Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 11 februari 2024 kl. 10:20:08Ni nämner att Apple TV+ har undertext till hörselskadade, men jag tror att det är ett samarbete mellan SVT och Apple TV+ för varje gång jag ser ett program som åker ut från SVT och sedan går in på Apple TV+ så är det även borta där.

Så det kan omöjligt vara en slump att det åker ut samma dag hela tiden för både SVT och Apple TV+, utan något samarbete bör det vara. Eller så har dom endast likadant kontrakt, hur längre dom får visa programmet.

Du blandar inte ihop nu då? Apple har ju både egen streamingtjänst men också verktyg för att hitta vad som finns på andra

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 februari 2024 kl. 10:36:58Du blandar inte ihop nu då? Apple har ju både egen streamingtjänst men också verktyg för att hitta vad som finns på andra
Oklart för betalar inte för tjänsten. Men du kan säkert ha rätt :)
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 februari 2024 kl. 09:58:20Ja, jag håller helt med att det som länge varit ett välfungerande och utmärkt programblock på senare år har misskötts ganska rejält, med repriser av serier som sänts ganska nyligen; och inte minst kortfilmer som repriseras så ofta så att i grunden utmärkta kortfilmer snabbt blir tjatiga... Och vadan denna kraftiga övervikt av Pluto-kortfilmer...?
Jag ställde just frågan till SVT för två år sen. Dels varför det är så litet urval kortfilmer som visas om och om igen och dels varför det är så kraftig övervikt av kortfilmer med Pluto?

Svaret jag fick får väl snarast betraktas som "goddag yxskaft":
CitatDet är inte vi på SVT som sätter ihop dessa program utan det är ett inköp vi gör som vi fått ett x antal visningsrättigheter till. När det kommer till frågor som din handlar det nästan uteslutande om visningsrättigheter och pengar. Jag kan inte gå in på exakta detaljer kring det här inköpet men oftast har vi ganska liten påverkan. Vi är dock glada att kunna visa Disneydags i vår kanal.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 februari 2024 kl. 09:58:20Men för de som inte har tillgång till Disney+ och/eller har någon slags hörselnedsättning är det ju olyckligt om Disneydags läggs ned, så det vore klart önskvärt att istället återuppliva och förbättra programmet - och då gärna med fokus på serier som för närvarande inte finns på Disney+, för att bättre kunna fungera som komplement till streamingtjänsten.
Jag håller helt med. Men det verkar inte som SVT kan påverka Disney att skaka fram ordentliga program. Man kan väl gissa att SVT inte vill betala vad det kostar, och därför bara har fått bottenskrapet av Disney.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 februari 2024 kl. 11:37:33Jag håller helt med. Men det verkar inte som SVT kan påverka Disney att skaka fram ordentliga program. Man kan väl gissa att SVT inte vill betala vad det kostar, och därför bara har fått bottenskrapet av Disney.
Jag är också rädd för att det ligger en del i din teori...

Citat från: Jonas9881 skrivet 11 februari 2024 kl. 10:20:08Ni nämner att Apple TV+ har undertext till hörselskadade, men jag tror att det är ett samarbete mellan SVT och Apple TV+ för varje gång jag ser ett program som åker ut från SVT och sedan går in på Apple TV+ så är det även borta där.

Så det kan omöjligt vara en slump att det åker ut samma dag hela tiden för både SVT och Apple TV+, utan något samarbete bör det vara. Eller så har dom endast likadant kontrakt, hur längre dom får visa programmet.
Jag har aldrig sett att Apple TV+ har haft någonting som finns eller tidigare funnits på SVT Play.

Apple TV+ är ju också en ganska barskrapad streamingtjänst, med ett väldigt litet utbud. De är också snålare på dubbning än övriga tjänster, där ganska mycket bara släpps i textad originalversion, men istället sköter de som sagt textning exemplariskt.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 februari 2024 kl. 16:49:41Jag är också rädd för att det ligger en del i din teori...
Jag har aldrig sett att Apple TV+ har haft någonting som finns eller tidigare funnits på SVT Play.

Apple TV+ är ju också en ganska barskrapad streamingtjänst, med ett väldigt litet utbud. De är också snålare på dubbning än övriga tjänster, där ganska mycket bara släpps i textad originalversion, men istället sköter de som sagt textning exemplariskt.
Men här finns 3 avsnitt från en dokumentär: https://tv.apple.com/se/show/gunde-svan-skid%C3%A5karen/umc.cmc.3izqmc5uvbr553f6iku84hwsj

Samma som SVT har på sin tjänst.

Edit: men det kanske bara visar vilken tjänst som har just den dokumentären. Så kan det naturligtvis vara.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

JK Animation

Jag kanske kan förstå att man konceptet med programblock är utdaterat men jag fortfarande inte att det är bra att Disney blir ett Apple, bara kompatibelt med sig själv. En lösning som högst kan kosta lika mycket som att återupprätta Disneydags skulle kunna vara att SVT bara visar TV-serierna som fristående program. Inte minst Nya DuckTales skulle vara kul att se fler avsnitt av (men snälla, förstör alla kopior som någonsin gjorts av Bumbibjörnarna både på linjär TV och Disney+).

KurageDHH

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 februari 2024 kl. 11:37:33Jag håller helt med. Men det verkar inte som SVT kan påverka Disney att skaka fram ordentliga program. Man kan väl gissa att SVT inte vill betala vad det kostar, och därför bara har fått bottenskrapet av Disney.
Då kanske är det bra att SVT lägger ner Disneydags. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 11 februari 2024 kl. 17:44:24Men här finns 3 avsnitt från en dokumentär: https://tv.apple.com/se/show/gunde-svan-skid%C3%A5karen/umc.cmc.3izqmc5uvbr553f6iku84hwsj

Samma som SVT har på sin tjänst.

Edit: men det kanske bara visar vilken tjänst som har just den dokumentären. Så kan det naturligtvis vara.
Ja, det där visar bara vad som finns på SVT Play.

Det är lite rörigt det här, då streamingtjänsten Apple TV+ är något annat än webbsidan, smart-TV-appen och den fysiska dosan Apple TV; som alla tre även visar vad som finns på andra tjänster...

moviefan

Citat från: KurageDHH skrivet 11 februari 2024 kl. 19:45:19Då kanske är det bra att SVT lägger ner Disneydags. :)

Hoppas inte det  :)

KurageDHH

Citat från: moviefan skrivet 12 februari 2024 kl. 15:30:24Hoppas inte det  :)
Varför inte?
Dom kör bara samma program och samma kortfilmer om och om igen under flera år. Därför skulle det va bättre om den lades ner.

Oskar

Jag fick svar från Svt "Hej Oskar!
Disneydags har en paus just nu. Eventuellt kan programmet återkomma i framtiden men ingenting är bestämt just nu. Önskar dig en fortsatt fin dag"

Oskar

Citat från: Oskar skrivet 12 februari 2024 kl. 18:08:01Jag fick svar från Svt "Hej Oskar!
Disneydags har en paus just nu. Eventuellt kan programmet återkomma i framtiden men ingenting är bestämt just nu. Önskar dig en fortsatt fin dag"
Det kanske beror på besparingar i Svt. Disney vill har mer pengar som Svt inte har och Svt och Disney har inte kommit överens om Disneydags.

Oskar

Det är osäkert om Disneydags kommer tillbaka och det beror på svt har besparingar också.

Mathilda Gustafsson

Det gick ingen Disneyfilm på TV runt jul heller som det brukar så kanske är deras kontrakt slut?

Oskar

Passar på att titta Disneydags på svt play innan försvinner på onsdag och kanske är sista gången att Disneydags sänder huvud taget.