Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Sesam 1976

Startat av Kenneth, 4 mars 2020 kl. 19:28:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kenneth

Sesam har ju visats i Svensk television flera gånger under de senaste decennierna.
Dubbningarna har ju varit gjorda av en mängd svenska skådespelare genom åren.
Den, utan konkurrens, bästa uppställningen är ju den från 1976 där Björn Gustafson,
Carl Billquist, Tor Isedal, Ernst Günther m.fl. medverkade.
Gustafson och Billquist är ju fullständigt fenomenala som Ernie och Bert.
Världsklass. :)
Jag har länge varit på jakt efter videoinspelningar från den omgången av Sesam.
Är det någon som har dessa?

Elios

Citat från: Kenneth skrivet  4 mars 2020 kl. 19:28:57
Sesam har ju visats i Svensk television flera gånger under de senaste decennierna.
Dubbningarna har ju varit gjorda av en mängd svenska skådespelare genom åren.
Den, utan konkurrens, bästa uppställningen är ju den från 1976 där Björn Gustafson,
Carl Billquist, Tor Isedal, Ernst Günther m.fl. medverkade.
Gustafson och Billquist är ju fullständigt fenomenala som Ernie och Bert.
Världsklass. :)
Jag har länge varit på jakt efter videoinspelningar från den omgången av Sesam.
Är det någon som har dessa?

Även John Harryson och sonen Peter Harryson var väl med?^^

Kenneth

Ja dom tog över efter Gustafson och Billquist när Sesam gick andra vändan 1981.

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  4 mars 2020 kl. 20:36:09
Även John Harryson och sonen Peter Harryson var väl med?^^
Det var i Svenska Sesam

Kenneth


Elios


Kenneth

Jo dom sändes 1976.
Sedan har tydligen Barnkanalen sänt dem i repris tidigt 2000-tal.

Elios

Citat från: Kenneth skrivet  6 mars 2020 kl. 09:29:29
Jo dom sändes 1976.
Sedan har tydligen Barnkanalen sänt dem i repris tidigt 2000-tal.

Om man bara kunde se dem igen.  ::)

Kenneth

Citat från: Elios skrivet  6 mars 2020 kl. 10:45:48
Om man bara kunde se dem igen.  ::)

Ja det är nästan overkligt bra känsla och dynamik i de här dubbningarna.

Elios

Citat från: Kenneth skrivet  6 mars 2020 kl. 23:49:07
Ja det är nästan overkligt bra känsla och dynamik i de här dubbningarna.

Snälla säg att man kan det någonstans.  ::)

Kenneth

Citat från: Elios skrivet  7 mars 2020 kl. 02:48:35
Snälla säg att man kan det någonstans.  ::)

Jag trodde någon av medlemmarna här skulle ha dessa videos, men det verkar inte så.

Daniel Hofverberg

Jag har en hel del inspelat av Svenska Sesam från 1981 - 1982, men jag tror tyvärr inte att jag har något av 1976 års Sesam. :(

Har det sänts på senare tid, och i så fall när? Jag ser att Sesam sändes på Barnkanalen 2003 - 2004, men att döma av rösterna verkar det vara en nyare dubbning:
"Röster: Magnus Ehrner, Gösta Prüzelius, Ernst Günther, Steve Kratz, Cecilia Schiöld, Louise Raeder, Basia Frydman, Rolf Skoglund, Frej Lindquist m.fl. Svensk text och regi: Per-Arne Ehlin"
(Citat från Svensk Mediedatabas)

Så när sändes egentligen 1976 års version, och när gjordes dubben som beskrivs ovan?

Jag måste medge att jag heller aldrig har lyckats bli riktigt klok på om det Sesam som sänts i Sverige i omgångar är rena orörda avsnitt av amerikanska Sesame Street (fast dubbade), eller om man har hämtat olika delar från olika avsnitt av den amerikanska serien till "nya" sammansatta avsnitt...?

Steffan Rudvall

#12
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 mars 2020 kl. 10:18:42
Jag har en hel del inspelat av Svenska Sesam från 1981 - 1982, men jag tror tyvärr inte att jag har något av 1976 års Sesam. :(

Har det sänts på senare tid, och i så fall när? Jag ser att Sesam sändes på Barnkanalen 2003 - 2004, men att döma av rösterna verkar det vara en nyare dubbning:
"Röster: Magnus Ehrner, Gösta Prüzelius, Ernst Günther, Steve Kratz, Cecilia Schiöld, Louise Raeder, Basia Frydman, Rolf Skoglund, Frej Lindquist m.fl. Svensk text och regi: Per-Arne Ehlin"
(Citat från Svensk Mediedatabas)

Så när sändes egentligen 1976 års version, och när gjordes dubben som beskrivs ovan?

Jag måste medge att jag heller aldrig har lyckats bli riktigt klok på om det Sesam som sänts i Sverige i omgångar är rena orörda avsnitt av amerikanska Sesame Street (fast dubbade), eller om man har hämtat olika delar från olika avsnitt av den amerikanska serien till "nya" sammansatta avsnitt...?

Sesam 1976 var dubbad version av originalet men Svenska Sesam 1981 var klipp från originalet med svenska skådespelare i mellan klippen Sesam som har visats på barnkanalen är en omdubbning av originalet den dubbning är gjord av Eurotroll.

Erik Friman

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 mars 2020 kl. 11:11:50
Sesam 1976 var dubbad version av originalet men Svenska Sesam 1981 var klipp från originalet med svenska skådespelare i mellan klippen Sesam som har visats på barnkanalen är en omdubbning av originalet den dubbning är gjord av Eurotroll.
Originaltitel för den nuvarande Sesam på Barnkanalen är Open Sesame. Jag vill minnas att den har visats i SVT1 runt 1996-1999 och att det rör sig samma röster och dubbning samt regissör som Per-Arne Ehlin. Jag skulle gissa att SVT själva gjorde dubbningen innan de anlitade Eurotroll.

Kenneth

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 mars 2020 kl. 10:18:42
Jag har en hel del inspelat av Svenska Sesam från 1981 - 1982, men jag tror tyvärr inte att jag har något av 1976 års Sesam. :(

Har det sänts på senare tid, och i så fall när? Jag ser att Sesam sändes på Barnkanalen 2003 - 2004, men att döma av rösterna verkar det vara en nyare dubbning:
"Röster: Magnus Ehrner, Gösta Prüzelius, Ernst Günther, Steve Kratz, Cecilia Schiöld, Louise Raeder, Basia Frydman, Rolf Skoglund, Frej Lindquist m.fl. Svensk text och regi: Per-Arne Ehlin"
(Citat från Svensk Mediedatabas)

Så när sändes egentligen 1976 års version, och när gjordes dubben som beskrivs ovan?

Jag måste medge att jag heller aldrig har lyckats bli riktigt klok på om det Sesam som sänts i Sverige i omgångar är rena orörda avsnitt av amerikanska Sesame Street (fast dubbade), eller om man har hämtat olika delar från olika avsnitt av den amerikanska serien till "nya" sammansatta avsnitt...?

Som jag minns det gick Sesam i TV första gången redan 1976 med Gustafson, Billquist m..fl.
Det gavs även ut en LP 1976 med några bitar därifrån.
Ett ögon- och öronvittne, en person jag känner, och som vet att jag gillar just 1976 års uppställning, påstår att Barnkanalen
visade just ett eller flera avsnitt av den i början av 2000-talet.
Men visst, personen kan ju misstagit sig och tagit fel. Det som talar emot det är att vederbörande hört LP:n innan och vet hur det "ska låta".
Senare dubbningar av Sesam går ju inte att jämföra med den första. Kvalitetskillnaden på rolltolkningar, touch m.m. är ju enorm. Så det är svårt att missta sig och ta senare dubbningar för att vara den första.
Det som kan förvirra lite är att jag tror Isedal och Günther hängde med även till den versionen som gjordes 1981.