Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Don Bluths filmer

Startat av gstone, 15 januari 2016 kl. 15:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 18 augusti 2021 kl. 20:34:45
Har någon av er omdubben av The Secret Of Nimh  ?  (Den fanns på youtube förut)
Jag har båda dubbningarna av Brisby och NIMHs hemlighet, och omdubben spelade jag själv in från TV3 på VHS under 1990-talet. :)

Jag vet att inte alla tycker lika, men jag har alltid ansett att omdubben var vida överlägsen originaldubben av den serien. Bara tråkigt att den bara sändes ett par gånger på TV3, och sen aldrig användes mer...


Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 augusti 2021 kl. 20:56:21
Jag har båda dubbningarna av Brisby och NIMHs hemlighet, och omdubben spelade jag själv in från TV3 på VHS under 1990-talet. :)

Jag vet att inte alla tycker lika, men jag har alltid ansett att omdubben var vida överlägsen originaldubben av den serien. Bara tråkigt att den bara sändes ett par gånger på TV3, och sen aldrig användes mer...
Jag håller med om att omdubbingen är överlägsen.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 augusti 2021 kl. 21:29:07
Jag håller med om att omdubbingen är överlägsen.

Utav de delar jag hört i en jämförelse på YouTube så får jag hålla med om att omdubbningen är bättre, synd att den aldrig getts ut på hemvideoformat...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 augusti 2021 kl. 21:49:33
Utav de delar jag hört i en jämförelse på YouTube så får jag hålla med om att omdubbningen är bättre, synd att den aldrig getts ut på hemvideoformat...
Louise är också bättre i omdubbningen och där jämför man ju med henne själv eftersom att hon spelade samma karaktär i originaldubbningen.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 augusti 2021 kl. 20:56:21
Jag har båda dubbningarna av Brisby och NIMHs hemlighet, och omdubben spelade jag själv in från TV3 på VHS under 1990-talet. :)

Jag vet att inte alla tycker lika, men jag har alltid ansett att omdubben var vida överlägsen originaldubben av den serien. Bara tråkigt att den bara sändes ett par gånger på TV3, och sen aldrig användes mer...
E int Brisby & NIMHs hemlighet bara en film?

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 19 augusti 2021 kl. 23:32:35
E int Brisby & NIMHs hemlighet bara en film?
En film med två dubbningar som också har en uppföljare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 augusti 2021 kl. 21:49:33
Utav de delar jag hört i en jämförelse på YouTube så får jag hålla med om att omdubbningen är bättre, synd att den aldrig getts ut på hemvideoformat...
Jag håller med att det är väldigt synd att Brisby och NIMHs hemlighet inte släppts på DVD eller Blu-Ray, och endast originaldubben på VHS.

Men det kanske inte är helt kört, faktiskt. För något år sedan så hade jag kontakt med en distributör som hade planer på att ge ut Brisby och NIMHs hemlighet på DVD i Sverige med både originaldubben och omdubben som valbara ljudspår (!) - men jag har inte hört något mer om det, så jag har ingen aning om det inte blev av, om det inte var genomförbart eller om det bara har tagit längre tid än beräknat... Då (för något år sedan) hade de ännu inte tagit kontakt med TV3/NENT för att försöka få rättigheter till deras dubbning, så jag har ingen aning hur de ställer sig till sådana förfrågningar.

Oavsett om det blir av eller inte, så var det i alla fall ett mycket lovvärt initiativ att ens försöka ge ut DVD-utgåvor med både originaldubb och omdubb som alternativa ljudspår. :) Disney har en del att lära sig på den punkten...

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 augusti 2021 kl. 23:39:07
En film med två dubbningar som också har en uppföljare.
Men ingen TV-Serie?

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 20 augusti 2021 kl. 14:11:54
Men ingen TV-Serie?

Nix, men däremot TV-serier av såväl Resan Till Amerika som Landet För Längesedan...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 augusti 2021 kl. 14:14:50
Nix, men däremot TV-serier av såväl Resan Till Amerika som Landet För Längesedan...
Även Änglahund har en tv-serie.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 augusti 2021 kl. 14:18:40
Även Änglahund har en tv-serie.

Jag har ett minne av att jag läst det men jag kan ha glömt det, frågan är om den någonsin visats i Sverige överhuvudtaget!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 augusti 2021 kl. 14:20:07
Jag har ett minne av att jag läst det men jag kan ha glömt det, frågan är om den någonsin visats i Sverige överhuvudtaget!
Det tror jag inte att den gjorde.

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 augusti 2021 kl. 00:31:34
Jag håller med att det är väldigt synd att Brisby och NIMHs hemlighet inte släppts på DVD eller Blu-Ray, och endast originaldubben på VHS.

Men det kanske inte är helt kört, faktiskt. För något år sedan så hade jag kontakt med en distributör som hade planer på att ge ut Brisby och NIMHs hemlighet på DVD i Sverige med både originaldubben och omdubben som valbara ljudspår (!) - men jag har inte hört något mer om det, så jag har ingen aning om det inte blev av, om det inte var genomförbart eller om det bara har tagit längre tid än beräknat... Då (för något år sedan) hade de ännu inte tagit kontakt med TV3/NENT för att försöka få rättigheter till deras dubbning, så jag har ingen aning hur de ställer sig till sådana förfrågningar.

Oavsett om det blir av eller inte, så var det i alla fall ett mycket lovvärt initiativ att ens försöka ge ut DVD-utgåvor med både originaldubb och omdubb som alternativa ljudspår. :) Disney har en del att lära sig på den punkten...

Hoppas verkligen att det blir av, och att de andra filmerna också ges ut.  :D :D

Will Siv

#73
den svenska dubbningen av "Rock A Doodle" är väldigt bra  :) även om filmen är en stor röra, jag håller med MarzGurl och Animat att den är Don's sämsta film  :-\

lysande val av Jerry Williams som Chanticler själv, fast han inte har så många repliker.

Också lysande att Per Myrberg gjorde rösten till Patou som på engelska spelades av Phil Harris ( Thomas O'Malley, som Per gjorde den svenska rösten till )

och Ludwig Bell är flera gånger bättre än Toby Scott Ganger som nog var det värsta med originalet.

Pernilla Wahlgren och Peter Harryson är också väldigt bra i sina roller och det är alltid en fröjd att höra dom.


såg "Pingvinen och Lyckostenen" igår och jag tycker den är mycket bättre än "Rock A Doodle" fast den har också rätt stora brister ( särskilt animationen ), men även en utmärkt svensk dubbning led av Frank Åhdal ( Simba ), Pernilla Whalgren ( igen ) och Tommy Nilsson (John Smith )

har inte sett "Trollet i Parken" än....

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 10 oktober 2021 kl. 21:35:01
den svenska dubbningen av "Rock A Doodle" är väldigt bra  :) även om filmen är en stor röra, jag håller med MarzGurl och Animat att den är Don's sämsta film  :-\

lysande val av Jerry Williams som Chanticler själv, fast han inte har så många repliker.

Också lysande att Per Myrberg gjorde rösten till Patou som på engelska spelades av Phil Harris ( Thomas O'Malley, som Per gjorde den svenska rösten till )

och Ludwig Bell är flera gånger bättre än Toby Scott Ganger som nog var det värsta med originalet.

Pernilla Wahlgren och Peter Harryson är också väldigt bra i sina roller och det är alltid en fröjd att höra dom.


såg "Pingvinen och Lyckostenen" igår och jag tycker den är mycket bättre än "Rock A Doodle" fast den har också rätt stora brister ( särskilt animationen ), men även en utmärkt svensk dubbning led av Frank Åhdal ( Simba ), Pernilla Whalgren ( igen ) och Tommy Nilsson (John Smith )

har inte sett "Trollet i Parken" än....

Får man fråga, vilken tycker då du är Don Bluths bästa film?

Vilka är förresten MarzGurl och Animat?

Jag tycker inte att Rock-A-Doodle är dålig och särskilt inte sämst av alla Don Bluths filmer!

Pingvinen och Lyckostenen är inte heller dålig enligt mig, faktum är att jag sedan ca 2012-2013 börjat bli mer förtjust i både den och Tummelisa mycket, mycket mera än när jag var mindr, när de då fanns uppladdade på YouTube (tyckte att båda var mediokra när jag var barn), dessa två är nog mina favoriter bland Don Bluths filmer! (tillsammans med Anastasia, som jag också tyckte var medioker när jag var barn men som sedan omkring 2012-2013 växt för mig)

Jag gillar animationen i Pingvinen och Lyckostenen, de svenska rösterna är också mycket bra! Även Tummelisa har en helt fantastisk dubbning!

Trollet i Parken är inte heller alls så dålig som många tycker, liksom Rock-A-Doodle är den också en riktigt välgjord film! Änglahund likaså! Alla dessa har även jättebra dubbningar!

Den enda av Don Bluths filmer som jag INTE gillar är Titan A.E. som känns helt ointressant och har värdelös animation! (de svenska rösterna är det dock inget fel på)