård är någonstans ?   

Någon som vet ? 

moviefan


moviefan


Sabelöga

Citat från: moviefan skrivet  8 januari 2022 kl. 23:51:38
Någon ?
Jag missade den när den gick, men fick chansen när SVT visade den i repris. Jag blev tyvär påmind om varför jag stängde av den de första gången. Den var helt enkel lite småtråkig. Inte dålig, men lite oengagerande.
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: moviefan skrivet  8 januari 2022 kl. 23:51:38
Någon ?

Jag har inte sett Selmas saga, men kommer att göra det inom den närmaste tiden. Jag håller på att beta av ett antal julkalendrar som jag ännu inte har sett, och Selmas saga ligger "i pipelinen". Nu har jag precis börjat titta på Storm på Lugna gatan. När den är klar blir det nog Snöfall.

Anders M Olsson

#8
Jag råkade se att det finns svenska undertexter till 23 avsnitt av Selmas sagasubscene.com. Av någon anledning saknas texter till det 24:e och sista avsnittet.

Det märkliga är att det varken är SVTs originaltexter eller amatörtextning. Istället har någon tagit SVTs undertexter och gjort vissa systematiska ändringar:

- Alla citationstecken och tankstreck har tagits bort, och även en del uteslutningstecken (d.v.s. tre punkter ...).
- I vissa fall har en inledande gemen bokstav (t.ex. när en rad fortsätter från föregående text) ändrats till versal.
- På några ställen har extra mellanslag skjutits in.
- Namnet i slutet - på personen som har textat respektive avsnitt - har i samtliga fall bytts ut mot "Christer Persson" och SVTs copyright-notering har tagits bort.

Speciellt det där sista tycker jag är riktigt fult gjort. Om det nu är "Christer Persson" som ligger bakom de meningslösa(?) ändringarna tar han således även äran för arbete som andra har gjort.

Anders M Olsson


Anders M Olsson

Nu har jag sett julkalendern Selmas saga i sin helhet, alla 24 avsnitten. Det är en riktigt söt och trevlig historia som jag tyckte mycket om. Förmodligen är det en av de bästa julkalendrarna på senare år. Speciellt slutet är helt enastående. Det är sällan man lyckas "knyta ihop säcken" på ett lika tillfredsställande sätt. Även om historien är en fantasi och saga känns den ändå på något vis trovärdig. Selma själv (Ester Vuori) fullkomligt lyser i rollen.

Det som drar ner betyget lite grand är vissa anakronismer och tekniska fel.

Även om man inte nämner något absolut årtal kan man ändå av miljöerna gissa att historien utspelar sig någon gång runt det förra sekelskiftet, antingen i slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet. Men redan i inledningen till det första avsnittet ser man att det finns en TV-apparat i det Traskvistska hemmet, troligen från 1960- eller 1970-talet. Det syns även en elektrisk bänkspis av en modell som knappast kan vara mycket äldre än 1950-talet. Även andra detaljer i inredningen ser ut att vara lite för nya för att passa i tidsepoken.

När Eftraim von Trippelhatt håller föredrag på akademin visar han ljusbilder på en duk. Men projektorn är en smalfilmsprojektor, ingen diaprojektor som det borde vara. Den är inte ens laddad med film, men ändå kan den på något magiskt vis projicera stillbilder på duken. I själva verket kommer bilderna från en digital projektor som är gömd under filmprojektorn. På filmprojektorn har man monterat en ficklampa bredvid det riktiga objektivet för att det ska se ut som om projektorn är i gång och det kommer ljus ur objektivet.

Ballongen som Efraim och Selma använder är alldeles för liten för att bära den tunga gondolen. Men det får man väl ha överseende med. Samma fel finns även i Pixars film Upp.

Vad jag tycker är lite konstigare är däremot att det knappt finns några fönster i gondolen, bara ett par mindre gluggar. Hur kan Efraim och Selma navigera utan att kunna se ut? Nordenstiernes zeppelinare har däremot stora framåtriktade fönster.

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 januari 2022 kl. 15:33:22
Även om man inte nämner något absolut årtal kan man ändå av miljöerna gissa att historien utspelar sig någon gång runt det förra sekelskiftet, antingen i slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet.

Jag får nog revidera min analys av när serien utspelas. I avsnitt 22 hittar våra vänner Kettil Felterus grav och ser att han avled år 1783. Rupert anmärker att det är mer än 150 år sen. Det betyder att sagan kan utspelas tidigast 1934 för att det uttalandet ska stämma. Jag tror inte heller att det kan vara så hemskt mycket senare. Det bör i alla fall vara innan 1930-talets slut. Efter katastrofen med Hindenburg 1937 avvecklade man zeppelinarna, och 1940 var de helt borta.