Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 25 december 2021 kl. 19:16:45
Är ni i behov av kompletta svenska credits för Sing 2? I så fall:

Dubbningsstudio - Iyuno-SDI Media
Dubbningsregissör - Ingemar Åberg
Översättare - Robert Cronholt
Inspelningstekniker - Alicia Åberg
Produktionsledare - Maria von Schéele
Ansvarig utgivare - Zoran Slavic, United International Pictures AB

Svenska röster

Buster Moon - Morgan Alling
Jimmy Crystal - Björn Bengtsson
Ash - Mimmi Sandén
Fröken Crawly - Annica Smedius
Johnny - Ulrik Munther
Günter - Andreas Rothlin Svensson
Rosita - Hanna Hedlund
Mina - Jasmine Heikura
Nooshy - Arantxa Álvares
Porscha - Klara Hammarström
Klaus Kickenklober - Tony Irving
Suki Lane - Sarah Dawn Finer
Clay Calloway - Tommy Körberg
Jerry - David Sundin
Darius - Felipe Leiva Wenger
Nana - Ewa Maria Roos
Big Daddy - Magnus Roosmann
Alfonso - John Lundvik
Norman - Leif Andrée

Övriga röster

Daniel Goldmann
Emelie Clausen
Juni Kinell
Malin Gramer
Mikael Hollsten
Orlando Wahlsteen
Oscar Harryson
Tilde de Paula Eby

Jag kunde aldrig förvänta mig att Tommy Körberg skulle dubba igen...

Så trevligt också att Klara Hammarström, David Sundin och Arantxa Álvarez börjat dubba, Klara var en av gästerna i 2020-års säsong av Sommarlov, David Sundin är programledare för Bäst i Test och Arantxa Álvarez var en av gästerna i 2021-års säsong Julköket...

(jag vet dock att Klara och Arantxa är mest känd från helt andra program än ovannämnda men ändock)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 december 2021 kl. 22:12:29
Jag kunde aldrig förvänta mig att Tommy Körberg skulle dubba igen...
Jag gissar att det åtminstone delvis beror på pandemin. I dessa tider är det ju så många konserter, teatrar, musikaler och annat som ställts in, så att en del måste hitta något annat att sysselsätta sig med och livnära sig på. Då är ju dubbning ett tacksamt val för att inte behöva (tillfälligt eller permanent) byta yrke helt och hållet, som ju somliga har gjort.

(Nog för att Tommy Körberg förmodligen har så han klarar sig ekonomiskt ett bra tag framåt, men han vill väl ändå hitta på något att sysselsätta sig med)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 december 2021 kl. 22:19:06
Jag gissar att det åtminstone delvis beror på pandemin. I dessa tider är det ju så många konserter, teatrar, musikaler och annat som ställts in, så att en del måste hitta något annat att sysselsätta sig med och livnära sig på. Då är ju dubbning ett tacksamt val för att inte behöva (tillfälligt eller permanent) byta yrke helt och hållet, som ju somliga har gjort.

(Nog för att Tommy Körberg förmodligen har så han klarar sig ekonomiskt ett bra tag framåt, men han vill väl ändå hitta på något att sysselsätta sig med)

Sen kan det också vara för att dubbningsregissören kom på idén att få med honom, tillfrågat honom, tagit in honom i studion, låtit honom röstprova och att han sedan blev godkänd av företaget...

Det kan också vara av marknadsföringssyfte; Tommy Körberg är ändå ett stort namn...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 december 2021 kl. 09:09:16
Sen kan det också vara för att dubbningsregissören kom på idén att få med honom, tillfrågat honom, tagit in honom i studion, låtit honom röstprova och att han sedan blev godkänd av företaget...

Det kan också vara av marknadsföringssyfte; Tommy Körberg är ändå ett stort namn...
Ja, självklart - men jag syftade på att Tommy Körberg sannolikt inte hade tackat ja om det inte vore för pandemin. I vanliga fall har han ju säkerligen oerhört många järn i elden, där dubbning lär komma väldigt lågt ner på priolistan...

Simon Axelsson

Svenska credits till Netflixfilmen Tall Girl från 2019:

Dubbstudio - Eurotroll AB
Dubbregissör - Jonas Jakobsen
Översättare - Ola Norman
Producent, svensk version - Annika Rynger/Lasse Svensson

Jodi - Amanda Lindh
Stig - Joakim Tidermark
Jack - Jonatan Modin
Harper - Alexandra Alm Nylén
Kimmy - Mimmi Sandén
Fareeda - Alice Svensson
Helaine - Tess Merkel
Richie - Kim Sulocki
Liz - Julie Yu
Schnipper - Henrik Lundström
Jacks mamma - Annelie Bhagavan


Och för dess uppföljare, Tall Girl 2, som släpptes igår, fredag:

Svensk version

Studio - Eurotroll AB
Projektledare - Chaya Mandoki Jageus
Översättare - Ola Norman
Ansvarig för rollbesättning av röstskådespelare - Mikaela Tidermark Nelson
Regissör - Jonas Jakobsen Liljehammar
Mixare - Jonas Jakobsen Liljehammar


Skådespelare

Jodi Kreyman - Amanda Lindh
Jack Dunkleman - Jonatan Modin
Stig Mohlin - Joakim Tidermark
Fareeda Marks - Alice Svensson
Tommy Torres - Leon Pålsson Sälling
Harper - Anna Isbäck
Helaine - Tess Merkel
Stella - Matilda Smedius
Kimmy - Mimmi Sandén
Richie - Kim Sulocki
Schnipper - Henrik Lundström
Corey Dunkleman - Ivan Mathias Petersson
Lee - Lina Hedlund
Fareedas mamma - Kayode 'Kayo' Shekoni
Fareedas pappa - Jamil Drissi


Andra medverkande

Liv Mjönes
Emil Smedius
Adam Portnoff
Dominique Pålsson Wiklund
Emma Lewin Segelström
Linn Ehrner
Rolf Lydahl


Utöver dessa verkar det tillkomma en svensk dubbning av Home Team som släpptes för några veckor sen. Väljer du språk när du ska kolla på den filmen står det nämligen "Engelska (svenska-försenad)".
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats


Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 12 februari 2022 kl. 23:34:07
Känner faktiskt en person med de namnet

Verkar vara ett vanligt namn så kanske inte samma.

Simon Axelsson

Citat från: MOA skrivet 12 februari 2022 kl. 23:34:07
Känner faktiskt en person med de namnet

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 februari 2022 kl. 23:35:24
Verkar vara ett vanligt namn så kanske inte samma.

Jag tror personligen att det är artisten Alice Svensson efter en snabb googling.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 12 februari 2022 kl. 23:42:11
Jag tror personligen att det är artisten Alice Svensson efter en snabb googling.

Kanske det är samma Alice Svensson som också crediteras i Superhjältarna 2.

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 februari 2022 kl. 23:42:54
Kanske det är samma Alice Svensson som också crediteras i Superhjältarna 2.

Det är nog mycket möjligt.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 12 februari 2022 kl. 15:44:40
Svenska credits till Netflixfilmen Tall Girl från 2019:

Dubbstudio - Eurotroll AB
Dubbregissör - Jonas Jakobsen
Översättare - Ola Norman
Producent, svensk version - Annika Rynger/Lasse Svensson

Jodi - Amanda Lindh
Stig - Joakim Tidermark
Jack - Jonatan Modin
Harper - Alexandra Alm Nylén
Kimmy - Mimmi Sandén
Fareeda - Alice Svensson
Helaine - Tess Merkel
Richie - Kim Sulocki
Liz - Julie Yu
Schnipper - Henrik Lundström
Jacks mamma - Annelie Bhagavan
Jag har det senaste året valt att avvakta med att publicera credits för Tall Girl, i och med att Netflix svenska dubbcredits är så ofullständiga med inga "Övriga röster" alls. Men igår fick jag äntligen en komplett creditlista till filmen från Eurotroll, med alla rollfigurer och skådespelare representerade. :)

Eller åtminstone nästan komplett - tyvärr verkar Eurotroll ha gjort ett misstag när de sammanställde creditlistan, då det står att en rollfigur spelas av "Joakim Joakim"; som jag starkt betvivlar att det finns en skådespelare som heter... Jag förutsätter att det ska vara antingen Joakim Tidermark eller Joakim Jennefors, men då båda de två medverkar med andra roller i filmen så är det inte så lätt att veta vilken av dem det ska vara; åtminstone inte utan att ha sett filmen. Jag har mailat och frågat Eurotroll om de har någon dokumentation om vem "Joakim Joakim" åsyftar, men jag hyser inga större förhoppningar att de ska kunna få fram något... :(

Tall Girl 2 har ju dessbättre mer fullständiga credits på Netflix, men jag avvaktar med den också då det ju alltid är bättre att veta vilka skådespelare som spelar varenda rollfigur istället för ett antal namn under "Övriga röster".

Citat från: Simon Axelsson skrivet 12 februari 2022 kl. 23:42:11
Jag tror personligen att det är artisten Alice Svensson efter en snabb googling.
Jag har inte sett filmen än, men jag känner mig också ganska säker på att det är artisten och den före detta Idol-deltagaren Alice Svensson som åsyftas. Hon har ju trots allt medverkat i flertalet tidigare dubbningar, bland annat Prinsessan Lillifee, även om det var ett antal år sen sist - jag hittar ingen senare dubbning än 2011 som den Alice Svensson medverkat i, men att de skulle ha lyckats hitta åt en annan person med samma namn förefaller ändå osannolikt...

Hon har ju dock en tämligen säregen röst, så om man ser filmen borde det ju höras ganska tydligt om det är "den" Alice Svensson eller inte.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 februari 2022 kl. 23:42:54
Kanske det är samma Alice Svensson som också crediteras i Superhjältarna 2.
Jag ser inte att någon Alice Svensson är crediterad i Superhjältarna 2...? ???
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/superhjaltarna2/

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 februari 2022 kl. 02:14:11
Jag har det senaste året valt att avvakta med att publicera credits för Tall Girl, i och med att Netflix svenska dubbcredits är så ofullständiga med inga "Övriga röster" alls. Men igår fick jag äntligen en komplett creditlista till filmen från Eurotroll, med alla rollfigurer och skådespelare representerade. :)

Eller åtminstone nästan komplett - tyvärr verkar Eurotroll ha gjort ett misstag när de sammanställde creditlistan, då det står att en rollfigur spelas av "Joakim Joakim"; som jag starkt betvivlar att det finns en skådespelare som heter... Jag förutsätter att det ska vara antingen Joakim Tidermark eller Joakim Jennefors, men då båda de två medverkar med andra roller i filmen så är det inte så lätt att veta vilken av dem det ska vara; åtminstone inte utan att ha sett filmen. Jag har mailat och frågat Eurotroll om de har någon dokumentation om vem "Joakim Joakim" åsyftar, men jag hyser inga större förhoppningar att de ska kunna få fram något... :(

Tall Girl 2 har ju dessbättre mer fullständiga credits på Netflix, men jag avvaktar med den också då det ju alltid är bättre att veta vilka skådespelare som spelar varenda rollfigur istället för ett antal namn under "Övriga röster".
Jag har inte sett filmen än, men jag känner mig också ganska säker på att det är artisten och den före detta Idol-deltagaren Alice Svensson som åsyftas. Hon har ju trots allt medverkat i flertalet tidigare dubbningar, bland annat Prinsessan Lillifee, även om det var ett antal år sen sist - jag hittar ingen senare dubbning än 2011 som den Alice Svensson medverkat i, men att de skulle ha lyckats hitta åt en annan person med samma namn förefaller ändå osannolikt...

Hon har ju dock en tämligen säregen röst, så om man ser filmen borde det ju höras ganska tydligt om det är "den" Alice Svensson eller inte.
Jag ser inte att någon Alice Svensson är crediterad i Superhjältarna 2...? ???
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/superhjaltarna2/

Då mindes jag helt enkelt fel...

Iallafall någon Alice stod där.

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 12 februari 2022 kl. 15:44:40
Och för dess uppföljare, Tall Girl 2, som släpptes igår, fredag:

Svensk version

Studio - Eurotroll AB
Projektledare - Chaya Mandoki Jageus
Översättare - Ola Norman
Ansvarig för rollbesättning av röstskådespelare - Mikaela Tidermark Nelson
Regissör - Jonas Jakobsen Liljehammar
Mixare - Jonas Jakobsen Liljehammar
Nu har jag fått en komplett creditlista på Tall Girl 2 från Eurotroll, och medan rösterna stämmer överens är det intressant nog en avvikelse bland produktionsuppgifterna från uppgifterna på Netflix. I listan jag fått står det "Rollbesättning: Oskar Svensson"; inte Mikaela Tidermark Nelson. Vilken av uppgifterna stämmer egentligen...? Eller innebär "Ansvarig för rollbesättning" något annat än "Rollbesättning"...? ???

I uppgifterna från Eurotroll står för övrigt att Jonas Jakobsen Liljehammar också varit inspelningstekniker, "editerare" (d.v.s. redigerare) och manusbearbetare. Men det är kanske ingen större överraskning i sammanhanget...


Jag har inte sett filmen än, men det verkar för övrigt finnas väldigt många småroller med. Av de som på Netflix listas som "Övriga röster" har ingen fler än 16 repliker (men det var med fyra namngivna skådespelare, vilket gissningsvis innebär walla) - och av de totalt 65 rollfigurerna i filmen har 37 av dessa bara en enda replik... Huvudrollsinnehavaren Amanda Lindh har däremot hela 413 repliker...!

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2022 kl. 02:21:44
Nu har jag fått en komplett creditlista på Tall Girl 2 från Eurotroll, och medan rösterna stämmer överens är det intressant nog en avvikelse bland produktionsuppgifterna från uppgifterna på Netflix. I listan jag fått står det "Rollbesättning: Oskar Svensson"; inte Mikaela Tidermark Nelson. Vilken av uppgifterna stämmer egentligen...? Eller innebär "Ansvarig för rollbesättning" något annat än "Rollbesättning"...? ???

I uppgifterna från Eurotroll står för övrigt att Jonas Jakobsen Liljehammar också varit inspelningstekniker, "editerare" (d.v.s. redigerare) och manusbearbetare. Men det är kanske ingen större överraskning i sammanhanget...


Jag har inte sett filmen än, men det verkar för övrigt finnas väldigt många småroller med. Av de som på Netflix listas som "Övriga röster" har ingen fler än 16 repliker (men det var med fyra namngivna skådespelare, vilket gissningsvis innebär walla) - och av de totalt 65 rollfigurerna i filmen har 37 av dessa bara en enda replik... Huvudrollsinnehavaren Amanda Lindh har däremot hela 413 repliker...!
Eurotrolls lista bör vara den som stämmer...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 februari 2022 kl. 07:55:20
Eurotrolls lista bör vara den som stämmer...
Jo, men även Netflix uppgifter bör ju rimligen komma från Eurotroll till att börja med; då de ju måste ha fått uppgifterna någonstans ifrån. Det är förstås inte omöjligt att Netflix blandat ihop uppgifter från flera dubbningar, men heller inte alltför sannolikt.

Det kan väl också tänkas vara så att båda uppgifterna stämmer. Det är väl inte omöjligt att casting är en så pass stor process numera, så att Mikaela Tidermark Nelson faktiskt har det övergripande ansvaret för all rollbesättning även om hon inte rollbesatt just den här dubbningen (d.v.s. ungefär på samma sätt som en avdelningschef på ett större företag, som ju bär ansvaret för vad som händer inom sin avdelning även om hen inte gjort någonting)...